2010-07-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Öhh?? Var i Bibeln står det??

År 607 plus "tider" blir 1914.

(Uj jag måste fräscha upp minnet märker jag)
2010-07-05, 12:51
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
För JV ligger allt i framtiden. De lever endast för framtiden.
Det är en orsak till att de blir så verklighetsfrånvända och verklighetsbortviftande.

Men det är ju inget som Gud uppmanar till. "Morgondagen har nog av sin egen plåga"........mmm man kan säga att dom lever i plågan
2010-07-05, 12:54
Medlem
fotos avatar
Citat:
År 607 plus "tider" blir 1914.

(Uj jag måste fräscha upp minnet märker jag)

Kapitel och vers tack
2010-07-05, 12:55
Medlem
Citat:
Men det är ju inget som Gud uppmanar till. "Morgondagen har nog av sin egen plåga"........mmm man kan säga att dom lever i plågan

Ju mer plåga desto mer rätt liv inför Gud. Man visar sin trofasthet då. (Alla inom JV tycker inte så, men många)....(och då är de ju inte så enade som de vill ge sken av).
2010-07-05, 12:56
Medlem
Citat:
Kapitel och vers tack

Aaa men det var det jag måste fräscha upp...återkommer...om nu inte Flexbärt hinner före!
2010-07-05, 13:07
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen bortförklaring, det var så.
Men ni vill bara håna och begabba så ni ser inte sanningen.

2 Kor 4:4 Folkbibeln

” Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.”

Jo, detta är en bortförklaring. vad kommer ni att säga den dagen då årtalet 1914 upphävs? Att de förra männen i brooklyn undvek bibliska profetior?

Jag citerar Mose som ger en bra förklaring på hur man skall kunna se en falsk profet!

Och om du säger vid dig själv: Hur skall vi känna igen det som inte är talat av Herren? så må du veta: När profeten talar i Herrens namn och det som han har talat inte sker och inte inträffar, då är detta något som Herren inte har talat. I förmätenhet har då profeten talat det. Du skall inte frukta honom." 5 mosebok 18:21-22

Det säger rätt så mycket om årtalet 1914! Man kan fundera på varför vakttornet var tvungen att säga att Kristus kom tillbaka osynligen? Kristus själv sade ju faktiskt att alla skulle se honom komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Antagligen sade väl vt detta därför att deras profetia var falsk, och för att de inte vågade erkänna detta för alla vittnen, eftersom ingen skulle tro på dem mera!
2010-07-05, 13:17
Medlem
Citat:
Kapitel och vers tack

"SJUTTIO VECKOR"

FÖR ATT "KOMMA SYND. ATT UPPHÖRA"
Vilket enastående svar den gudfruktige Daniel får på sin bön! Jehova försäkrar honom inte bara om att judarna skall få återvända till sitt hemland, utan ger honom också insikt i fråga om något som var av långt större betydelse - den förutsagde Messias ankomst. (1 Moseboken 22: 17, 18; Jesaja 9:6, 7) Gabriel säger till Daniel: "Sjuttio veckor har blivit bestämda över ditt folk och över din heliga stad, för att göra slut på överträdelsen och komma synd att upphöra och åstadkomma försoning för missgärning och införa rättfärdighet för oöverskådliga tider och sätta sigill på syn och profet och smörja det Högheliga.
Och du bör veta och ha den insikten att från det att ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem intill Messias, Ledaren, skall det vara sju veckor, även sextiotvå veckor. Det skall bli återupprättat och återuppbyggt, med torg och vallgrav, men i tider av trångomål.” – Daniel 9:23, 25

Det här var verkligen goda nyheter! Förutom att Jerusalem skulle bli återuppbyggt och tillbedjan återupprättad i ett nytt tempel, skulle "Messias, Ledaren", framträda vid en bestämd tidpunkt. Detta skulle inträffa inom loppet av "sjuttio veckor".
Eftersom Gabriel inte nämner något om dagar, är det inte fråga om veckor på vardera sju dagar, vilket skulle ge en period av 490 dagar - bara lite mer än ett år och fyra månader.

Det förutsagda återuppbyggandet av Jerusalem "med torg och vallgrav" tog mycket längre tid än så. Veckorna är årsveckor.
Tanken att varje vecka är sju år lång framgår av flera nyare översättningar. Återgivningen "sjuttio årsveckor" finns i en not till Daniel 9:24 i en judisk översättning (Tanakh-The Holy Scriptures) som är utgiven av The Jewish Publication Society.
I An American Translation sägs det: "Sjuttio årsveckor är bestämda för ditt folk och för din heliga stad." Moffatts och Rotherhams översättningar har liknande lydelser.

Enligt ängelns ord skulle de "sjuttio veckorna" indelas i tre perioder: 1) "sju veckor", 2) "sextiotvå veckor" och 3) en vecka.
Det blir 49 år, 434 år och 7 år - sammanlagt 490 år. Det är intressant att lägga märke till att The Revised English Bible säger: "Sjuttio gånger sju år är utstakade för ditt folk och din heliga stad." Sedan judarna hade fått lida som landsflyktiga i Babylon i 70 år, skulle de få röna särskild ynnest från Gud i 490 år, eller 70 år gånger 7.
Denna tid skulle börja när "ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem". När inträffade det?

DE "SJUTTIO VECKORNA" BÖRJAR
Det är tre viktiga händelser vi bör uppmärksamma när det gäller början På de ”sjuttio veckorna". Den första inträffade år 537 f.v.t, när Cyrus utfärdade sitt påbud om att judarna skulle få återvända till sitt hemland. Påbudet lyder: "Detta är vad Cyrus, Persiens kung, har sagt: 'Alla jordens kungariken har Jehova, himlens Gud, gett mig, och han har själv gett mig i uppdrag att bygga honom ett hus i Jerusalem, som är i Juda. Vem det än är bland er av allt hans folk, må hans Gud visa sig vara med ho-nom. Så må han dra upp till Jerusalem, som är i Juda, och återuppbygga Jehovas, Israels Guds, hus - han är den sanne Guden - vilket var i Jerusalem. Och var och en som är kvar från vilken som helst plats där han bor som främling, honom må männen på hans ort bistå med silver och med guld och med ägodelar och med hus¬djur tillsammans med den frivilliga offergåvan till den sanne Gudens hus, som var i Jerusalem." (Esra 1:2-4)

”Sju tider” 7 x 360 = 2520 år

En Biblisk ”tid” eller biliskt år = 12 x 30 dagar = 360 (Upp 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”Sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes 4:6; 4 Mos 14:34)

Början av oktober 607 f.v.t. till 31 dec 907 607 f.v.t. = ¼ År
1 januari 606 f.v.t., till 31 december 1 f.v.t. = 606 År
1 januari 1 v.t.. till 31 december 1913 v.t.. = 1913 År
1 januari 1914 till början av oktober 1914 v.t.. = ¾ År
= 2520 År
2010-07-05, 14:06
Medlem
cece123s avatar
Citat:
"SJUTTIO VECKOR"

FÖR ATT "KOMMA SYND. ATT UPPHÖRA"
Vilket enastående svar den gudfruktige Daniel får på sin bön! Jehova försäkrar honom inte bara om att judarna skall få återvända till sitt hemland, utan ger honom också insikt i fråga om något som var av långt större betydelse - den förutsagde Messias ankomst. (1 Moseboken 22: 17, 18; Jesaja 9:6, 7) Gabriel säger till Daniel: "Sjuttio veckor har blivit bestämda över ditt folk och över din heliga stad, för att göra slut på överträdelsen och komma synd att upphöra och åstadkomma försoning för missgärning och införa rättfärdighet för oöverskådliga tider och sätta sigill på syn och profet och smörja det Högheliga.
Och du bör veta och ha den insikten att från det att ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem intill Messias, Ledaren, skall det vara sju veckor, även sextiotvå veckor. Det skall bli återupprättat och återuppbyggt, med torg och vallgrav, men i tider av trångomål.” – Daniel 9:23, 25

Det här var verkligen goda nyheter! Förutom att Jerusalem skulle bli återuppbyggt och tillbedjan återupprättad i ett nytt tempel, skulle "Messias, Ledaren", framträda vid en bestämd tidpunkt. Detta skulle inträffa inom loppet av "sjuttio veckor".
Eftersom Gabriel inte nämner något om dagar, är det inte fråga om veckor på vardera sju dagar, vilket skulle ge en period av 490 dagar - bara lite mer än ett år och fyra månader.

Det förutsagda återuppbyggandet av Jerusalem "med torg och vallgrav" tog mycket längre tid än så. Veckorna är årsveckor.
Tanken att varje vecka är sju år lång framgår av flera nyare översättningar. Återgivningen "sjuttio årsveckor" finns i en not till Daniel 9:24 i en judisk översättning (Tanakh-The Holy Scriptures) som är utgiven av The Jewish Publication Society.
I An American Translation sägs det: "Sjuttio årsveckor är bestämda för ditt folk och för din heliga stad." Moffatts och Rotherhams översättningar har liknande lydelser.

Enligt ängelns ord skulle de "sjuttio veckorna" indelas i tre perioder: 1) "sju veckor", 2) "sextiotvå veckor" och 3) en vecka.
Det blir 49 år, 434 år och 7 år - sammanlagt 490 år. Det är intressant att lägga märke till att The Revised English Bible säger: "Sjuttio gånger sju år är utstakade för ditt folk och din heliga stad." Sedan judarna hade fått lida som landsflyktiga i Babylon i 70 år, skulle de få röna särskild ynnest från Gud i 490 år, eller 70 år gånger 7.
Denna tid skulle börja när "ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem". När inträffade det?

DE "SJUTTIO VECKORNA" BÖRJAR
Det är tre viktiga händelser vi bör uppmärksamma när det gäller början På de ”sjuttio veckorna". Den första inträffade år 537 f.v.t, när Cyrus utfärdade sitt påbud om att judarna skulle få återvända till sitt hemland. Påbudet lyder: "Detta är vad Cyrus, Persiens kung, har sagt: 'Alla jordens kungariken har Jehova, himlens Gud, gett mig, och han har själv gett mig i uppdrag att bygga honom ett hus i Jerusalem, som är i Juda. Vem det än är bland er av allt hans folk, må hans Gud visa sig vara med ho-nom. Så må han dra upp till Jerusalem, som är i Juda, och återuppbygga Jehovas, Israels Guds, hus - han är den sanne Guden - vilket var i Jerusalem. Och var och en som är kvar från vilken som helst plats där han bor som främling, honom må männen på hans ort bistå med silver och med guld och med ägodelar och med hus¬djur tillsammans med den frivilliga offergåvan till den sanne Gudens hus, som var i Jerusalem." (Esra 1:2-4)

”Sju tider” 7 x 360 = 2520 år

En Biblisk ”tid” eller biliskt år = 12 x 30 dagar = 360 (Upp 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”Sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes 4:6; 4 Mos 14:34)

Början av oktober 607 f.v.t. till 31 dec 907 607 f.v.t. = ¼ År
1 januari 606 f.v.t., till 31 december 1 f.v.t. = 606 År
1 januari 1 v.t.. till 31 december 1913 v.t.. = 1913 År
1 januari 1914 till början av oktober 1914 v.t.. = ¾ År
= 2520 År

Låter som en massa vidskepelse i samma nivå som kvinnfölk som pratar med hästar och annat trams-
Religion är för lata människor som inte orkar tänka själva.
Så...bekvämt att skylla på att att nån gubbe skrivit och tänkt på ett speciellt sätt för lääääänge sedan.
Man tänker inte,dvs ifrågasätter inte,man bara flyter med som en seg kolasås.
Hatar sånt,ingen större skillnad mellan sättet att manipulera folk till att bli talibaner ect eller att bli
en hjärndöd sektmedlem.
2010-07-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Låter som en massa vidskepelse i samma nivå som kvinnfölk som pratar med hästar och annat trams-
Religion är för lata människor som inte orkar tänka själva.
Så...bekvämt att skylla på att att nån gubbe skrivit och tänkt på ett speciellt sätt för lääääänge sedan.
Man tänker inte,dvs ifrågasätter inte,man bara flyter med som en seg kolasås.
Hatar sånt,ingen större skillnad mellan sättet att manipulera folk till att bli talibaner ect eller att bli
en hjärndöd sektmedlem.

Det krävs kunskap för att förstå.

Sann tro på Gud är för dem som är ihärdiga och aktiva.
Det som är bekvämast är att leva utan Gud.
2010-07-05, 15:11
Medlem
Citat:
Russell hade undvikit bibliska tidsprofetior.
Nu undrade han emellertid: ”Kunde det möjligen förhålla sig så, att tidsprofetiorna, som jag på grund af adventisternas missbruk af desamma så länge hade ringaktat, verkligen vore gifna för det ändamålet, att de skulle utvisa, när Herren skulle vara osynligt närvarande för att upprätta sitt rike?”

Med sin osläckliga törst efter biblisk sanning kände Russell att han var tvungen att lära sig mer.
Han avtalade därför om ett möte med Barbour i Philadelphia.
Detta möte blev en bekräftelse på deras enighet om ett antal bibliska läror och gav dem tillfälle att utbyta åsikter. ”När vi först sammanträffade”, skrev Russell längre fram, ”hade han mycket att lära af mig beträffande fullheten af återställelsen, grundad på det för alla erlagda lösensprisets fullgiltighet, liksom jag hade mycket att lära af honom beträffande tid.” Barbour lyckades övertyga Russell om att Kristi osynliga närvaro hade börjat år 1874.

Klippt från JV:s "historiebok" sidan 46-47.
Vet du inte att reglerna säger att man ska ange källa vid citat?

Har man läst lite av det Russell skrev ser man att han nästan var besatt av att spekulera i årtal.
Han trodde t.o.m att det gick att förutsäga årtal genom att mäta pyramider.
Det finns en riktigt rolig bok som han skrev om det.
Snacka om stolligt.
Givetvis talar JV väldigt tyst om det numera.
2010-07-05, 15:15
Medlem
serbers avatar
Citat:
Det krävs kunskap för att förstå.

Sann tro på Gud är för dem som är ihärdiga och aktiva.
Det som är bekvämast är att leva utan Gud.

Vi är inte bekväma utan snarare ödslar våran tid på något vettigare, livet är för kort för att viga det till något fiktivt.
2010-07-05, 15:24
Medlem
Citat:
Inte ngt vemod alls faktiskt....

Jag känner mig bara säker, stark och nyfiken på allt möjligt nytt som jag kan göra och lära mig...och det känns roligt att umgås med "vanliga" människor...du vet, såna där världsliga galningar...
Och "herdarna" håller sig på behörigt avstånd från det här fåret.

Hur känns det för dig nuförtiden då, du har ju tagit alla steg ut?

OK, jag kan ibland känna lite vemod att den framtid som jag trodde på inte finns i verkligheten.
Drömmen var ändå vacker.
Annars håller jag med om att nyfikenheten och vetgirigheten som jag har nu är härlig.
Det finns så mycket att lära sig.

Det går finfint faktiskt.
Tursamt nog har jag goda vänner som ställde upp när det var som jobbigast.
Jag har dom att tacka för mitt liv faktiskt.
Familjen saknar jag fortfarande fruktansvärt mkt ibland.
Har inte pratat med de flesta av dem på nästan 2 år nu.
Omställningen från nästan daglig kontakt till nästan ingen alls är svårare än det går att tänka sig i förväg.
Det känns tungt ibland, vi var ändå så nära (trodde jag).
Men idag lever jag i verkligheten och stortrivs med mina verkliga vänner som är där för min skull och inte för vad jag presterar som det var i JV.
Summan är ändå att livet är bättre än nånsin trots att sekten gör sitt bästa för att förstöra.
Senast redigerad av Kalten 2010-07-05 kl. 16:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in