2008-08-07, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trokigt
hur ser jehovas på knarkare?

Att dom är människor som alla andra, bara att dom har halkat lite på sniskan i livet. Liksom jag en gång i tiden, fd. alkoholist med drogproblem. Daglig kamp där.
2008-08-07, 15:48
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
"Alla JV"?? Påstår du att du med all säkerhet kan veta hur alla tänkte? Det är fortfarande din tolkning. Du kan inte tala för andra. Skärp dig nu! Jag tänker heller inte börja träta om "pålteorin", även ifall du börjar älta och träta i det så blir det inte mer sant att det var ett kors istället för en påle. Tyvärr tanten, men så är det. Dags att svälja stoltheten.
Detta med pålen är ju en viktig trossak.. har för mig att man måste svara på massa frågor innan man döper sig. En av frågorna lär vara om Jesus dog på kors eller påle, med andra ord är detta en viktig fråga man inte ska sopa under mattan.
2008-08-07, 15:48
Bannlyst
narkomaner

hur stor andel av jehovas är knarkare?
2008-08-07, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Detta med pålen är ju en viktig trossak.. har för mig att man måste svara på massa frågor innan man döper sig. En av frågorna lär vara om Jesus dog på kors eller påle, med andra ord är detta en viktig fråga man inte ska sopa under mattan.

Inte just att han dog på en påle, men att man erkänner att Jesus dog för våran skull, att vi erkänner hans lösenoffer.
2008-08-07, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trokigt
hur stor andel av jehovas är knarkare?

Varför undrar du? Kan du vara lite mera specifik?
2008-08-07, 15:50
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Till att börja med så var det tack vare människors feltolkningar som gjorde att dom hoppade av. Dom som tolkade på rätt sätt var fortfarande kvar. Hur bestrider ni det faktum?!
Man är kvar för att hela familj, släkt och vänner är kvar eller med på något sätt, hoppar man av så blir man av med mor, far, bröder, systrar och vänner pga listiga sätt av ledning att binda sina medlemmar till församlingarna. Folk är rädda att kliva av eller bli uteslutna.
2008-08-07, 15:54
Bannlyst
Citat:
Man är kvar för att hela familj, släkt och vänner är kvar eller med på något sätt, hoppar man av så blir man av med mor, far, bröder, systrar och vänner pga listiga sätt av ledning att binda sina medlemmar till församlingarna. Folk är rädda att kliva av eller bli uteslutna.

Du tror på fullaste allvar att det skulle vara den enda anledningen? Då är jag rädd för att du inte vet så mycket. Kanhända att det finns några stycken, det bestrider jag inte, men att dom flesta skulle stanna kvar just för att dom är rädda att bli uteslutna är rätt skrattretande, med tanke på vilken anda det råder i församlingarna och i organisationen över huvud taget.
2008-08-07, 16:01
Bannlyst
Citat:
Tjaa.. det har ju gått några år sen dess, så visst dröjer han med sin dom.
http://img180.imageshack.us/img180/6210/vakttornetlp7.jpg

..domen skulle således verkställas någon gång under de personers livstid...
..Guds dom måste alltså verkställas innan 1914 års generation fullständigt dör
ut... ..verka som om generationen ska försvinna.. tjaa det var verkligen ord och inga visor.. Snacka om att vittnena höll tummarna på åttio-talet oxå.. tills nytt ljus kom och en grundpelare i religionen brast med buller och bång.

Det påståendet som står där menas på att man ställer frågan om Guds förutbestämda dag (Matt. 24:36) skjuts upp eller om Gud håller fast vid den dagen han i förväg redan bestämt sig för, och när det dessutom kommer att smälla samt att det bara är Han som vet NÄR han ska infria sina löften. Jag ser inget på den framsidan som skulle indikera på något sätt att Sällskapet har utsatt något år eller datum för Har-Magedon. Angående "denna generation" så menar man dom 144.000 smorda som har himmelskt hopp. Vittnen världen över håller tummarna hela tiden för att det snart skall hända, men dom har aldrig, och jag understryker, aldrig satt ut något som helst datum. Ingen grundpelare har brustit någonstans. Fortsätt leta.

Påstår du fortfarande att jag och mina medkristna har fel i våran egen trosuppfattning?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 16:04.
2008-08-07, 16:04
Bannlyst
rätt komiskt det här hur människor kan påstå sig ha den korrekta tolkningen av en annan persons trosuppfattning. Rätt högmodigt faktiskt när man tänker efter.
2008-08-07, 16:07
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Det påståendet som står där menas på att man ställer frågan om Guds förutbestämda dag (Matt. 24:36) skjuts upp eller om Gud håller fast vid den dagen han i förväg redan bestämt sig för, och när det dessutom kommer att smälla samt att det bara är Han som vet NÄR han ska infria sina löften. Jag ser inget på den framsidan som skulle indikera på något sätt att Sällskapet har utsatt något år eller datum för Har-Magedon. Angående "denna generation" så menar man dom 144.000 smorda som har himmelskt hopp. Vittnen världen över håller tummarna hela tiden för att det snart skall hända, men dom har aldrig, och jag understryker, aldrig satt ut något som helst datum. Ingen grundpelare har brustit någonstans. Fortsätt leta.

Påstår du fortfarande att jag och mina medkristna har fel i våran egen trosuppfattning?

Det som skrämmer mig är att du blir fullständigt förnedrad i debatten men ändå är övertygad om det motsatta.
2008-08-07, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det som skrämmer mig är att du blir fullständigt förnedrad i debatten men ändå är övertygad om det motsatta.

På vilket sätt blir jag förnedrad tycker du? Det skrämmer mig mer att andra har mage att påstå sig ha en korrekt bild av min egen trosuppfattning som jag lever i däremot. Det här är ingen tro som man bara tar fram när man går och knackar dörr eller besöker Rikets Sal. Det är en tro som man tillämpar i livet, i vardagen, på jobbet, i familjen och med vänner, på fritiden, det är en livsstil och en identitet, inte ett medlemskort man får på posten mot en medlemsavgift för 200:-/år.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 16:23.
2008-08-07, 16:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
En bättre jämförelse kunde göras med något som slås ner i marken. Här kommer telefonstolpar och midsommarstänger väl in i bilden.
Bra tänkt!
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Och man går så långt i att ignorera NTs vittnesbörd att man konsekvent framställer Jesus som hängande på en påle med händerna fastspikade ovanför huvudet med EN ENDA SPIK! Joh. 20:25 talar i stället om "spikarna" (pluralis) i "hans händer". Det stämmer bättre med korsfästelse än med pålfästning. Och därför säger Matt. 27:27 att en skylt sattes upp över "hans huvud", inte över hans händer.
Mmm spikar låter mer som att han är fäst på kors.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in