2010-03-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Källa: Resonerarboken, utgiven av Jehovas Vittnen

Varför säger Jehovas vittnen att Guds kungarike upprättades år 1914?

Två beviskedjor pekar på det året: 1)*Bibelns kronologi och 2)*de händelser som ägt rum sedan år*1914 i uppfyllelse av profetiorna. Här kommer vi att ta kronologin i betraktande.

Daniel 4:1—17. Verserna 20—37 visar att denna profetia hade en uppfyllelse på Nebukadnessar. Men den har också en större uppfyllelse. Hur vet vi det? Verserna 3 och 17 visar att den dröm som Gud gav kung Nebukadnessar handlar om Guds kungarike och Guds löfte att ge det ”åt vem han vill ... till och med den ringaste av människorna”. Hela Bibeln visar att Jehovas uppsåt är att låta sin egen Son, Jesus Kristus, härska som hans representant över människorna. (Ps. 2:1—8; Dan. 7:13, 14; 1*Kor. 15:23—25; Upp. 11:15; 12:10) Bibelns beskrivning av Jesus visar att han verkligen var ”den ringaste av människorna”. (Fil. 2:7, 8; Matt. 11:28—30) Den profetiska drömmen pekar därför fram emot den tid då Jehova skulle ge sin egen Son rätten att härska över människorna.

Vad skulle hända under mellantiden? Herraväldet över människorna, som representerades av trädet och dess rotstock, skulle ha ”ett djurs hjärta”. (Dan. 4:16) Människans historia skulle domineras av regeringar som uppvisade egenskaper karakteristiska för vilddjur. I*vår tid representerar i allmänhet björnen Ryssland, örnen Förenta staterna, lejonet Storbritannien och draken Kina. Bibeln använder också vilddjur som symboler för världsregeringar och för hela det världsomfattande mänskliga styrelsesystemet under Satans inflytande. (Dan. 7:2—8, 17, 23; 8:20—22; Upp. 13:1, 2) Som Jesus visade i sin profetia som pekade fram emot avslutningen på tingens ordning skulle Jerusalem ”av nationerna trampas under fötterna, tills nationernas fastställda tider” blev fullbordade. (Luk. 21:24) ”Jerusalem” representerade Guds kungarike, eftersom dess kungar sades sitta på ”Jehovas kungaväldes tron”. (1*Krön. 28:4, 5; Matt. 5:34, 35) De icke-judiska regeringarna, representerade av vilddjur, skulle således trampa under fötterna Guds kungarikes rätt att leda människors angelägenheter och skulle själva härska under överinseende av Satan. — Jämför Lukas 4:5, 6.

Hur länge skulle dessa regeringar tillåtas utöva sitt välde, innan Jehova gav kungariket åt Jesus Kristus? I ”sju tider” (”sju år”, AT och Mo, också JB, fotnoten till vers 13), sägs det i Daniel 4:16. Bibeln visar att man, när man räknar ut profetiska tider, skall räkna en dag som ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34) Hur många ”dagar” är det då fråga om? I Uppenbarelseboken 11:2, 3 sägs det klart att 42 månader (3*1/2 år) motsvarar 1.260 dagar i den profetian. Sju år blir dubbelt så mycket eller 2.520 dagar. Om man tillämpar regeln ”en dag för ett år” blir resultatet 2.520 år.

Från när skulle de ”sju tiderna” börja räknas? Från det att Sidkia, den siste kungen i det förebildliga Guds kungarike, avlägsnades från tronen i Jerusalem av babylonierna. (Hes. 21:25—27) Till sist, i början av oktober 607 f.v.t., var det sista spåret av judisk suveränitet borta. Då hade den judiske ståthållaren Gedalja, som hade lämnats kvar och av babylonierna förordnats att ha tillsyn över landet, lönnmördats, och de återstående judarna hade flytt till Egypten. (Jeremia, kapitel 40—43)

Tillförlitlig biblisk kronologi visar att detta ägde rum 70 år före år 537 f.v.t., det år då judarna återvände från fångenskapen i Babylon; dvs. det ägde rum i början av oktober 607 f.v.t. (Jer. 29:10; Dan. 9:2; för vidare upplysningar, se boken ”Må ditt rike komma”, sidorna 186—189.)
Hur räknar man då fram årtalet 1914? Om man räknar 2.520 år från början av oktober 607 f.v.t., kommer man fram till början av oktober 1914 v.t., vilket framgår av uppställningen.

HUR MAN RÄKNAR UT DE ”SJU TIDERNA”

”Sju tider” = 7 × 360 = 2.520 år
En biblisk ”tid” eller ett bibliskt år = 12 × 30 dagar = 360. (Upp. 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes. 4:6; 4*Mos. 14:34)
Början av oktober 607 f.v.t. till 31*december 607 f.v.t. = 1/4 år
1*januari 606 f.v.t. till 31*december 1 f.v.t.= 606 år
1*januari 1 v.t. till 31*december 1913 = 1.913 år
1*januari 1914 till början av oktober 1914 = 3/4 år
Sammanlagt: 2.520 år

INGA 2520 ÅR

Det finns inga "sju tider" på 2520 år! "Sju tider" nämns bara i Daniel kapitel 4 och tillämpas där enbart på kung Nebukadnessar. Bibeln gör ingen annan tillämpning. Påhittet att "nationernas fastställda tider" skulle utgöra 2520 år är en bibelstridig spekulation. Bibeln innehåller ingen kronologi av detta slag. Inget Jv har någonsin kunnat bevisa Jvs kronologi. Jv talar om en "större uppfyllelse" av de sju tiderna, men det gör inte Bibeln. "Den lägste bland människor" som Daniel kap. 4 talar om är just Nebukadnessar, som blev en så lågtstående männniska att han betedde sig som ett djur. Det gjorde aldrig Jesus Kristus. Tidsprofetior i Bibeln har inte större uppfyllelser. Det är bara att kolla med Josefs profetia om "sju feta" och "sju magra" år i Egypten. Det handlade enbart om 2 gånger 7 vanliga år i en enda uppfyllelse. Det skulle inte dessutom bli 2520 feta år följda av 2520 magra år i en "större" uppfyllelse!

Apg. 1:7 visar att kunskapen om när Riket skulle upprättas inte tillkom de kristna. Därför finns det naturligtvis ingen möjlighet att fantisera om någon kronologi utifrån Nebukandessars dröm och hans "sju tider". Jv går rakt emot Bibeln med sina osunda spekulationer.

Dessutom förstördes Jerusalem inte 607 f Kr som Jv påstår utan 587 f Kr. Och de 70 åren utgick inte alls 537 f Kr, som Jv säger, utan 539 f Kr. som Jeremias profetia klart indikerar. Jv är här fullständigt ute och cyklar.
2010-03-13, 10:24
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
INGA 2520 ÅR

Det finns inga "sju tider" på 2520 år! "Sju tider" nämns bara i Daniel kapitel 4 och tillämpas där enbart på kung Nebukadnessar. Bibeln gör ingen annan tillämpning. Påhittet att "nationernas fastställda tider" skulle utgöra 2520 år är en bibelstridig spekulation. Bibeln innehåller ingen kronologi av detta slag. Inget Jv har någonsin kunnat bevisa Jvs kronologi. Jv talar om en "större uppfyllelse" av de sju tiderna, men det gör inte Bibeln. "Den lägste bland människor" som Daniel kap. 4 talar om är just Nebukadnessar, som blev en så lågtstående männniska att han betedde sig som ett djur. Det gjorde aldrig Jesus Kristus. Tidsprofetior i Bibeln har inte större uppfyllelser. Det är bara att kolla med Josefs profetia om "sju feta" och "sju magra" år i Egypten. Det handlade enbart om 2 gånger 7 vanliga år i en enda uppfyllelse. Det skulle inte dessutom bli 2520 feta år följda av 2520 magra år i en "större" uppfyllelse!

Apg. 1:7 visar att kunskapen om när Riket skulle upprättas inte tillkom de kristna. Därför finns det naturligtvis ingen möjlighet att fantisera om någon kronologi utifrån Nebukandessars dröm och hans "sju tider". Jv går rakt emot Bibeln med sina osunda spekulationer.

Dessutom förstördes Jerusalem inte 607 f Kr som Jv påstår utan 587 f Kr. Och de 70 åren utgick inte alls 537 f Kr, som Jv säger, utan 539 f Kr. som Jeremias profetia klart indikerar. Jv är här fullständigt ute och cyklar.

Mmm.. jag tror vi ska dra ner det här ämnet ända till botten som vi gjorde nyss med generations frågan.

Fråga 1. Hur lång är en generation för Jehovas Vittnen?
Så har vi fått svaret att för tillfället så består Jesus "den generation" som nämns i Matt 24 av, 2 olika generationer, av en specifik klass av människor, som de kallar Smorda.

Då kan vi ju kalla denna
Fråga 2. Var har JV fått året 607 fvt ifrån? Stämmer det?

Om man struntar i uträknandet av årsveckorna så länge.
Så om jag kommer ihåg det rätt från mitt studium, så hänger hela Jehovas vittnens tro på just år 607.
Det är härifrån allting räknas till 1914, 1919, 1922, 1935 och andra stora händelser som gör dem just till vittnen... annars kan man gå med i vilken kristen rörelse eller religion som helst.

I alla uppslagsverk jag tittat i ikväll så anges 586/587 som Jerusalems förstörelse... men ENBART vittnena själva anger 607... men där har jag inte hittat något själv tyvärr

SÅ... 607 fvt.. hur har ni kommit fram till det?
Vilka bevis lägger ni fram?

Ni har ju något uppslagsverk som heter Insight.. står det något där?
eller förresten... det ligger sökbart på CD:skiva nu för tiden väl?
2010-03-13, 10:43
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Ok, uträkningen är jag med på... men hur kommer ni fram till just 607?
Slår jag upp Jerusalem i wikipedia så står det
"Efter Salomos död splittrades riket i en nordlig och en sydlig del och kung Davids ättlingar kom att behålla makten i det södra riket (Juda rike) ända till dess att den babyloniske kungen Nebukadnessar erövrade och förstörde staden och templet år 587 f.Kr. och förde bort befolkningen i den s.k. babylonska fångenskapen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalem

587 alltså och inte 607 varför?

(nu tänker jag för övrigt göra natt.. nattinatti)
Källa: Boken Må ditt rike komma, utgiven av Jehovas Vittnen

"Vi vill i första hand vägledas av Guds ord och inte av en kronologi som i huvudsak grundar sig på världsliga vittnesbörd eller som inte stämmer med bibeln. Det förefaller självklart att den enklaste och naturligaste förståelsen av de olika bibliska uppgifterna är att de 70*åren började i och med den fullständiga ödeläggelsen av Juda efter det att Jerusalem förstörts. (Jeremia 25:8—11; 2*Krönikeboken 36:20—23; Daniel 9:2) När vi därför räknar 70*år tillbaka i tiden från den tidpunkt då judarna återvände till sitt land år*537*f.v.t., kommer vi fram till att det var år*607*f.v.t., i Nebukadnessars 18:e regeringsår, som han ödelade Jerusalem, avsatte Sidkia från tronen och gjorde slut på den judiska kungadynastin som härskade på tronen i det jordiska Jerusalem. — Hesekiel 21:19—27."
2010-03-13, 10:47
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Men man vet vilka det är? Om inte, hur vet du att just 10 000 fortfarande är vid liv och inte 100 000?

Dessa 10 000 är alltså vad som för närvarande återstår (i jordelivet) av de 144 000 smorda som levde år 1914. Har jag förstått detta rätt?

Med andra ord är de 10 000 åtminstone 95 år gamla vid det här laget?

Vi Jehovas vittnen kommer tillsammans varje år över hela världen för att minnas Jesu död, då delas brödet och vinet ut(nattvard i kyrkan) och de smorda/144 000 som ska till himlen tar då del av dem. Vi har haft en äldre man i vår församling men många som tagit del har avslutat sitt jordeliv.
2010-03-13, 10:51
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Men missar du poängen med flit här nu eller?
Är det så att ordet TRO.. slår av knappen som det står [Tänk] på?

Bil är en liknelse.. och sådana lär du ju förstå.

Du pratar om rullgardin.

Ok då antar vi att du står vid ett fönster då, där rullgardinen långsamt åker upp.

- du börjar se lite gräs genom den nedre glipan...
- det ligger en leksaksbil på gräset..

- efter ett tag ser du en cykel slängd på gräset.

-något som börjar se ut som nedre delen av ett träd börjar skymtas

- Men nu händer det något... leksakbilen du såg nyss.. är nu en kanin som hoppar omkring.
- och när gardinen dras upp lite till så förvandlas gräset nu magiskt till en grusplan.

En sanning förändras inte med att den blir tydligare. Det som var sant förut.. är också det fastän den blir bättre beskriven med flera detaljer.

Att döda den förra och komma fram med en ny sanning är inget ökat ljus.. det är något helt annat.
Ibland är organdonationer guds välsignelse.. för att sedan bli kannibalism och satans värld, för att 15 år senare återigen bli godkännt.
Ibland är vaccin förbjudet helt.. för att 10 talet år senare vara godkänt.
Ibland ska generationen vara vem som helst på jorden i den generation som var tillräckligt gammal för att förstå händelserna som föregick 1914.... och ibland är det 2 smorda som någon gång kännt varann....

Det där är ingen uppdragning av någon rullgardin inte... det är flipflops där man dödar den "sanning" man hade nyss, gör den till falsk och ersätter det med något helt annat.

Det där är lögn.
Du har läst propaganda från ex. JV hör jag.

Vi har aldrig hoppat fram och tillbaga i vaccinationsrågan, det har redan avhandlats i denna tråden, du har blivit grundlurad av ex.JV.

Kanske ska kolla upp hur mycket mer som de har ljugit för dig och lurat dig med... För din egen skull, jag mena om vi JV har rätt och du har trott på Satans lögner så är det bara synd om dig med andra ord.
2010-03-13, 10:57
Medlem
Bordelines avatar
Fattar inte att det ska vara så svårt att läsa!

Citat:
Mmm.. jag tror vi ska dra ner det här ämnet ända till botten som vi gjorde nyss med generations frågan.

Fråga 1. Hur lång är en generation för Jehovas Vittnen?
Så har vi fått svaret att för tillfället så består Jesus "den generation" som nämns i Matt 24 av, 2 olika generationer, av en specifik klass av människor, som de kallar Smorda.

Det har du fått svar på i inlägg #10904 samt #10906

Citat:
Då kan vi ju kalla denna
Fråga 2. Var har JV fått året 607 fvt ifrån? Stämmer det?

Om man struntar i uträknandet av årsveckorna så länge.
Så om jag kommer ihåg det rätt från mitt studium, så hänger hela Jehovas vittnens tro på just år 607.
Det är härifrån allting räknas till 1914, 1919, 1922, 1935 och andra stora händelser som gör dem just till vittnen... annars kan man gå med i vilken kristen rörelse eller religion som helst.

I alla uppslagsverk jag tittat i ikväll så anges 586/587 som Jerusalems förstörelse... men ENBART vittnena själva anger 607... men där har jag inte hittat något själv tyvärr

SÅ... 607 fvt.. hur har ni kommit fram till det?
Vilka bevis lägger ni fram?

Ni har ju något uppslagsverk som heter Insight.. står det något där?
eller förresten... det ligger sökbart på CD:skiva nu för tiden väl?

Den har du fått svar på i inlägg #10915 samt #10924
2010-03-13, 11:00
Medlem
MonkeyPlas avatar
Tack för sammanställningen anordman.

Citat:
Vi Jehovas vittnen kommer tillsammans varje år över hela världen för att minnas Jesu död, då delas brödet och vinet ut(nattvard i kyrkan) och de smorda/144 000 som ska till himlen tar då del av dem. Vi har haft en äldre man i vår församling men många som tagit del har avslutat sitt jordeliv.
Fast det där var ju inte alls ett svar på det jag undrade över. Alltså vad du menade med ditt tidigare inlägg:
Citat:
Det innebär att vissa av de 144 000 kommer att finnas kvar på jorden när Harmageddon kommer.
Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden.
Jag kan upprepa mig, så slipper du leta bakåt i tråden.

Men man vet vilka det är[som är smorda]? Om inte, hur vet du att just 10 000 fortfarande är vid liv och inte 100 000?

Dessa 10 000 är alltså vad som för närvarande återstår (i jordelivet) av de 144 000 smorda som levde år 1914. Har jag förstått detta rätt?

Med andra ord är alla de 10 000 åtminstone 95 år gamla vid det här laget?
2010-03-13, 11:03
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
INGA 2520 ÅR

Där tror vi olika.
Apg.1:7 talade om att apostlarna inte skulle ha grepp om det .. men ljuset skulle bli klarare och klarare.Det är mycket vi ännu inte vet som vi kommer att lära oss, men är man för stolt för att ändra sin uppfattning så är JV inget för en.
I Paradiset kommer det nya skriftrullar, nya lagar och nya regler .. Säkert en mardrömm för såna som dig!
2010-03-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du är så okunnig

Vad ska vi i himlen att göra?
Man kan inte annat göra än Jehova.

Psalm 59:8
"Men du, Jehova, ler åt dem, du gör narr av alla nationerna."

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

Lägg av i tid innan ni syndar mot helig ande med er tokprat.

Lilla gubben, JV trodde så innan 1914.
Visste du verkligen inte det??
2010-03-13, 11:07
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Tack för sammanställningen anordman.

Fast det där var ju inte alls ett svar på det jag undrade över. Alltså vad du menade med ditt tidigare inlägg:
Jag kan upprepa mig, så slipper du leta bakåt i tråden.

Men man vet vilka det är[som är smorda]? Om inte, hur vet du att just 10 000 fortfarande är vid liv och inte 100 000?

Med andra ord är alla de 10 000 åtminstone 95 år gamla vid det här laget?

När vi kommer tillsammans för minnet av Jesu död håller man koll i alla församlingar på antalet som tar av brödet och vinet för att rapportera vidare till huvudkontoret. Därför kan man få ett samlat antal.

Nej, dom 10000 levde inte 1914 utan har under årens lopp blivit kallade, dom kan vara yngre, dom kan vara äldre.

Allt för att regeringen i himlen skall bli så komplett som möjligt med änniskor från olika tidsåldrar och olika erfarenheter. Dom kommer ju att bli vår nya regering, så ju mer erfaren het av jordelivet desto bättre för oss.
2010-03-13, 11:18
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja Flexbärt. Jag är ett JV.

Fast du kanske ska tillägga att det bara är på pappret.
Med tanke på allt du skrivit här så är du nog inget JV längre.
2010-03-13, 11:23
Medlem
Citat:
Generationen av smorda.
Det innebär att vissa av de 144 000 kommer att finnas kvar på jorden när Harmageddon kommer.
Dryga 10 000 fanns 2009 kvar vid liver här på jorden.

Och den summan har ökat sen några år tillbaka.
Vilket innebär att det finns fejksmorda i gruppen. (Om nu inte alla är det.... )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in