2010-03-07, 13:30
Medlem
Occultuss avatar
Jahadu Flexbärt, detta tolkar jag som att du inte är tillräckligt insatt i JVs policy angående liv på andra planeter?
2010-03-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ja just det!

Men man måste försöka. Fakta visar att blod hjälper när det gäller svår blodförslust och att folk som nekar blod när de förlorat det mesta av sitt blod DÖR. Du har ingen poäng för att Anna Lind var bortom all hjälp.
2010-03-07, 20:47
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Då kan du väl förklara varför det är 130 ggr större dödlighet bland Jehovas Vittnen i obstretrisk blödning i samband med förlossning jämfört med den övriga befolkningen?

"Jehovah's witnesses, by refusing blood transfusion, expose themselves to a serious risk during childbirth. Our survey has shown a maternal mortality ratio due to obstetric haemorrhage of 68 per 100, 000 live births in this group, a 130 times higher risk than the average."

http://www.medicalnewstoday.com/articles/153743.php
Nej. Det står att risken är 130 ggr högre.

Du är väl utesluten? Adjö.
2010-03-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gör man? På vilket sätt?

Man får veta att det enda som kan rädda ens liv från evig tillintetgörelse är att döpa sig i JV.

Ett krav för att få vara ett döpt JV är att inte ta emot blod.

Det andra alternativet (enligt Jv naturligtvis) är att inte bli ett döpt Jv och dö i Harmageddon.

Valet är fritt, valet är ditt och valet är såklart personligt!

Bli ett Jv eller dö.

Du sade det själv.

Rom 12:1 K Johansson
”Jag [förmanar] eder att i helt öferlämnen eder åt Gud, såsom ett lefvande heligt och Gud välbehgligt offer,”
2010-03-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Jahadu Flexbärt, detta tolkar jag som att du inte är tillräckligt insatt i JVs policy angående liv på andra planeter?

Nu var visserligen frågan riktad till Flexbärt men såsom JV tar jag mig friheten att förmedla vår JV:s syn på saken

*** rs sid. 235 Liv ***
Finns det liv på andra planeter?
I The New York Times sägs det: ”Sökandet efter intelligent liv någon annanstans i universum ... började för 25 år sedan. ... Den väldiga uppgiften, som inbegriper att avsöka hundratals miljarder stjärnor, har ännu så länge inte gett några tydliga bevis för att det finns liv bortom jorden.” — 2 juli 1984, sid. A1.
I The Encyclopedia Americana sägs det: ”Inga andra planeter [utanför vårt solsystem] har upptäckts. Men för varje planet som kan tänkas existera utanför solsystemet finns det en chans att livet började och utvecklades till en långt framskriden civilisation.” (1977, band 22, sid. 176) (Kan det vara så, som detta uttalande återspeglar, att det extremt kostsamma sökandet efter liv i yttre rymden till stor del motiveras av önskan att finna något bevis för evolutionsteorin, något bevis för att människan inte skapades av Gud och därmed inte är ansvarig inför honom?)
Bibeln uppenbarar att det inte bara är här på jorden som det finns liv. Det finns andevarelser — Gud och änglarna — som är vida överlägsna människan i fråga om intelligens och makt. De har redan kommunicerat med människor och förklarat livets uppkomst och vad lösningen är på de överväldigande problem som världen konfronteras med. rs= Resoneraboken

Det är visserligen ett citat från vår litteratur men du efterfrågade ju som sagt JV:s syn på saken.
2010-03-07, 21:58
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja

Men... att "risken är 130 ggr högre att man dör" betyder exakt samma sak som "dödligheten är 130 ggr högre". Hur kan du få för dig att dessa saker inte betyder samma sak?
2010-03-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du sade det själv.

Rom 12:1 K Johansson
”Jag [förmanar] eder att i helt öferlämnen eder åt Gud, såsom ett lefvande heligt och Gud välbehgligt offer,”

Vad sa jag? Din favoritmening? Bli ett JV eller dö? Jaaa och vari ligger det fria valet där?

Nä men Flexis...nu hade du ändrat i mitt inlägg igen...jag stavar JV med stora bokstäver. Inte ett stort och ett litet.
Senast redigerad av Leviticus 2010-03-07 kl. 22:23.
2010-03-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nu var visserligen frågan riktad till Flexbärt men såsom JV tar jag mig friheten att förmedla vår JV:s syn på saken

*** rs sid. 235 Liv ***
Finns det liv på andra planeter?
I The New York Times sägs det: ”Sökandet efter intelligent liv någon annanstans i universum ... började för 25 år sedan. ... Den väldiga uppgiften, som inbegriper att avsöka hundratals miljarder stjärnor, har ännu så länge inte gett några tydliga bevis för att det finns liv bortom jorden.” — 2 juli 1984, sid. A1.
I The Encyclopedia Americana sägs det: ”Inga andra planeter [utanför vårt solsystem] har upptäckts. Men för varje planet som kan tänkas existera utanför solsystemet finns det en chans att livet började och utvecklades till en långt framskriden civilisation.” (1977, band 22, sid. 176) (Kan det vara så, som detta uttalande återspeglar, att det extremt kostsamma sökandet efter liv i yttre rymden till stor del motiveras av önskan att finna något bevis för evolutionsteorin, något bevis för att människan inte skapades av Gud och därmed inte är ansvarig inför honom?)
Bibeln uppenbarar att det inte bara är här på jorden som det finns liv. Det finns andevarelser — Gud och änglarna — som är vida överlägsna människan i fråga om intelligens och makt. De har redan kommunicerat med människor och förklarat livets uppkomst och vad lösningen är på de överväldigande problem som världen konfronteras med. rs= Resoneraboken

Det är visserligen ett citat från vår litteratur men du efterfrågade ju som sagt JV:s syn på saken.

...Och vad, enligt det här, är JVs syn på saken? Tycker mig inte se ngt direkt svar på frågan...
2010-03-07, 22:27
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...Och vad, enligt det här, är JVs syn på saken? Tycker mig inte se ngt direkt svar på frågan...

Precis det jag tänkte skriva, haha.
2010-03-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Precis det jag tänkte skriva, haha.

Och jag letade verkligen efter svaret i texten..."den som söker han finner"...men inte denna gången. Inte i de raderna.
2010-03-07, 22:33
Medlem
Citat:

Jag kan ta det en gång till bara för din skull så kanske du förstår. I citatet finns två sifferuppgifter om dödligheten.

#1 gäller för befolkningen som helhet
"In the Netherlands, the overall maternal mortality ratio due to obstetric haemorrhage is extremely low at 0.67 per 100,000 live births."

#2 gäller för Jehovas Vittnen
"Our survey has shown a maternal mortality ratio due to obstetric haemorrhage of 68 per 100, 000 live births in this group, a 130 times higher risk than the average.""

Som framgår är dödligheten (mortality ratio) 130 ggr högre i den senare gruppen.
Fattar du nu?

Citat:

Jag älskar dig också.
2010-03-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men... att "risken är 130 ggr högre att man dör" betyder exakt samma sak som "dödligheten är 130 ggr högre". Hur kan du få för dig att dessa saker inte betyder samma sak?

Ja det gör ju det.
Det är svårt för många JV att ta till sig information som går mot det inlärda.
Har det inte stått i Vakttornet finns det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in