Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Hej Leviticus. Tack för svaren.
Jag undrar om ni anser att han uppstod på nytt, alltså i fysik form. Jag har fattat det som att ni tror att han typ gick upp i rök.
För det första ska vi göra klart att jag inte tror som JV längre. Jag är med fortfarande, men anser inte att de (eller ngn annan organiserad religion) har "sanningen".
Måste tänka efter (ang Jesu uppståndelse)....och nu måste jag nog bläddra i ngn bok tror jag....(glömmer!)...så där, nu sitter jag med JVs viktigaste uppslagsbok framför mig "Insikt"...ok, nu kan det bli en del text men jag ska försöka ta fram det viktigaste...
"När Jesus efter sin uppståndelse visade sig för några av lärjungarna trodde de att det var en ande de såg. För att lugna dem sade han:"Ta på mig och se, för en ande har inte kött och ben, alldeles som ni ser att jag har."
Jesus sade att han var av "kött och ben" inte "kött och blod", och detta har fått somliga att hävda han hade en "förandligad" kropp av kött och ben men utan blod. Detta är emellertid ett grundlöst resonemang.
"
"Efter sin uppståndelse visade Jesus sig i olika kroppar. När Maria såg honom trodde hon att han var trädgårdsmästaren. När han en annan gång kom in i ett rum med låsta dörrar hade han en kropp med sårmärken.
Flera ggr när han visade sig blev han igenkänd pga sina ord och handlingar och inte pga sitt utseende.
En gång var det ett underverk som fick lärjungarna att förstå vem han var.
Jesus, som hade blivit uppväckt som en andevarelse kunde materialisera sig och ta en mänsklig kropp när så krävdes, precis som änglarna hade gjort i forntiden när de kom som budbärare.
"
"Jesu Kristi fysiska kropp tilläts inte ruttna och bli till stoft som i fallet med Mose och med David, män som hade förebildat Jesus.
När lärjungarna gick ut till graven tidigt på den första dagen i veckan hade Jesu kropp försvunnit, och kvar i graven var bara de bindlar han hade varit svept i. Hans kropp hade utan tvivel lösts upp i sina beståndsdelar utan att genomgå ngn föruttnelseprocess.
"
-slut citat-
Så där...detta hittade jag nu i en första snabb koll i Insikt. Så det är detta som JV tror. Och du hade väl lite rätt i dina påståenden.