2010-01-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krottas
Alla håller väl på sin översättning, och tror och hoppas att den ska vara sann.
Även jag har flera olika Bibelöversättningar hemma, och tycker om att jämföra dem med varandra och med grundtexten.

Jag fann en intressant recension av Bibel 2000 i aftonbladet, skriven av
Göran Hägg som är docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.

http://wwwc.aftonbladet.se/kultur/9911/18/gh.html

Han avslutar sin recension enligt följande,…
”Till slut kan man väl konstatera att vi från och med nu behöver åtminstone tre, eller rentav fyra, svenska biblar hemma eller tillgängliga via nätet. Gustav Vasa för att förstå svensk kultur, Bibel 2000 för läsning av berättelserna och 1917 för poesin. Och eventuellt Jehovas vittnen för den exakta ordalydelsen.”

Ja har självaste Göran Hägg sagt det så måste det ju vara så.
Vem är Göran Hägg btw?
2010-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-all-knower
Tragiskt hur du lyckas trycka ut så många bokstäver men ändå inte styrka dom med EN enda KÄLLA. Det är ändå bevis du försöker förmedla här.

Sedan måste jag bara undra ifall du ens tagit del av deras förklaringar? Har någon här tagit del av deras förklaringar? Det vill säga gått till en av dom där kyrkorna eller ringt upp dom? I så fall ta något exempel där dom är icke logiska eller allmänt dumma, lite nyfiken av mig.

Meningen var ej att skriva icke religiös i den meningen att jag inte har egna uppfattningar och tolkningar. Jovisst sitter jag och hånskrattar människor som går till den svenska kyrkan med mera.. Men fortfarande så är jag icke religiös för jag följer inte guds ord, ty gav gud mig frivilja.

Många av oss vet allt om deras förklaringar.
Många av oss har i hela sitt liv trott på deras förklaringar.
Om du är verkligt intresserad så kan du träffa på hundratals människor med stor erfarenhet av deras förklaringar på http://www.hjalpkallan.org/
2010-01-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kollade i förordet till NW och du har helt rätt.
Den svenska NW är översatt från den engelska.
Det står inget om någon jämförelse med grundtexter där.

NW är översatt från grundtext till Engelska, av vilken anledning skulle man gå igenom alla grundtexter igen för att överätta dem till Svenska.
2010-01-15, 01:19
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
NW är översatt från grundtext till Engelska, av vilken anledning skulle man gå igenom alla grundtexter igen för att överätta dem till Svenska.

Av den enkla anledningen att en översättning aldrig kan bli ordagrann, en mening som passar på engelska kanske behöver sägas på ett annat sätt på svenska.

Alltså har man översatt (påstås det) den engelska översättningen från grundtexterna och har således inte fått ord för ord översättning.

Sedan översätter man den engelska och riskerar därmed att tappa ytterligare av den egentliga meningen då det kanske kunnat sägas annorlunda på svenska.

En grundregel är att vilken litteratur man än översätter så bör man gå till grundtexten.
2010-01-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Av den enkla anledningen att en översättning aldrig kan bli ordagrann, en mening som passar på engelska kanske behöver sägas på ett annat sätt på svenska.

Alltså har man översatt (påstås det) den engelska översättningen från grundtexterna och har således inte fått ord för ord översättning.

Sedan översätter man den engelska och riskerar därmed att tappa ytterligare av den egentliga meningen då det kanske kunnat sägas annorlunda på svenska.

En grundregel är att vilken litteratur man än översätter så bör man gå till grundtexten.

Det avslöjar väl bara att den påstådda avsikten att vara grundtexten maximalt trogen inte är så allvarligt menad.
2010-01-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus läste på hjälpkällan om det nya generationsbegreppet angående 1914..vet du vad det är som gäller nu eller är det bara spekulationer? Vad jag förstod av det hela så räcker det att man kände någon som levde 1914 numera. På detta vis kan man ju dra ut på datum för harmageddon i det oändliga...

Bekräftat.

http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/bible/187399/1/NEW-GENERATION-DEFINED-April-15-2010-Watchtower

Vad ska man säga?
2010-01-15, 18:59
Medlem
Citat:
Bekräftat.

http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/bible/187399/1/NEW-GENERATION-DEFINED-April-15-2010-Watchtower

Vad ska man säga?

Tack för den Kalten!

Jag blir alldeles förstummad......
2010-01-16, 00:41
Medlem
Citat:
Bekräftat.

Vad ska man säga?

Tackar! Då stämde informationen alltså. Då är frågan hur får man medlemmarna att svälja detta?? Om man har det minsta av eget tänkande kvar måste man ju i rimlighetens namn börja tvivla eller??
2010-01-16, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tackar! Då stämde informationen alltså. Då är frågan hur får man medlemmarna att svälja detta?? Om man har det minsta av eget tänkande kvar måste man ju i rimlighetens namn börja tvivla eller??

Har pratat med ett JV om detta, ville kolla om personen tyckte det var konstigt, men inte då.

2010-01-16, 08:57
Medlem
schabo-labos avatar
Nya tolkningen på svenska;

"Det är några saker, när det gäller ordet generation som är bra att komma ihåg. Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid. Det avser en tidsperiod som inte är allt för lång, och som har ett slut.

Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om denna generation. Han menade tydligtvis, att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914, under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut."
2010-01-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nya tolkningen på svenska;

"Det är några saker, när det gäller ordet generation som är bra att komma ihåg. Ordet syftar vanligen på människor i olika åldrar som lever under en särskild tid. Det avser en tidsperiod som inte är allt för lång, och som har ett slut.

Hur ska vi alltså förstå Jesu ord om denna generation. Han menade tydligtvis, att några av de smorda som såg när tecknet började bli uppenbart 1914, under någon tid skulle leva samtidigt med andra smorda som skulle se början på den stora vedermödan. Denna generation hade en början, och den kommer naturligtvis att ha ett slut."

Ja då kan man ju dra ut på slutet närmast oändligt! Ja lyckas man med denna manipulation så är det fullt i klass med vad många av historiens bästa demagoger lyckats med.
2010-01-16, 10:47
Bannlyst
Citat:
Om man inte kan förstå bibelns uppkomst är det mycket svårt att förstå varför den har blivit översatt till så många versioner. Jag har inte heller någonsin stött på JW församlingar som ej kan besvara frågor. Det finns utmärkta böcker som representerar alla dessa frågor med enkla svar.

Kommer ihåg att dom hade någon bok som innehöll typiska frågor med så pass logiska svar så att jag tycker det är skrattretande hur andra religioner vilseleder miljoner med människor.

Icke religiös är jag bör påpekas.

Jo tack, jag har erfarenhet av hur lätt man luras av Jvs "logiska" svar. Allt man frågar besvaras, och bevisas dessutom med hjälp av Bibeln! Vad man inte märker som "nybörjare" är att Jv drar bibelverser helt ur sina sammanhang för att de ska stämma in med svaret.

Jag gick på det där stenhårt...

Citat:
Tragiskt hur du lyckas trycka ut så många bokstäver men ändå inte styrka dom med EN enda KÄLLA. Det är ändå bevis du försöker förmedla här.

Sedan måste jag bara undra ifall du ens tagit del av deras förklaringar? Har någon här tagit del av deras förklaringar? Det vill säga gått till en av dom där kyrkorna eller ringt upp dom? I så fall ta något exempel där dom är icke logiska eller allmänt dumma, lite nyfiken av mig.

Meningen var ej att skriva icke religiös i den meningen att jag inte har egna uppfattningar och tolkningar. Jovisst sitter jag och hånskrattar människor som går till den svenska kyrkan med mera.. Men fortfarande så är jag icke religiös för jag följer inte guds ord, ty gav gud mig frivilja.

Många av oss här har bakgrund inom Jv. Leviticus är, som han skrev, fortfarande ett vittne. Jag var odöpt förkunnare i flera år.

Gitte svarade dig väldigt fint.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in