2008-08-26, 21:00
Medlem
Jag håller med dig

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hepp!
Är man en homosexuell så kan man ju inte hjälpa det. Så det är ju som det är. Man kan vara ett vittne om man inte lever ut det. Precis som heterofolk inte kan leva ut sin sexualitet till höger och vänster.
Blir ju lite bökigare för homosexuella dock då de inte kan leva ut det genom att gifta sig med ngn av samma kön heller.

Detta är ju då inget som JV hittat på, det står tydligt i bibeln vad Gud tycker om det.

I denna fråga har inte Jv någon annan inställlning än andra kristna bekännare och samfund som vill stå på Bibelns grund. Och enligt bibeln är utlevd homosecxualitet synd, inte värre synd än mycket annat, förvisso, men ändå synd. Jag är biblicist och önskar att här göra en markering om att Jv sannerligen inte har fel i allt. En akademisk publikation som har redovisar samma inställning i ämnet publicerades för ett antal år sedan av Chrys Caragounis, som var professor i Nytestamentlig exegetik i Lund till sin pensionering.
2008-08-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
"Ja, folk skall resa sig upp mot folk och rike mot rike, och det skall bliva hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra;" Matteus 24:7

Kan du nämna någon tid i världshistorien då folk INTE krigat?
Jordbävningar har vi redan pratat om, frekvensen är densamma nu som då.

Och när har människor INTE varit giriga, bedrägliga svin? Såna har funnits i alla tider; grekiska berättelser och pjäser är fulla av dem, romarnas politik var nerlusad av dem.

Skulle inte drista mig att kalla detta en profetia, snarare en observation av mänskligheten.

Människor har alltid med jämna mellanrum krigat, visst är det så.
Och jordbävningarna kanske det inte är så mkt mer att orda om i fråga om att de skulle vara fler eller värre.
Och överallt har det väl alltid funnits personer som varit giriga svin.

Ändå verkar många ha åsikter om att klimatet bland människor inte gått åt det bättre hållet. Man behöver inte ha en tro för att tycka det.
Ok, kanske kan säga att det beror på medierna, att världen har kommit närmare var och en.
Men oavsett orsak så blir resultatet det som visas i bibeln...det som många ändå tycker om hur det ser ut i världen. Det är en anda av dessa egenskaper och problem som finns över hela planeten, ingen är förskonad, alla drabbas. Och alla problemen är påtagliga samtidigt -oavsett orsak till att man vet om det, typ medierna igen -så är det påtagligt.

Jag kan tycka att när jag pratar med de jag känner (som inte är JV) så är det oro som finns i deras meningar. Oro pga samhällsklimatet idag.
Alla kanske inte har dessa samma åsikter men många har det.
2008-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jesus kallar inte dessa ting för något tecken som visar visar var man befinner sig. Han nämner dem som något som måste komma men som man inte skall fästa stort avseende vid. Sedan nämner han det verkliga tecknet, Människosonens tecken. Det, och inget annat, är det tecken som är svaret på lärjungarnas fråga. Inget annat kallas för tecken. Men när detta tecken visar sig har klockan slagit tolv, och då är Mäniskosonens ankomst omedelbart förstående. Så det är inte alls konstigt att han påbjuder vaksamhet, att vara beredda i FÖRVÄG. När tecknet visar sig är det nog för sent. Men då kan de vaksamma lyfta upp sina ögon och förvänta sin frälsning.

Den här versionen har jag inte hört förut. Så man kan vänta sig en mer plötslig ankomst från Jesus? Menar du att krig, hungersnöd etc inte har med någonting att göra?
2008-08-29, 19:07
Medlem
Precis

Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Den här versionen har jag inte hört förut. Så man kan vänta sig en mer plötslig ankomst från Jesus? Menar du att krig, hungersnöd etc inte har med någonting att göra?

Jesus har förutsagt krig, hungersnöd och farsoter, och det har vi fått se till överflöd genom hela historien sedan hans tid. Det pekar inte i sig på att slutet är nära förestående. Bara på 1700-talet var det minst 4 världskrig, varav det ena sträckte sig in på 1800-talet, det längsta av alla världkrig, Napoleonkrigen. Förödelsen genom jordbävningar var fasansfull under 1700-talet, i klass med vilken tid som helst före och efter. Pesten och andra farsoter härjade på 1700-talet, då också smittkoppor och tuberkulos nedlade miljoner och åter miljoner människor. Svältkatastroferna avlöste varandra och undernäringen var global.

Så det är uppenbart att Jesus menade att vi inte skulle fästa oss vid sådant. I det första århundradet var det omringandet av Jerusalem som var det enda tecknet, och nu är det "människosonens tecken" vi väntar på. Men det skall vi göra vakande, som i liknelsen, där husfolket var ständigt beredda eftersom ingen kunde veta när husbonden kom tillbaka. Inga tecken skulle varsla detta, utan rätt som det var stod husbonden där och bedömde hur man skött sig. När det knackade på dörren skulle husbonden omedelbart göra entré, och då var det nog försent att sätta fart på påkarna. När människosonens tecken visar sig på himmelen är ankomsten omedelbart förestående. Därför heter det att alla jordens stammar slår sig i veklagan när de ser det. Det är därför man hela tiden, på 100-talet, på 1300-talet, på 1800-talet och nu i 2100-talet, måste vara beredda på att Herren när som helst anländer. Det innebär att leva ett heligt liv i denna väntan. Att ta sig friheter det var vad den onde tjänaren gjorde i liknelsen.

När man hela tiden är beredd behövs inga som helst beräkningar. Sådana är skadliga och i strid med Bibeln. Rörelser som byggts upp med tidpunkter som grundval har farit fullständigt vilse. Och krig, hungersnöd, farsoter och jordbävningar, det har i alla tider vilselett folk som stirrat på dessa ting. Så Jesu ord är högst relevanta: "Sådant måste komma men därmed är inte änden inne".

Det andliga avfall vi nu ser bland kyrkor och samfund säger mig mycket mer än alla katastrofer. Även detta avfall är förutsagt, och det eskalerar nu. Men att fastställa någon tid räcker det inte till. Bara till att öka vaksamheten.
2008-08-30, 00:35
Medlem
Är det bara jag som hellre blir utplånad än att leva för evigt med Jehovas Vittnen? I den vanliga kristendomen åker man ju till helvetet om man inte uppför sig, men JVs lösning för de onda är helt ok tycker jag.
2008-08-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Är det bara jag som hellre blir utplånad än att leva för evigt med Jehovas Vittnen?

Men...varför säger du så?
2008-08-30, 00:39
Medlem
qapmocs avatar
Jag hade ett Jehovas vittne som lärare för något år sedan. Hon var väldigt speciell och blev ibland så euforisk när det pratades religion på lektionerna att hon började predika och försökte få med folk i Jehovas vittnten. Dessa predikningar ledde till att hon fick en varning.
Jag har också hört rykten om att hon förbjuder elever att sjunga "ja må hon leva" osv när någon fyller år, om detta stämmer kan någon förklara varför?
2008-08-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Jag hade ett Jehovas vittne som lärare för något år sedan. Hon var väldigt speciell och blev ibland så euforisk när det pratades religion på lektionerna att hon började predika och försökte få med folk i Jehovas vittnten. Dessa predikningar ledde till att hon fick en varning.
Jag har också hört rykten om att hon förbjuder elever att sjunga "ja må hon leva" osv när någon fyller år, om detta stämmer kan någon förklara varför?

JV firar inte födelsedagar.
Men att förbjuda andra att sjunga är ju helt galet. Alla väljer ju själva hur de vill göra naturligtvis. Vissa JV kan nog bli lite väl nitiska och det är inte så bra alltid.
2008-08-30, 00:50
Medlem
Citat:
Men...varför säger du så?
Därför att JV är skrämmande käcka, störiga och fördomsfulla.
edit: menade inte att jv är sämre människor. Jag tycker bara att de är skrämmande på något sätt. Lite "stepford wives".
Senast redigerad av Waldemar Krabb 2008-08-30 kl. 00:57.
2008-08-30, 00:53
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
JV firar inte födelsedagar.
Men att förbjuda andra att sjunga är ju helt galet. Alla väljer ju själva hur de vill göra naturligtvis. Vissa JV kan nog bli lite väl nitiska och det är inte så bra alltid.

Tack för ett snabbt svar! Jo det kan tyckas, enligt uppgift ska hon ha blivit upprörd och bett dem att sluta genast. Det som jag reagerar var att hon blev arg då hon är väldigt osäker och försiktigt annars och i stort sett aldrig höjer rösten åt sina elever.
2008-08-30, 01:17
Medlem
Nisques avatar
En fråga.
Mannliga JV skrämmer mig, men kvinnorna som delar ut "Vakttornet" där jag bor är FINE.
Varför är det så?
2008-08-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Tack för ett snabbt svar! Jo det kan tyckas, enligt uppgift ska hon ha blivit upprörd och bett dem att sluta genast. Det som jag reagerar var att hon blev arg då hon är väldigt osäker och försiktigt annars och i stort sett aldrig höjer rösten åt sina elever.

Hennes nit och övertygelse i tron gjorde nog henne tillfälligt modigare än vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in