2009-10-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
”Han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen. 5 Ty det finns en enda Gud och en enda medlare mellan gud och människor, en människa, Kristus Jesus, 6 som gav sig själv till en motsvarande lösen för alla – detta skall det vittnas om vi de tider som är bestämda för det.”

...vad står det i den här versen...?

EN ENDA MEDLARE MELLAN GUD OCH MÄNNISKOR...JESUS KRISTUS.

Flexbärt, hur kan man få denna medlare att bli den styrande kretsen?
2009-10-24, 16:28
Medlem
Citat:
Säger bara så här:
Utge dig inte för att vara expert på Jehovas vittnen, du är anbart en okunnig typ som lever i det förflutna.

Vi växer stadigt med 800 per dag och i fattika länder är det måna som nu får Rikets salar och det går mycket till katastrofhjälp.

2 Moseboken 20:7
"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt sätt."

* Bruka eller uttala; ta (lyfta) upp, bära.

Det är tydligen du som är okunnig.
JV's ökning är mindre än hälften av det du påstår.
Sen talade Benny Hedning tydligt om Sverige.
I Sverige har inte JV ökat på 20 år.

Mycket till katastrofhjälp?
Hur vet du att det är mycket?
Var finns siffrorna?

Vad menar du med bibelcitatet?
Vem har talat om Jehova?
Kan du fortfarande inte skilja på Gud och organisation?
2009-10-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Faktum är att jordbävningarna varken blivit fler eller KRAFTIGARE. Så många och kraftiga jordbävningar som det var decenniet före 1914 har det aldrig varit senare. Massor med jordbävningar av de kraftigaste magnituder inträffade under denna tid. Om detta har seismologer och geologer skrivit i böcker som finns tillgängliga för vem som helst. Den värsta jordbävning historien känner inträffade på 1200-talet i Egypten med omnejd med över en miljon dödsoffer. Det är inte heller sant att man numera generellt bygger hus som sämre står emot jordbävningar. Det förhåller sig precis tvärtom. Att fler människor dör i jordbävningar nuförtiden är därför inte heller sant.

Det här tycker jag är bland det intressantaste bland JV's många påståenden.
Det är ju ett område där det verkligen finns många bevis för att det inte är så som de påstår.
Jag hittade en intressant tabell som tydligt visar att det helt saknas belägg för att en förändring inträffat efter 1914.
http://neic.usgs.gov/neis/eqlists/7up.html
2009-10-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Tror du på atomer? Du har läst om dom i böcker och tidskrifter?

Du anser dig ha högre IQ än religiösa människor? Högmodig? =)

Flexbärt ska visst vara en religiös människa...ett JV...vad tycker du om hans attityd?
Typiskt JVskt?
2009-10-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
[b]

Nu vet jag till 100% vad du är för en människa. Du anser det är helt ok att skriva att någon ska gå och dö, så länge det är ett JV man skriver det till. Tack för att du avslöjar dig.

En tanke som poppade upp bara...när man är ett JV ska man inte ta åt sig av såna spydigheter. Man ska tvärtom bli glad, för det visar bara att man har sanningen.
Enligt hur man tänker som JV iaf...
2009-10-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Hur kommer det sig att man är tvungen att betala för att bli ett s.k vittne?
Och vad går egentligen pengarna till?

Betala?
Vad menar du?
2009-10-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBonJonky
Jag har några reflektioner som jag har lite svårt att acceptera... Har egentligen inget emot vittnerna, var person får välja att tro på vad den önskar och hur skulle de se ut ifall vi alla skulle bli tvingade att tro på något, lite som under medeltiden(och även senare för den delen) när det kunde leda till döden för kätteri eller annat straff bara för att man ifrågasatte den allvetande påven och kristendomen. Numer har vi ju religionsfrihet och så skall det väl vara.

Jag skulle kunna acceptera om det fanns två nivåer av uteslutning, en för dem som kanske inte har den starka tro som behövs eller är svaga på andra sätt(alkholister, psykiskt sjuka, osv) och en uteslutning för avfällingar som utan förbehåll motarbetar vittnena medelst smutskastning, förföljelse, försöker att få dem förbjudna etc. Den senare gruppen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att den behandling alla nu uteslutna får erfara kan tillämpas på, men att mobba och frysa ut svaga människor(i deras ögon) är något som jag har väldigt svårt att förlika mig med.

Det finns även ett tydligt, eller fanns när jag var med, samband mellan vilka som blev uteslutna eller ej och vilken familj dessa tillhörde. Barn till äldste klarade sig från uteslutning, och på sin höjd fick de restrektioner, många fler gånger än barn till vanliga förkunnare, och var du barn till någon som betraktades som oversksam så hade du ingen chans.

För mig var detta tecknet som gjorde att jag började fundera på om allt verkligen stod rätt till. Jag ångrade när jag satt inför kommitén, jag försökte visa min ånger, men de ansåg bara att jag såg nervös ut(alla visar inte ånger på samma sätt kanske man lugnt kan säga), jag överklagade och fick ett nytt kommitéförhör, men den andra kommitén hörde mig inte ens utan gick helt på utlåtandet från den första kommitén. "Ingen som visar ånger skall uteslutas" var vad jag hade lärt mig och jag hade även det vaktorn vari detta stod med mig och läste högt ur för dem, men loppet var kört...
Jag försökte komma tillbaka, och när en person som blivit utesluten samtidigt som mig fast i en annan församling blev återupptagen efter 6mån så kände jag hopp och ansökte om återupptagning några månader senare, men då kom de med påstående att det kunde ta flera år för såna som mig som inte visade tillräckligt med ånger...Då hade jag gått på mötena regelbundet samt varit med på sammankommsterna vid flera tillfällen... Då gav jag upp och insåg att en organisation så full av förhärdade människor, full av kallhet och kyla, omännsklighet och högmod inte kunde vara företrädare för den gud jag trodde på. Han som såg allt, som man i JV påstod tillåta allt som sker i hans namn, Han vars ord är det som skall följas och inte kunna feltolkas.

Hej,
religionsfrihet är väl bra, naturligtvis. Men följer JV det? Om man är döpt och en dag känner att man inte får ihop det med lärorna inom org...då har man ingen frihet att gå en annan väg utan enorma konsekvenser.
Och man har inte rätt att läsa om andra trosuppfattningar, besöka andra möten/gudstjänster eller ens tänka fritt om man vill kunna vara kvar.

Två nivåer på uteslutningskonsekvenser?
Nja...borde inte JV höja sig över sånt barnsligt beteende som att inte kunna titta på ngn eller ens hälsa?
Jag tycker det sättet att behandla andra, oavsett vad de nu gjort, är att visa sig låg.
Och vem kan veta hur uteslutningen gick till (du har ju en egen tråkig erfarenhet), och vem kan veta vem av de uteslutna som förtjänar att totalt ignoreras? Att de efter sin uteslutning blir fientliga mot JV måste väl bero på ngt...en felaktigt hanterad uteslutning? Själva policyn som berövar människor deras familjer?
JV skulle behöva ta bort detta omänskliga människobud. (Och det vet jag att jag inte är ensam om att tycka inom JV)

Att barn till äldste ofta klarar sig mkt bättre är helt sant.

Din personliga uteslutningsberättelse är så ledsam att läsa. Vart tog "hellre fria än fälla" vägen?
2009-10-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej,
religionsfrihet är väl bra, naturligtvis. Men följer JV det? Om man är döpt och en dag känner att man inte får ihop det med lärorna inom org...då har man ingen frihet att gå en annan väg utan enorma konsekvenser.
Och man har inte rätt att läsa om andra trosuppfattningar, besöka andra möten/gudstjänster eller ens tänka fritt om man vill kunna vara kvar.

Två nivåer på uteslutningskonsekvenser?
Nja...borde inte JV höja sig över sånt barnsligt beteende som att inte kunna titta på ngn eller ens hälsa?
Jag tycker det sättet att behandla andra, oavsett vad de nu gjort, är att visa sig låg.
Och vem kan veta hur uteslutningen gick till (du har ju en egen tråkig erfarenhet), och vem kan veta vem av de uteslutna som förtjänar att totalt ignoreras? Att de efter sin uteslutning blir fientliga mot JV måste väl bero på ngt...en felaktigt hanterad uteslutning? Själva policyn som berövar människor deras familjer?
JV skulle behöva ta bort detta omänskliga människobud. (Och det vet jag att jag inte är ensam om att tycka inom JV)

Att barn till äldste ofta klarar sig mkt bättre är helt sant.

Din personliga uteslutningsberättelse är så ledsam att läsa. Vart tog "hellre fria än fälla" vägen?

Hej!

Jag tänkte/menade väl inte så allvarligt gällande två olika sorters former av uteslutning, det var bara det att jag försökte påvisa/exemplifiera lite av vad just det du säger att det får väldigt förödande konsekvenser oavsett hur "liten" synd man begått. Det finns naturligtvis inget bra sätt att exkludera människor som på ena eller det andra sättet felat på. Dock kan man ju inte längre vara en del av församlingen om man inte kan leva efter de regler som finns uppsatta. Betyder det dock att man är en sk. "antikrister" som Johannes talar om i citatet här nedan?

http://www.geocities.com/pipeline/cliff/4313/tuv/uteslut.html
Citat:
Vi skall granska ytterligare en text i Bibeln som brukar användas av Vakttornet, nämligen Johannes andra brev, v. 10-11. Enligt NV-översättningen lyder den:

"Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalaren hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Några verser tidigare hade Johannes talat om "antikrister", människor som tidigare varit kristna men inte längre "bekänner att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet" (v. 7, FB; jfr. 1 Joh. 2:18-23). När Johannes skrev detta, var dessa personer verksamma och sökte upp de kristna på den tiden för att försöka påverka även dem. Om en sådan person kommer, skriver Johannes, "skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen". (v. 10, NT-81) Eftersom de kristna mötena hölls i enskilda medlemmars hem, var det inte lämpligt att hälsa en sådan "antikrist" välkommen dit och där bereda honom en plattform för att sprida sina läror. Johannes talar alltså om en viss kategori av f d kristna, som hade förkastat Jesus som Kristus och som aktivt spred denna villfarelse.

Det skulle vara ett missbruk av Guds Ord att tillämpa Johannes uppmaning på kristna som tror på Kristus, men som felar i något stycke eller börjar tvivla på vissa tolkningar.

Ställer mig tveksam till att någon pga:
-grupptryck,
-okunskap om den verkliga innebörden av ett medlemskap,
-ung ålder,
-ensamhet
-utanförskap(för många unga inom JV som inte visar framfötterna och inte är ett sk. föredöme så råder det en ensamhet, utanförskap och finns en vilja att få vara med när typ äldstebrödernas barn eller andra föredömen har sina små träffar hägrar. Det blir ungefär som i skolan då man gärna vill tillhöra "innegänget", men då man betraktas som andligt svag så erbjuds man på sin höjd ett bibelstudium (lång konstig mening, men...)
-ständiga påtryckningar för att man som väldigt ung skall överlämna sig så snart som möjligt.

verkligen förstår den stora bilden av vad man förbinder sig till om man döper sig.

Tror inte ens att så många ens förstår dopfrågorna på riktigt.

Är det rättvist att en sådan person, eller andra för den delen, pga uteslutning blir ett offer för utfrysning, mobbing och blir betraktad som bland det värsta formen av liv som finns här på jorden?

Jag kan ju direkt säga att jag inte är så insatt som jag skulle vilja i de här frågorna då jag försökt förträngt det hela under en massa år och levt på som vanligt istället så jag ursäktar ev. fel och feltolkningar av det jag citerade...

Vad skulle vara den bästa lösningen ifall man nu måste utesluta människor som inte klarar av att leva efter många av bibelns förbud t ex otukt eller människor som inte är ense med JV.s lära fullt ut?

Är de sk. antikrister?
2009-10-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ja, vad ville jag då säga med detta? Jo, att jag är rätt övertygad om att JV här har tolkat detta med avfällningar fel och att deras uteslutningspolicy haltar... Fast är det som de säger och det kommer nytt ljus och detta görs om då skall jag kanske öppna dörren nästa gång och se om fler saker jag har mina tvivel om även de är på väg att avpolleteras.

Det där med att öppna dörren är dina broblem och du har inget att skylla på.

http://www.watchtower.org/z/bh/article_16.htm
2009-10-25, 09:51
Medlem
Citat:
Säger bara så här:
Utge dig inte för att vara expert på Jehovas vittnen, du är anbart en okunnig typ som lever i det förflutna.

Vi växer stadigt med 800 per dag och i fattika länder är det måna som nu får Rikets salar och det går mycket till katastrofhjälp.

"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt sätt."

Jag behöver inte vara expert på Jehovas vittnen jag kan bara gå ut på internet och ta fram fakta. Den här katastrofhjälpen du yrar om är knappast existerande förutom i din fantasivärld uppbyggd av lögner från VT. Jag skrev SVERIGE men du har ju väldiga problem med läsförståelse det är tydligt. Angående att Jv skulle öka i U-länderna så är det mesta bara manipulerade siffror och med internets utbredning så kommer Jv att minska även där.

Vad gäller att vara okunnig och leva i det förflutna så är nog inte du rätt person att yttra dig om det.....
2009-10-25, 16:38
Medlem
Citat:
Vad skulle vara den bästa lösningen ifall man nu måste utesluta människor som inte klarar av att leva efter många av bibelns förbud t ex otukt eller människor som inte är ense med JV.s lära fullt ut?

Är de sk. antikrister?

Varför måste man öht utesluta människor?
Ge dem rätten att välja vad de vill göra med sina liv, precis som Gud gjort. Den "fria viljan" han gav tar JV bort.

Uteslutning fungerar inte eftersom man aldrig kan veta hur människor mått när de döpte sig och man kan aldrig veta vad som egentligen ligger bakom steget till dop.
Livet är inte svart eller vitt. För JV är det väldigt mkt så -svart eller vitt. Gott eller ont. Inget mänskligt däremellan.
2009-10-25, 16:56
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Det där med att öppna dörren är dina broblem och du har inget att skylla på.

http://www.watchtower.org/z/bh/article_16.htm

Det är kul att läsa igenom forumet och se att många av frågorna och faktan som läggs upp blir ofta ignorerade och "sedda genom fingrarna".

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag behöver inte vara expert på Jehovas vittnen jag kan bara gå ut på internet och ta fram fakta. Den här katastrofhjälpen du yrar om är knappast existerande förutom i din fantasivärld uppbyggd av lögner från VT. Jag skrev SVERIGE men du har ju väldiga problem med läsförståelse det är tydligt. Angående att Jv skulle öka i U-länderna så är det mesta bara manipulerade siffror och med internets utbredning så kommer Jv att minska även där.

Vad gäller att vara okunnig och leva i det förflutna så är nog inte du rätt person att yttra dig om det.....

Är det så konstigt att det växer i U-länder? jag skulle fan också tro på en gud och hoppas om jag sett mina föräldrar bli våldtagna och besudlade framför mina ögon.. inte så konstigt liksom.
Citat:
Säger bara så här:

Vem är det som lever i det förflutna och tror på saker som skall ha skett för flera tusen år sen?

Och åter igen tar du bara upp bibelstycken från eran bibeln, har du inget annat att komma med? vore mere intressant isf.

Sluta blunda och läs vad som skrivs här av andra människor och ta reda på det genom att läsa andra böcker. Annars har du ju ingen frivilja eller är hjärntvättad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in