2010-01-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Demonerna har oss som ett symboliskt tv spel och leker med oss som de behagar, men flertalet inser det inte.

Oj, och dig använder de här på fb.
2010-01-05, 21:37
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Alla som kan välja sida blir ju på ngt sätt indragna i stridsfrågan, även om det var människorna det handlade om när Satan gick på jorden och blev uppmärksam på Job.

Vad menar du med att de skulle härja nu?
Det är människans oberoende gentemot Gud som är tvistefrågan. Om JV:s tvistefråga är hållbar så borde inte demonerna fått tillgång till att beblanda sig med människan. För om de är inblandade är det inte längre nån tvistefråga om människans oberoende gentemot Gud.

Din fråga om varför de inte härjar nu, var hypotetisk. Alltså om de fick härja då, så kunde de härja nu också.
2010-01-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag predikar inte, jag bara tittar in här då och då tills du spårar ur

Predikar gör jag enbart från dörr till dör.

FEL, FEL, och åter FEL Flexbärt.
När du går in här som ett JV så måste man ta dina uttalanden som predikande.
Vad annars?
Att här komma med åsikter som är i strid med Sällskapet, det gynnar enbart motståndarna.
2010-01-05, 22:25
Medlem
Blackra1ns avatar
Tack för svaren

Tack Leviticus för svaren. Det skiljer sig en hel del mellan Jvs lära och det Gud säger genom Bibeln.tack igen för du tog dig tid att klargöra en del.
2010-01-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det är människans oberoende gentemot Gud som är tvistefrågan. Om JV:s tvistefråga är hållbar så borde inte demonerna fått tillgång till att beblanda sig med människan. För om de är inblandade är det inte längre nån tvistefråga om människans oberoende gentemot Gud.

Din fråga om varför de inte härjar nu, var hypotetisk. Alltså om de fick härja då, så kunde de härja nu också.

Men då skulle inte Satan heller få ha ngn makt.
Och det är ju mellan honom och Gud det står. Eller?...

De blev förbjudna att materialisera sig efter floden, men de härjar fortfarande från andevärlden.
2010-01-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Tack Leviticus för svaren. Det skiljer sig en hel del mellan Jvs lära och det Gud säger genom Bibeln.tack igen för du tog dig tid att klargöra en del.

Det var så lite så, hoppas det inte blev för tradigt att läsa bara.
2010-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Om de nu fick komma ner till jorden så går inte det ihop med JVs teori om en tvistefråga i himlen. Det var ju människors självständighet och oberoende gentemot Gud som var på dagordningen, blandar du in demoner i spelet, så kan du likväl tillåta änglar. Är starkt tveksam till nån tvistefråga när man ser på helheten.

JV menar att änglar hjälper till.
2010-01-05, 23:08
Medlem
Citat:
För det första ska vi göra klart att jag inte tror som JV längre. Jag är med fortfarande, men anser inte att de (eller ngn annan organiserad religion) har "sanningen".

Om du inte längre tror på JV förstår jag inte heller varför du är kvar i organisationen. Stå uupp som en man och tala om för dina äldste att du inte tror på deras snack längre om det nu är så du känner det.

Lite dubbelmoral uh?
2010-01-05, 23:11
Medlem
Citat:
Den eviga tvistefrågan, dvs att människan inte klarar sig utan Gud. Det var ju avgjort redan innan syndafloden att människan inte klarade sig utan Gud.. Varför tillät Gud demoner på jorden?

Grejen var väl oxå att människan skulle få tid att för sig själva visa att de inte kunde fixa det.
Hade de inte fått denna långa tid hade det kunnat bli ifrågasatt av änglar och de på den mörka sidan. Satan hade ju redan ifrågasatt Guds rätt att styra.
2010-01-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Om du inte längre tror på JV förstår jag inte heller varför du är kvar i organisationen. Stå uupp som en man och tala om för dina äldste att du inte tror på deras snack längre om det nu är så du känner det.

Lite dubbelmoral uh?

Varför tycker du att det e dubbelmoral?

För mig är det inte dubbelmoral. För jag påstår mig inte vara ngt inför andra (ickeJVn) som jag inte är och de som är i församlingen har inte sett mig på länge, så de behöver inte heller förledas att tro att jag är ett duktigt JV.

Du är snabb att fälla dömande kommentarer, vilket är en stor brist hos JVn i allmänhet.
Senast redigerad av Leviticus 2010-01-05 kl. 23:15.
2010-01-05, 23:23
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Men då skulle inte Satan heller få ha ngn makt.
Och det är ju mellan honom och Gud det står. Eller?...

De blev förbjudna att materialisera sig efter floden, men de härjar fortfarande från andevärlden.
Jo men det är ju där det inte går ihop. 1+1=?

Tvistefrågan löstes ju innan syndafloden, varför ens dividera om det i er litteratur. Saken är klar. Människan var så ond så att syndafloden kom. Varför dividera om det tusentals år senare? Det är ju redan klart. (såvida er terori är hållbar)
2010-01-05, 23:23
Medlem
Malmohenke, jag skulle vilja ha en kommentar på mitt svar på ditt inlägg om det e ok...

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Vi för vår del bör göra allt vi kan för att vara det slags människor som Gud vill ha i sin nya ordning. — Lukas 13:24, 29.

Och vilka sorts människor vill Gud ha i sitt paradis?

Människor som e känslokalla, såna som vänder bort blicken då de möter andra som använt sin gudagivna fria vilja till att inte vara JV längre, såna som bryter med sina familjemedlemmar pga av samma orsak?
Människor som tycker det e viktigare med slips och rätt längd på kjolen än att visa varann förståelse och medkänsla? Människor som dömer alla andra som inte har deras tro?
Vill Gud ha personer där som inte vågar tänka fritt, eller såna som efter ett tag inte längre kan tänka fritt pga av en stor rädsla av att drabbas av evig död?
Människor som inte vill umgås med de medtroende som inte har det så lätt?
Där "eliten" i den inre "duktiga" kretsen e de som räknas?
Människor som går över lik för att få utöva sin tro i en familj som e delad och som fulllständigt skiter i hur den icke troende i familjen känner det?
Där en välputsad bil och en välstädad trädgård betyder mer än att familjemedlemmarna lever i fred?

....osv osv osv....

Det finns så många fler exempel....och ärligt talat, är det så här man ska vara så tackar jag nej till den eviga framtiden. Jag vill inte vara så.

Vad i "sanningen ska göra er fria" passar in på ngt av dessa beteenden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in