2009-10-19, 23:45
Medlem
unlighteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har funderat på hur vittnena tänker om Gud...

Gud har gett alla människor (och änglar) en fri vilja...och pga det kunde Satan, Adam och Eva ställa till det från början...

Den fria viljan är alltså ngt som Gud inte är och petar på när han väl skänkt den.

Idag väntar JV på Harmageddon.
Där är det meningen att miljontals människor ska dö. Enligt Guds vilja.
Varför?

Av olika orsaker...de har valt "fel" tro, de har klivit av "rätt" tro och en del tror inte alls.
Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?

Är den fria viljan bara ett påhitt?

Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.
Den som då kanske befinner sig i en osäker zon där tron inte känns helt ok för dennes inre...kan den välja med en gudagiven fri vilja och må bra med det?
Borde det inte vara så?

Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?

Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.
Det är människor som befattar sig med hot, hämnd och krav på dyrkan.
Inte den Gud som ÄR kärlek och liv.
Hej Leviticus.

Har inte för avsikt att ändra din uppfattning om gud. Du har ställt många förnuftiga frågor och att ifrågasätta är ett sundhetstecken istället för att blint tro. Det är en helt naturlig del i det inre sökandet och ska så vara, sen kan de skriftlärda säga vad de vill!

Det är stundtals lätt att snöa in sig i gamla tankemönster. Ibland stirrar man sig blind på enstaka delar och missar helheten. Att söka kunskap utanför "lådan" kan vara lämpligt då det råder stor oenighet inom kristendomen. I flertalet andliga traditioner runtom i världen finns det gott om ledtrådar. Några exempel är buddhism, gnosticism, taoism och sufism.

Inom autentiska religioner utgör inre upplevelser grunden till uppvaknandet/uppståndelsen. Lärjungen genomgår en lång och krävande andlig praktik och beroende på mognadsgrad inviger mästaren lärjungen i allt djupare stadier. När praktiken är fullbordad och lärjungen nått målet/källan blir lärjungen/lammet själv lärare/mästare/herde. Det finns en del ledtrådar i bibeln:

"Lärjungen är inte förmer än sin lärare, men när han är fullärd blir han som sin lärare." Luk 6:40

Kristendomen och dess "präster" lider dessvärre idag brist på kunskap om källan och hur man tar sig dit:

"Och han sade till mig: "Det har skett. Jag är A och O, början och slutet. Jag skall låta den som törstar dricka fritt ur källan med livets vatten." Upp 21:6

"Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv." Joh 4:14

Troligtvis var det väldigt länge sedan kristendomen hade autentiska lärare som ledde lärjungar till källan. Att den kristna "eliten" som idag representerar kristendomen har satt rejäla käppar i hjulen råder det mindre tvekan om. Det råder andlig torka och allt fler lämnar och överger det lilla som ännu finns kvar. Kristendomen är tragiskt nog ett sjunkande skepp. Om det är en slump eller inte att utomstående andliga traditioner hamnar på tapeten i väst får var och en ta ställning till.

Likheterna inom olika religioner är många. Kristendomen är inte på något sätt unik. Exempelvis talar buddhister om andlig upplysning och kristna om andlig födsel. Att som kristen medge att de olika benämningarna skulle ha samma innebörd vore väl att häda! :-) Siddharta Gautama blev efter en tid Buddha och Jesus blev så småningom Kristus.

Ledtrådar och likheter finns det gott om, de är bara lite svåra att uppmärksamma.

Lycka till på resan!
2009-10-19, 23:46
Medlem
Citat:
Det är otroligt lugnande för själen.
Harmonin sprider sig inom en på ngt vis.

Jag känner likadant.
När det äntligen finns logiska svar på de där frågorna som så länge legat där och skavt och irriterat.
Man har nöjt sig med att andra begriper bättre och accepterat svaren trots att det inte riktigt går ihop.
Sen när man bestämmer sig för att granska på riktigt så blir inte svaren det man väntade sig och ville men de stämmer i alla fall.
Då infinner sig det där lugnet.
2009-10-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
http://www.demarketubbergen.nl/downloads/kids/i-like-you.swf
Att alla idag behöver all uppmuntran vi kan få när världen blir alltmer otrygg.

Det är sant.
Dock är det så att mår man bra och känner frid inuti så blir man inte omkullkastad av världens ibland otrygga atmosfär...man kan med sitt sätt och sin tanke på hur världen är ändra hur tryggt livet runt en faktiskt blir.
Du vet, ringar på vattnet. Det sprider sig.
2009-10-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
http://www.demarketubbergen.nl/downloads/kids/i-like-you.swf
Att alla idag behöver all uppmuntran vi kan få när världen blir alltmer otrygg.

Konstigt nog upplever inte jag den hemska otrygga värld som JV jämt pratar om.
Jag ser en värld med många goda välmenande människor som på riktigt bryr sig om andra och gör sitt bästa för att hjälpa till.

Nej jag är inte blind för problemen.
De finns och de är många och allvarliga.
Men det finns människor som gör allvarliga ansträngningar för att hitta lösningar och försöka göra det bättre.
Där ser jag en så stor skillnad mot JV som ställer sig vid sidan om och bara gnäller om hur hopplöst allt är.
2009-10-20, 00:15
Medlem
Citat:
Det är sant.
Dock är det så att mår man bra och känner frid inuti så blir man inte omkullkastad av världens ibland otrygga atmosfär...man kan med sitt sätt och sin tanke på hur världen är ändra hur tryggt livet runt en faktiskt blir.
Du vet, ringar på vattnet. Det sprider sig.

Jag tror ingen med kärlek kan vara oberörd av de hemska katastrofer som hände runt i vår värld och våldet börjar smyga sig på även i vårt lilla land.
2009-10-20, 08:48
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Vem är avfälling?

Det vet du redan så varför fråga mig?

Citat:
Ett JV måste vara mkt begränsad i vad denne läser vad gäller andra religiösa åskådningar.

Detta tror jag är en myt. Upp till var och en att bestämma. Och nej, du behöver inte komma o kontra med "då blir dom uteslutna". Behövs extremt mycket mer för att bli utesluten.

Citat:
Därför bestämmer många JVfamiljer att deras barn inte får vara med på religionsundervisning i skolan.

Föräldrar bestämmer över sina barn. Ja det är hemskt.

Citat:
När man anser sig själva vara de enda som förstår sanningen i bibeln...när man anser sig själva vara de enda som Gud vill rädda undan död vid Harmageddon...

Trams. Dom tror att dom har sanningen, ja. Och? Dom tror att det finns EN rätt väg och inte HUNDRA. Det är ju fan så mycket mer pantat att tro att alla religioner har rätt och kommer överleva "harmageddon". Buddhisterna återföds ju redan genom reinkarnation, hur får du ihop det? Jag skulle inte gå med i en religion om jag inte trodde att det var den enda vägen att gå, och då är alla andra vägar fel väg.

Citat:
När man ser ut hus som man planerar att bo i när Harmageddon svept undan den nuvarande dömda människan som bor där nu.

Och vem har gjort detta? Du känner förstås många? Du har säkert många släktingar som behöver läkarvård och måste ha blod också? Låter som en skröna, eller så tycker dom väl det är kul att se anti-jv´s bli pissed =) Sounds like a joke to me.

Citat:
När man på möten talar om andra religiösas fel och falskhet men kontrar med JVs sanning och rättfärdighet.

Dom tror ju på att all annan religion är falsk, vad skulle dom säga då? Om tavlan är blå, ska man säga att den är "inte så där väldigt gul?". Är det så förbannat jobbigt ifall JV anser att DIN religion är falsk? Det svider? (inte riktat mot Leviticus, utan rent allmänt)

En religiös grupp som själva anser att dom har fel, och alla andra har rätt...DET är en religion som är bra? Jag själv anser att alla religioner kan inte ha rätt religion.

Citat:
När man efter ett mindre bra besök i tjänsten muttrar till sin tjänstekamrat att "h*n kommer att vara lagom kaxig när h*n ligger som gödsel på marken".

Du kan väl berätta om vad personen dom besökte hade sagt också, hur den hade uppträtt och agerat. JV är bara människor, dvs ofullkomliga som du och jag. En person säger en dum sak, och hela organisationen är på grund av detta ond.

Citat:
När ett JV pratar med en medtroende om människorna i världen -hur lite de fattar om livet och världsläget, hur blinda alla dessa är, vilka banala liv de har och vad välsignade JV själva är när nu Gud faktiskt "dragit" dem till sanningen, de är Guds utvalda folk.

Får dom inte tro att dom har sanningen? Låt dom tro det, så får du tro att du har sanningen...Svenska kyrkan får också tro att dom har den rätta religionen. Who cares? Detta betyder inte att dom rackar ner på andra. Dom är mer jämnställda än dom flesta andra religiösa organisationer, och det är ju otroligt att folk inte fattar det...dom vill väl inte fatta. Alla människor har lika värde, och det följer JV...sen att en o annan tomte uttrycker sig dumt är en annan sak.

Citat:
.....jag vet inte men jag tycker att detta visar på en attityd som rackar ner på andra människor. Det finns så många andra xempel, ibland bara små kommentarer och fnysningar, blickar... men som visar på en mkt självgod anda.
Ärligt talat, vad tycker du?

Det finns så många andra exempel, skriver du. Varför har då jag inte stött på detta? Jag är uppväxt i denna organisation och det enda negativa jag har att säga om JV är att vissa är väldigt speciella. Om det beror på att dom är JV eller om dom bara är sådan vill jag låta vara osagt.

Nu är det ju inte så våldsamt många som skriver i den här tråden och ni som skriver här kanske har stött på rötäggen, vad vet jag.
2009-10-20, 08:58
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Varför tror man att Gud öht behöver en organisation?
Är det inte ett mänskligt synsätt?

- Gud behöver ingen organisation. Rätt. Gud behöver ingenting.
- Det är en människa som uppfunnit ordet "organisation", helt rätt.
- En människa har kommit på kombinationen av orden "Guds" och "organisation".

Varför man anser sig själva vara Guds organisation beror ju på att dom tror att dom är den enda grupp som följer guds ord. Väldigt enkelt.

Mänskligt synsätt? Vilka andra synsätt finns det? :-s
2009-10-20, 09:18
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Att tro att Gud bryr sig om människors barnsliga "herren på täppan" lekar är att frånta Honom ställningen som allts Skapare.

Vem leker "herre på täppan"? Religionen har "lekt" väldigt mycket genom historien med många människors död som resultat, men just den leken vet jag inte

Om det finns en gud som skapat allt så spelar nog inte vad vi människor gör så stor roll, men jag tror nog att uppsåtet med att bibeln överhuvudtaget kom till var att människorna skulle följa det som står i den.

Citat:
Har mänskligheten kanske fullständigt missuppfattat Hans egentliga mening med vår existens? Kan det vara så?

Gud skapade ett paradis på jorden, och människor som skulle leva i detta paradis. Den egentliga meningen med människors existens är väl ganska självklar, vi skulle leva i ett paradis på jorden. Står ju klart och tydligt i bibeln, och det är inte speciellt komplicerat.

Citat:
JV ser och förstår...men de som inte är JV varken ser eller fattar.

Tolkar dom bibeln på rätt sätt så stämmer det ju =)
2009-10-20, 09:38
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:

Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?

Det var väl bara Adam & Eva som var med då?

Citat:
Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.

Till och med jag fattar ju att gud som skapat allt vill att människorna som han skapat ska lyda honom, och följa hans lagar. Det var inte speciellt tuffa papper heller att låta bli frukten på ETT träd. Jag är övertygad om att det fanns andra "lagar" som Adam & Eva var tvungna att rätta sig efter. Du har ett fritt val i Sverige, du får göra vad du vill så länge du håller dig inom lagarna.

Sen om du vill veta hur JV ser på saken så kanske du skulle uppsöka ett sådant? Här lär du inte få några vattentäta svar iallafall.

Citat:
Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?

Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.

Vad han ville med oss människor skrev jag ovan, men den planen sket sig. Vi är väl nu inne i plan B. Svaret borde man kunna hitta i Bibeln helt enkelt.
2009-10-20, 09:40
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Stackars lille man, inte ens den enkla liknelsen kunde du förstå.
Inte så konstigt då att du inte kan förstå bibeln heller.
Jag tycker så synd om dig.

Det är sånt här beteende som anses högmodigt (racka ner på folk) när det kommer från ett Jehovas Vittne? Det är bra att ni håller en högre nivå än JV.
2009-10-20, 09:56
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jag har också tänkt jättemycket på det där och jag håller helt med dig.
Hur kan det kallas för ett fritt val när det ena alternativet är död?
Och det valet skulle sättas upp av en kärleksfull Gud?
Det verkar helt orimligt.

Det faktum att han skapat oss, vad kallar du det? Ondska? Det känns som många människor försöker famla efter halmstrån i sin tolkning av guds ord för att med gott samvete fortsätta leva i synd. "Gud bryr sig säkert inte att jag sätter på granntanten medans hennes man jobbar, han är ju livets och kärlekens gud". Katoliker kan ju bara gå o bikta sig så är allt ok, det kallar jag gräddfil.

Citat:
En annan sak som verkar orimligt är, varför skulle en Gud som vill alla människors bästa ge sin enda sanning till en liten grupp i New York som aldrig har haft rätt i sina förutsägelser?

Gud har gett människorna bibeln. I bibeln står sanningen. Han har inte gett någon religiös grupp någonting, utan det är upp till var och en att läsa och begrunda.

Citat:
Hur kan han vänta sig att människor ska förstå att den gruppen har rätt trots att alla kontrollerbara fakta talar mot det?

Ge oss all denna fakta du som har koll.
2009-10-20, 12:45
Medlem
Emodolfs avatar
Jag har aldrig sett någon ta i så hårt för en viss sak som ConDodgy. Seriöst hördu, du borde tagga ner och prioritera andra saker. Om du hade lagt lika mycket tid på fysik och forskningen däromkring som du spenderar på att munhuggas i denna tråd så hade du lyckats upphäva tyngdlagen vid det här laget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in