Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Varför är blodtransfusioner inte tillåtet för Jehovas Vittnen? Står det något i Bibeln om att blodtransfusioner är förbjudet?
Apostlagärningarna 15:28-29
"
28 Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga:
29*att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från
blod * och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”
*
1 Moseboken 9:4
"Bara kött med sin själ – sitt blod – får ni inte äta."
3 Moseboken 3:17
"Det är en stadga till oöverskådlig tid för er från generation till generation, var ni än bor: Ni skall inte äta något som helst fett eller något som helst blod.’”
3 Moseboken 7:26
"Och ni skall inte äta något som helst blod, varken av flygande skapelser eller av fyrfotadjur, var ni än bor.""
3 Moseboken 17:10
"Och om en man av Israels hus eller en bofast främling, som bor som främling mitt ibland er, äter något som helst blod, skall jag rikta mitt ansikte mot den själ som äter blodet, och jag skall utrota honom ur hans folks mitt".
5 Moseboken 12:16
"Endast blodet får ni inte äta. Du skall hälla ut det på jorden som vatten."
5 Moseboken 12:23
"Var bara fast besluten att inte äta blodet, ty blodet är själen, och du får inte äta själen tillsammans med köttet."
1 Samuelsboken 14:32
"Och folket kastade sig girigt över bytet och tog får och nötkreatur och kalvar och slaktade dem på marken, och folket åt köttet med blodet i."