2010-01-05, 18:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det kan man undra.
Men de hade väl oxå en fri vilja att bruka....och de ville komma ner till jorden och ha lite skoj med människornas döttrar.

Men ondskan accelererade när de kom och fick sin avkomma...och när ondskan spred sig så snabbt (alldeles för snabbt för att passa in i Guds plan) så vart Gud tvungen att sända floden....

Känns som om floden inte hade behövts med lite förebyggande materialiserandeförbud för de fallna änglarna. De blev ju förbjudna att materialisera sig efter det, därför knallar det inte omkring såna bland oss idag.
Om de nu fick komma ner till jorden så går inte det ihop med JVs teori om en tvistefråga i himlen. Det var ju människors självständighet och oberoende gentemot Gud som var på dagordningen, blandar du in demoner i spelet, så kan du likväl tillåta änglar. Är starkt tveksam till nån tvistefråga när man ser på helheten.
2010-01-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Här kommer mer om fråga/påstående 1.
Jehovas vittnen menar att Jesus är en skapad Gud som är ärkeängeln Mikael

Säger du det? Då tar jag en sväng i "Insikt" igen då, eftersom det är JVs tro vi försöker få fram här....

"Mikael betyder "vem är som Gud?"
Den ende helige ängel, förutom Gabriel, som Bibeln omtalar vid namn och den ende som kallas "ärkeängel".
Mikael omtalas som den Daniels folks "furste" och som "den store fursten, han som står som försvarare för....Daniels folks söner". Detta tyder på att Mikael var den ängel som ledde israeliterna genom vildmarken. Den slutsatsen stöds av att "ärkeängeln Mikael tvistade med Djävulen och diskuterade med honom om Moses kropp" (Judas 9)."

"Vittnesbörden i Bibeln tyder på att Mikael är det namn Guds Son bar innan han lämnade himlen för att bli Jesus Kristus och även det namn han bär sedan han har återvänt dit. Mikael är den ende som kallas "ärkeängeln", som betyder "den främste ängeln", "överängeln".
Detta tycks visa att Gud bara har utvalt en enda till ledare eller överhuvud för hären av änglar.
I 1 Thess 4:16 beskrivs den uppståndne Herren Jesu Kristi röst som en ärkeängels röst, vilket talar för att är denne ärkeängel."

"Sedan Daniel hade nämnt Mikael första gången nedtecknade han en profetia som sträckte sig fram till "ändens tid" (Dan 11:40) och skrev: "Och vid den tiden träder Mikael fram, den store fursten, han som står som försvarare för...Daniels folks söner".
Att Mikael "träder fram" förbinds med "en tid av nöd, en sådan som inte har inträffat sedan en nation blev till och ända till den tiden"........uttrycket "träda fram" eller "framträda" syftar ofta på att en kung går till handling....
Detta ger stöd åt slutsatsen att Mikael är Jesus Kristus, eftersom Jesus är Jehovas förordnade kung som ska tillintetgöra alla nationerna i Harmageddon."

-slut citat-

Det står lite till men jag börjar med det här. Blir så ruggigt mkt text.
JV tror att Jesus är Mikael men inte att han är (en?) Gud, det framkommer ju tydligt att han ses som en "ärkeÄNGEL".
2010-01-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ja det är min tanke och kan vara hur fel som.

Då måste du rätta in dig i ledet Flexbärt. Det du predikar måste vara det som kommer från DenStyrandeKretsen.
2010-01-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om de nu fick komma ner till jorden så går inte det ihop med JVs teori om en tvistefråga i himlen. Det var ju människors självständighet och oberoende gentemot Gud som var på dagordningen, blandar du in demoner i spelet, så kan du likväl tillåta änglar. Är starkt tveksam till nån tvistefråga när man ser på helheten.

Stridsfrågan gäller alla levande varelser (jaa inte djuren då), eftersom alla har en fri vilja. Alla måste välja sida.
Då inbegrips änglar och demoner oxå. Visserligen är det ju kört för de sistnämnda redan från början då de väljer (ingen återvändo där) men alla gör sina val.
2010-01-05, 19:14
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Stridsfrågan gäller alla levande varelser (jaa inte djuren då), eftersom alla har en fri vilja. Alla måste välja sida.
Då inbegrips änglar och demoner oxå. Visserligen är det ju kört för de sistnämnda redan från början då de väljer (ingen återvändo där) men alla gör sina val.
Nu hänger jag inte med alls. Menar du att stridsfrågan gäller även änglar och demoner? Varför härjar de inte nu?
2010-01-05, 20:02
Medlem
Citat:
Va in på Hjälpkällan och kollade, och det där har jag inte hört ngt om. Än.
Ska träffa ett JV om några dar och personen brukar vara uppdaterad till tänderna så vi får se om jag får veta ngt där.

Ja det verkar vara ett rykte från USA, ibland stämmer dom ibland inte! Hoppas du kan bringa klarhet i frågan....
2010-01-05, 20:12
Medlem
Citat:
Nu hänger jag inte med alls. Menar du att stridsfrågan gäller även änglar och demoner? Varför härjar de inte nu?

Demonerna har oss som ett symboliskt tv spel och leker med oss som de behagar, men flertalet inser det inte.
2010-01-05, 20:14
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Demonerna har oss som ett symboliskt tv spel och leker med oss som de behagar, men flertalet inser det inte.

Ler åt dig, när du gör narr av dig själv
2010-01-05, 20:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Leker? Du pratar i nutid. Det är tiden före syndafloden som diskuteras.
2010-01-05, 20:16
Medlem
Citat:
Då måste du rätta in dig i ledet Flexbärt. Det du predikar måste vara det som kommer från DenStyrandeKretsen.

Jag predikar inte, jag bara tittar in här då och då tills du spårar ur

Predikar gör jag enbart från dörr till dör.
2010-01-05, 21:11
Medlem
Citat:

Alla som kan välja sida blir ju på ngt sätt indragna i stridsfrågan, även om det var människorna det handlade om när Satan gick på jorden och blev uppmärksam på Job.

Vad menar du med att de skulle härja nu?
2010-01-05, 21:12
Medlem
Citat:
Jag predikar inte, jag bara tittar in här då och då tills du spårar ur

Predikar gör jag enbart från dörr till dör.

Hehehe...tittar du in TILLS jag spårar ur? Ur vad?

Du predikar i allra högsta grad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in