Citat:
Hej Leviticus.
Ursprungligen postat av Leviticus
Har funderat på hur vittnena tänker om Gud...
Gud har gett alla människor (och änglar) en fri vilja...och pga det kunde Satan, Adam och Eva ställa till det från början...
Den fria viljan är alltså ngt som Gud inte är och petar på när han väl skänkt den.
Idag väntar JV på Harmageddon.
Där är det meningen att miljontals människor ska dö. Enligt Guds vilja.
Varför?
Av olika orsaker...de har valt "fel" tro, de har klivit av "rätt" tro och en del tror inte alls.
Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?
Är den fria viljan bara ett påhitt?
Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.
Den som då kanske befinner sig i en osäker zon där tron inte känns helt ok för dennes inre...kan den välja med en gudagiven fri vilja och må bra med det?
Borde det inte vara så?
Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?
Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.
Det är människor som befattar sig med hot, hämnd och krav på dyrkan.
Inte den Gud som ÄR kärlek och liv.
Gud har gett alla människor (och änglar) en fri vilja...och pga det kunde Satan, Adam och Eva ställa till det från början...
Den fria viljan är alltså ngt som Gud inte är och petar på när han väl skänkt den.
Idag väntar JV på Harmageddon.
Där är det meningen att miljontals människor ska dö. Enligt Guds vilja.
Varför?
Av olika orsaker...de har valt "fel" tro, de har klivit av "rätt" tro och en del tror inte alls.
Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?
Är den fria viljan bara ett påhitt?
Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.
Den som då kanske befinner sig i en osäker zon där tron inte känns helt ok för dennes inre...kan den välja med en gudagiven fri vilja och må bra med det?
Borde det inte vara så?
Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?
Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.
Det är människor som befattar sig med hot, hämnd och krav på dyrkan.
Inte den Gud som ÄR kärlek och liv.
Har inte för avsikt att ändra din uppfattning om gud. Du har ställt många förnuftiga frågor och att ifrågasätta är ett sundhetstecken istället för att blint tro. Det är en helt naturlig del i det inre sökandet och ska så vara, sen kan de skriftlärda säga vad de vill!
Det är stundtals lätt att snöa in sig i gamla tankemönster. Ibland stirrar man sig blind på enstaka delar och missar helheten. Att söka kunskap utanför "lådan" kan vara lämpligt då det råder stor oenighet inom kristendomen. I flertalet andliga traditioner runtom i världen finns det gott om ledtrådar. Några exempel är buddhism, gnosticism, taoism och sufism.
Inom autentiska religioner utgör inre upplevelser grunden till uppvaknandet/uppståndelsen. Lärjungen genomgår en lång och krävande andlig praktik och beroende på mognadsgrad inviger mästaren lärjungen i allt djupare stadier. När praktiken är fullbordad och lärjungen nått målet/källan blir lärjungen/lammet själv lärare/mästare/herde. Det finns en del ledtrådar i bibeln:
"Lärjungen är inte förmer än sin lärare, men när han är fullärd blir han som sin lärare." Luk 6:40
Kristendomen och dess "präster" lider dessvärre idag brist på kunskap om källan och hur man tar sig dit:
"Och han sade till mig: "Det har skett. Jag är A och O, början och slutet. Jag skall låta den som törstar dricka fritt ur källan med livets vatten." Upp 21:6
"Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv." Joh 4:14
Troligtvis var det väldigt länge sedan kristendomen hade autentiska lärare som ledde lärjungar till källan. Att den kristna "eliten" som idag representerar kristendomen har satt rejäla käppar i hjulen råder det mindre tvekan om. Det råder andlig torka och allt fler lämnar och överger det lilla som ännu finns kvar. Kristendomen är tragiskt nog ett sjunkande skepp. Om det är en slump eller inte att utomstående andliga traditioner hamnar på tapeten i väst får var och en ta ställning till.
Likheterna inom olika religioner är många. Kristendomen är inte på något sätt unik. Exempelvis talar buddhister om andlig upplysning och kristna om andlig födsel. Att som kristen medge att de olika benämningarna skulle ha samma innebörd vore väl att häda! :-) Siddharta Gautama blev efter en tid Buddha och Jesus blev så småningom Kristus.
Ledtrådar och likheter finns det gott om, de är bara lite svåra att uppmärksamma.
Lycka till på resan!