2008-08-06, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Skulle jag gärna göra om jag hade kunnat. Men eftersom jag har den tryckta tidningen, förstår jag inte hur det skulle gå till.
Du kan väl ga till RS och låna Vakttornet för 1969.

Mjo, men jag tycker inte att det spelar någon roll. Sällskapet har sin förklaring, vilket jag förklarat hur dom tänkte med den artikeln, du har din tolkning liksom så många andra som varken kan eller inte vill se en annan förklaring än den dom har bestämt sig för att det är. Tyvärr.
2008-08-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jag ser att dom säger att "den här tiden är inne nu, och den närmar sig snabbt sitt våldsamma slut" vilket den varit sen 1914, jag ser inte var dom skulle ha satt sig över Jesu ord?! Dom predikar samma sak dom predikat hela tiden; denna tingens ordning är snart slut.

Jag orkar inte älta i det här mer. Jag har lagt fram en kristallklar förklaring, men du håller fast vid din tolkning, så jag tycker att vi släpper det här för varken jag eller du lär ändra oss på våran synpunkt.

Kan du inte se vad de skriver?

"Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att 'om den dagen och den stunden vet ingen något,"

Äe inte det att sätta sig över Jesu ord?
2008-08-06, 18:15
Bannlyst
Citat:
Kan du inte se vad de skriver?

"Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att 'om den dagen och den stunden vet ingen något,"

Äe inte det att sätta sig över Jesu ord?

Hur kan det vara det? Dom menar att man inte behöver älta i vad som menas med det skriftstället, för att det är tydligt vad som menas: att endast Gud vet när den dagen kommer. Jag börjar gråta blod snart, det är ju du som tolkat fel på innebörden i den artikeln, inse det nu. Du var mig en riktig trätgirig tant!
2008-08-06, 18:16
Medlem
Citat:
Mjo, men jag tycker inte att det spelar någon roll. Sällskapet har sin förklaring, vilket jag förklarat hur dom tänkte med den artikeln, du har din tolkning liksom så många andra som varken kan eller inte vill se en annan förklaring än den dom har bestämt sig för att det är. Tyvärr.

Varför bad du mig då skicka artikeln?
Bannlyst
Citat:
Varför bad du mig då skicka artikeln?

För att jag ville se h-e-l-a artikeln, inte ett brottstycke? Men sen kom jag på att det inte var någon mening med det hela. Du är helt på det klara med att din tolkning baserat på värdsligt tänkesätt är den rätta och inte det andliga tänkesättet i Jehovas synliga organisation. Ser du verkligen inte hur illa det rimmar?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 18:18.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag citerar mig själv eftersom jag gärna skulle vilja se ett svar på den här frågan.

Men om du vill tolka bibeln som att man ska slå sina barn fysiskt kan du väl göra det.
Nu gnälls det för att JV tolkar den som att man INTE ska slå sina barn.

Jag säger då det.
Går det inte med det ena så kan man fortsätta med det andra.

Huruvida du ska tolka bibeln bokstavligt eller symboliskt går att förstå av sammanhang och av vad som sägs om samma fråga i andra verser i bibeln.
Man måste läsa HELA bibeln som en bok, inte plocka ut valfria verser som man tycker ser skojiga ut förstår du.
2008-08-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Klistrar in ett gammalt tidigare svar.

Jag sitter här med Resonera-boken, 1995 års reviderade upplaga på svenska, och ger kommentarer till ditt inlägg.

1) Sällskapet använder inte The Imperial Bible-Dictionary på ett hederligt sätt här.

Man hoppar över ett viktigt parti i framställningen, eftersom det inte stämmer med den föreställning som Jvs ledning vill förmedla. I stället skriver sällskapet tre punkter för utelämnat material, och man avbröt citatet mitt i en mening som var inledningen till väsentlig information. I citatet nedan ger jag hela framställningen som ger ett helt annat intryck än det Jv vill förmedla:

"Det grekiska ordet for kors, staurós , betecknade egentligen EN PÅLE, en upprättstående stolpe eller planka, på vilken vad som helst kunde hängas eller som kunde användas vid inhägnade av ett jordstycke. En modifering infördes emellertid efter hand som Roms herravälde och bruk utsträcktes till grekisk-takande länder. Även bland romarna tycks CRUX (varifrån vårt kors härleder sig) ursprungligen ha varit en upprättstående påle, och denna förblev alltid den mest framträdande delen. Men från den tid då det började att användas som ett straffredskap tillades vanligen ett tvärgående trästycke, fastän detta inte skedde alltid ens då. ". (kursiv i artikeln har skrivits med VERRSALER i mitt citat.)

Detta står på den undre halvan på sid. 376 i Fairbairns bibelencyklopodi, första bandet, daterat 1874.

Citatet i sin helhet ger ett helt annat intryck än Sällskapets brottstycken av det. Genom stympningen slipper Jv få reda på att det redan var i förkristen tid som stauros och crux kunde användas om en avrättningspåle med en tvärslå. Den kunskapen ville inte sällskapet att Jv skulle få.

Lilla Eberhard....det du citerat ovan gör ju inte det du säger mera rätt...

Det sägs ju där att det inte alltid användes ett tvärgående trästycke, trots att det kanske "vanligen" gjordes så.

Att JV inte citerat allt gör ingen skillnad.
Jag har, som sagt tidigare, inte ansett denna frågan varit slutgiltigt bevisad och att det inte är kors eller påle som egentligen spelar ngn roll.
Jag har börjat kalla det enbart för trä.
För det borde åtminstone vara korrekt så långt.
2008-08-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag vet bibelns innebörd av avhålla, det innebär att inte äta.
Dina bevis har inget att göra med bibelns bud om att avstå från att äta blod.

Om en läkare säger till en alkoholist att han ska sluta dricka så är det för att rädda honom. Om en läkare ser att en människa behöver blod för att överleva så ger han det för att rädda ett liv.

Och Gud har gett oss detta att följa för vår hälsas skull. Som det sägs ngn vers efter den aktuella..."må ni få vara vid god hälsa".
2008-08-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Det är precis det du och andra JV:n gör: påstår att vi som lämnat/blivit uteslutna ljuger. Inte rakt ut, förstås, men i mycket genomskinligt inlindade ordalag.

Jag har sett det på andra forum, andemeningen är alltid densamma: Uteslutna vittnen eller sådana som lämnat JV bara ljuger, vi är "bittra" och "hatiska", allt som står på t ex Hjälpkällan är bara illasinnade lögner och propaganda.

Jag blir mer och mer upprörd över hur du, Malmohenke och IsgrimnuR bemöter våra inlägg, särskilt från oss som faktiskt också varit vittnen eller studerat med vittnena och varit med på många möten och sammankomster. Ni säger (inte rakt ut, som sagt) att vi ljuger, ni dömer ut våra berättelser och förringar våra upplevelser, samtidigt som "skriker" högt och känner er påhoppade när ni anser att vi gör så mot er. "Man ska inte döma andra, det är Guds sak att döma" säger ni; samtidigt som ni dömer oss.

Undrar om era äldste skulle bli stolta över vad ni skriver här? Kallar folk korkade, "skriker", anklagar folk för att ljuga, dömer...Gör ni så i tjänsten på fältet också?

Nej de som inte är bittra brukar inte skälla och ödsla energi på att svartmåla och smutskasta. De brukar gå vidare i sina liv....

Jag antar att du menar "skrika" när man använder stora bokstäver? I mina inlägg har jag gjort det istället för att använda såna här eller såna här...eller såna här.
Lite variation bara, i förtydligande syfte.
2008-08-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
hur vet du att jag inte har studerat?

jag har vart där, gått in med öppna ögon och öron (och egen bibel) och vandrat därifrån efter 5 studie tillfällen med en mer klar åsikt.
Efter första tillfället så blev jag hänvisad att byta min gamla bibel mot NV. Jag tog själv kontakt med JV för att jag inte ville ge någon en applåd eller credit för att skaffat ett nytt slaktlamm. Min studiegrupp var inte så väldigt hög kvalitet dvs var en del utstötta människor och en fd muslim. Var bara jag som kom från ett medelklass hem. Hade inget emot de andra men de var mer lättpåverkade än vad jag var för jag hade lite mer att stå på socialt.

Vilken bibel hade du? 1917?

Är lite enklare språk i nyare översättningar....
2008-08-06, 18:35
Medlem
Citat:
Nja, historien med Beth Sarim är lite annorlunda än du framställer den!
Men det är ändå inget som JV av i dag gärna vill kännas vid.

Misstag kan vem som helst göra när man är ny i ett ämne.
Alla är barn i början.

Ja förutom du då Gitte.
2008-08-06, 18:37
Medlem
Citat:
För att jag ville se h-e-l-a artikeln, inte ett brottstycke? Men sen kom jag på att det inte var någon mening med det hela. Du är helt på det klara med att din tolkning baserat på värdsligt tänkesätt är den rätta och inte det andliga tänkesättet i Jehovas synliga organisation. Ser du verkligen inte hur illa det rimmar?

Min tolkning är INTE baserat på världsligt tankesätt, utan på logik och sunt förnuft.
Jag delar inte tankesättet i JV, nej.
Och ännu har ingen kunnat överbevisa mig om att det verkligen är Guds synliga organisation.
Om någon kunde det så är jag villig att ändra ståndpunkt.

Men nu är det enbart deras egna ord som säger detta, och eftersom Bibeln varnar för falska profeter, så låter jag mig inte övertygas så lätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in