2010-03-12, 23:59
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Aha bra där... och du tycker inte det är konstigt alls hur "en generation" nu kan anses vara en specifik grupp plötslig mot gängse normer?

Jag gissar att du anser att dina 9 män i NewYork är ledda av guds heliga ande right?

Men de var ju ledda av helig ande att säga i Vakttornet 1 Nov1995 att det handlade om personer som är födda i samma tidsperiod och upplevt samma saker som det berättas om i matt 24... och att de inte alls behövde vara födda 1914 över huvudtaget...

Men nu säger du att det är borta... och nu gäller det så länge det finns en smord kvar på jorden... vilket inte heller har någon bortre tidsgräns..

Rimmar väldigt konstigt mot jesu ord får jag säga när man läser kapitlet rakt upp och ner...

Det här var ju lite roligt sagt av dig
"Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden."
He he ja.. och för fyra år sedan så var de väl 8500... så det blir bara fler och fler "KVAR" på jorden...

Det var ju inte mycket till sanning får jag säga den gången (1995)... (eller de 8 gångerna innan med olika förklaringar) får jag säga.

- Ljög den helige anden för den styrande kretsen då 1995 då eller?
- Men den (heliga anden) ljuger inte nu för gubbarna 2008?

Är det så du vill att det ska uppfattas?

Gillar inte din attityd. Jag har inte gjort något för att förtjäna dina aggresioner.

Vi tror att det som bibeln säger är sant, den säger att ljuset skall bli klarare och klarare.
Daniel 12:8,9
Och jag hörde det, men jag förstod det inte; så jag sade: ”Min herre, vad kommer att vara slutskedet av dessa ting?” Och han sade vidare: ”Gå, Daniel, ty orden hålls hemliga och förseglas intill ändens tid

Ordspråksboken 4:18
Men de rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag.
2010-03-13, 00:01
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ojj nu har det blivit nytt ljus igen ser jag...
Den helige anden ljög för gubbarna igen 2008...

vad är det nu då.... hmmm

Samma... säger du Borderline..
Hur är det samma VT 15 April mot det 2008 menar du?
Aha ha... Hillarious!
Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om ”denna
generation”? Han menade tydligtvis att några av de smorda som såg när tecknet
började bli uppenbart 1914 under någon tid
skulle leva samtidigt med andra smorda
som skulle se början på den stora vedermödan.
Denna generation hade en början,
och den kommer naturligtvis att ha ett slut.
Riktigt kul förklaring... vem kom upp med denna brillianta ide??
En generation som inte skulle försvinna... är nu TVÅ generationer..
Någon som känt någon annan... är faktiskt SAMMA generation... JAJJAMENSAN! så ÄR det!

..och Jesus "menade tydligtvis" också... men gud... om det nu var så "tydligtvis" så varför var det inte det från början då...

Snacka om krystade förklaringar....

Samma... säger du Borderline.. tycker du verkligen det?
2010-03-13, 00:01
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ojj nu har det blivit nytt ljus igen ser jag...
Den helige anden ljög för gubbarna igen 2008...

vad är det nu då.... hmmm

Samma... säger du Borderline..
Hur är det samma VT 15 April mot det 2008 menar du?

Läs så ser du att det står samma sak, att generationen betecknas av de smorda.
För övrigt, se mitt svar ovan.
Höj gärna kvaliten på dina inlägg om du vill föra en diskussion, annars lägger jag ner på en gång!
2010-03-13, 00:11
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vi tror att det som bibeln säger är sant, den säger att ljuset skall bli klarare och klarare.
Ja det är sant.. om det hade varit fråga om ett ökat ljus på samma sak... men det är olika saker hela tiden.. man beskriver inte en sak bättre... utan man släcker ner det gamla ljuset totalt.. och tänder en annan lampa.

hade det tex varit fråga om en bil som varit din sanning så hade det hetat...
- det är en kaross i stål
- den har 4 hjul

och efter ett tag med ökat ljus så hade det plussats på med..
- färgen är röd
- den har en motor fram
- den har mörkgrå klädsel

Alltså inget som emotsäger det som tidigare sagts... man gör bilden tydligare..

Medans din religion säger
- Det är en bil
- Den är röd

Efter tag..
- Nej det var ingen bil.....
-Det är en motorcyckel

Och efter ytterligare ett tag
- ojsan.. det var ingen motorcyckel heller...
- En trehjuling är vad det är "tydligtvis" och nu är vi helt säkra

Och så håller det på....
Inget ökat ljus... bara andra grejjer för de gamla sanningarna håller inte längre... och då var det ju ingen sanning eller hur... utan något falskt.

Uttalandet att det var en "generation som levde 80 år om det var långt" från 81, är ju stenfalskt idag vad du än vill få det till... det var INTE sant... eftersom det nu finns en ny "sanning" om det..

EDIT: kom på en sak.. om ni gått från dörr till dörr och predikat på 80-talet och om alla tecken i Matteus och lukas vad det nu är. och att den generationen inte skulle försvinna... var det att predika "sanning då" vid dörrarna?
(svaret är ju uppenbart tycker jag)
Senast redigerad av anordman 2010-03-13 kl. 00:28.
2010-03-13, 00:14
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Läs så ser du att det står samma sak, att generationen betecknas av de smorda.
ja det lär ju hålla detta året i alla fall en 30 åring som möter en 80åring... som kanske lever i 80 år själv... ja en 130 år från 1914 räknat kan ju funka..

1914 förresten... hur kom ni fram till det årtalet?
2010-03-13, 00:18
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ja det är sant.. om det hade varit fråga om ett ökat ljus på samma sak... men det är olika saker hela tiden.. man beskriver inte en sak bättre... utan man släcker ner det gamla ljuset totalt.. och tänder en annan lampa.

hade det tex varit fråga om en bil som varit din sanning så hade det hetat...
- det är en kaross i stål
- den har 4 hjul

och efter ett tag med ökat ljus så hade det plussats på med..
- färgen är röd
- den har en motor fram
- den har mörkgrå klädsel

Alltså inget som emotsäger det som tidigare sagts... man gör bilden tydligare..

Medans din religion säger
- Det är en bil
- Den är röd

Efter tag..
- Nej det var ingen bil.....
-Det är en motorcyckel

Och efter ytterligare ett tag
- ojsan.. det var ingen motorcyckel heller...
- En trehjuling är vad det är "tydligtvis" och nu är vi helt säkra

Och så håller det på....
Inget ökat ljus... bara andra grejjer för de gamla sanningarna håller inte längre... och då var det ju ingen sanning eller hur... utan något falskt.

Uttalandet att det var en "generation som levde 80 år om det var långt" från 81, är ju stenfalskt idag vad du än vill få det till... det var INTE sant... eftersom det nu finns en ny "sanning" om det..

Nej, det är mer som att dra upp en rullgardin, ljuset blir ljusare och ljusare och ljusare ju mer man rullar upp gardinen.

Tron är inte var mans, så är det bara.

När man jämför tron med en bil tycker jag att man har tappat själva grundstenen, vad tro faktiskt är!
Hebreerna 11:1
Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.
2010-03-13, 00:23
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
ja det lär ju hålla detta året i alla fall en 30 åring som möter en 80åring... som kanske lever i 80 år själv... ja en 130 år från 1914 räknat kan ju funka..

1914 förresten... hur kom ni fram till det årtalet?

Källa: Resonerarboken, utgiven av Jehovas Vittnen

Varför säger Jehovas vittnen att Guds kungarike upprättades år 1914?

Två beviskedjor pekar på det året: 1)*Bibelns kronologi och 2)*de händelser som ägt rum sedan år*1914 i uppfyllelse av profetiorna. Här kommer vi att ta kronologin i betraktande.

Daniel 4:1—17. Verserna 20—37 visar att denna profetia hade en uppfyllelse på Nebukadnessar. Men den har också en större uppfyllelse. Hur vet vi det? Verserna 3 och 17 visar att den dröm som Gud gav kung Nebukadnessar handlar om Guds kungarike och Guds löfte att ge det ”åt vem han vill ... till och med den ringaste av människorna”. Hela Bibeln visar att Jehovas uppsåt är att låta sin egen Son, Jesus Kristus, härska som hans representant över människorna. (Ps. 2:1—8; Dan. 7:13, 14; 1*Kor. 15:23—25; Upp. 11:15; 12:10) Bibelns beskrivning av Jesus visar att han verkligen var ”den ringaste av människorna”. (Fil. 2:7, 8; Matt. 11:28—30) Den profetiska drömmen pekar därför fram emot den tid då Jehova skulle ge sin egen Son rätten att härska över människorna.

Vad skulle hända under mellantiden? Herraväldet över människorna, som representerades av trädet och dess rotstock, skulle ha ”ett djurs hjärta”. (Dan. 4:16) Människans historia skulle domineras av regeringar som uppvisade egenskaper karakteristiska för vilddjur. I*vår tid representerar i allmänhet björnen Ryssland, örnen Förenta staterna, lejonet Storbritannien och draken Kina. Bibeln använder också vilddjur som symboler för världsregeringar och för hela det världsomfattande mänskliga styrelsesystemet under Satans inflytande. (Dan. 7:2—8, 17, 23; 8:20—22; Upp. 13:1, 2) Som Jesus visade i sin profetia som pekade fram emot avslutningen på tingens ordning skulle Jerusalem ”av nationerna trampas under fötterna, tills nationernas fastställda tider” blev fullbordade. (Luk. 21:24) ”Jerusalem” representerade Guds kungarike, eftersom dess kungar sades sitta på ”Jehovas kungaväldes tron”. (1*Krön. 28:4, 5; Matt. 5:34, 35) De icke-judiska regeringarna, representerade av vilddjur, skulle således trampa under fötterna Guds kungarikes rätt att leda människors angelägenheter och skulle själva härska under överinseende av Satan. — Jämför Lukas 4:5, 6.

Hur länge skulle dessa regeringar tillåtas utöva sitt välde, innan Jehova gav kungariket åt Jesus Kristus? I ”sju tider” (”sju år”, AT och Mo, också JB, fotnoten till vers 13), sägs det i Daniel 4:16. Bibeln visar att man, när man räknar ut profetiska tider, skall räkna en dag som ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34) Hur många ”dagar” är det då fråga om? I Uppenbarelseboken 11:2, 3 sägs det klart att 42 månader (3*1/2 år) motsvarar 1.260 dagar i den profetian. Sju år blir dubbelt så mycket eller 2.520 dagar. Om man tillämpar regeln ”en dag för ett år” blir resultatet 2.520 år.

Från när skulle de ”sju tiderna” börja räknas? Från det att Sidkia, den siste kungen i det förebildliga Guds kungarike, avlägsnades från tronen i Jerusalem av babylonierna. (Hes. 21:25—27) Till sist, i början av oktober 607 f.v.t., var det sista spåret av judisk suveränitet borta. Då hade den judiske ståthållaren Gedalja, som hade lämnats kvar och av babylonierna förordnats att ha tillsyn över landet, lönnmördats, och de återstående judarna hade flytt till Egypten. (Jeremia, kapitel 40—43)

Tillförlitlig biblisk kronologi visar att detta ägde rum 70 år före år 537 f.v.t., det år då judarna återvände från fångenskapen i Babylon; dvs. det ägde rum i början av oktober 607 f.v.t. (Jer. 29:10; Dan. 9:2; för vidare upplysningar, se boken ”Må ditt rike komma”, sidorna 186—189.)
Hur räknar man då fram årtalet 1914? Om man räknar 2.520 år från början av oktober 607 f.v.t., kommer man fram till början av oktober 1914 v.t., vilket framgår av uppställningen.

HUR MAN RÄKNAR UT DE ”SJU TIDERNA”

”Sju tider” = 7 × 360 = 2.520 år
En biblisk ”tid” eller ett bibliskt år = 12 × 30 dagar = 360. (Upp. 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34)
Början av oktober 607 f.v.t. till 31*december 607 f.v.t. = 1/4 år
1*januari 606 f.v.t. till 31*december 1 f.v.t.= 606 år
1*januari 1 v.t. till 31*december 1913 = 1.913 år
1*januari 1914 till början av oktober 1914 = 3/4 år
Sammanlagt: 2.520 år
2010-03-13, 00:36
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Källa: Resonerarboken, utgiven av Jehovas Vittnen

Varför säger Jehovas vittnen att Guds kungarike upprättades år 1914?

Två beviskedjor pekar på det året: 1)*Bibelns kronologi och 2)*de händelser som ägt rum sedan år*1914 i uppfyllelse av profetiorna. Här kommer vi att ta kronologin i betraktande.

Daniel 4:1—17. Verserna 20—37 visar att denna profetia hade en uppfyllelse på Nebukadnessar. Men den har också en större uppfyllelse. Hur vet vi det? Verserna 3 och 17 visar att den dröm som Gud gav kung Nebukadnessar handlar om Guds kungarike och Guds löfte att ge det ”åt vem han vill ... till och med den ringaste av människorna”. Hela Bibeln visar att Jehovas uppsåt är att låta sin egen Son, Jesus Kristus, härska som hans representant över människorna. (Ps. 2:1—8; Dan. 7:13, 14; 1*Kor. 15:23—25; Upp. 11:15; 12:10) Bibelns beskrivning av Jesus visar att han verkligen var ”den ringaste av människorna”. (Fil. 2:7, 8; Matt. 11:28—30) Den profetiska drömmen pekar därför fram emot den tid då Jehova skulle ge sin egen Son rätten att härska över människorna.

Vad skulle hända under mellantiden? Herraväldet över människorna, som representerades av trädet och dess rotstock, skulle ha ”ett djurs hjärta”. (Dan. 4:16) Människans historia skulle domineras av regeringar som uppvisade egenskaper karakteristiska för vilddjur. I*vår tid representerar i allmänhet björnen Ryssland, örnen Förenta staterna, lejonet Storbritannien och draken Kina. Bibeln använder också vilddjur som symboler för världsregeringar och för hela det världsomfattande mänskliga styrelsesystemet under Satans inflytande. (Dan. 7:2—8, 17, 23; 8:20—22; Upp. 13:1, 2) Som Jesus visade i sin profetia som pekade fram emot avslutningen på tingens ordning skulle Jerusalem ”av nationerna trampas under fötterna, tills nationernas fastställda tider” blev fullbordade. (Luk. 21:24) ”Jerusalem” representerade Guds kungarike, eftersom dess kungar sades sitta på ”Jehovas kungaväldes tron”. (1*Krön. 28:4, 5; Matt. 5:34, 35) De icke-judiska regeringarna, representerade av vilddjur, skulle således trampa under fötterna Guds kungarikes rätt att leda människors angelägenheter och skulle själva härska under överinseende av Satan. — Jämför Lukas 4:5, 6.

Hur länge skulle dessa regeringar tillåtas utöva sitt välde, innan Jehova gav kungariket åt Jesus Kristus? I ”sju tider” (”sju år”, AT och Mo, också JB, fotnoten till vers 13), sägs det i Daniel 4:16. Bibeln visar att man, när man räknar ut profetiska tider, skall räkna en dag som ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34) Hur många ”dagar” är det då fråga om? I Uppenbarelseboken 11:2, 3 sägs det klart att 42 månader (3*1/2 år) motsvarar 1.260 dagar i den profetian. Sju år blir dubbelt så mycket eller 2.520 dagar. Om man tillämpar regeln ”en dag för ett år” blir resultatet 2.520 år.

Från när skulle de ”sju tiderna” börja räknas? Från det att Sidkia, den siste kungen i det förebildliga Guds kungarike, avlägsnades från tronen i Jerusalem av babylonierna. (Hes. 21:25—27) Till sist, i början av oktober 607 f.v.t., var det sista spåret av judisk suveränitet borta. Då hade den judiske ståthållaren Gedalja, som hade lämnats kvar och av babylonierna förordnats att ha tillsyn över landet, lönnmördats, och de återstående judarna hade flytt till Egypten. (Jeremia, kapitel 40—43)

Tillförlitlig biblisk kronologi visar att detta ägde rum 70 år före år 537 f.v.t., det år då judarna återvände från fångenskapen i Babylon; dvs. det ägde rum i början av oktober 607 f.v.t. (Jer. 29:10; Dan. 9:2; för vidare upplysningar, se boken ”Må ditt rike komma”, sidorna 186—189.)
Hur räknar man då fram årtalet 1914? Om man räknar 2.520 år från början av oktober 607 f.v.t., kommer man fram till början av oktober 1914 v.t., vilket framgår av uppställningen.

HUR MAN RÄKNAR UT DE ”SJU TIDERNA”

”Sju tider” = 7 × 360 = 2.520 år
En biblisk ”tid” eller ett bibliskt år = 12 × 30 dagar = 360. (Upp. 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34)
Början av oktober 607 f.v.t. till 31*december 607 f.v.t. = 1/4 år
1*januari 606 f.v.t. till 31*december 1 f.v.t.= 606 år
1*januari 1 v.t. till 31*december 1913 = 1.913 år
1*januari 1914 till början av oktober 1914 = 3/4 år
Sammanlagt: 2.520 år

Ok, uträkningen är jag med på... men hur kommer ni fram till just 607?
Slår jag upp Jerusalem i wikipedia så står det
"Efter Salomos död splittrades riket i en nordlig och en sydlig del och kung Davids ättlingar kom att behålla makten i det södra riket (Juda rike) ända till dess att den babyloniske kungen Nebukadnessar erövrade och förstörde staden och templet år 587 f.Kr. och förde bort befolkningen i den s.k. babylonska fångenskapen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalem

587 alltså och inte 607 varför?

(nu tänker jag för övrigt göra natt.. nattinatti)
2010-03-13, 02:20
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Det är dom som känner sig "kallade" att komma till himlen, och bli en del av de 144 000 som ska regera tillsammans Jesus.

Det finns ingen dokumentation på dom om ålder tex.
Men man vet vilka det är? Om inte, hur vet du att just 10 000 fortfarande är vid liv och inte 100 000?

Dessa 10 000 är alltså vad som för närvarande återstår (i jordelivet) av de 144 000 smorda som levde år 1914. Har jag förstått detta rätt?

Med andra ord är de 10 000 åtminstone 95 år gamla vid det här laget?
2010-03-13, 06:28
Medlem
fotos avatar
Citat:
Nej, det är mer som att dra upp en rullgardin, ljuset blir ljusare och ljusare och ljusare ju mer man rullar upp gardinen.

Det är Jesus som är ljuset.

Citat:

Han kommer inte att lysa klarare.
Dessutom så står det så här i verserna du hänvisar till "8 Jag hörde detta med förstod det inte, så jag frågade: "Min herre, vad blir slutet på allt detta?" 9 Då sade han: "Gå, Daniel, för dessa ord skall förbli gömda och förseglade till ändens tid."

Inget om att nåt ska bli klarare.

Citat:

När man jämför tron med en bil tycker jag att man har tappat själva grundstenen, vad tro faktiskt är!
Hebreerna 11:1
Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.

Och genast så gjorde du tron till var mans eftersom alla hoppas på nånting.
Grundstenen.....var det tron eller hoppet?....eller kan det vara Jesus
2010-03-13, 08:40
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Men man vet vilka det är? Om inte, hur vet du att just 10 000 fortfarande är vid liv och inte 100 000?

Dessa 10 000 är alltså vad som för närvarande återstår (i jordelivet) av de 144 000 smorda som levde år 1914. Har jag förstått detta rätt?

Med andra ord är de 10 000 åtminstone 95 år gamla vid det här laget?
Det där är en jättelång historia du tar upp...
Det de menar med "Smord" är någon som tror starkt att denne är utvald till att komma till himelen och bli medregent med 139.999 andra + Jesus... över dem (de andra fåren) som ska leva i ett paradis på jorden. En smord "visar man sig vara" då man tar del av det vin och bröd som skickas runt på åminnelsen av jesu offerdöd som de firar en gång om året.

De som tar del och kan anses vara troliga där räknas... (duger inte att komma med Jeans den kvällen och ta en slurk, du kommer inte att räknas)

Förut var det sagt att det var enbart folk innan 1935 som blev smorda.... och de enda som kom till var smorda som avfallit från tron, men nu har de ändrat det.. som med så mycket annat.

Så istället för att antalet ska bli mindre och mindre, för att de gamla dör som flugor, så har antalet skenat de sista åren med "nya" smorda.

Räknar man det minsta lilla bakåt... då mer eller mindra alla räknas som smorda i denna skaran innan 1935.. så inser man snabbt att antalet 144.000 är sprängt flera gånger om redan.
Jag kan komma med en profetia här.... Jag gissar att de inom 6 år kommer med "nytt ljus" i frågan och säger att de 144.000 är enbart ett symbliskt tal.
2010-03-13, 09:03
Medlem
anordmans avatar
Citat:

Men missar du poängen med flit här nu eller?
Är det så att ordet TRO.. slår av knappen som det står [Tänk] på?

Bil är en liknelse.. och sådana lär du ju förstå.

Du pratar om rullgardin.

Ok då antar vi att du står vid ett fönster då, där rullgardinen långsamt åker upp.

- du börjar se lite gräs genom den nedre glipan...
- det ligger en leksaksbil på gräset..

- efter ett tag ser du en cykel slängd på gräset.

-något som börjar se ut som nedre delen av ett träd börjar skymtas

- Men nu händer det något... leksakbilen du såg nyss.. är nu en kanin som hoppar omkring.
- och när gardinen dras upp lite till så förvandlas gräset nu magiskt till en grusplan.

En sanning förändras inte med att den blir tydligare. Det som var sant förut.. är också det fastän den blir bättre beskriven med flera detaljer.

Att döda den förra och komma fram med en ny sanning är inget ökat ljus.. det är något helt annat.
Ibland är organdonationer guds välsignelse.. för att sedan bli kannibalism och satans värld, för att 15 år senare återigen bli godkännt.
Ibland är vaccin förbjudet helt.. för att 10 talet år senare vara godkänt.
Ibland ska generationen vara vem som helst på jorden i den generation som var tillräckligt gammal för att förstå händelserna som föregick 1914.... och ibland är det 2 smorda som någon gång kännt varann....

Det där är ingen uppdragning av någon rullgardin inte... det är flipflops där man dödar den "sanning" man hade nyss, gör den till falsk och ersätter det med något helt annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in