2010-06-29, 16:11
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Som sagt du gör dina val och sedan visar framtiden om du gjorde rätt val.

Tänk om det på domens dag visar sig att du valt fel som gick med i Jehovas Vittnen. Tänk om Gud då säger att ledarna för Jehovas Vittnen tillhör de falska profeter som Jesus varnade för.

Citat:
De som skulle leva i paradiset är en oräknelig skara.

En tanke:
Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Matteus 5:5
”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

Kommer det att finnas två paradis? En bättre paradis för de 144000 utvalda, och ett sämre paradis för de övriga som inte fick plats i det bättre?
2010-06-29, 16:22
Medlem
Citat:
Kan du svara på det här?
Då sade Petrus: ”Herre, riktar du denna liknelse till oss eller till alla?” 42*Och Herren sade: ”Vem är i själva verket den trogne förvaltare, den omdömesgille, som hans herre skall sätta över sin tjänarskara till att ständigt ge dem deras tillmätta kost i rätt tid? 43*Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! 44*Jag säger er sanningsenligt: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter. 45*Men om den slaven skulle säga i sitt hjärta: ’Min herre dröjer med att komma’, och skulle börja slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka och berusa sig, 46*så skall den slavens herre komma på en dag då han inte väntar honom och i en stund som han inte vet av, och han skall straffa honom med den största stränghet och anvisa honom en plats bland de otrogna. 47*Då skall den slav som har förstått sin herres vilja men inte har gjort förberedelser eller handlat enligt hans vilja bli pryglad med många slag. 48*Men den som inte har förstått och därför har gjort vad som förtjänar slag, han skall bli pryglad med få slag. Ja, var och en som har fått mycket, av honom skall krävas mycket; och den som man sätter över mycket, av honom skall man kräva mer än vanligt.

45*Vem är i själva verket den trogne och omdömesgille slaven, som hans herre har satt över sitt tjänstefolk till att ge dem deras mat i rätt tid? 46*Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! 47*Jag säger er i sanning: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter.

"Men om den slaven skulle säga i sitt hjärta: ’Min herre dröjer med att komma’, och skulle börja slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka och berusa sig, 46*så skall den slavens herre komma på en dag då han inte väntar honom och i en stund som han inte vet av, och han skall straffa honom med den största stränghet och anvisa honom en plats bland de otrogna. 47*Då skall den slav som har förstått sin herres vilja men inte har gjort förberedelser eller handlat enligt hans vilja bli pryglad med många slag. 48*Men den som inte har förstått och därför har gjort vad som förtjänar slag, han skall bli pryglad med få slag. Ja, var och en som har fått mycket, av honom skall krävas mycket; och den som man sätter över mycket, av honom skall man kräva mer än vanligt."

Ja, tänk om "slaven" visar sig vara en sådan ond slav?
2010-06-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Tänk om det på domens dag visar sig att du valt fel som gick med i Jehovas Vittnen. Tänk om Gud då säger att ledarna för Jehovas Vittnen tillhör de falska profeter som Jesus varnade för.

Kommer det att finnas två paradis? En bättre paradis för de 144000 utvalda, och ett sämre paradis för de övriga som inte fick plats i det bättre?

Som sagt du/ni får spekulera i vad du/ni vill, jag hänvisar till detta om du verkligen vill veta.

https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm.
Senast redigerad av Flexbärt 2010-06-29 kl. 16:52.
2010-06-29, 16:45
Medlem
shhs avatar
Citat:
Som sagt du gör dina val och sedan visar framtiden om du gjorde rätt val.

De som skulle leva i paradiset är en oräknelig skara.

En tanke:
Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!

”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

En liten tanke bara, vore intressant att höra vad du har att säga om den. I början så var Jehovas vittnen inte alls någon stor organisation och man började locka till sig allt mer anhängare. En av anledningarna till att man skulle gå med var just att det fanns bara 144000 platser i paradiset (och man vill såklart ha en av dessa för att få leva gott i evighet).

På den tiden så kändes förmodligen 144000 anhängare som en ganska astronomisk siffra och man visste väl kanske inte själv om man skulle uppnå den. Men det gjorde man, och eftersom man i en sådan organisation fortfarande är intresserad av att värva anhängare så måste man såklart ändra på reglerna. De senaste, vad, 50 åren(?) så har man gett förklaring på förklaring till varför det kan komma in fler än 144000 i himlen, och även om det känns självklart för er JV IDAG så var det inte lika självklart då på den tiden. Vad hände, under denna relativt korta period, som kan förklara denna skillnad förutom antalet anhängare och viljan att expandera sin gren av Kristendomen? Kan det kanske finnas något ekonomiskt skäl eller maktgirighet? Notera att här spekulerar jag bara, vill gärna höra vad du har att säga.
2010-06-29, 17:14
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

Det är precis detta som inträffat, JV's ledning har flertalet gånger kommit med profetior som visat sig vara helt felaktiga. Detta är helt uppenbart för vem som helst som inte är hjärntvättad. De är en samling falska profeter.
2010-06-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Det är precis detta som inträffat, JV's ledning har flertalet gånger kommit med profetior som visat sig vara helt felaktiga. Detta är helt uppenbart för vem som helst som inte är hjärntvättad. De är en samling falska profeter.

Ja men det sjukaste är när Jv går ut och varnar för falska profeter, dvs sådana som profeterar fel?? Jv är väl vår tids falskaste profeter om man ska ta det som måttstock...totalt felaktiga profetior hela tiden...
2010-06-29, 18:10
Medlem
Negersmurfens avatar
Om ett Jehovas Vittne träffar på en avhoppare när han är ute och går på stan, får han då hälsa på avhopparen? Eller bryter han då mot reglerna som Vakttornet bestämt?
2010-06-29, 22:20
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Om ett Jehovas Vittne träffar på en avhoppare när han är ute och går på stan, får han då hälsa på avhopparen? Eller bryter han då mot reglerna som Vakttornet bestämt?

nej, kanske får hälsa men inget mer. Undrar vad Jesus hade gjort på sin tid om någon valt att inte följa honom längre, knappast agerat som Jv gör. Följer dom Gud eller en organisation kan man ju åter igen fundera över.
2010-06-29, 22:36
Medlem
[quote=Flexbärt]
En tanke:

QUOTE]

Roligt att du ställer denna frågan.
Jag har under alla år ställt samma fråga, fast tvärtom, till mina JV-släktingar och vänner.
Dvs "Bevisa med hjälp av Bibeln att det finns två klasser, den lilla skaran och den stora."

De har misslyckats!
Jag tror att Upp när den talar om 144000, och sedan om en stor skara talar om samma skara.
Alltså:
1. Antalet 144000, som troligen är ett symboliskt tal, eftersom den består av 12000 ur vardera av 12 stammar, och DET är symboliskt enligt Sällskapet. Då bör även den samlade siffran vara symbolisk!

2. Sedan fick han se en stor skara som ingen kunde räkna! Försök att räkna 144000 människor, som är i rörelse. Dessutom ett symboliskt antal.

Präster och Bibelvetare är i allmänhet inte alls inne på JVs förklaringar av detta!

"B]Johannes 10:16[/b]

Sagt till judarna, budskapet skulle gå ut till "Hedningarna" också, de kom att lyssna på hans röst, och bli en hjord.
Ja, men enligt Sällskapet är det ju snarare så att de är uppdelade i två hjordar!

B]Matteus 5:5[/b]

Jaha, så Slaven, kvarlevan är alltså inte "milda till sinnes", utan bara den stora skaran??
2010-06-29, 22:52
Medlem
Citat:
Om ett Jehovas vittne träffar på en avhoppare när han är ute och går på stan, får han då hälsa på avhopparen? Eller bryter han då mot reglerna som Vakttornet bestämt?

Tror inte avhopparen vill hälsa, i så fall vore man ingen avhoppare.
2010-06-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
nej, kanske får hälsa men inget mer. Undrar vad Jesus hade gjort på sin tid om någon valt att inte följa honom längre, knappast agerat som Jv gör. Följer dom Gud eller en organisation kan man ju åter igen fundera över.

De sim ville följa honom gjorde det villigt, de ändrade sinne och följde honom, och samma gäller idag, vill man göra som Jesus säger eller inte Jmf Matt 28:18-20; Matt24:14; Hebr 10:24,25

Ordspråksboken 13:20
"Den som vandrar med de visa blir vis, men den som umgås med de enfaldiga går det illa."
Senast redigerad av Flexbärt 2010-06-29 kl. 23:11.
2010-06-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha och hur utläser du av detta att en boktryckarorganisation från USA skulle vara utvald??

Flexbärt du har hoppat över svaret på denna fråga! Kan du förklara hur dina bibelcitat visar att Jv skulle vara utvald??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in