2010-03-12, 22:04
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Generationen av smorda.
Det innebär att vissa av de 144 000 kommer att finnas kvar på jorden när Harmageddon kommer.
Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden.
Vilka är dessa 10 000, finns det någon lista, och vad är medelåldern på dem?
2010-03-12, 22:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Vilka är dessa 10 000, finns det någon lista, och vad är medelåldern på dem?

Det är dom som känner sig "kallade" att komma till himlen, och bli en del av de 144 000 som ska regera tillsammans Jesus.

Det finns ingen dokumentation på dom om ålder tex.
2010-03-12, 22:21
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Generationen av smorda.
Det innebär att vissa av de 144 000 kommer att finnas kvar på jorden när Harmageddon kommer.
Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden.
NU VAR DET JU INTE DU som skulle bevisa vem du är..

Alltså... hur dum får man vara. men du kanske skyddar honom...

Jag noterade att han var in och läste 21:41 utan att säga något.

Dessutom har du fel... Vilket öppnar för att flexbärt kan bevisa vem han är återigen...

Det där är nämligen gammalt..... och nu kanske du kan knipa Borderline och låta Fexbärt svara !
Senast redigerad av anordman 2010-03-12 kl. 22:26.
2010-03-12, 22:35
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
NU VAR DET JU INTE DU som skulle bevisa vem du är..

Alltså... hur dum får man vara. men du kanske skyddar honom...

Jag noterade att han var in och läste 21:41 utan att säga något.

Dessutom har du fel... Vilket öppnar för att flexbärt kan bevisa vem han är återigen...

Det där är nämligen gammalt..... och nu kanske du kan knipa Borderline och låta Fexbärt svara !

Det jag skrev är hur vi JV tror. Jag är ett JV och svarar för oss.
Du ställde frågan och jag svarade.
2010-03-12, 22:37
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Det jag skrev är hur vi JV tror. Jag är ett JV och svarar för oss.
Du ställde frågan och jag svarade.
Men den var ju riktad direkt mot Just Flexbärt! har du svårt för läsförståelse?
EDIT:

FLEXBERT!

Jag ska precisera mig... nu gäller det att bevisa vem du är!

THIS IS IT!
(Efter dina många år på Flashback...)
Saknar du paddlar i vattnet?

Av ditt svar som jag just citerade... ja!

EDIT: Ja nu såg jag att du är ett vittne också... case closed på den punkten med paddlarna...
Senast redigerad av anordman 2010-03-12 kl. 22:41.
2010-03-12, 22:46
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Men den var ju riktad direkt mot Just Flexbärt! har du svårt för läsförståelse?
EDIT:

FLEXBERT!

Jag ska precisera mig... nu gäller det att bevisa vem du är!

THIS IS IT!
(Efter dina många år på Flashback...)
Saknar du paddlar i vattnet?

Av ditt svar som jag just citerade... ja!

EDIT: Ja nu såg jag att du är ett vittne också... case closed på den punkten med paddlarna...

Flexbärt är ett JV. En bekant till våra bekanta.
Som ett JV har vi alla olika personligheter, olika uppväx och olika sjukdommar i vissa fall.
Så att haka upp sig på ETT unikt JV är inget vidare smart.
2010-03-12, 22:59
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Flexbärt är ett JV. En bekant till våra bekanta.
Som ett JV har vi alla olika personligheter, olika uppväx och olika sjukdommar i vissa fall.
Så att haka upp sig på ETT unikt JV är inget vidare smart.

Så du säger att Flexbärt är..."olika sjukdommar i vissa fall." typ Sjuk?
ha ha... ok så du menar att han utger sig för att vara ett något "rubbat vittne" då?
Nåväl.. vi lämnar det då....

Okey..
Tillbaka på ruta ett...
VEM... eller VILKA, är generationen för Jehovas Vittnen, OCH hur LÅNG är Generationen?

Din förklaring vill jag ha en källhänvisning på... för är det något er litteratur är bra på så är det att säga en massa saker.. utan att ha en enda möjlighet till uppföljning... typ "en biolog säger...bla bla", " en framstående Seismolog sade..." men det är helt omöjligt att följa upp det.
Så det kanske ligger i er natur.. men

Sorry, Funkar inte här.
Jag vill ha Vakttornscitat eller bibelställen som du backar upp dina påståenden med.

Så jesus sade "den generation"... vilket för oss normala människor gäller samtliga människor födda en viss tid.. Oavsett om man är född muhammedan, Norrman, kines, kvinna eller hindu så tillhör man just SAMMA generation ändå!

Men du påstår nu att det bara gäller några personer eller en grupp eller(???) ... intressant, berätta mera.
(backa nu upp dina påståenden snyggt med citat också)
2010-03-12, 23:12
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Så du säger att Flexbärt är..."olika sjukdommar i vissa fall." typ Sjuk?
ha ha... ok så du menar att han utger sig för att vara ett något "rubbat vittne" då?
Nåväl.. vi lämnar det då....

Tack för det.

Citat:
Okey..
Tillbaka på ruta ett...
VEM... eller VILKA, är generationen för Jehovas Vittnen, OCH hur LÅNG är Generationen?

Din förklaring vill jag ha en källhänvisning på... för är det något er litteratur är bra på så är det att säga en massa saker.. utan att ha en enda möjlighet till uppföljning... typ "en biolog säger...bla bla", " en framstående Seismolog sade..." men det är helt omöjligt att följa upp det.
Så det kanske ligger i er natur.. men

Sorry, Funkar inte här.
Jag vill ha Vakttornscitat eller bibelställen som du backar upp dina påståenden med.

Så jesus sade "den generation"... vilket för oss normala människor gäller samtliga människor födda en viss tid.. Oavsett om man är född muhammedan, Norrman, kines, kvinna eller hindu så tillhör man just SAMMA generation ändå!

Men du påstår nu att det bara gäller några personer eller en grupp eller(???) ... intressant, berätta mera.
(backa nu upp dina påståenden snyggt med citat också)

As you wish!

Källa, Vakttornet 2008, 15 Februari.

Tidigare har det i den här tidskriften förklarats att ”denna generation”, som omtalas i Matteus 24:34, under det första århundradet avsåg ”den samtida generationen av icke troende judar”. Den förklaringen föreföll rimlig, för i alla andra bibelställen där Jesus använde ordet ”generation” har det en negativ bibetydelse, och i de flesta fall använde Jesus ett adjektiv med en negativ innebörd, till exempel ”ond”, för att beskriva generationen. (Matt. 12:39; 17:17; Mark. 8:38) Därför förklarades det att Jesus i den nutida uppfyllelsen syftade på den onda ”generation” av icke troende människor som skulle se både det som skulle känneteckna ”avslutningen [syntẹleia] på tingens ordning” och denna ordnings slut (tẹlos).

Det är sant att Jesus använde ordet ”generation” i negativ bemärkelse när han talade till eller om de onda människorna på sin tid. Men måste det också gälla hans uttalande i Matteus 24:34? Kom ihåg att fyra av Jesu lärjungar vände sig till honom ”då de var för sig själva”. (Matt. 24:3) Eftersom Jesus inte använde några adjektiv med negativ innebörd när han talade med dem om ”denna generation”, måste apostlarna utan tvivel ha förstått det så att de och de andra lärjungarna var en del av den ”generation” som inte skulle försvinna ”förrän allt detta [skulle] inträffa”.

Vad leder oss fram till den slutsatsen? En noggrann undersökning av sammanhanget. Enligt Matteus 24:32, 33 sade Jesus: ”Lär er nu följande genom en liknelse hämtad från fikonträdet: Så snart som dess unga gren blir mjuk och får löv att spricka fram, vet ni att sommaren är nära. Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna.” (Jämför Markus 13:28–30; Lukas 21:30–32.) Sedan läser vi i Matteus 24:34: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.”

Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg ”allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: ”Denna generation [skall] visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”

Till skillnad från icke troende människor skulle Jesu lärjungar inte bara se tecknet utan också förstå dess innebörd. De skulle ”lära” sig av de olika dragen i detta tecken och ”veta”, eller känna till, deras verkliga innebörd. De skulle helt och fullt förstå att ”han är nära vid dörrarna”. Visserligen såg både icke troende judar och de trogna smorda kristna hur Jesu ord fick en begränsad uppfyllelse under det första århundradet, men det var endast hans smorda efterföljare som kunde lära sig något av de här händelserna – kunde förstå den verkliga innebörden i det de såg.

De som saknar andlig insikt i våra dagar tycker inte att det har varit något som är ”iögonenfallande” när det gäller tecknet på Jesu närvaro. De menar att allt fortsätter som det alltid har gjort. (2*Petr. 3:4) Å andra sidan har Kristi trogna smorda bröder, den nutida Johannesklassen, sett tecknet precis som om det hade varit en blixt och förstått dess verkliga innebörd. Som grupp betraktade utgör dessa smorda våra dagars ”generation” av samtida som inte skall försvinna ”förrän allt detta inträffar”. Det här innebär att några av Kristi smorda bröder fortfarande kommer att vara vid liv på jorden när den förutsagda stora vedermödan börjar.
2010-03-12, 23:17
Medlem
Citat:

Tidigare har det i den här tidskriften förklarats att ”denna generation”, som omtalas i Matteus 24:34, under det första århundradet avsåg ”den samtida generationen av icke troende judar”. Den förklaringen föreföll rimlig, för i alla andra bibelställen där Jesus använde ordet ”generation” har det en negativ bibetydelse, och i de flesta fall använde Jesus ett adjektiv med en negativ innebörd, till exempel ”ond”, för att beskriva generationen. (Matt. 12:39; 17:17; Mark. 8:38) Därför förklarades det att Jesus i den nutida uppfyllelsen syftade på den onda ”generation” av icke troende människor som skulle se både det som skulle känneteckna ”avslutningen [syntẹleia] på tingens ordning” och denna ordnings slut (tẹlos).

Det är sant att Jesus använde ordet ”generation” i negativ bemärkelse när han talade till eller om de onda människorna på sin tid. Men måste det också gälla hans uttalande i Matteus 24:34? Kom ihåg att fyra av Jesu lärjungar vände sig till honom ”då de var för sig själva”. (Matt. 24:3) Eftersom Jesus inte använde några adjektiv med negativ innebörd när han talade med dem om ”denna generation”, måste apostlarna utan tvivel ha förstått det så att de och de andra lärjungarna var en del av den ”generation” som inte skulle försvinna ”förrän allt detta [skulle] inträffa”.

Vad leder oss fram till den slutsatsen? En noggrann undersökning av sammanhanget. Enligt Matteus 24:32, 33 sade Jesus: ”Lär er nu följande genom en liknelse hämtad från fikonträdet: Så snart som dess unga gren blir mjuk och får löv att spricka fram, vet ni att sommaren är nära. Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna.” (Jämför Markus 13:28–30; Lukas 21:30–32.) Sedan läser vi i Matteus 24:34: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.”

Jesus sade att det var hans lärjungar, som snart skulle bli smorda med helig ande, som skulle kunna dra vissa slutledningar när de såg ”allt detta” inträffa. Jesus måste därför ha syftat på lärjungarna när han sade: ”Denna generation [skall] visst inte ... försvinna förrän allt detta inträffar.”

Till skillnad från icke troende människor skulle Jesu lärjungar inte bara se tecknet utan också förstå dess innebörd. De skulle ”lära” sig av de olika dragen i detta tecken och ”veta”, eller känna till, deras verkliga innebörd. De skulle helt och fullt förstå att ”han är nära vid dörrarna”. Visserligen såg både icke troende judar och de trogna smorda kristna hur Jesu ord fick en begränsad uppfyllelse under det första århundradet, men det var endast hans smorda efterföljare som kunde lära sig något av de här händelserna – kunde förstå den verkliga innebörden i det de såg.

De som saknar andlig insikt i våra dagar tycker inte att det har varit något som är ”iögonenfallande” när det gäller tecknet på Jesu närvaro. De menar att allt fortsätter som det alltid har gjort. (2*Petr. 3:4) Å andra sidan har Kristi trogna smorda bröder, den nutida Johannesklassen, sett tecknet precis som om det hade varit en blixt och förstått dess verkliga innebörd. Som grupp betraktade utgör dessa smorda våra dagars ”generation” av samtida som inte skall försvinna ”förrän allt detta inträffar”. Det här innebär att några av Kristi smorda bröder fortfarande kommer att vara vid liv på jorden när den förutsagda stora vedermödan börjar.

Gammalt ljus, my dear.
Gud har ändrat sig igen.
Läs VT 15 april 2010 sidan 10 par 14
2010-03-12, 23:38
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Gammalt ljus, my dear.
Gud har ändrat sig igen.
Läs VT 15 april 2010 sidan 10 par 14

Tror att du har missuppfattat en hel del, men det gör inget.
Det som står i VT 15 April 2010 är exakt samma som jag skrivit innan, som du även ser så säger klausulen, Se Vakttornet för 15 februari 2008, sidorna 21–25.
Citat:

Hoppas att du ser det, samma 2008, samma 2010.
2010-03-12, 23:44
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Tack för det.
As you wish!

Svammel svammel...

Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna.” (Jämför Markus 13:28–30; Lukas 21:30–32.) Sedan läser vi i Matteus 24:34: ”Jag säger er i sanning att denna generation visst inte skall försvinna förrän allt detta inträffar.”

Svammel svammel...
Aha bra där... och du tycker inte det är konstigt alls hur "en generation" nu kan anses vara en specifik grupp plötslig mot gängse normer?

Jag gissar att du anser att dina 9 män i NewYork är ledda av guds heliga ande right?

Men de var ju ledda av helig ande att säga i Vakttornet 1 Nov1995 att det handlade om personer som är födda i samma tidsperiod och upplevt samma saker som det berättas om i matt 24... och att de inte alls behövde vara födda 1914 över huvudtaget...

Men nu säger du att det är borta... och nu gäller det så länge det finns en smord kvar på jorden... vilket inte heller har någon bortre tidsgräns..

Rimmar väldigt konstigt mot jesu ord får jag säga när man läser kapitlet rakt upp och ner...

Det här var ju lite roligt sagt av dig
"Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden."
He he ja.. och för fyra år sedan så var de väl 8500... så det blir bara fler och fler "KVAR" på jorden...

Det var ju inte mycket till sanning får jag säga den gången (1995)... (eller de 8 gångerna innan med olika förklaringar) får jag säga.

- Ljög den helige anden för den styrande kretsen då 1995 då eller?
- Men den (heliga anden) ljuger inte nu för gubbarna 2008?

Är det så du vill att det ska uppfattas?
2010-03-12, 23:48
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Tror att du har missuppfattat en hel del, men det gör inget.
Det som står i VT 15 April 2010 är exakt samma som jag skrivit innan, som du även ser så säger klausulen, Se Vakttornet för 15 februari 2008, sidorna 21–25.

Hoppas att du ser det, samma 2008, samma 2010.

Ojj nu har det blivit nytt ljus igen ser jag...
Den helige anden ljög för gubbarna igen 2008...

vad är det nu då.... hmmm

Samma... säger du Borderline..
Hur är det samma VT 15 April mot det 2008 menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in