2010-01-14, 07:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Klart att man ska hålla sig till grundtexten...och alla som har översatt menar att de hållit sig till grundtexten. Även JV.

Men kan inte kyrkans översättningar vara färgade av att de tror på treenigheten (just i den här frågan nu då)?

Har jv verkligen hållit sig till grundtexten? Jag tror kyrkan har översatt och jv har ändrat.
2010-01-14, 08:56
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Jag tog treenigheten som ett exempel...de som har gjort övriga översättningar tror att Gud och Jesus är en och samma Gud, eller hur?
Har de översatt från den riktiga ordalydelsen i grundtexten?

JV tror inte att Gud och Jesus e samma Gud och menar oxå att grundtexten är på deras linje. Därför har JV översatt sin Bibel på ett sätt som inte pekar på ngn treenighet.

Har alla fel i sina översättningar?
Är det bara JV som har fel?

Det finns en viss skillnad på att ha en teologisk utgångspunkt och sedan översätta utifrån den och att översätta och sedan dra teologiska slutsatser.

Att översätta med den förutfattade meningen att man ska föra fram en viss teologisk ståndpunkt är inte seriöst och det är just detta som JV gör.

Bibel 2000 till exempel är översatt av så neutrala personer som det bara går och de har flera gånger valt en översättning som gynnar en icke-trinitarisk tolkning av vissa passager. De har dessutom översatt vissa stycken av GT så att de förut "tydliga" profetiorna om Jesus fördunklats. Jag säger inte att de gjort fel, men de har inte översatt utifrån ett kristet perspektiv i alla fall utan valt med sekulära varianter där det varit möjligt.

Trots det så ser man om man läser bibel 2000 ätt treenigheten är biblisk. Biblisk i den bemärkelsen att den har sitt ursprung i bibeln och inte säger emot den, men inte biblisk i den bemärkelsen att det uttryckligen står ordet "treenighet" i bibeln. Det finns många ord som inte används i bibeln som utan problem kan användas för att förklara bibliska principer.

Problemet mer JV översättningen är att den INTE är en översättning utan en omskrivning. I Johannesprologen till exempel han man ÄNDRAT GRUNDTEXTENS BETYDELSE, inte bara gjort en tolkning och då blir det helt enkelt fel, hur man än vänder och vrider på det.

Sedan tror jag inte att det bara är JV som har fel.
Den beryktade king james översättningen är också skriven i en starkt vinklad miljö med ett bestämt syfte.

The Message översättnignen, som egentligen är en parafras, är också starkt vinklad och förtiger gärna Jesu gudomlighet.

Själv använder jag flera olika biblar och kollar gärna grundtexten i min studiebibel eller andra "interlinear" biblar.

Citat:
Ursprungligen postat av the-all-knower
Kommer ihåg att dom hade någon bok som innehöll typiska frågor med så pass logiska svar så att jag tycker det är skrattretande hur andra religioner vilseleder miljoner med människor.

Icke religiös är jag bör påpekas.

Du är en icke-religiös som anser att JV har rätt och andra religioner vilseleder människor? Jomenvisst.

Hur som helst så ska du nog inte skryta med din förståelse om bibelns tillkomst och dess översättningar om du kallar JV's förklaringar logiska och rätta.
2010-01-14, 09:01
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Har jv verkligen hållit sig till grundtexten? Jag tror kyrkan har översatt och jv har ändrat.

Om jag inte är helt felunderättad så är dessutom många av JV översättnignarna, bland annat den på svenska, översättnignar från ENGELSKA till svenska, inte från grundspråket...

Då översätter man alltså redan felaktiga tolknignar och tror att detta är grundtexten...
2010-01-14, 15:09
Medlem
Citat:
Om man inte kan förstå bibelns uppkomst är det mycket svårt att förstå varför den har blivit översatt till så många versioner. Jag har inte heller någonsin stött på JW församlingar som ej kan besvara frågor. Det finns utmärkta böcker som representerar alla dessa frågor med enkla svar.

Kommer ihåg att dom hade någon bok som innehöll typiska frågor med så pass logiska svar så att jag tycker det är skrattretande hur andra religioner vilseleder miljoner med människor.

Icke religiös är jag bör påpekas.

Joo de kan oftast besvara alla frågor.
JVs tro e enkel att förstå. För enkel.
2010-01-14, 16:49
Medlem
Citat:
Du är en icke-religiös som anser att JV har rätt och andra religioner vilseleder människor? Jomenvisst.

Hur som helst så ska du nog inte skryta med din förståelse om bibelns tillkomst och dess översättningar om du kallar JV's förklaringar logiska och rätta.

Tragiskt hur du lyckas trycka ut så många bokstäver men ändå inte styrka dom med EN enda KÄLLA. Det är ändå bevis du försöker förmedla här.

Sedan måste jag bara undra ifall du ens tagit del av deras förklaringar? Har någon här tagit del av deras förklaringar? Det vill säga gått till en av dom där kyrkorna eller ringt upp dom? I så fall ta något exempel där dom är icke logiska eller allmänt dumma, lite nyfiken av mig.

Meningen var ej att skriva icke religiös i den meningen att jag inte har egna uppfattningar och tolkningar. Jovisst sitter jag och hånskrattar människor som går till den svenska kyrkan med mera.. Men fortfarande så är jag icke religiös för jag följer inte guds ord, ty gav gud mig frivilja.
2010-01-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Själv använder jag flera olika biblar och kollar gärna grundtexten i min studiebibel eller andra "interlinear" biblar.
Alla håller väl på sin översättning, och tror och hoppas att den ska vara sann.
Även jag har flera olika Bibelöversättningar hemma, och tycker om att jämföra dem med varandra och med grundtexten.

Jag fann en intressant recension av Bibel 2000 i aftonbladet, skriven av
Göran Hägg som är docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.

http://wwwc.aftonbladet.se/kultur/9911/18/gh.html

Han avslutar sin recension enligt följande,…
”Till slut kan man väl konstatera att vi från och med nu behöver åtminstone tre, eller rentav fyra, svenska biblar hemma eller tillgängliga via nätet. Gustav Vasa för att förstå svensk kultur, Bibel 2000 för läsning av berättelserna och 1917 för poesin. Och eventuellt Jehovas vittnen för den exakta ordalydelsen.”
2010-01-14, 18:04
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Tragiskt hur du lyckas trycka ut så många bokstäver men ändå inte styrka dom med EN enda KÄLLA. Det är ändå bevis du försöker förmedla här.

Sedan måste jag bara undra ifall du ens tagit del av deras förklaringar? Har någon här tagit del av deras förklaringar? Det vill säga gått till en av dom där kyrkorna eller ringt upp dom? I så fall ta något exempel där dom är icke logiska eller allmänt dumma, lite nyfiken av mig.

Meningen var ej att skriva icke religiös i den meningen att jag inte har egna uppfattningar och tolkningar. Jovisst sitter jag och hånskrattar människor som går till den svenska kyrkan med mera.. Men fortfarande så är jag icke religiös för jag följer inte guds ord, ty gav gud mig frivilja.

Hur var det då med dina egna källor?
Jag hänvisar dig till den här tråden, läs igenom den så hittar du gott om bevis och källor om det roar dig.

Sedan har jag aldrig försökt påstå att det skulle vara bevis jag försöker framföra, var har du fått det ifrån?

Själv har jag studerat med JV ett bra tag och gör det fortfarande och de har verkligen inte mycket att komma med varken som förkunnare eller i sin litteratur om man har förmågan till kritiskt tänkande.
2010-01-14, 18:06
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krottas
Jag fann en intressant recension av Bibel 2000 i aftonbladet, skriven av Göran Hägg som är docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.

Tur att det var i litteraturvetenskap han var docent... hade det varit i teologi hade han fått skämmas för att ha påstått detta om JVs bibel...
2010-01-14, 18:38
Medlem
Citat:

Jag har tillbringat största delen av mitt liv bland JV.
Tagit del av deras förklaringar i olika frågor.
Läst mycket i litteraturen.
Varit regelbunden mötesbesökare under en stor del av mitt liv och varit på många sammankomster.
Jag bör alltså veta vad jag talar om.
Och det är otaliga frågor där de är ologiska.
Kan ta några exempel.

*Blodfrågan. De hänvisar till Bibelns förbud mot att äta blod, och menar att förbudet även gäller medicinskt användande av blod. Men hur kan man då mena att vissa delar av blodet får användas, tex albuminer och faktor VIII, men att andra bloddelar är strängt förbjudna?
Väldigt ologiskt!

*Eller att man har infört Guds namn i NT, trots att man erkänner att namnet inte finns i grundtexten i något material man har hittat?
Och att man säger att det är viktigt att använda detta namn i böner, trots att Jesus inte själv använde namnet i sina böner, inte ens i deras egen översättning.
Ologiskt, tycker du inte det.

*Och deras tideräkning sedan.
Be gärna något JV att visa, med hjälp av Bibeln, att "Hedningarnas tider" är på 2520 år, och började 607 och slutade 1914.

*Hade släktingar som var övertygade om att Guds Rike skulle upprättas på jorden 1925, för det sa sällskapet!
Levde själv nära JV och deras församling åren innan 1975, och då var det så nära, så nära. Bara några få månader kvar.
Det var ett budskap som också trycktes i litteraturen, predikades i tjänsten osv.
Hmm snart 35 år sedan. Det var ett osant och ologiskt budskap!
2010-01-14, 19:02
Medlem
Citat:

Grejen med JV är att deras tro (för många) låter hemskt vettig och enkel och logisk, till en början...innan man kommer in i hur det egentligen går till "bakom kulisserna" så att säga.
Jag har varit med i stort sett hela livet och är det fortfarande pga olika orsaker.
I den här tråden har nog allt som gäller JV behandlats, det har vänts ut och in på trosuppfattningar och på organisationens handlande i olika frågor.
Du kan väl kolla bakåt i tråden och se om du finner ngt som du kanske vill ta upp till diskussion!
2010-01-14, 19:59
Medlem
Citat:
Klart att man ska hålla sig till grundtexten...och alla som har översatt menar att de hållit sig till grundtexten. Även JV.

Men kan inte kyrkans översättningar vara färgade av att de tror på treenigheten (just i den här frågan nu då)?

Har du tillgång till Kingdom Interlinear?
Jag har systematiskt kollat varenda vers som anges på livetsresa.se mot KI.
Det var en av de mest avgörande sakerna som gjorde klart för mig hur förfalskad NW är.
En koll i den är att rekommendera.

Visst finns det fler översättningar som är styrda av förutfattade uppfattningar, men man ser tydligt en samstämmighet i de flesta allmänt accepterade översättningar.
Man ser också tydligt var och varför Sällskapet har ändrat i texten för att anpassa den till budskapet.
2010-01-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Om jag inte är helt felunderättad så är dessutom många av JV översättnignarna, bland annat den på svenska, översättnignar från ENGELSKA till svenska, inte från grundspråket...

Då översätter man alltså redan felaktiga tolknignar och tror att detta är grundtexten...

Jag kollade i förordet till NW och du har helt rätt.
Den svenska NW är översatt från den engelska.
Det står inget om någon jämförelse med grundtexter där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in