2009-10-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Jehovas vittnen hävdar att det finns två klasser av kristna: a) De 144.000 smorda som skall regera med Kristus i himlen. b) Den jordiska klassen av undersåtar under detta styre som skall leva för evigt på jorden. De 144 000 är ett tal som är hämtat från Uppenbarelseboken 7:9-17. Den summan ansågs vara uppfylld redan 1935. De övriga, den jordiska klassen, utgör idag 99,8% av de 5 miljoner vittnena på jorden. Problemet här är att till och med Sällskapet Vakttornet (den styrande delen av organisationen) anser att när texten i Uppenbarelseboken 7:9-17 talar om Israel och 12 000 människor från var och en av landets tolv stammar är det ett symboliskt uttryck för den kristna församlingen. Av någon anledning blir dessa symboler plötsligt bokstavliga när man sedan tar 12x12 000. Mycket märkligt, kan man tycka.

[ http://www.bibelsajten.nu/fragelada/69-andra-religioner/966-vad-finns-det-foer-argument-mot-jehovas-vittnen ]

Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Matteus 5:5
”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]
2009-10-14, 23:07
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”

Matteus 5:5
”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]

"ok"
Det är väldigt märkligt att ni har en sådan annorlunda inställning och tolkning av bibeln än kristna sällskap.
Att tro att Herren Jesus Kristus egentligen är ärkeängeln Mikael och att som många andra sekter förnekar ni den bibliska läran om Treenigheten. Ingenstans i hela Bibeln finner man att Mikael kallas för Jesus eller att Jesus kallas för Mikael.

Varför Jehovas vittnen tror som dom gör
Först och främst låt oss tänka på att inte lägga skulden på kött och blod, utan på själva källan, d v s djävulen som är lögnens fader (Joh 8:44). Djävulen använder människor till att predika falska evangelium med en annan Jesus (2 Kor 11:4). Ingen annan Jesus än den sanne har makt att frälsa. Paulus skriver till Timoteus i 1 Tim 4:1:

"Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga skola avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror."

Vi kan börja med att slå upp och läsa Mika 5:2 vilken är en profetia om Messias tillkommelse:

"Men du, Bet-Lehem Efrata, som är så ringa för att vara bland Juda släkter, av dig skall åt mig utgå en som skall bliva en furste i Israel, en vilkens härkomst tillhör förgångna åldrar, forntidens dagar."

Jehovas vittnen undervisar om att Jesus är en skapad Gud och inte den allsmäktige evige Gud. Men här i Mika kan vi läsa att Messias som skulle komma utifrån Betlehem har existerat sedan forntidens dagar (eng. everlasting), alltså före sin födelse. Mika slutade inte med att säga att Messias härkomst var ifrån förgångna åldrar vilket kan ge utrymme för att han kan vara skapad, nej han tillägger att Han var till ifrån forntidens dagar ( everlasting), vilket betyder ifrån evighet. Jesus är, som vi kan se här lika evig som Fadern och jämställd med Fadern.

[ http://www.solascriptura.se/jehovitt.html ] <---- Läs där Flexbärt. Eller får du inte det?
2009-10-14, 23:14
Medlem
Citat:
"ok"
Det är väldigt märkligt att ni har en sådan annorlunda inställning och tolkning av bibeln än kristna sällskap.
Att tro att Herren Jesus Kristus egentligen är ärkeängeln Mikael och att som många andra sekter förnekar ni den bibliska läran om Treenigheten. Ingenstans i hela Bibeln finner man att Mikael kallas för Jesus eller att Jesus kallas för Mikael.

Varför Jehovas vittnen tror som dom gör
Först och främst låt oss tänka på att inte lägga skulden på kött och blod, utan på själva källan, d v s djävulen som är lögnens fader (Joh 8:44). Djävulen använder människor till att predika falska evangelium med en annan Jesus (2 Kor 11:4). Ingen annan Jesus än den sanne har makt att frälsa. Paulus skriver till Timoteus i 1 Tim 4:1:

"Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga skola avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror."

Vi kan börja med att slå upp och läsa Mika 5:2 vilken är en profetia om Messias tillkommelse:

"Men du, Bet-Lehem Efrata, som är så ringa för att vara bland Juda släkter, av dig skall åt mig utgå en som skall bliva en furste i Israel, en vilkens härkomst tillhör förgångna åldrar, forntidens dagar."

Jehovas vittnen undervisar om att Jesus är en skapad Gud och inte den allsmäktige evige Gud. Men här i Mika kan vi läsa att Messias som skulle komma utifrån Betlehem har existerat sedan forntidens dagar (eng. everlasting), alltså före sin födelse. Mika slutade inte med att säga att Messias härkomst var ifrån förgångna åldrar vilket kan ge utrymme för att han kan vara skapad, nej han tillägger att Han var till ifrån forntidens dagar ( everlasting), vilket betyder ifrån evighet. Jesus är, som vi kan se här lika evig som Fadern och jämställd med Fadern.

[ http://www.solascriptura.se/jehovitt.html ] <---- Läs där Flexbärt. Eller får du inte det?

Det finns kristenheten med sitt samelsurium av trosinriktningar..
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Och så finns det Jesu sanna efterföljare.
http://www.watchtower.org/z/jt/index.htm
Senast redigerad av Flexbärt 2009-10-14 kl. 23:16.
2009-10-14, 23:19
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Det finns kristenheten med sitt samelsurium av trosinriktningar..
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Och så finns det Jesu sanna efterföljare.
http://www.watchtower.org/z/jt/index.htm

du har alltså ingen annan kommentar till det jag postade?
Vad anser du om det står skrivet på länken jag postade?

och vill gärna ha en kommentar till detta

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/utbrev.htm

Fattar du inte att du är vilseledd?!
2009-10-14, 23:29
Medlem
Citat:
du har alltså ingen annan kommentar till det jag postade?
Vad anser du om det står skrivet på länken jag postade?

och vill gärna ha en kommentar till detta

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/utbrev.htm

Fattar du inte att du är vilseledd?!

Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Du söker där ditt hjärta hör till.
2009-10-14, 23:31
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Om jag vill veta mer om Hinduism vänder jag mig ju inte enbart till Hinduiska källor utan tar även reda på vad andra säger om dem. Sväljer inte allt med hull och hår.

Så du vill inte läsa på dem länkarna jag postade?! pinsamt.
2009-10-14, 23:39
Medlem
Citat:
Om jag vill veta mer om Hinduism vänder jag mig ju inte enbart till Hinduiska källor utan tar även reda på vad andra säger om dem. Sväljer inte allt med hull och hår.

Så du vill inte läsa på dem länkarna jag postade?! pinsamt.

Har läst dem och det ändrar inte vad jag personligen vet och de beskylde äfen jesus för osanningar, så varför inte hans sanna efetrföljare.

Säger samma sak igen, du omfamnar det dit hjärta vill.
2009-10-15, 00:13
Medlem
Citat:

Och hur många gånger har du nu upprepat detta?

Ytterst pinsamt, med tanke på att om ett JV vill veta något om Hinduismen, Islam eller någon annan religion, så går de till, ja, just det, sällskapets litteratur i ämnet.
De går aldrig till dessa religioner, eller deras litteratur.
Bara sällskapets littertur i ämnet!
2009-10-15, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och hur många gånger har du nu upprepat detta?

Ytterst pinsamt, med tanke på att om ett Jv vill veta något om Hinduismen, Islam eller någon annan religion, så går de till, ja, just det, sällskapets litteratur i ämnet.
De går aldrig till dessa religioner, eller deras litteratur.
Bara sällskapets littertur i ämnet!

Repition är kunskapens moder och jag upprepar det tills du lärt dig att gå till källan.

Vad vet dyu om vad jag läst? Du antar, men jag har inte alltid varit Jv.
Och jo, jag studerar många olika trisinriktningar för att kunna förstå dem på deras sätt,
2009-10-15, 06:29
Medlem
Citat:
Repition är kunskapens moder och jag upprepar det tills du lärt dig att gå till källan.

Vad vet dyu om vad jag läst? Du antar, men jag har inte alltid varit Jv.
Och jo, jag studerar många olika trisinriktningar för att kunna förstå dem på deras sätt,

Jag antar ingenting när det gäller din person.
Och jag tycker att det framgår tydligt att jag inte syftade på dig personligen, utan på JV som grupp.

Eller det kanske är något nytt att de ungdomar som växer upp inom organisationen uppmanas att gå till de olika religionerna för att förutsättningslöst sätta sig in i dessa religioner?

Nejdu, det skulle inte ses med blida ögon om något JV ville sätta sig in i vad andra religioner verkligen tror, och skaffade sig litteratur från dessa religioner, gick på deras möten osv.
Varför kan du inte erkänna det?

Sällskapet har ju böcker där de beskriver dessa religioner, och det är till denna litteratur JV går när de vill veta vad en Hindu tror på, och inte till en Hindu!
Erkänn det.

Att sedan en del har läst och studerat andra religioner INNAN de blev JV, det har inte med saken att göra.
2009-10-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag antar ingenting när det gäller din person.
Och jag tycker att det framgår tydligt att jag inte syftade på dig personligen, utan på Jv som grupp.
.

Att klanka ner på Guds folkär inger vackert, så adjö med dig.
Besvära dig inte med att svara, läser inte ändå.
2009-10-15, 08:57
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Nej, det där är inget som står i Bibeln. Jvs eget klipp och klistra påhitt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det är säkert ingen som påstår att ordet treenighet finns i Bibeln. Man kan tänka lite själv också förstår du.

När Jehovas Vittnen har "tänkt lite själva" så heter det "klipp och klistra". När andra har gjort samma sak så är dom belästa och duktiga? =)

Det är sånt här som gjort att jag inte orkat bry mig om denna tråden på ett tag. Väldigt låg nivå. Lär vara mycket att gå igenom sen sist...mer än 200 sidor :P Orka! =)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nya Världens lägger till ett namn som aldrig har funnits där.
Du vet ju hur allvarligt det är att ändra i Guds ord?

Tetragrammaton (från grekiskans τετραγράμματον, '[ord på] fyra bokstäver' (Τετρα, tetra; "fyra", och Γραμμα, gramma; "bokstav"), är en benämning på de fyra bokstäverna יהוה i den hebreiska konsonantskriften, som betecknar namnet på Israels gud (den gudom som tillbeds inom judendomen, kristendomen och islam). På svenska transkriberas dessa vanligen JHVH eller JHWH. Tetragrammet förekommer vid ca 6800 tillfällen i den bibliska grundtexten.

På vilket sätt lägger JV till ett namn som aldrig funnits där? Förekommer ju vid nästan 7000 tillfällen och JHVH översätter dom till Jehova/Jahve. Det är inte bara JV´s bibel som innehåller guds namn.

Om detta är besvarat redan så får jag ursäkta

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
*Vilken gud kan egentligen kräva att man hellre låter sitt barn DÖ än tillåta att det får en behandling som kan rädda dess liv? [/i]"?

De som följer guds vilja kommer att överleva harmageddon alternativt bli uppväckt från de döda. Man anser sig följa guds vilja genom att följa det som står i bibeln om att avhålla sig från blod. Självklart lär det vara extremt svårt läge för en förälder i en sån situation, men tror man på bibeln till 100 % så har man alltså hoppet om att man får återse sitt barn om det skulle gå så pass illa att barnet dör.

Det är många religioner jag inte förstår mig på. Att man ska bli ren av att bada i Ganges t ex, när man kan dö på kuppen. Dom låter säkerligen sina barn bada där med risk för att dö av alla bakterier och skit från döda djur som flyter omkring.

Tror man på något till 100 % så gör man. Då kan vissa saker verka konstiga för utomstående.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-15 kl. 09:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in