Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Klistrar in ett gammalt tidigare svar.
Jag sitter här med Resonera-boken, 1995 års reviderade upplaga på svenska, och ger kommentarer till ditt inlägg.
1) Sällskapet använder inte The Imperial Bible-Dictionary på ett hederligt sätt här.
Man hoppar över ett viktigt parti i framställningen, eftersom det inte stämmer med den föreställning som Jvs ledning vill förmedla. I stället skriver sällskapet tre punkter för utelämnat material, och man avbröt citatet mitt i en mening som var inledningen till väsentlig information. I citatet nedan ger jag hela framställningen som ger ett helt annat intryck än det Jv vill förmedla:
"Det grekiska ordet for kors, staurós , betecknade egentligen EN PÅLE, en upprättstående stolpe eller planka, på vilken vad som helst kunde hängas eller som kunde användas vid inhägnade av ett jordstycke. En modifering infördes emellertid efter hand som Roms herravälde och bruk utsträcktes till grekisk-takande länder. Även bland romarna tycks CRUX (varifrån vårt kors härleder sig) ursprungligen ha varit en upprättstående påle, och denna förblev alltid den mest framträdande delen. Men från den tid då det började att användas som ett straffredskap tillades vanligen ett tvärgående trästycke, fastän detta inte skedde alltid ens då. ". (kursiv i artikeln har skrivits med VERRSALER i mitt citat.)
Detta står på den undre halvan på sid. 376 i Fairbairns bibelencyklopodi, första bandet, daterat 1874.
Citatet i sin helhet ger ett helt annat intryck än Sällskapets brottstycken av det. Genom stympningen slipper Jv få reda på att det redan var i förkristen tid som stauros och crux kunde användas om en avrättningspåle med en tvärslå. Den kunskapen ville inte sällskapet att Jv skulle få.
Lilla Eberhard....det du citerat ovan gör ju inte det du säger mera rätt...
Det sägs ju där att det
inte alltid användes ett tvärgående trästycke, trots att det kanske "vanligen" gjordes så.
Att JV inte citerat allt gör ingen skillnad.
Jag har, som sagt tidigare, inte ansett denna frågan varit slutgiltigt bevisad och att det inte är kors eller påle som egentligen spelar ngn roll.
Jag har börjat kalla det enbart för trä.
För det borde åtminstone vara korrekt så långt.