2010-10-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Kanske ska skriva en artikel eller nåt, vad vet jag.

Vilket roligt argument.
Det var säkert därför JV var med i FN också, för att skriva en artikel.
2010-10-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Visst har jag skrivit MYCKET om detta här, också direkt till dig. Det finns i trådarna.

Det finns ingenting som bevisar 607. Bibeln, Jeremias profetia, visar att de 70 åren har med babylonisk överhöghet att göra, inte med total ödeläggelse av Juda som Jv säger. Dessutom utgår Jv från ett HELT OCH HÅLLET "världsligt" årtal, nämligen 539 för Babylons fall. Eftersom man säger att världslig kronologi är otillförlitlig är det oärligt att bygga på årtalet 539. Om världslig kronologi är otillförlitlig kan det inte finnas någon kronologi. Bibeln innehåller nämligen ingenting som kan knyta Babylons fall till 539. Bibeln innehåller bara en relativ kronologi, utan anknytning till vårt sätt att räkna tid, och utan "världslig kronologi" hänger den fullständigt i luften. Enligt Jeremias profetia skulle de sjuttio åren upphöra när den 70 åren GÅTT TILL ÄNDA. Det innebär att de upphörde 539, dvs om detta årtal verkligen kan accepteras. Jv säger tvärtom och i strid med både bibel och världslig kronologi att de 70 åren slutade två år efter Babylons fall, dvs 537. Det är ohållbart, fullständigt omöjligt. Enligt sekulär kronologi är det 587 som Jerusalem förstördes, men de 70 åren hade börjat att rulla mer än 20 år innan. Det framgår indirekt av Jer. 29:10. Nebukadnessars regering är fullständigt fastställd bl a med hjälp av forntida astronomiska texter. Och Bibeln säger i vilket Nebukadnessars regeringsår som Jerusalem förstördes. Och därmed blir detta år 587 f v t. Josefus bekräftar att Jerusalem låg öde i ca 50 år.

Jo jag vet att du skrivit en hel del, om det här och en massa annat.
Jag uppskattar att du gjorde det igen i en kort version. Har haft en diskussion med ett JV om detta nämligen och behöver i enkla, korta meningar få fram ngt vettigt. Personen i fråga menar att det finns "världsliga" författare/historiker (bla från Israel) som säger att 607 stämmer.
Och att Bibeln som auktoritet oxå säger detsamma. Och att det måste vara 607 eftersom man(JV) vet att 1914 är ett speciellt år.
2010-10-15, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag uppskattar att du gjorde det igen i en kort version. Har haft en diskussion med ett JV om detta nämligen och behöver i enkla, korta meningar få fram ngt vettigt. Personen i fråga menar att det finns "världsliga" författare/historiker (bla från Israel) som säger att 607 stämmer.
Och att Bibeln som auktoritet oxå säger detsamma. Och att det måste vara 607 eftersom man(JV) vet att 1914 är ett speciellt år.

Man kan använda JV's egen litteratur för att visa att det blir 587.
Både JV och forskarna är överens om att Babylon föll år 539 f.vt.
Då kan man ta t.ex "Insikt"-böckerna och slå upp kungarna i Babylon och hur länge de regerade.
Sen är det bara att räkna baklänges.
Det finns en tydlig tabell som visar vad resultatet blir.
http://www.quotes-watchtower.co.uk/607_b_c_e.html
Det är svårt att bortförklara det.
2010-10-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Vilket roligt argument.
Det var säkert därför JV var med i FN också, för att skriva en artikel.

Tror du att de gör "fältstudier" innan de skriver artiklar om drogmissbruk, äktenskapsbrott och annan omoraliskhet också?
2010-10-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Det finns inte alls "världsliga" författare/historiker som säger att Jerusalem förstördes 607! Det finns inga sådana i Israel och inte heller någon annanstans! Dessutom säger inte Bibeln att Jerusalem förstördes 607. Om vi går bara på Bibeln kan vi inte veta när Jersusalem förstördes!!! Allt vad Bibeln säger är att förstörelsen ägde rum under i texten specificerade årtal i Nebukadnessars och Sidkias regeringar. När dessa regeringar ägde rum kan inte fastställas med Bibeln utan bara med utombibliska dokument, alltså "världsliga" källor. Det är här Jv har tvingats att utgå ifrån att Babylon föll 539, som de sedan räknar baklänges ifrån. Men eftersom de samtidigt säger att världsliga dokument och källor är otillförlitliga, är det extremt OÄRLIGT av dem att acceptera 539. Om de tog konsekvenserna av deras förkastande av världsliga källor borde de helt förkasta alla dateringar av bibliska händelser. Men nu vill att att 1914 skall vara förutsagt i bibeln och därför vill man inte vara ärliga. För övrigt är år 539, som Jv vill hålla fast vid, inte något absolut årtal utan ett årtal som härletts från andra årtal. Nebukadnessars regering kan däremot fastställas med absoluta årtal eftersom det finns ett antal astronomiska texter med observationer som gjorts under olika årtal i Nebukadnessars regering. VAT 4956 visar t ex att Nebukadnessars 37e regeringsår var 568 före Kristus. Hans 18e regeringsår då han enligt bibeln förstörde Jerusalem blir därför 587 f. Kr. De extra 20 år som Sällskapet vill ha finns ingenstans i någon källa. Sällskapets desperata men ohållbara argumentering finns i boken "Må ditt rike komma" från 1982 (eng. 1981), s. 186-189.
2010-10-15, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Kanske ska skriva en artikel eller nåt, vad vet jag.
Det är möjligt att de har pengar i hedgefonder, det motsäger jag inte, men länken är i vilket fall inget bevis för det. Och finns inga källor är det väl ändå ni som vinklar och kommer med falska belägg?

Undrar när man ska få svar från ett JV om alla falska profetior som JV hävt ur sig genom åren.
2010-10-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Tror du att de gör "fältstudier" innan de skriver artiklar om drogmissbruk, äktenskapsbrott och annan omoraliskhet också?

Kanske det.
Jag blir nog lite bekymrad om det en dag kommer en artikel om porrklubbar.
2010-10-15, 19:42
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Manipulerandet för att få de sjuttio åren att utgå 537 beror helt på att beräkningen till 1914 kräver detta. Denna beräkning kan inte upprätthållas om de sjuttio åren utgick redan 539. Jv vill börja räkna från 607 där man lägger på 2520 år för att få 1914. Men några 2520 år finns inte i Skriften. Där finns bara 7 tider som skulle gå över nebukadnessar, punkt och slut.
Kan du berätta mer om vad du tror att dessa 7 tider handlar om?
2010-10-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Kan du berätta mer om vad du tror att dessa 7 tider handlar om?

Ta fram din bibel och läs Daniels bok kapitel 4. Det är den enda text i Bibeln som talar om "sju tider". Och det sägs där att Nebukadnessar, den store kungen över det nybabyloniska riket, straffades för att han förhävde sig. Han hade haft en dröm om ett stort träd som skulle huggas ner och förbli i detta tillstånd i "sju tider". (Dan. 4:13). Profeten Daniel förklarde för honom att drömmen handlade om Nebukadnessar själv och att denne måste lämna sin tron och leva som ett djur "till dess att sju tider" hade gått fram över honom. (Dan. 4:20, 29) Sammanhanget avslutas med att denna profetia också uppfylldes på Nebukadnessar och att denne, "när tiden var förliden" (Dan. 4:31), fick tillbaka sin tron.

Enligt Bibeln handlar alltså de "sju tiderna" om kung Nebukadnessar som levde åtskilliga hundra år före Kristus. Det är inte vad jag anser utan vad Bibeln själv säger. Och den säger ingenting alls någonstans om någon annan förståelse av profetian om de "sju tiderna" än denna. Att påstå att de "sju tiderna" gäller 2520 år och "Guds rike", som Jv gör, är obiblisk, osund spekulation, ja "kejsarens nya kläder". De sju tiderna hade uppfyllts redan på Nebukadnessars tid, punkt och slut.
2010-10-17, 12:38
Medlem
[
2010-10-22, 17:12
Medlem
rex144s avatar
här vill jag ha en teologisk disskusion med jehovas vittnen

den andra ltråden handlar om det är sekt eller inte,
jag vill bara dryfta JV trossatser
2010-10-22, 17:13
Medlem
rex144s avatar