2008-08-09, 21:27
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Ok. Jag märker att jag blir tagen på varenda ord här. Tröttsamt att man ska bli analyserad mening för mening.. snart sätter jag er under luppen och granskar era porer.

Man har alltid fått ha ansiktshår, men förr så ansågs det inte lämpligt, för man visste inte riktigt hur man skulle ställa sig till det i den styrande kretsen. Idag är det mer allmänt accepterat. Varför? Jo, för att under noga överväganden så har man kommit fram till att det inte skulle få någon annan att "snava och falla", det är det som är själva grundtanken.

(suckar tungt, att man ska behöva förklara varenda gatusten för en del folk för att de ska hitta till övergångsstället )

Det handlar fortfarande inte om detaljstyrt, toppstyrt eller att man är undertryckt etc etc. Sluta upp med dom där värdsliga tänkesätten, när vi dryftar detta tack! Anledningen - fortfarande - (om man läser mina ord, och inte bara skummar igenom dom, så slipper man upprepa sig, vilket är förbaskat jobbigt!!) till att dom som representerar församlingen inte har skägg, eller annat ansiktshår, är för att man ska vara så neutral som möjligt, inte bli associerad till andra kulturer, eller religioner. Ska jag skriva det en gång till i neon?!

Om jag får göra ett litet hypotetiskt utvik här; Orsaken till att det i debatten blir sådana här utspel är en världsvid skillnad i hur vi ser på begreppet frihet. Vi som debatterar mot er Jehovas Vittnen, i alla fall undertecknad, anser att individens frihet är något som är väldigt viktigt, rentutav en okränkbar rättighet som ingen som helst institution har någon rätt att kränka. På en direkt fråga hur du ställer dig till det skulle du med största sannolikhet svara jakande, men det är inte det här stycket jag vill att du ska citera och kommentera, utan det är det som kommer här nedan.

Den yttersta friheten för mig är friheten till mina egna tankar. Ett kritiskt förhållningssätt gentemot min omvärld är en basal del av detta, likaså min rätt att förbehållslöst få uttrycka denna kritik. Då jag värdesätter denna frihet är min ryggradsreaktion gentemot rörelser som verkar inskränka denna att ifrågasätta och kritisera. Enligt min uppfattning är Jehovas Vittnen just en sådan organisation.

Du säger att skägg har alltid varit tillåtet, men inte anses lämpligt. Besitter man förmågan att tolka information och passa den samman med annan information inser man rätt snart att "lämpligt" blir ett väldigt starkt ord i sammanhanget. Jehovas Vittnen är socialt en hårt knuten rörelse. En medlem som inte följer reglerna utvisas ur gruppen, enligt föreskrifter och praxis, om vilket det finns många vittnesmål, så hårt att t.o.m. den uteslutnes familj klipper banden med personen ifråga. En oerhört grym bestraffningsmetod således. Anser en organisation som inte drar sig för sådant att skägg är "mindre lämpligt" är det knappast långsökt att tänka sig att rakhyveln kommer fram även hos inbitna skäggälskare. Vi har ju i debatten levererats med ett exempel på en konvertit vilken varit tvungen att raka sig för att få döpa sig, vilket i er religion är en oerhört viktig ritual.

Ditt svar på allt detta kan koncist uttryckas som att den innersta kretsen har reservationer mot skägg och eftersom den innersta kretsen har reservationer så är allt i sin ordning om folk tvingas vara slätrakade, det är ju en del av företagets policy! Och här anser jag att du missar poängen, eftersom vi inte delar samma frihetsbegrepp. Som stolt skäggbärande individ så frågar jag mig nämligen vad skäggväxten, som är högst naturligt förekommande hos företrädesvis den manliga delen av befolkningen, om man accepterar kristendomens trossatser en gåva från Gud och därtill skapat i Hans avbild, skulle ha för betydelse inom religionen överhuvudtaget? Vad spelar det för roll, om ansiktet utåt pryds av ett skägg? Det måste ju ändå vara det förmedlade budskapet som är det viktiga, oaktat den talandes grad av kroppsbehåring? Du vet, personlig lämplighet i form av besuttna kunskaper, erfarenhet och förmåga att entusiasmera publiken? En representant för Sällskapet torde ju rimligen presentera sig som varande sådan, vilket med all säkerhet minimerar risken för denne att förväxlas som muslim till ganska precis noll.

Nej, som jag ser det kan ett skäggförbud för ledande positioner inom rörelsen endast ses som ett toppstyre av människors tankar, och som skäggets främste förkämpe kan jag aldrig acceptera detta!
2008-08-09, 21:40
Medlem
Citat:
Eeeh.. (tung suck) på den tiden var predikoverksamheten bara utsträckt till, runt medelhavet där det var vanligt på den tiden att man hade skägg. I dagens moderna samhälle associerar man ofta skägg i religiösa sammanhang till religioner, som t ex islam, judendomen och många fler. Just för att inte associeras till andra religioner så väljer JV representativt att ha ett neutralt och prydligt ansikte. Har man inte en representativt ansikte utåt, ansvar för församlingen osv så ser dom inte någon anledning till att kräva att man rakar sig. Lite krav får organisationen allt ställa, hur skulle en kravlös organisation se ut egentligen?

Det argument jag i min ungdom hörde ang JVs anti-skägg-syn hade inget med religiösa sammanhang att göra, utan då var det rädslan att förknippas med hippie-kulturen!
Det sades också att JV skulle efterlikna bankmän i klädsel och utseende, eftersom det krävs av bankmän att de är korrekt klädda, och i övrigt snygga och representativa!

Har svårt att se att något av dess skäl skulle vara godtagbart för att förkasta skägg, eftersom Jesus hade det.

Hur som helst är alla dessa argument sedan länge överspelade, eftersom skägg, och även lite ledigare klädsel, sen länge har accepterats bland bank- och affärsmän.
2008-08-09, 21:42
Bannlyst
Fenrisbane:

Jag förstår vad du menar. Men hur skulle du se det om du riskerade att bli associerad till andra ideologier/religioner/trosinriktningar om du hade skägg och var aktivt kristen? I och med att JV går ut och knackar dörr, representerar en kristen trosuppfattning, sen går dom flesta runt i skägg. Skulle dom bli bättre bemötta? (med tanke på religion, skägg, etc för tankar till fanatism, terrorism etc, du vet.)

Det handlar helt enkelt om att man vill vara så neutral i alla avseenden som möjligt. Det skall också tilläggas att för att bli ett Jehovas Vittne så ställs det faktiskt vissa krav. Dessa krav ställer man upp på självmant för man vill tillhöra den här tron. Ställs det krav så fogar man sig, som i alla organisationer. Frihet under ansvar tillämpas. Om man senare (vad det än månne gälla) börjar gå emot organisationens krav, riktlinjer, och trotsar avsiktligt den generella uppfattningen i organisationen om hur man bör vara som ett vittne; ser du det då lämpligt att man trots tillsägningar låter denna person fortfarande medl. i organisationen?

Tänk i dom här tankebanorna nu.. flytta över tänkesättet till vilken annatt företag, organisation som helst där dom har en viss policy och ställer krav. Tycker du att det är lämpligt att man får vara kvar trots att man blivit tillsagd åtskilliga gånger och vägrar ändra sig? Jag skulle iaf kicka ut den som jobbar emot ens företag i så fall.

Förstår du nu lite bättre hur det fungerar? Ställ gärna fler frågor om det var nåt jag missade. Lite mentalt trött efter mötet. "Fly från avgudadyrkan" handlade det om idag.
2008-08-09, 21:43
Medlem
Citat:
Eeeh.. (tung suck) på den tiden var predikoverksamheten bara utsträckt till, runt medelhavet där det var vanligt på den tiden att man hade skägg. I dagens moderna samhälle associerar man ofta skägg i religiösa sammanhang till religioner, som t ex islam, judendomen och många fler. Just för att inte associeras till andra religioner så väljer JV representativt att ha ett neutralt och prydligt ansikte. Har man inte en representativt ansikte utåt, ansvar för församlingen osv så ser dom inte någon anledning till att kräva att man rakar sig. Lite krav får organisationen allt ställa, hur skulle en kravlös organisation se ut egentligen?

glömde, visst får organisationen ställa krav, men är det inte ett konstigt krav att säga att man inte får efterlikna Jesus, och ha skägg??
2008-08-09, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det argument jag i min ungdom hörde ang JVs anti-skägg-syn hade inget med religiösa sammanhang att göra, utan då var det rädslan att förknippas med hippie-kulturen!
Det sades också att JV skulle efterlikna bankmän i klädsel och utseende, eftersom det krävs av bankmän att de är korrekt klädda, och i övrigt snygga och representativa!

Har svårt att se att något av dess skäl skulle vara godtagbart för att förkasta skägg, eftersom Jesus hade det.

Hur som helst är alla dessa argument sedan länge överspelade, eftersom skägg, och även lite ledigare klädsel, sen länge har accepterats bland bank- och affärsmän.

Ja du ser? Samma princip! Man vill alltså inte förknippas med värdsliga organisationer och trossamfund. Man vill behålla en sån neutral ställning som möjligt. =)
2008-08-09, 21:50
Medlem
Mer ang skägg

Jag har genom väldigt många år haft ett standardsvar till JV-äldste, som gärna påpekar för systrar att "hade Jehova velat att vi skulle ha hål i öronen (för örhängen) så hade han skapat oss sådana!!??
En mycket vanlig anmärkning!

Mitt svar är "om Jehova hade velat att män skulle vara slätrakade, så hade han skapat dem sådana"!

Ingen äldste, eller någon annan har kunnat komma med något bra svar på detta!
2008-08-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ja du ser? Samma princip! Man vill alltså inte förknippas med värdsliga organisationer och trossamfund. Man vill behålla en sån neutral ställning som möjligt. =)

Missade du sista meningen?
2008-08-09, 23:25
Bannlyst
IsgrimnuR, här har du lite intressant läsning angående "generationen"!http://www.jwfacts.com/index_files/generation.htm
2008-08-09, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Missade du sista meningen?

Jo. För att svara på frågan: vi är inga banktjänstemän. Vi ska representera Gud och hans Fredsfurste! Inte Swedbank!

Man blir helt enkelt bemött på ett annat sätt om man är propert klädd. Det är ren fakta.
2008-08-09, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
IsgrimnuR, här har du lite intressant läsning angående "generationen"!http://www.jwfacts.com/index_files/generation.htm

Ska kolla, men jag vet redan att "generationen" syftar på dom 144.000 smorda med himmelskt hopp.

Vi har redan dryftat allt det där om "generationen", 1914 etc etc. Orkar inte gå igenom allt igen. Ekorrhjulssyndromet hägrar.

Jag rådfrågade våran presiderande äldste i min församling idag. Vi kom fram till att det enda man kan göra är att säga: Det är mycket möjligt att det var så just i den församlingen, eller det är mycket möjligt att det var just så i det fallet, det kan jag inte svara på.

Det är ren utopi för en enda människa, att möjligen hålla reda på 7 milj. andra vittnens förehavanden. Gud kan. Inte jag.

Förstår inte att du orkar sträva efter att gå tillbaka till ruta 1, när vi redan klargjort både ett och annat. Usch för bakåtsträvande. :-/
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-09 kl. 23:33.
2008-08-09, 23:31
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Tack det var en informativ sida med fina bilder som väcker massor med härliga minnen om att generationen inte skall försvinna.
2008-08-09, 23:33
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vad händer om du som försäljare en dag dyker upp på jobb med ett tovigt farfarsskägg?

Du blir trotligtvis ombedd att snygga till det med hänvisning till företagets dresscode.

Ja så är det verkligen... MalmoeHenke...

Det finns många tankar bakom en "försäljares" yttre, auktoritär, trovärdig,
intelligent, renlig... osv osv...

Enligt bibeln skall man klä sig blygsamt... Advokataktigt och försäljaraktig
klädstil är INTE blygsamt. Skägg vet jag inte om det är blygsamt, men att
det är en sådan otroligt viktig fråga att man inte kan bli äldste för det?

Ja, hur upplevs vittnen av de utifrån?

Svindyra kostymer och slipsar osv osv... MAn kan se på långa vägar att
det är vittnen som predikar. (eller mormoner)

Borde inte räcka för Guds sanna kristna att man "kommer som du är"?
Käldkoder passar i ett företag, inte Guds sanna kristna...

Kan inte se jesus framför mig, vittnar och får en ny lärjunge och börjar disskutera,
hur han kommer att se ut inför fariseerna, det är nog en bra idé att du klär
dig i mindre trasiga kläder så att de inte tänker illa om oss, kära lärjunge, gå
och raka ditt skägg, köp nya kläder, för du måste representera din Gud
genom ditt yttre. Glöm det där med att vi ska klä oss blygsamt, jag menade
så klart bara kvinnor....

Detta med att du skall "komma som du är" skäggig eller fattig, med trasiga kläder
är inte representativt för Guds sanna kristna...

Gå och byt om, för predikoarbetet kan vänta, du har lite viktigare saker att
tänka på än att ägna dig åt tillbedjan eller visa dina medmänniskor kärlek och
omtanke. Du måste skilja dig från mägnden på alla tänkbara vis. Det måste
synas på ditt yttre om du är Guds sanna kristna, snarare än att ditt inre
visar att du "har kärlek innbördes"....

Eftersom Jesus är Kristus, tror jag inte att han vill att hans "sanna kristna"
skall vara upptagna med traditioner, eller hur man skall klä sig eller annat
onödigt... Han vill att vi skall "komma som vi är," han hade stora problem med
fariseernas pråliga kläder och att det var så viktigt för dem att skilja sig från
"medel svensson"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in