2009-10-20, 17:07
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ang avfällingar? Var finns ordet avfälling i dessa texter?

Var Jesus så här mot människor med sådana problem?
(Dessa verser är skrivna av människor. Glöm inte det.)

Ordet treenighet finns inte heller i bibeln. Om man nu inte tror att bibeln är inspirerad av gud så blir resultatet att den är skriven av människor. Alla som tror på bibeln är nog ganska övertygade om att de som skrev den var inspirerad av gud.

Citat:
I den första talas det om en "så kallad broder"....alltså ngn som fortfarande var med i församlingen? Handlar alltså inte om uteslutning...och absolut inte om avfällighet. (Inte i den mening det har blivit idag.)

Någon som fortfarande är med i församlingen och lever i synd ska man alltså inte beblanda sig med. Vad betyder det? Vederbörande kommer såklart att bli utesluten. En som blir utesluten är väl en avfälling? Hur agerar man då mot en som blir utesluten/avfälling?

Citat:
Du skulle ha tjockat på orden i början av den andra versen istället..."om någon kommer till er och inte för med sig den läran..." (vem kommer och för med sig vilken lära?) (En utesluten, en avfälling?)

"9. Var och en som så går framåt, att han icke förbliver i Kristi
lära
, han har icke Gud; den som förbliver i den läran, han har
både Fadern och Sonen
.
10. Om någon kommer till eder och icke har den läran med sig, så
tagen icke emot honom i edra hus, och hälsen honom icke."

En som varit i Kristi lära, men som lämnat (oavsett hur) är det väl tal om vad jag förstår?

Citat:
Och sist men inte minst...rimmar detta med en Gud som ÄR kärlek?
"Hälsa inte på varann, stäng ute era trosfränder, avvisa alla som tänker annorlunda...så ska ni se mina små människor, då blir det fred på er jord!..."

Bibeln ger väl hopp om fred på jorden till slut så det är det väl inget problem med? =) JV hälsar på de som bibeln inte förbjuder dom att hälsa på. Dom besöker alla människor när dom "knackar dörr" och stänger väl inte ute någon/avvisar (om inte bibeln säger att dom ska stänga ute/avvisa vederbörande)? Om du är muslim och går fram till ett JV så springer dom inte hem Att dom inte umgås på vänskapsbasis med oliktänkande är en annan sak, men dom finner säkert stöd för detta ställningstagande i bibeln.

Citat:
Och "onda gärningar"...vad är det för ngt? Varför kan människor göra dumma saker? För att de mår dåligt? För att de varit med om övergrepp? För att det finns en liten skada i hjärnan? osv...
Vill Gud stänga ute sådana?
Vart tog "förlåta" vägen?

En som blir utesluten kan få komma tillbaka, dvs bli förlåten. Ännu en gång förstår jag inte problemet, antingen är bibeln guds ord eller så är den inte det. Antingen följer man det som står i den eller så skiter man i det. Man kan inte som t ex Svenska Kyrkan bara plocka ut det i bibeln som passar och är bekvämt.

Du skriver att du har varit ett JV. Hur länge var du det?
2009-10-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Fariseerna
De älskade pengar.
Rättvisa, barmhärtighet, trohet och kärlek till gud förlorade dom helt ur sikte.
De överträdde guds lag när de höll fast vid människogjorda traditioner.
De planerade att döda Jesus.
Till en blind man som Jesus hade botat på sabbaten sade de om Jesus: "Det här är inte en människa från gud, eftersom han inte håller sabbaten."

Dom motarbetade Jesus ganska kraftigt, och att jämföra JV med Fariseerna känns väldigt konstigt.

Jag jämförde dem inte med JV...men din iakttagelse om det var ju spännande.
2009-10-20, 17:49
Medlem
Citat:
"...den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna."

De som gör guds vilja, inte dom som hävdar att dom gör det.

Ok, men vad är då Guds vilja?
Att vi stänger ute de som inte passar i mallen? Att vi krigar och slåss för den egna tron?
Vapen kanske inte e ok, men utfrysning?

Vad är det Gud vill?? Egentligen?
2009-10-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ordet treenighet finns inte heller i bibeln.

Lite OffT men: Uttrycket "paradisisk jord" återfinns inte heller i Bibeln, men däremot över 900 ggr i Vakttornet.
2009-10-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ordet treenighet finns inte heller i bibeln. Om man nu inte tror att bibeln är inspirerad av gud så blir resultatet att den är skriven av människor. Alla som tror på bibeln är nog ganska övertygade om att de som skrev den var inspirerad av gud.

Någon som fortfarande är med i församlingen och lever i synd ska man alltså inte beblanda sig med. Vad betyder det? Vederbörande kommer såklart att bli utesluten. En som blir utesluten är väl en avfälling? Hur agerar man då mot en som blir utesluten/avfälling?

"9. Var och en som så går framåt, att han icke förbliver i Kristi
lära
, han har icke Gud; den som förbliver i den läran, han har
både Fadern och Sonen
.
10. Om någon kommer till eder och icke har den läran med sig, så
tagen icke emot honom i edra hus, och hälsen honom icke."
En som varit i Kristi lära, men som lämnat (oavsett hur) är det väl tal om vad jag förstår?

En som blir utesluten kan få komma tillbaka, dvs bli förlåten. Ännu en gång förstår jag inte problemet, antingen är bibeln guds ord eller så är den inte det. Antingen följer man det som står i den eller så skiter man i det. Man kan inte som t ex Svenska Kyrkan bara plocka ut det i bibeln som passar och är bekvämt.

Nej ordet treenighet finns inte heller i bibeln...dock finns det skriftställen som skulle kunna betyda att det ändå stämmer. Likaväl som det finns verser som säger det motsatta.

Bibeln är skriven av människor oavsett om man tror att det är Guds ord eller inte. Det finns gudomliga sanningar där, sanningar som människorna kan ta till sig för att kunna fungera på bästa sätt...
Det finns oxå delar i Bibeln som visar på annat. Men man brukar alltid hitta den ena förklaringen efter den andra till det.

Att ngn beter sig på ett visst sätt i församlingen behöver inte alltid leda till uteslutning. Kan bli tillrättavisningar oxå och att man blir av med uppgifter i församlingen.

En avfälling ses inte vara detsamma som en utesluten, en avfälling är en som aktivt motarbetar JV på olika sätt. Eller en som berättar (motarbetar enl JV) om egna tråkiga erfarenheter från sin tid hos JV. Dock finns det vissa JV som slänger med ordet hur som helst, har funnits ex på det i denna tråd.

Detta med uteslutning tror jag är ett mänskligt påfund, ett sätt att skilja ut människor som inte följer med de andra i just den gruppen.
Skulle det vara en befallning av Gud skulle det fungera på ett riktigt sätt i alla situationer...
Hur tycker du att tillämpningen blir om ett barn på t ex 11 år döper sig, hamnar i trubbel som tonåring och åker ut?
Eller en vuxen människa som pga saker den varit med om mår dåligt psykiskt, döper sig under en period av lättare sinnesstämning, men sen inte pallar med alla krav, tar ett snedsteg...och blir utesluten.
Alla personer har sina egna historier och ryggsäckar som de bär med sig, och livet ändras ibland drastiskt.
Ska dessa personer då straffas för att de inte kan fortsätta på samma väg de en gång slagit in på? Får de inte välja?
För hur bra väljer ett barn eller en ung människa när den vet att dopet skulle få föräldrarna att bli stolta och lyckliga, och den man studerat med och man skulle bli ngn i församlingen?
Hur bra väljer en människa som söker efter sätt att lindra smärtan efter det den varit med om? I början är den man studerar med så snäll och kärleksfull...när dopet sen är över står man oftast ensam med en hel hög med krav på sig.
Alla fixar inte att fortsätta. Andra hittar luckor i lärorna...luckor som man inte får svar på, och man får inte heller själv leta efter svaren.
"Man bör inte fundera för mkt -det är inte bra" -citat två äldste som hälsat på mig.
Och dessa och andra får man som JV inte hälsa på...och då tillhör man alltså den ende sanne Gudens folk, den Gud som ÄR kärlek.

Javisst kan den som blir utesluten komma tillbaka.
Man får då först gå på mötena ungefär ett år som utesluten innan det kan bli aktuellt. När jag var utesluten var det en skön tid, jag fick vara ifred, det var ju ingen som hälsade eller ens tittade på mig, åtminstone inte när jag såg det.
Men andra kanske tycker det känns utpekande och ensamt.
Om man klarar ett år träffar man äldste och man blir återupptagen.
Det är ju inte som liknelsen med den förlorade sonen direkt...

Det är inget problem. Tycker man att allt fungerar, verkligen fungerar för alla på ett gudomligt sätt, på ett rättvist sätt -som jag antar att Gud skulle vilja ha det på, ja då är det inga problem.
Men nu gör det tyvärr inte det.
2009-10-20, 18:52
Medlem
Citat:
Bibeln ger väl hopp om fred på jorden till slut så det är det väl inget problem med? =) JV hälsar på de som bibeln inte förbjuder dom att hälsa på. Dom besöker alla människor när dom "knackar dörr" och stänger väl inte ute någon/avvisar (om inte bibeln säger att dom ska stänga ute/avvisa vederbörande)? Om du är muslim och går fram till ett JV så springer dom inte hem Att dom inte umgås på vänskapsbasis med oliktänkande är en annan sak, men dom finner säkert stöd för detta ställningstagande i bibeln.

Du skriver att du har varit ett JV. Hur länge var du det?

Ja du, vad ger Bibeln hopp om egentligen? Står det ngnstans att människor av idag ska överleva in på en paradisisk jord? Står det ngt om denna paradisiska jord på ett sätt så vi kan förstå att det gäller oss? Att det är den framtida jorden som ska bli så?

Du skriver "om inte bibeln säger att dom ska stänga ute/avvisa vederbörande"....
Oj oj, Bibeln kan sägas säga många saker -det ena värre än det andra. Någon kan frysa ut en vän pga det, en annan kan mörda, åter andra kan dra ut i krig, osv osv av en mängd hemska saker människan kan rättfärdiga pga av Bibelns ord.
Och för allt detta får Gud tacken, för det är ju det han vill.

Jag har varit ett döpt JV i sammanlagt 13 år (dragit bort några år som utesluten). Döpte mig alldeles för ung.
Är fortfarande med.
Senast redigerad av Leviticus 2009-10-20 kl. 18:55.
2009-10-20, 19:02
Medlem
CombatBufonids avatar
[quote=Flexbärt]
Citat:
Jag är ett Jv sen många år. QUOTE]

Der går inte att tjäna 2 herrar.

Och vad gör du här egentligen? Det här är väl inte precis någon sida som rekommenderats av vakttornet antar jag. Men det kanske är nån ny policy, att tjänsten på fältet övergått till att diskutera med avfällingar på internet? Sluta låt så förbannat överlägsen och dömande, det är rent hyckleri...
2009-10-20, 20:23
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag gillar fotboll men inte den där spelaren som hela tiden springer efter domaren och klagar på alla andra spelarna och kräver att de ska bli utvisade allihopa för att de vägrar att spela som han tycker att det gå till. Själv är han den värsta fuskaren av alla.
<- king
2009-10-20, 20:29
Medlem
tjackalens avatar
[quote=Flexbärt]
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen

Jag gillar Guds ord, men inte följa dem-
Lite som att säga att man gillar fotboll förutom den där biten där dom springer runt och sparkar på bollen.”

Alltså Flexbärt jag gillar INTE vad JV har att säga för mycket av deras historia uppfattning är helt på trynet. tex årtal på Jerusalems fall, att jesus återkom till jorden 1876, årtal som 1914,1918, 20 talet,1976 etc.. menar JV är en så UNG religion hur kan den då vara sanningsenlig?

Min mor är ju inne i det där helt och hållet. Ser ingen anledning att diskutera med henne för hon är helt hjärntvättad ang. hennes tro.

Min äldre bror berätta för mig om mitten på 70 talet då min familj bodde i USA och massor av familjer sålde allt dem ägde företag,hus jo allt och gav alla pengar till organisationen. Sen så gick året förbi och inget hände och folk stod där som idioter.

Tycker förövrigt att all religion är på trynet.

http://www.youtube.com/watch?v=ZlHbz5G4UTM intressant video btw.
2009-10-20, 20:39
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
För att jag har möjligheten att överleva

Människa vänd om i tid ......

säger vem?

vända om till vad? Ännu ett Abrahamitiskt amerikanskt påhitt för att kunna tjäna stora pengar
2009-10-20, 21:39
Medlem
Yiddishs avatar
[quote=tjackalen]
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Alltså Flexbärt jag gillar INTE vad JV har att säga för mycket av deras historia uppfattning är helt på trynet. tex årtal på Jerusalems fall, att jesus återkom till jorden 1876, årtal som 1914,1918, 20 talet,1976 etc.. menar JV är en så UNG religion hur kan den då vara sanningsenlig?

Min mor är ju inne i det där helt och hållet. Ser ingen anledning att diskutera med henne för hon är helt hjärntvättad ang. hennes tro.

Min äldre bror berätta för mig om mitten på 70 talet då min familj bodde i USA och massor av familjer sålde allt dem ägde företag,hus jo allt och gav alla pengar till organisationen. Sen så gick året förbi och inget hände och folk stod där som idioter.

Tycker förövrigt att all religion är på trynet.

http://www.youtube.com/watch?v=ZlHbz5G4UTM intressant video btw.

intressant video. Synd att jv medlemmarna inte kommer kommentera den
2009-10-21, 13:55
Medlem
[quote=Yiddish]
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen

intressant video. Synd att jv medlemmarna inte kommer kommentera den

Snälla Yiddish, jag vet inte varför du hela tiden påstår att man som JV varken svarar på dina frågor eller kommenterar saker som kommer upp här....men det verkar vara en grej du kör med. Jag har tidigare svarat på dina frågor och inlägg men du har däremot inte orkat svara tillbaka.

Jag har sett videon, jag tycker iofs att det är ett gammalt och uttjatat ämne nu, vi vet alla hur det var och det är inget som känns som ngt att vara stolt över. Tvärtom.
Det är trist att det är många JVn som inte har en aning om hur det var när vittnena startade, vad som egentligen ligger till grund för tron idag.
Fast å andra sidan skulle de bara kontra med "nytt ljus".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in