2008-08-09, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Ja så är det verkligen... MalmoeHenke...

Det finns många tankar bakom en "försäljares" yttre, auktoritär, trovärdig,
intelligent, renlig... osv osv...

Enligt bibeln skall man klä sig blygsamt... Advokataktigt och försäljaraktig
klädstil är INTE blygsamt. Skägg vet jag inte om det är blygsamt, men att
det är en sådan otroligt viktig fråga att man inte kan bli äldste för det?

Man kan klä sig blygsamt i kostym också. Man behöver inte ha värsta Armani-kostymen. Att du tänker så "advokat- och försäljaraktigt" får ju stå för dig. Det är din åsikt. Andra tycker att det är prydligt och inger trovärdighet rent generellt sätt. Ska vi sluta försöka göra allt JV företar sig till en "ful grej"?

Sluta vara så kritisk i allt? Vad gör du som är så mycket bättre? Sitta här och träta?
2008-08-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jo. För att svara på frågan: vi är inga banktjänstemän. Vi ska representera Gud och hans Fredsfurste! Inte Swedbank!

Man blir helt enkelt bemött på ett annat sätt om man är propert klädd. Det är ren fakta.

Nej, men nu var det så att det var SÄLLSKAPET som sa att manskulle se ut som banktjänstemän, det var inte jag!
Och många bankmän har numera skägg, snygg tröja i stället för kavaj sv.

Att man blir bemött på ett annat sätt om man är propert klädd har en baksida också, som allt annat.

Har själv hört personer berätta att de inte känner sig dragna till JV just pga att JV ÄR FÖR FLOTT KLÄDDA! De menar att de aldrig skulle kunna anpassa sig till den klädstilen.

Så kanske man hade vunnit på att anpassa sig liite mer till vanligt folks klädstil.
2008-08-10, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ska kolla, men jag vet redan att "generationen" syftar på dom 144.000 smorda med himmelskt hopp.

Vi har redan dryftat allt det där om "generationen", 1914 etc etc. Orkar inte gå igenom allt igen. Ekorrhjulssyndromet hägrar.

Jag rådfrågade våran presiderande äldste i min församling idag. Vi kom fram till att det enda man kan göra är att säga: Det är mycket möjligt att det var så just i den församlingen, eller det är mycket möjligt att det var just så i det fallet, det kan jag inte svara på.

Det är ren utopi för en enda människa, att möjligen hålla reda på 7 milj. andra vittnens förehavanden. Gud kan. Inte jag.

Förstår inte att du orkar sträva efter att gå tillbaka till ruta 1, när vi redan klargjort både ett och annat. Usch för bakåtsträvande. :-/

Jag menade nu "den generation som inte ska försvinna", dvs först de som såg händelserna år 1914, sedan de som levde 1914, sedan de som var födda 1914...

När jag började studera med JV 1991 var det iaf det som "generation" avsåg. Inget tal om de smorda då. Men det är väl bara en av alla ändringar som gjorts, antar jag.

Jag är absolut ingen bakåtsträvare. Jag vill bara få lite klarhet i ett och annat när det gäller JV. Men vi ser olika på den saken, du och jag!
2008-08-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ja, hur upplevs vittnen av de utifrån?

Svindyra kostymer och slipsar osv osv... Man kan se på långa vägar att
det är vittnen som predikar. (eller mormoner)
Kavaj 895:- (Dressmann) och ett par byxor till det är vad jag använder. Kanske är det svindyrt vad vet jag??

Och i tjänsten använder jag skjorta och en tröja (OBS EJ KAVAJ) och detta är fullt ut accepterat av äldstekretsen. Sist jag gick med en äldste i tjänsten använde han för övrig EJ kavaj han heller.

Det enda som kan "avslöja" att jag är ute och predikar är i så fall min tjänsteväska och de faktum att jag håller en tidskrift i min hand.
2008-08-10, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, men nu var det så att det var SÄLLSKAPET som sa att manskulle se ut som banktjänstemän, det var inte jag!
Och många bankmän har numera skägg, snygg tröja i stället för kavaj sv.

Att man blir bemött på ett annat sätt om man är propert klädd har en baksida också, som allt annat.

Har själv hört personer berätta att de inte känner sig dragna till JV just pga att JV ÄR FÖR FLOTT KLÄDDA! De menar att de aldrig skulle kunna anpassa sig till den klädstilen.

Så kanske man hade vunnit på att anpassa sig liite mer till vanligt folks klädstil.

Jaså.. kan du visa någonstans i tidsskrifterna, eller något pm från Sällskapet att man skulle se ut som en banktjänsteman? Är det inte fråga om en liknelse? Att man ska vara välvårdad? På den tiden var man välvårdad om bankir, idag är det lite slappare. Innebär det att Guds folk ska inta samma slappa attityd som världen har idag? Knappast! Jag förstår inte (skratt) varför klädstilen skall ältas? Vad har det för relevans egentligen till det budskap som man kommer med? Är det inte trevligare att se en propert klädd människa än en hafsigt klädd människa? Vad ger det för första-intryck tycker du? =)
2008-08-10, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag menade nu "den generation som inte ska försvinna", dvs först de som såg händelserna år 1914, sedan de som levde 1914, sedan de som var födda 1914...

När jag började studera med JV 1991 var det iaf det som "generation" avsåg. Inget tal om de smorda då. Men det är väl bara en av alla ändringar som gjorts, antar jag.

Jag är absolut ingen bakåtsträvare. Jag vill bara få lite klarhet i ett och annat när det gäller JV. Men vi ser olika på den saken, du och jag!

Snälla Bella. Jag har skrivit ner allt som har berört detta ämne. Jag orkar inte skriva ner allt igen, repetera mig eller på något sätt gå tillbaka, leta i tråden, kopiera och sen klistra in igen, dubbelt arbete för att du inte bemödar dig läsa det jag redan skrivit. *hjärnsläpp*

Det är så här att ett företag, en organisation strävar alltid att hålla sig ajour, jobba på till det bättre, eller hur? Annars skulle man stå stilla om man inte jobbade på förbättringar, vilket i sin tur leder till ändringar i organisationen, det kommer till nya rön etc etc. Helt normal standard procedur i mina ögon sett.
2008-08-10, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ja, hur upplevs vittnen av de utifrån?

Svindyra kostymer och slipsar osv osv... Man kan se på långa vägar att
det är vittnen som predikar. (eller mormoner)

Min senaste kostym, jag köpte för några veckor sedan kostade 215:- på Myrornas. Att jag sen hade tur och såg att det var en SIR-kostym som egentligen kostade runt 4 papp låter jag vara osagt. Välsignelse från Gud i mina ögon, för den passade som handsken och jag behövde verkligen en ny kostym, min gamla hade 10 år på nacken och den var redan beg. när min mor köpte den på loppis för 30:-

Får jag fråga dig Bister-Tuzz? ()

Vad för fel ser du i att man klär sig snyggt och propert? Jag, som Guds representant vill se snygg, hel, ren och städad ut. Men du klagar ta mig tusan på precis allt när det gäller JV. Jag ser faktiskt inte många i församlingen som har "svindyra" kläder. Om det nu mot förmodan är någon i församlingen som har det gott ställt (det finns både rika och fattiga även i JV) och väljer att köpa en ny kostym. Do it! Varför inte?! Har man råd, och inte låter pengarna dra fokus från Gud så ser jag inga problem i det.

Vet du... Ärligt talat så får jag hjärnblödning på din pessimism, sry men jag blir illa till mods när jag ser hur en människa kan spy sååå mycket galla som du kan över det lilla minsta. Hur mår du själv egentligen? Du verkar helt klart inte må något vidare som sitter här ganska ofta och bara spottar napalm o fiser senapsgas på JV. Har du någon bättre lösning på livet än att, med glädje, sträva efter att fortsätta inhämta exakt kunskap om Gud och hans Son?

Låt mig höra dina idéer.
2008-08-10, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Kavaj 895:- (Dressmann) och ett par byxor till det är vad jag använder. Kanske är det svindyrt vad vet jag??

Och i tjänsten använder jag skjorta och en tröja (OBS EJ KAVAJ) och detta är fullt ut accepterat av äldstekretsen. Sist jag gick med en äldste i tjänsten använde han för övrig EJ kavaj han heller.

Det enda som kan "avslöja" att jag är ute och predikar är i så fall min tjänsteväska och de faktum att jag håller en tidskrift i min hand.

I stort sett alla bröder i min församling valde att bara gå i kostymbyxor, och en ledig skjorta i värmen, en knapp uppknäppt högst upp. Man ska inte gå på knäna för att vädret är som det är heller, eller hur?!

Jag vill också ut i tjänsten.. Pratade med presiderande i min församling, han sa att det är bra att vänta en stund, självklart förstod jag vad han menade, men man brinner för predikoarbetet precis som Jeremia. Jag kan inte hålla tyst!
2008-08-10, 10:13
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Min senaste kostym, jag köpte för några veckor sedan kostade 215:- på Myrornas. Att jag sen hade tur och såg att det var en SIR-kostym som egentligen kostade runt 4 papp låter jag vara osagt. Välsignelse från Gud i mina ögon, för den passade som handsken och jag behövde verkligen en ny kostym, min gamla hade 10 år på nacken och den var redan beg. när min mor köpte den på loppis för 30:-

Får jag fråga dig Bister-Tuzz? ()

Vad för fel ser du i att man klär sig snyggt och propert? Jag, som Guds representant vill se snygg, hel, ren och städad ut. Men du klagar ta mig tusan på precis allt när det gäller JV. Jag ser faktiskt inte många i församlingen som har "svindyra" kläder. Om det nu mot förmodan är någon i församlingen som har det gott ställt (det finns både rika och fattiga även i JV) och väljer att köpa en ny kostym. Do it! Varför inte?! Har man råd, och inte låter pengarna dra fokus från Gud så ser jag inga problem i det.

Vet du... Ärligt talat så får jag hjärnblödning på din pessimism, sry men jag blir illa till mods när jag ser hur en människa kan spy sååå mycket galla som du kan över det lilla minsta. Hur mår du själv egentligen? Du verkar helt klart inte må något vidare som sitter här ganska ofta och bara spottar napalm o fiser senapsgas på JV. Har du någon bättre lösning på livet än att, med glädje, sträva efter att fortsätta inhämta exakt kunskap om Gud och hans Son?

Låt mig höra dina idéer.

Som vanligt när argumenten tryter, så angriper man person...

Jag kan inte se att Jesus tycker det var en viktig fråga huruvida man klär
sig eller inte, har skägg eller inte... Fariseerna däremot tyckte det var en
viktig fråga, att visa ett yttre som inte innebar att de skulle "komma som de är".

Kanske träffade jag på en öm tå..
2008-08-10, 10:26
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Ja, men Malmoehenke....

Hur upplever omgivningen JV? Klär sig alla som du? Man ser en röd tråd, ni får
gärna förneka den om ni vill, jag ville bara påpeka att den "regeln" som JV
har går ut över människor som inte har så mkt pengar..

I mina ögon okristen rekommendation, då den inte kan grunda sig på bibeln.

Kom som ni är... Klä er blygsammt...

Det är inte blygsamt med kostym... Rent och snyggt kanske men många
människor upplever kostym som obekvämt och "överdrivet".

I mina ögon är det inte blygsamt, jag vet många försäljare som köper lika
billiga kostymer som du, men de har ett syfte, att sälja en produkt. Därför
kommer de inte "som de är"...

2008-08-10, 10:33
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Man kan klä sig blygsamt i kostym också. Man behöver inte ha värsta Armani-kostymen. Att du tänker så "advokat- och försäljaraktigt" får ju stå för dig. Det är din åsikt. Andra tycker att det är prydligt och inger trovärdighet rent generellt sätt. Ska vi sluta försöka göra allt JV företar sig till en "ful grej"?

Sluta vara så kritisk i allt? Vad gör du som är så mycket bättre? Sitta här och träta?

Läs gärna mitt svar till Malmoehenke.. Man ser en röd tråd i JV "klädstilen"...

JV liknar mer en företagskultur, där klädkoder och regler finns, för att man inte
kan lita på människorna i organisationen. Istället för att lita på att Guds ande
vakar över dem..

Kanske borde Äldstebröder/styrandekretsen ha en större förtröstan på sin
skapare snarare än att hålla på med små rekommendationer och regler
som inte har med bibelns viktiga budsakp att göra.

Skägg eller inte, hör ni inte själva hur fånigt det låter?

Varför får man inte kritisera JV utan att ni måste angripa mig som person?

För mig är det onödigt vetande för alla som debatterar här om hur jag tillbringar
min fritid. Vi disskuterar JV och deras trosfrågor...
2008-08-10, 10:54
Bannlyst
Citat:
Som vanligt när argumenten tryter, så angriper man person...

Jag kan inte se att Jesus tycker det var en viktig fråga huruvida man klär
sig eller inte, har skägg eller inte... Fariseerna däremot tyckte det var en
viktig fråga, att visa ett yttre som inte innebar att de skulle "komma som de är".

Kanske träffade jag på en öm tå..

OMG direkt så kommer sarkasmerna. Inser du verkligen inte att jag försökte skämta med dig?! Bitter OCH allvarlig.

Vad då "som vanligt när argumenten tryter"? Hur kan du påstå något sådant?! Menar du på att jag skulle fattas ord?! Oj, oj, oj! Nu griper du verkligen efter halmstrån. Det sista du ska oroa dig för är att jag saknar argument!

Jesus hade kläder av god kvalité på sig. Annars skulle inte romerska soldater ha gamblat om dom. Som jag tidigare nämnt i den här tråden så var det på den tiden vanligt att man hade skägg. I dag är det inte lika vanligt, dessutom när det associeras till religion så vill JV vara N E U T R A L A, dom vill inte associeras till någon annan religion eller tro. Ska det vara så svårt att förstå?

När du kommer hem till någon du respekterar högt (besöker Guds hus t ex). Eller om du ska ut och representera någon du respekterar, klär du dig ovårdat då? Jag tycker att du överdriver i din fråga här, och det är p g a din bitterhet och faktiskt känner jag av lite avundssjuka också, från dig. Är du en utesluten? I så fall förstår jag om du känner dig bitter och avundssjuk när du ser glada JV gå ner för gatan, för det är sällan man ser ett JV vara ledsen, och det beror inte på något förtryck från någon organisation kan jag säga!

All ära till Gud!

P.S. Du träffade ingen öm tå, och du har fortfarande inte kommit med en bättre lösning D.S.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-10 kl. 10:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in