Citat:
Ursprungligen postat av the-all-knower
Sedan måste jag bara undra ifall du ens tagit del av deras förklaringar? Har någon här tagit del av deras förklaringar? Det vill säga gått till en av dom där kyrkorna eller ringt upp dom? I så fall ta något exempel där dom är icke logiska eller allmänt dumma, lite nyfiken av mig.
Meningen var ej att skriva icke religiös i den meningen att jag inte har egna uppfattningar och tolkningar. Jovisst sitter jag och hånskrattar människor som går till den svenska kyrkan med mera.. Men fortfarande så är jag icke religiös för jag följer inte guds ord, ty gav gud mig frivilja.
Jag har tillbringat största delen av mitt liv bland JV.
Tagit del av deras förklaringar i olika frågor.
Läst mycket i litteraturen.
Varit regelbunden mötesbesökare under en stor del av mitt liv och varit på många sammankomster.
Jag bör alltså veta vad jag talar om.
Och det är otaliga frågor där de är ologiska.
Kan ta några exempel.
*Blodfrågan. De hänvisar till Bibelns förbud mot att äta blod, och menar att förbudet även gäller medicinskt användande av blod. Men hur kan man då mena att vissa delar av blodet får användas, tex albuminer och faktor VIII, men att andra bloddelar är strängt förbjudna?
Väldigt ologiskt!
*Eller att man har infört Guds namn i NT, trots att man erkänner att namnet inte finns i grundtexten i något material man har hittat?
Och att man säger att det är viktigt att använda detta namn i böner, trots att Jesus inte själv använde namnet i sina böner, inte ens i deras egen översättning.
Ologiskt, tycker du inte det.
*Och deras tideräkning sedan.
Be gärna något JV att visa, med hjälp av Bibeln, att "Hedningarnas tider" är på 2520 år, och började 607 och slutade 1914.
*Hade släktingar som var övertygade om att Guds Rike skulle upprättas på jorden 1925, för det sa sällskapet!
Levde själv nära JV och deras församling åren innan 1975, och då var det så nära, så nära. Bara några få månader kvar.
Det var ett budskap som också trycktes i litteraturen, predikades i tjänsten osv.
Hmm snart 35 år sedan. Det var ett osant och ologiskt budskap!