Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Jehovas vittnen hävdar att det finns två klasser av kristna: a) De 144.000 smorda som skall regera med Kristus i himlen. b) Den jordiska klassen av undersåtar under detta styre som skall leva för evigt på jorden. De 144 000 är ett tal som är hämtat från Uppenbarelseboken 7:9-17. Den summan ansågs vara uppfylld redan 1935. De övriga, den jordiska klassen, utgör idag 99,8% av de 5 miljoner vittnena på jorden. Problemet här är att till och med Sällskapet Vakttornet (den styrande delen av organisationen) anser att när texten i Uppenbarelseboken 7:9-17 talar om Israel och 12 000 människor från var och en av landets tolv stammar är det ett symboliskt uttryck för den kristna församlingen. Av någon anledning blir dessa symboler plötsligt bokstavliga när man sedan tar 12x12 000. Mycket märkligt, kan man tycka.
[ http://www.bibelsajten.nu/fragelada/69-andra-religioner/966-vad-finns-det-foer-argument-mot-jehovas-vittnen ]
[ http://www.bibelsajten.nu/fragelada/69-andra-religioner/966-vad-finns-det-foer-argument-mot-jehovas-vittnen ]
Kan du med hjälp av Bibeln bevisa för mig att det inte finns någon "liten skara" och "Stor skara"?
Med andra ord 144000 i den himmelska klassen som omnämns både i evangelierna och i Uppenbarelseboken 14 och de som kommer att besitta jorden för evigt som t ex omnämns i Psalm 37 och som sen går som en röd tråd genom hela Bibeln!
Inte ens präster och Bibelvetare som är opartiska och allmänt accepterade och respekterade förnekar att Bibeln talar om det!
Ett faktum som inte går att förneka!
Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan, också dem måste jag föra fram, och de kommer att lyssna på min röst, och de kommer att bli en jord, och en herde.”
Matteus 5:5
”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden”
Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]