2009-12-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nja.. det där var gammalt.
Som man kan se av mina citat tidigare (jag tog bara ett axplock här, finns många fler)
Så är det bara de som är döpta Jehovas Vittnen som har något hopp att överleva vilket som.
(Russel som startade Jehovas med influenser från 2dagsAdventisterna hade inte alls detta synsätt, han ligger väl och roterar som en jordfräs nu kan man tänka)
Dessutom påstår Flexbert att vi kommer att dömmas individuellt på detta.. Stackars de krakar som förbjudit både Vaccin och organdonation vid dörrarna som nu är tillåtet.. = direkt till den eviga döden som jag ser det då de predikade utöver vad bibeln säger... (host.. hörde jag någon säga fariseér?)

JV brukar helgardera.
För internt bruk sägs det att bara den som tillhör organisationen överlever.
Externt sägs det att Gud dömer och att han tar hänsyn till omständigheterna.
Det är egentligen bara ett sätt att frisera budskapet för utomstående som genast sedan skärps när någon blir närmare knuten till JV.
2009-12-27, 22:32
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Intressant.
Jag hörde ganska nyligen att en av styrande kretsens medlemmar sagt nåt liknande vid en sammankomst i Tyskland i somras.
Ordvalet ska ha varit "vi gjorde bort oss".
Hade lite svårt att ta det på allvar då men det kanske ligger mer i det än jag trodde.
Ja nu vart det mer intressant. Kanske är det något nytt på gång med Styrande Kretsen och deras policy? Eller bara svårt att hålla tyst om detta i och med internets framfart? Vi får se vad som händer.
2009-12-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Detta inlägg skrevs Idag 01:45 på Ungdomar.se

Men du har inte varit där på länge????
Detta är en tråd om JV, inte huruvida Flexbärt flaxar runt på andra forum.
2009-12-28, 09:47
Medlem
Citat:
JV försöker påstå att deras organisation är urgammal.
Resonera-boken sidan 181:
"Hur gammal är Jehovas vittnens religion?
Enligt Bibeln går Jehovas Vittnens led ända tillbaka till den trogne Abel."
I samma stycke nämns Noa, Abraham, Mose.

Leden går väl hela vägen tillbaka ämven om JV som organisation int funnits så länge.

Det hela bygger ju på bibelns budskap och bibeln är som bekant en rätt gammal bok
2009-12-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Detta är en tråd om JV, inte huruvida Flexbärt flaxar runt på andra forum.

Just det och jag är inte särskilt mycket på internet mer än på jv.org
2009-12-28, 09:51
Medlem
Citat:
Det är alltså bäst för den som bor där JV inte når dem?
Och det kallas för en rättvis Gud?

Även om du övewrlever Harmageddon är du inte på "säker mark". Du måste visa att du vill följa Jehovas principer även efter Harmageddon.

Efter de tusen åren skall Satan släppas lös för en kort tid och då gäller det att du står på rätt sida.
2009-12-28, 10:16
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Även om du övewrlever Harmageddon är du inte på "säker mark". Du måste visa att du vill följa Jehovas principer även efter Harmageddon.

Efter de tusen åren skall Satan släppas lös för en kort tid och då gäller det att du står på rätt sida.

Låt oss tänka att du är en kvinna på 50 som bor långt ute på stäppen i Mongoliet. Du har aldrig hört talas om någon Jesus, inte heller vet du vad en bibel är. Men du har hittills levt ett fromt liv, delat med dig, aldrig skällt ut någon, aldrig visat ilska mot någon.
Och så kommer armageddon. Finns det någon chans att du klarar dig? Du är varken kristen, JV eller religiös.
2009-12-28, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Låt oss tänka att du är en kvinna på 50 som bor långt ute på stäppen i Mongoliet. Du har aldrig hört talas om någon Jesus, inte heller vet du vad en bibel är. Men du har hittills levt ett fromt liv, delat med dig, aldrig skällt ut någon, aldrig visat ilska mot någon.
Och så kommer armageddon. Finns det någon chans att du klarar dig? Du är varken kristen, JV eller religiös.

Alla som inte hört Guds ord får chansen att göra det. Ingen glöms. Alla får också står till svars för vad de gjort, oavsett var de bott eller vad de sysslat med. Alla får en rättvis dom när de väcks upp.
2009-12-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Alla som inte hört Guds ord får chansen att göra det. Ingen glöms. Alla får också står till svars för vad de gjort, oavsett var de bott eller vad de sysslat med. Alla får en rättvis dom när de väcks upp.

Inte enligt JVs litteratur:
Vakttornet 1 september 1989 "Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran", som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning... De enda som bibeln ger hopp om att få överleva den "stora vedermödan" är Kristi "bröder", eller "de utvalda", och den "stora skara" av "får" som ägnar Gud helig tjänst utan avbrott..." (s 26,27)

Och de som dör i Harmageddon kommer inte att få en uppståndelse.
2009-12-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Inte enligt Jvs litteratur:
Vakttornet 1 september 1989 [b]
Och de som dör i Harmageddon kommer inte att få en uppståndelse.

Exakt så är det, så ta seriöst på Guds varninger.
2009-12-28, 11:33
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Men det var väldans vad dåligt pålästa vilka kan vara.
Det är ju bara att gå tillbaka en sida denna tråden och se?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20544345&postcount=10225

Eller gittes inlägg...

Armageddon = Alla ska slaktas utom JV. Typ 999 stycken ska utrotas för varje vittne på jorden.
DET ÄR VAD ER LÄRA SÄGER, håll er till det eller gå ur.
Lögn vet vi alla vad gud tycker om. Så ljug inte för oss här.
Och att låtsas vara i organisation.. när det ändå är som bibeln säger
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
ingenting om någon "rätt organisation" där inte.

Är det för att ni inte kan med och säga rakt ut det som er sekt lär.. för att det vore för hemskt eller?

Mina frågor väntar fortfarande.
Mina frågor då Flexbärt/vilket JV som helst..
- Du har ju redan erkänt att Noa och abraham var godkända utan organisation, bara genom en personlig överenskommelse med Gud?
Medan din lära lär ut att en kärleksfull gud ska snart folkutrota 6.7 mljarder människor för att de inte är Jehovas.
Sant eller osant?

-Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?
Senast redigerad av anordman 2009-12-28 kl. 11:38.
2009-12-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
-Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?[/indent]

Bibelforskarna.
Det är också så att t ex William Tyndale var ett vittne, och:

Romarna 6:7
"Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."

Apg. 24:15
”och jag har sett ett hopp till Gud , vilket också dessa [män] själv hyser att det skall komma att bli en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”.

Apostlagärningarna 13: 39 2003
”Och att allt det som ni under Mose lag inte kunde bli förklarade utan skuld till, det blir nu var och en som tror förklarade utan skuld till med hjälp av honom.” (Jesus) Jmf Rom 5:18

Så istället för att komma med dumma frågor så se till att vara på rätt väg, den är du inte okunnig om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in