2010-07-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
"SJUTTIO VECKOR"

FÖR ATT "KOMMA SYND. ATT UPPHÖRA"
Vilket enastående svar den gudfruktige Daniel får på sin bön! Jehova försäkrar honom inte bara om att judarna skall få återvända till sitt hemland, utan ger honom också insikt i fråga om något som var av långt större betydelse - den förutsagde Messias ankomst. (1 Moseboken 22: 17, 18; Jesaja 9:6, 7) Gabriel säger till Daniel: "Sjuttio veckor har blivit bestämda över ditt folk och över din heliga stad, för att göra slut på överträdelsen och komma synd att upphöra och åstadkomma försoning för missgärning och införa rättfärdighet för oöverskådliga tider och sätta sigill på syn och profet och smörja det Högheliga.
Och du bör veta och ha den insikten att från det att ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem intill Messias, Ledaren, skall det vara sju veckor, även sextiotvå veckor. Det skall bli återupprättat och återuppbyggt, med torg och vallgrav, men i tider av trångomål.” – Daniel 9:23, 25

Det här var verkligen goda nyheter! Förutom att Jerusalem skulle bli återuppbyggt och tillbedjan återupprättad i ett nytt tempel, skulle "Messias, Ledaren", framträda vid en bestämd tidpunkt. Detta skulle inträffa inom loppet av "sjuttio veckor".
Eftersom Gabriel inte nämner något om dagar, är det inte fråga om veckor på vardera sju dagar, vilket skulle ge en period av 490 dagar - bara lite mer än ett år och fyra månader.

Det förutsagda återuppbyggandet av Jerusalem "med torg och vallgrav" tog mycket längre tid än så. Veckorna är årsveckor.
Tanken att varje vecka är sju år lång framgår av flera nyare översättningar. Återgivningen "sjuttio årsveckor" finns i en not till Daniel 9:24 i en judisk översättning (Tanakh-The Holy Scriptures) som är utgiven av The Jewish Publication Society.
I An American Translation sägs det: "Sjuttio årsveckor är bestämda för ditt folk och för din heliga stad." Moffatts och Rotherhams översättningar har liknande lydelser.

Enligt ängelns ord skulle de "sjuttio veckorna" indelas i tre perioder: 1) "sju veckor", 2) "sextiotvå veckor" och 3) en vecka.
Det blir 49 år, 434 år och 7 år - sammanlagt 490 år. Det är intressant att lägga märke till att The Revised English Bible säger: "Sjuttio gånger sju år är utstakade för ditt folk och din heliga stad." Sedan judarna hade fått lida som landsflyktiga i Babylon i 70 år, skulle de få röna särskild ynnest från Gud i 490 år, eller 70 år gånger 7.
Denna tid skulle börja när "ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem". När inträffade det?

DE "SJUTTIO VECKORNA" BÖRJAR
Det är tre viktiga händelser vi bör uppmärksamma när det gäller början På de ”sjuttio veckorna". Den första inträffade år 537 f.v.t, när Cyrus utfärdade sitt påbud om att judarna skulle få återvända till sitt hemland. Påbudet lyder: "Detta är vad Cyrus, Persiens kung, har sagt: 'Alla jordens kungariken har Jehova, himlens Gud, gett mig, och han har själv gett mig i uppdrag att bygga honom ett hus i Jerusalem, som är i Juda. Vem det än är bland er av allt hans folk, må hans Gud visa sig vara med ho-nom. Så må han dra upp till Jerusalem, som är i Juda, och återuppbygga Jehovas, Israels Guds, hus - han är den sanne Guden - vilket var i Jerusalem. Och var och en som är kvar från vilken som helst plats där han bor som främling, honom må männen på hans ort bistå med silver och med guld och med ägodelar och med hus¬djur tillsammans med den frivilliga offergåvan till den sanne Gudens hus, som var i Jerusalem." (Esra 1:2-4)

”Sju tider” 7 x 360 = 2520 år

En Biblisk ”tid” eller biliskt år = 12 x 30 dagar = 360 (Upp 11:2, 3; 12:6, 14)
I uppfyllelsen av de ”Sju tiderna” räknas var dag svara mot ett år. (Hes 4:6; 4 Mos 14:34)

Början av oktober 607 f.v.t. till 31 dec 907 607 f.v.t. = ¼ År
1 januari 606 f.v.t., till 31 december 1 f.v.t. = 606 År
1 januari 1 v.t.. till 31 december 1913 v.t.. = 1913 År
1 januari 1914 till början av oktober 1914 v.t.. = ¾ År
= 2520 År

Kan du visa var i Bibeln det står att år som räknas efter månåret (360 dagar) ska tillämpas på solåret (365 dagar)?
Vet du att skillnaden blir ca 35 år?
Var i Bibeln finns beviset på att det som sägs i Hesekiel hänger ihop med det som står i Daniel?
Ett annat problem med JV's beräkning är att vi vet att Jerusalem förstördes 587/586 f.Kr.
Då kan man inte räkna från 20 år innan det hände.
2010-07-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Kan du visa var i Bibeln det står att år som räknas efter månåret (360 dagar) ska tillämpas på solåret (365 dagar)?
Vet du att skillnaden blir ca 35 år?
Var i Bibeln finns beviset på att det som sägs i Hesekiel hänger ihop med det som står i Daniel?
Ett annat problem med JV's beräkning är att vi vet att Jerusalem förstördes 587/586 f.Kr.
Då kan man inte räkna från 20 år innan det hände.

Javisst ja, det var du som inte kunde läsa.
2010-07-05, 15:58
Medlem
Citat:
Javisst ja, det var du som inte kunde läsa.

Lika kristuslikt svar som alltid från JV.
Du som kan läsa kan väl berätta då?
Eller klarar du inte av det?
2010-07-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Lika kristuslikt svar som alltid från JV.
Du som kan läsa kan väl berätta då?
Eller klarar du inte av det?

Jag kastar inte pärlor och använder min tid på det vi talat om innan.

The end.
2010-07-05, 16:03
Medlem
Citat:

The end.

Jag visste väl att du inte kunde.
Härmed bevisat.
Tack.
2010-07-05, 16:04
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

The end.

We need not here repeat the evidences that the “seventh trump” began its sounding A. D., 1840, and will continue until the end of the time of trouble, and the end of “The times of the Gentiles,” A. D., 1914, and that it is the trouble of this “Great day,” which is here symbolically called the voice of the Archangel when he begins the deliverance of fleshly Israel. “At that time shall Michael stand up, the great prince [Archangel] which standeth for the children of thv neonle and there shall be a time of trouble such as never wa’s since there was a nation.” Dan. xii. 1. Nor will we here, again present the conclusive Bible proof that our Lord came for his Bride in 1874, and has an unseen..."
VT 1880, nov, s 1

Vad säger du om detta flex? Om vakttornet är en sann profet varför finns då fortfarande hedningarnas tid kvar?
2010-07-05, 16:10
Medlem
Blackra1ns avatar
Bibelställe:
2:a Kung. 24:11-12 - Och Nebukadnessar, kungen i Babel, kom till staden, medan hans tjänare belägrade den. Då gav sig Jojakin, Judas kung, åt kungen i Babel med sin moder och med sina tjänare, sina hövitsmän och hovmän. Och kungen i Babel fängslade honom så i sitt åttonde regeringsår.

Motsvarar 598-597 f.Kr. – historiskt riktigt. Handlar om Jerusalems belägring.

Templets förstöring 587-586 står i 2:a Kung. 25

Jv's problem:
Stämmer inte med Daniel 1:1 - I Jojakims, Judas kungs, tredje regeringsår kom Nebukadnessar, kungen i Babel, mot Jerusalem och belägrade det.

Motsvarar 606 f.Kr. - historiskt felaktigt.

Efter som Daniels bok spelar en nyckelroll i J.V. teologi orsakar de historiskt riktiga bibelböckerna problem.

Det är också denna styrning som leder till att folk lämnar JV. En läropunkt som väl bidragit mest till avhopp är läran om tidpunkten, eller basen för uträknandet av tidpunkten, för tusenårsrikets upprättande

Jv Saknar tankefrihet i trosfrågor

Många J.V är jagade, men det erkänner man inte. Man är en fånge i ett mycket totalitärt system. Man har ingen frihet. "Den styrande kretsen" bestämmer i princip allt! Allt detta torde de flesta Jehovas Vittnen veta eller ana, men sådana hädiska tankar skall man helst inte tänka och ännu mindre uttala!

hjälpkällan samt filippos.se

Jag vet att du vet att det är så.....
2010-07-05, 16:14
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Jo det gör man, han har alltid samma taktik och spela på egoismens strängar, att själv bestämma vad som är Guds vilja, men då gör man som Jesus när satan vill ge honom makten över alla världens rike, helt enkelt säga i sitt hjärta att det är Bibelns Gud men namnet JHVH man ska lyda.

Först och främst låt oss tänka på att inte lägga skulden på kött och blod, utan på själva källan, d v s djävulen som är lögnens fader (Joh 8:44). Djävulen använder människor till att predika falska evangelium med en annan Jesus (2 Kor 11:4). Ingen annan Jesus än den sanne har makt att frälsa. Paulus skriver till Timoteus i 1 Tim 4:1:

"Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga skola avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror."

I Paulus andra brev till Timoteus skriver han i 2 Tim 4: 3, 4:

"Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, en tid då de skola vända sina öron från sanningen och i stället vända sig till fabler."

Johannes skrev i 1 Joh 4: 1:

"Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröven andarna, huruvida de äro av Gud; ty många falska profeter hava gått ut i världen."

Jesus sade i Matt 24:11 att många falska profeter skall komma och förvilla många
2010-07-05, 17:08
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Så klart han inte klarar av det, han kan endast citera bibeln, och när bibeln har fel, då blir det tyst från denna IQ-befriade apologist.

Han gör sitt bästa verkar det som trots allt. Låt bli personangreppen så är du bussig så inte denna tråd blir låst som den förra. Men att rabbla bibel citat utan att reflektera över innebörden håller jag med dig om
2010-07-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Han gör sitt bästa verkar det som trots allt. Låt bli personangreppen så är du bussig så inte denna tråd blir låst som den förra. Men att rabbla bibel citat utan att reflektera över innebörden håller jag med dig om

jag förstår varje Bibelord jag citerar kan jag försäkra, det kan ju vara så att om man inte sätter Bibeln framför allt annat så förstår man inte, det är ett måste att sätta Gud före allt om man ska förstå Bibeln Guds ord..
Inte lätt att förklara alla Bibelord, men jag ska göra mitt bästa i fortsättningen.
2010-07-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
We need not here repeat the evidences that the “seventh trump” began its sounding A. D., 1840, and will continue until the end of the time of trouble, and the end of “The times of the Gentiles,” A. D., 1914, and that it is the trouble of this “Great day,” which is here symbolically called the voice of the Archangel when he begins the deliverance of fleshly Israel. “At that time shall Michael stand up, the great prince [Archangel] which standeth for the children of thv neonle and there shall be a time of trouble such as never wa’s since there was a nation.” Dan. xii. 1. Nor will we here, again present the conclusive Bible proof that our Lord came for his Bride in 1874, and has an unseen..."
VT 1880, nov, s 1

Vad säger du om detta flex? Om vakttornet är en sann profet varför finns då fortfarande hedningarnas tid kvar?

VT 1880, nov, s 1
Gammal skåpmat
2010-07-05, 18:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
VT 1880, nov, s 1
Gammal skåpmat

Ja, 1914 är ju också gammalt skåpmat. Snart 100 år, lika bra att lämna den falska profetian också, kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in