2009-12-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Men det var väldans vad dåligt pålästa vilka kan vara.
Det är ju bara att gå tillbaka en sida denna tråden och se?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20544345&postcount=10225

Eller gittes inlägg...

Armageddon = Alla ska slaktas utom Jv. Typ 999 stycken ska utrotas för varje vittne på jorden.

Så är det

Mina frågor väntar fortfarande.
Mina frågor då Flexbärt/vilket Jv som helst..
- Du har ju redan erkänt att Noa och abraham var godkända utan organisation,

Abraham levde under det Ambrahamitiska förbundet liksom Noa.
Så du kan inte se Guds organisation bakom t ex Arken.
2009-12-28, 12:27
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bibelforskarna.
Det är också så att t ex William Tyndale var ett vittne, och:
Ha ha... hur ska man kunna vara medlem i något som inte ens existerade på hans tid? Hur tror du att detta ses helt logiskt av dem som läser denna tråden?
Då kan väl Metodisterna påstå att han var metodist också, eller SjundedagsAdventisterna att han var en sådan...

Citat:
Romarna 6:7
"Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."

JA

Apg. 24:15
”och jag har sett ett hopp till Gud , vilket också dessa [män] själv hyser att det skall komma att bli en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”.

JA

Apostlagärningarna 13: 39 2003
”Och att allt det som ni under Mose lag inte kunde bli förklarade utan skuld till, det blir nu var och en som tror förklarade utan skuld till med hjälp av honom.” (Jesus) Jmf Rom 5:18

Just det, "var och en som tror", inget "tillhör den organisationen"...

Citat:
Så istället för att komma med dumma frågor så se till att vara på rätt väg, den är du inte okunnig om.

Dumma frågor? På vilket sätt?
- För att de avslöjar sanningen om Jehovas Vittnen?
- för att din religion ställer dig i dålig dager?

Så på frågan..
-Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?

Så är ditt svar..
Citat:
Bibelforskarna.
Det är också så att t ex William Tyndale var ett vittne, och:

???

Glöm inte bor den första frågan nu... Sant eller Osant!
- Är det vad din lära lär?
Sant eller Osant?

om du ärligt kan svara på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare med andra saker jag undrar över sedan.
2009-12-28, 12:28
Medlem
Citat:
Alla får sitt besök och möjlighet och dessutom så följde en blandad hop med Israeliterna ut ur Egypten.
Som sagt:
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Du har definitivt ingen ursäkt.

Du e hård i dina ord Flexbärt.
JV brukar säga att alla inte kommer att hinna få besök innan Harmag. kommer. Att det till och med e förutsagt.

Och bara för att ngn tackar nej en dag betyder inte det att den kanske skulle tacka nej två år senare. Livet e inte spikrakt och alla är inte i samma livssituationer hela livet.
Tankar och värderingar kan ändras och man prioriterar kanske andra saker med åren.
Därför håller det inte att säga att "alla får sitt besök och sin möjlighet". Det kan aldrig bli rättvist.
2009-12-28, 12:32
Medlem
Citat:
Jag har en fråga.. (inte bara till dig Leviticus)

Jehovas Vittnen lär ju att det bara är genom att vara ett döpt vittne som man kan överleva harmageddon.. alla andra kommer Gud att ta ihjäl.
(harmageddon= Den dag då JV-guden kommer att gripa in och återställa paradiset)
man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amreikanska organisationen Jehovas.

Får jag då fråga... var Noa, eller tex Abraham, var de godkända av gud och "hade hans ynnest"?

Ja/Nej?

Vilken organisation tillhörde dem?

JV menar att Jehovas Vittnens första vittne var Abel. Så alla tillhör de samma religion. Namnet JV tillkom 1931 (om jag inte minns fel nu), det e väl det som e skillnaden.
Plus att de innan Jesus levde under den mosaiska lagen vilket nutida kristna inte gör.

Och att det krävs ett dop för att få överleva är helt klart ngt som lärs ut. Är man en odöpt förkunnare så betonas det kraftigt att man inte ska dra på det för länge.
2009-12-28, 12:36
Medlem
Citat:
Jag ställer seriösa frågor om din religion, du kan väl inte bara lämna för att svaren vi kommer fram till om din religion, inte passar dig, eller att yppa rent öppet, (eller rent logiskt, kärleksfullt)?

Som JV vill man inte ha en dialog. Man vill ha en monolog.
2009-12-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Just det Flexbärt.
Personligt ansvar för var och en.
Hur tar du ett personligt ansvar när du gör som en organisation säger åt dig?
Låter du andra ta ansvaret åt dig?
Tänk om de har fel?

Dessa frågor e verkligen värda att fundera över!!

Ens "egen" tro blir det som sägs från podiet och det som står i litteraturen.
Samtidigt sades det att man måste göra tron till sin egen...det funkade inte för mig. Och jag försökte verkligen. Jag borde inte ha haft så många egna tankar om hur saker och ting hänger ihop...eller inte hänger ihop.

Jag kan inte tänka mig att Gud har ihjäl människor bara för att de använder den hjärna han faktiskt gett dem.
2009-12-28, 12:42
Medlem
Citat:
Intressant.
Jag hörde ganska nyligen att en av styrande kretsens medlemmar sagt nåt liknande vid en sammankomst i Tyskland i somras.
Ordvalet ska ha varit "vi gjorde bort oss".
Hade lite svårt att ta det på allvar då men det kanske ligger mer i det än jag trodde.

Jag ska testa att ta upp detta med ett par vittnen häromkring...så får vi se om de oxå hört samma sak. Det e ju ngt som borde gått ut till alla.
2009-12-28, 12:43
Medlem
Citat:
Det är alltså bäst för den som bor där JV inte når dem?
Och det kallas för en rättvis Gud?

Neeej, det e bäst för den som sagt emot JV i livet men som dött, för den blir uppväckt!
2009-12-28, 12:49
Medlem
Citat:
Nja.. det där var gammalt.
Som man kan se av mina citat tidigare (jag tog bara ett axplock här, finns många fler)
Så är det bara de som är döpta Jehovas Vittnen som har något hopp att överleva vilket som.
(Russel som startade Jehovas med influenser från 2dagsAdventisterna hade inte alls detta synsätt, han ligger väl och roterar som en jordfräs nu kan man tänka)
Dessutom påstår Flexbert att vi kommer att dömmas individuellt på detta.. Stackars de krakar som förbjudit både Vaccin och organdonation vid dörrarna som nu är tillåtet.. = direkt till den eviga döden som jag ser det då de predikade utöver vad bibeln säger... (host.. hörde jag någon säga fariseér?)

Mina frågor då Flexbärt/vilket JV som helst..
- Du har ju redan erkänt att Noa och abraham var godkända utan organisation, bara genom en personlig överenskommelse med Gud?
Medan din lära lär ut att en kärleksfull gud ska snart folkutrota 6.7 mljarder människor för att de inte är Jehovas.
Sant eller osant?
-Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?

...jordfräs och fariséer...jo jo!

Din första fråga e bra. Jag tror att det hellre vilar på en personlig kontakt med Gud än att man e med i en mänsklig organisation.
Jag tror inte det är så att Gud kommer att ta bort resterande människor. JVs tro ang detta e väldigt enkel och mänsklig..."gör som jag säger annars dödar jag dig"....jag tror att Gud e eoner större än så.

Därmed faller den andra frågan.
2009-12-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Detta är en tråd om JV, inte huruvida Flexbärt flaxar runt på andra forum.

Det är väl hans sätt som gör det intressant att prata om.
Det handlar ju om trovärdighet...det är ett vansinnigt viktigt budskap -som gäller människors liv- som han slänger runt som han vill här och tydligen på andra ställen(?).
2009-12-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Alla som inte hört Guds ord får chansen att göra det. Ingen glöms. Alla får också står till svars för vad de gjort, oavsett var de bott eller vad de sysslat med. Alla får en rättvis dom när de väcks upp.

Vad menar du med "väcks upp"? I frågan fanns det inte med att kvinnan dött innan Harmageddon...
2009-12-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Låt oss tänka att du är en kvinna på 50 som bor långt ute på stäppen i Mongoliet. Du har aldrig hört talas om någon Jesus, inte heller vet du vad en bibel är. Men du har hittills levt ett fromt liv, delat med dig, aldrig skällt ut någon, aldrig visat ilska mot någon.
Och så kommer armageddon. Finns det någon chans att du klarar dig? Du är varken kristen, JV eller religiös.

Nej hon klarar sig inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in