Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej,
religionsfrihet är väl bra, naturligtvis. Men följer JV det? Om man är döpt och en dag känner att man inte får ihop det med lärorna inom org...då har man ingen frihet att gå en annan väg utan enorma konsekvenser.
Och man har inte rätt att läsa om andra trosuppfattningar, besöka andra möten/gudstjänster eller ens tänka fritt om man vill kunna vara kvar.
Två nivåer på uteslutningskonsekvenser?
Nja...borde inte JV höja sig över sånt barnsligt beteende som att inte kunna titta på ngn eller ens hälsa?
Jag tycker det sättet att behandla andra, oavsett vad de nu gjort, är att visa sig låg.
Och vem kan veta hur uteslutningen gick till (du har ju en egen tråkig erfarenhet), och vem kan veta vem av de uteslutna som förtjänar att totalt ignoreras? Att de efter sin uteslutning blir fientliga mot JV måste väl bero på ngt...en felaktigt hanterad uteslutning? Själva policyn som berövar människor deras familjer?
JV skulle behöva ta bort detta omänskliga människobud. (Och det vet jag att jag inte är ensam om att tycka inom JV)
Att barn till äldste ofta klarar sig mkt bättre är helt sant.
Din personliga uteslutningsberättelse är så ledsam att läsa. Vart tog "hellre fria än fälla" vägen?

Hej!
Jag tänkte/menade väl inte så allvarligt gällande två olika sorters former av uteslutning, det var bara det att jag försökte påvisa/exemplifiera lite av vad just det du säger att det får väldigt förödande konsekvenser oavsett hur "liten" synd man begått. Det finns naturligtvis inget bra sätt att exkludera människor som på ena eller det andra sättet felat på. Dock kan man ju inte längre vara en del av församlingen om man inte kan leva efter de regler som finns uppsatta. Betyder det dock att man är en sk. "antikrister" som Johannes talar om i citatet här nedan?
http://www.geocities.com/pipeline/cliff/4313/tuv/uteslut.html
Citat:
Vi skall granska ytterligare en text i Bibeln som brukar användas av Vakttornet, nämligen Johannes andra brev, v. 10-11. Enligt NV-översättningen lyder den:
"Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalaren hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."
Några verser tidigare hade Johannes talat om "antikrister", människor som tidigare varit kristna men inte längre "bekänner att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet" (v. 7, FB; jfr. 1 Joh. 2:18-23). När Johannes skrev detta, var dessa personer verksamma och sökte upp de kristna på den tiden för att försöka påverka även dem. Om en sådan person kommer, skriver Johannes, "skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen". (v. 10, NT-81) Eftersom de kristna mötena hölls i enskilda medlemmars hem, var det inte lämpligt att hälsa en sådan "antikrist" välkommen dit och där bereda honom en plattform för att sprida sina läror. Johannes talar alltså om en viss kategori av f d kristna, som hade förkastat Jesus som Kristus och som aktivt spred denna villfarelse.
Det skulle vara ett missbruk av Guds Ord att tillämpa Johannes uppmaning på kristna som tror på Kristus, men som felar i något stycke eller börjar tvivla på vissa tolkningar.
Ställer mig tveksam till att någon pga:
-grupptryck,
-okunskap om den verkliga innebörden av ett medlemskap,
-ung ålder,
-ensamhet
-utanförskap(för många unga inom JV som inte visar framfötterna och inte är ett sk. föredöme så råder det en ensamhet, utanförskap och finns en vilja att få vara med när typ äldstebrödernas barn eller andra föredömen har sina små träffar hägrar. Det blir ungefär som i skolan då man gärna vill tillhöra "innegänget", men då man betraktas som andligt svag så erbjuds man på sin höjd ett bibelstudium (lång konstig mening, men...)
-ständiga påtryckningar för att man som väldigt ung skall överlämna sig så snart som möjligt.
verkligen förstår den stora bilden av vad man förbinder sig till om man döper sig.
Tror inte ens att så många ens förstår dopfrågorna på riktigt.
Är det rättvist att en sådan person, eller andra för den delen, pga uteslutning blir ett offer för utfrysning, mobbing och blir betraktad som bland det värsta formen av liv som finns här på jorden?
Jag kan ju direkt säga att jag inte är så insatt som jag skulle vilja i de här frågorna då jag försökt förträngt det hela under en massa år och levt på som vanligt istället så jag ursäktar ev. fel och feltolkningar av det jag citerade...
Vad skulle vara den bästa lösningen ifall man nu måste utesluta människor som inte klarar av att leva efter många av bibelns förbud t ex otukt eller människor som inte är ense med JV.s lära fullt ut?
Är de sk. antikrister?