2010-06-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Hur kan JV tro som de gör?

Jehovas Vittnen är inte ett dugg underligare än vad andra religiösa samfund är. Vem, vad eller vilka avgör svaret på en gåta som inte går att lösa? Tycke och smak, tolkningar och åsikter avgör vad som är "rätt" respektive "fel".

Tänk om JV har rätt. Då står vi där med våra otvättade halsar och gapande munnar.

Nä, religiösa samfund är i grunden samma skit. Det handlar blott och bart om gradskillnad, inte artskillnad.

Jag håller med i det du skriver.
Grunden i all religion är tron på en skapande gud, redan där börjar fantasierna urarta.
Sedan är det olika hur fanatiskt dessa fantasier uttrycks, där finns det några gäng som
utmärker sig över dom andra.
Man kan med all säkerhet placera Jehovas Vittnen i gruppen "fanatiska ickevåldsamma" och
det är ju trotts allt bättre än "fanatiska självmordsbombar gruppen".
2010-06-24, 22:59
Medlem
Blackra1ns avatar
Till er Jv, vilken väg går du på? Följer du Jesus eller följer du en organisation?
2010-06-26, 18:05
Medlem
fotsvetts avatar
Varför är blodtransfusioner inte tillåtet för Jehovas Vittnen? Står det något i Bibeln om att blodtransfusioner är förbjudet?
2010-06-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Varför är blodtransfusioner inte tillåtet för Jehovas Vittnen? Står det något i Bibeln om att blodtransfusioner är förbjudet?

Apostlagärningarna 15:28-29

"28 Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: 29*att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod * och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”

*
1 Moseboken 9:4
"Bara kött med sin själ – sitt blod – får ni inte äta."
3 Moseboken 3:17
"Det är en stadga till oöverskådlig tid för er från generation till generation, var ni än bor: Ni skall inte äta något som helst fett eller något som helst blod.’”
3 Moseboken 7:26
"Och ni skall inte äta något som helst blod, varken av flygande skapelser eller av fyrfotadjur, var ni än bor.""
3 Moseboken 17:10
"Och om en man av Israels hus eller en bofast främling, som bor som främling mitt ibland er, äter något som helst blod, skall jag rikta mitt ansikte mot den själ som äter blodet, och jag skall utrota honom ur hans folks mitt".
5 Moseboken 12:16
"Endast blodet får ni inte äta. Du skall hälla ut det på jorden som vatten."
5 Moseboken 12:23
"Var bara fast besluten att inte äta blodet, ty blodet är själen, och du får inte äta själen tillsammans med köttet."
1 Samuelsboken 14:32
"Och folket kastade sig girigt över bytet och tog får och nötkreatur och kalvar och slaktade dem på marken, och folket åt köttet med blodet i."
2010-06-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Till er Jv, vilken väg går du på? Följer du Jesus eller följer du en organisation?

Det är väl väldigt tydligt att JV följer en Organisation.
2010-06-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är väl väldigt tydligt att Jv följer en Organisation.

Som är baserad på Bibeln.
2010-06-26, 20:14
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Apostlagärningarna 15:28-29

"28 Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: 29*att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod * och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”

*
1 Moseboken 9:4
"Bara kött med sin själ – sitt blod – får ni inte äta."
3 Moseboken 3:17
"Det är en stadga till oöverskådlig tid för er från generation till generation, var ni än bor: Ni skall inte äta något som helst fett eller något som helst blod.’”
3 Moseboken 7:26
"Och ni skall inte äta något som helst blod, varken av flygande skapelser eller av fyrfotadjur, var ni än bor.""
3 Moseboken 17:10
"Och om en man av Israels hus eller en bofast främling, som bor som främling mitt ibland er, äter något som helst blod, skall jag rikta mitt ansikte mot den själ som äter blodet, och jag skall utrota honom ur hans folks mitt".
5 Moseboken 12:16
"Endast blodet får ni inte äta. Du skall hälla ut det på jorden som vatten."
5 Moseboken 12:23
"Var bara fast besluten att inte äta blodet, ty blodet är själen, och du får inte äta själen tillsammans med köttet."
1 Samuelsboken 14:32
"Och folket kastade sig girigt över bytet och tog får och nötkreatur och kalvar och slaktade dem på marken, och folket åt köttet med blodet i."

Det är lite skillnad på att äta blod, och att genomföra en blodtransfusion. Men det är förstås en tolkningsfråga. Men det där med att man inte får äta fett var intressant. Gäller det både vegetabiliskt fett och animaliskt fett?

Och hur många judar eller kristna följer det förbudet?

Man kan alltså inte äta smör om man ska följa Bibeln.
2010-06-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Det är lite skillnad på att äta blod, och att genomföra en blodtransfusion. Men det är förstås en tolkningsfråga. Men det där med att man inte får äta fett var intressant. Gäller det både vegetabiliskt fett och animaliskt fett?

Och hur många judar eller kristna följer det förbudet?

Man kan alltså inte äta smör om man ska följa Bibeln.

Om läkaren förbjöd sin patient att dricka alkohol. skulle då patienten vara lydig om h*n tog det genom dropp.
2010-06-26, 21:37
Medlem
schabo-labos avatar
Om läkaren ordinerade dropp i blodet för att man skulle överleva en allvarlig bilolycka, skulle man då välja att inte följa detta livsuppehållande rådet, pga en organisation som svängt otaliga gånger i frågan, förbjudet det? En sammanställning här om JV's historiska utveckling i blodfrågan. Men detta får naturligtvis inte JV ta del av eftersom det smart nog har förbjudits av den trogne och omdömesgille slaven, men alla andra kan läsa och återkomma med reflektioner.
2010-06-26, 21:44
Medlem
Citat:
Som är baserad på Bibeln.

Är den?
Tycker sig inte alla trossamfund ha "rätt" tolkning av Bibeln? JVs Organisation är bara en av alla dessa.
2010-06-26, 22:15
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Om läkaren förbjöd sin patient att dricka alkohol. skulle då patienten vara lydig om h*n tog det genom dropp.

Vet ej, det är upp till läkaren att avgöra detta. Men det är en viss skillnad på att äta t ex blod och att utföra en blodtransfusion. När man äter blod, så passerar det matsmältningssystemet, som t ex mage och tarmar. Effekten av att äta blod blir därför inte densamma som när man utför en blodtransfusion. Dessutom tror jag att Bibeln i första hand syftar på djurblod, inte människoblod.

Veterinärer utför ibland blodtransfusion på djur, dvs från djur till djur. Är detta också emot Guds vilja?
2010-06-26, 23:35
Medlem
Citat:
Kanske det, tiden utvisar det.

Romarna 14:12
”Så sktall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Tror du att Guds mening med att inspirera till Bibeln var att få människor att tro lite vad som helst?
Tror du inte att han visste att det skulle komma att bli en hel massa tolkningar? Varför ville han ha det så? Ville han att så många människor skulle hitta felaktiga läror?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in