2010-01-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus läste på hjälpkällan om det nya generationsbegreppet angående 1914..vet du vad det är som gäller nu eller är det bara spekulationer? Vad jag förstod av det hela så räcker det att man kände någon som levde 1914 numera. På detta vis kan man ju dra ut på datum för harmageddon i det oändliga...

Det nya om 1914???
Jag hoppas att det inte har blivit ännu en ändring?
Det senaste jag hörde hade med de smorda att göra.
2010-01-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Troligen är det så, men det följde med Israeliterna en blandad skara ut ur Egypten, så vem vet ....

Vad har detta med saken att göra Flexbärt? En blandad skara...innebär vadå i våra dagar??

Att det är en blandad skara av JVn och ickeJVn?

Var det en blandad skara i arken oxå? Det är ju annars en händelse som JV (och du själv?) brukar likna Harmageddon med.
2010-01-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Att det är en blandad skara av Jvn och ickeJVn?

Att fler kan bli godkända än vi förstår.

En sak kan ni inte blunda för och det är att vi satt naturen i gunganing och vi kan inte hejd den undergång vi själva fixat, utom då en, Skaparen Jehova.
2010-01-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Hej Leviticus. Tack för svaren.
Jag undrar om ni anser att han uppstod på nytt, alltså i fysik form. Jag har fattat det som att ni tror att han typ gick upp i rök.

För det första ska vi göra klart att jag inte tror som JV längre. Jag är med fortfarande, men anser inte att de (eller ngn annan organiserad religion) har "sanningen".

Måste tänka efter (ang Jesu uppståndelse)....och nu måste jag nog bläddra i ngn bok tror jag....(glömmer!)...så där, nu sitter jag med JVs viktigaste uppslagsbok framför mig "Insikt"...ok, nu kan det bli en del text men jag ska försöka ta fram det viktigaste...

"När Jesus efter sin uppståndelse visade sig för några av lärjungarna trodde de att det var en ande de såg. För att lugna dem sade han:"Ta på mig och se, för en ande har inte kött och ben, alldeles som ni ser att jag har."
Jesus sade att han var av "kött och ben" inte "kött och blod", och detta har fått somliga att hävda han hade en "förandligad" kropp av kött och ben men utan blod. Detta är emellertid ett grundlöst resonemang."

"Efter sin uppståndelse visade Jesus sig i olika kroppar. När Maria såg honom trodde hon att han var trädgårdsmästaren. När han en annan gång kom in i ett rum med låsta dörrar hade han en kropp med sårmärken.
Flera ggr när han visade sig blev han igenkänd pga sina ord och handlingar och inte pga sitt utseende.
En gång var det ett underverk som fick lärjungarna att förstå vem han var.
Jesus, som hade blivit uppväckt som en andevarelse kunde materialisera sig och ta en mänsklig kropp när så krävdes, precis som änglarna hade gjort i forntiden när de kom som budbärare."

"
Jesu Kristi fysiska kropp tilläts inte ruttna och bli till stoft som i fallet med Mose och med David, män som hade förebildat Jesus.
När lärjungarna gick ut till graven tidigt på den första dagen i veckan hade Jesu kropp försvunnit, och kvar i graven var bara de bindlar han hade varit svept i. Hans kropp hade utan tvivel lösts upp i sina beståndsdelar utan att genomgå ngn föruttnelseprocess."

-slut citat-

Så där...detta hittade jag nu i en första snabb koll i Insikt. Så det är detta som JV tror. Och du hade väl lite rätt i dina påståenden.
2010-01-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Att fler kan bli godkända än vi förstår.

Och varifrån kommer den tanken? Från dig själv?

DenStyrandeKretsen lär att man måste vara med i JV (döpt!) för att få överleva.
2010-01-05, 17:53
Medlem
schabo-labos avatar
Den eviga tvistefrågan, dvs att människan inte klarar sig utan Gud. Det var ju avgjort redan innan syndafloden att människan inte klarade sig utan Gud.. Varför tillät Gud demoner på jorden?
2010-01-05, 17:59
Medlem
Passar på och tar fram lite till ur "Insikt", ett ämne som varit lite på tapeten...:

"
Bibeln säger inte att alla döda ska få en uppståndelse.
När Jesus talade om dem "som räknats värdiga att vinna den andra tingens ordning och uppståndelsen från de döda" är det underförstått att några inte ska anses värdiga att få uppstå (Luk 20:35)."

"Enligt vad som sägs i Judas 7 är "Sodom och Gomorra och städerna däromkring....ställda fram för oss som ett varnande exempel genom att ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld." Det straff som omtalas gäller uppenbarligen inte bara själva städerna utan också invånarna, eftersom det var de som begick de grova synder som ledde till deras tillintetgörelse."

"Bibeln nämner en del ting, personer och organisationer som blir tillintetgjorda för evigt.
Jesus talade om Judas som "tillintetgörelsens son". Judas uppsåtliga förräderi mot Guds Son ledde till evig tillintetgörelse för honom.
Detsamma gäller dem som hädar den heliga anden. De är skyldiga till "evig synd" och får inte förlåtelse, "varken i denna tingens ordning eller i den som ska komma" (Mark 3:28,29 Matt 12:32).
Evig tillintetgörelse väntar också dem som av eget val "inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna" (2 Thess 1:8,9).
Evig tillintetgörelse väntar enligt Guds dom även Satan, hans demoner, det symboliska "vilddjuret", den symboliske "falska profeten" och till och med döden och Hades. Alla dessa kastas i "eldsjön", dvs. blir tillintetgjorda för evigt."
2010-01-05, 18:05
Medlem
schabo-labos avatar
Var det ett svar till mig?
2010-01-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Den eviga tvistefrågan, dvs att människan inte klarar sig utan Gud. Det var ju avgjort redan innan syndafloden att människan inte klarade sig utan Gud.. Varför tillät Gud demoner på jorden?

Det kan man undra.
Men de hade väl oxå en fri vilja att bruka....och de ville komma ner till jorden och ha lite skoj med människornas döttrar.

Men ondskan accelererade när de kom och fick sin avkomma...och när ondskan spred sig så snabbt (alldeles för snabbt för att passa in i Guds plan) så vart Gud tvungen att sända floden....

Känns som om floden inte hade behövts med lite förebyggande materialiserandeförbud för de fallna änglarna. De blev ju förbjudna att materialisera sig efter det, därför knallar det inte omkring såna bland oss idag.
2010-01-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Var det ett svar till mig?

Nej?...Jag brukar väl ändå hålla mig till ämnet?
Blanda inte ihop mig med ngn annan här....
2010-01-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus läste på hjälpkällan om det nya generationsbegreppet angående 1914..vet du vad det är som gäller nu eller är det bara spekulationer? Vad jag förstod av det hela så räcker det att man kände någon som levde 1914 numera. På detta vis kan man ju dra ut på datum för harmageddon i det oändliga...

Va in på Hjälpkällan och kollade, och det där har jag inte hört ngt om. Än.
Ska träffa ett JV om några dar och personen brukar vara uppdaterad till tänderna så vi får se om jag får veta ngt där.
2010-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och varifrån kommer den tanken? Från dig själv?

DenStyrandeKretsen lär att man måste vara med i Jv (döpt!) för att få överleva.

Ja det är min tanke och kan vara hur fel som.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in