2009-10-22, 15:04
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja på Bibelns tid, men inte nuförtiden.

Ok. Men är inte bibelns tid nu? Är inte så insatt i ämnet nämligen. Men varför utför han inte mirakel på människan längre? Har en del kristna vänner som anser att han gör det.
2009-10-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Ok. Men är inte bibelns tid nu? Är inte så insatt i ämnet nämligen. Men varför utför han inte mirakel på människan längre? Har en del kristna vänner som anser att han gör det.

Behövs inga mirakel, allt står i Bibeln som vi behöver, om man bara vill se.

Mirakler står demoner för.

1 Kor 13:1, 8
"Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har
jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".

Vi har Bibeln:

1 Korinthierna 12:31
”Men fortsätt nitiskt att sträva efter de större gåvorna. Och dessutom visar jag er en långt bättre väg.
2009-10-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Återigen följer dom det som står i bibeln, och blir därför kritiserade. Kritisera isåfall bibeln.

Finns det fler pedofiler inom JV än nån annanstans? Garanterat nej.

JV har svar på vad dom tror. Vad tror andra?

De följer inte alltid det som står i Bibeln.
Blodfrågan tex, enligt Bibeln är deras hållning i blodfrågan helt ohållbar!
Om medicinskt användande av blod är förbjudet, så gäller det allt blod, inte bara vissa blodbeståndsdelar, medan andra är en samvetssak. Och dessutom är det människor som har bestämt vilka bloddelar som tillhör den ena eller andra gruppen!
Helt ohållbart enligt bibeln.
Dessutom, med tanke på några tidigare inlägg i tråden, finns det här stora likheter med fariséerna!

Nej, troligen finns det inte fler pedofiler bland JV än på andra håll.
Men är de verkligen omedveten om hur JV har pekat finger åt Katolska Kyrkan pga dess problem med pedofiler.
JV har ju visat att de inte är ett dugg bättre på att handskas med dessa problem, utan snarare sämre!
Snacka om att kasta sten i glashus.
2009-10-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Tommy Jensen, talesman för Jehovas Vittnen i Danmark
”Jehovas Vittnen som trossamfund tar inte ställning till om hemoglobin som har utvunnits ur de röda blodkropparna är blod i biblisk mening och därför omfattas av Bibelns förbud, utan det är något som den enskilde måste avgöra med hjälp av sitt eget samvete.”

"Blod består ju av många ting: vatten, salter och mineraler; och när vi så fraktionerar det eller delar upp det i mycket små beståndsdelar, så är det ju inte blod till sist."

En drivaxel är inte en bil. En minutvisare är inte en klocka.

På den tiden (GT) fanns inte den kunskap som finns nu. Whats the big deal?

Så fruktansvärt känslokallt! Skulle du säga så i ansiktet på någon vars hustru dog på förlossningsbordet för att hon inte fick ta emot blod när hon började blöda okontrollerat? Skulle du säga så till några barn vars far dog för att att han vägrade ta emot blod, helt i enlighet med Styrande kretsens order?

Skulle du säga så till någon som mist en älskad familjemedlem för att denne följde några regler som inte gäller i dag, för att Sällskapet fått nytt ljus?!

Citat:
Ang ditt länkade inlägg...
En förklaring man kan få (av JV) är att det kanske inte är fler som dör av svält eller vad det nu kan va, utan grejen är att det är ett globalt problem....man svälter överallt.
Och en annan förklaring är att man idag kan veta vad som händer över hela jorden, tack vare snabb info via media, nätet osv. Världen "krymper" och alla blir berörda på ett annat sätt än förr.

JV erkänner att jordbävningarna ej blivit fler, men att de blivit kraftigare och att människor pga ekonomiska intressen bygger olika byggnader i jordbävningsdrabbade områden + att man bygger sämre hus som inte håller för det...vilket betyder fler döda i jordbävningar.

Nu vet jag att du bara säger det vittnena skulle säga, så jag "rackar inte ner" på dig, men det där med byggnader stämmer inte. Såg alldeles nyligen ett intressant program på Discovery Channel (tror jag) där man just berättade om nya, jordbävningssäkra hus. Man visade modeller där man fick se hur husen skulle röra sig vid en jordbävning, det såg ganska roligt ut (ursäkta ordvalet i ett så allvarligt ämne), det såg ut som om huset dansade hula-hula!

Nej, vittnena är inte ärliga, helt enkelt. De vrider på fakta och friserar dem så att de ska passa in i deras eskatologi.
2009-10-22, 16:34
Medlem
Berättelsen om Jefta och hans dotter

Ur "Min bok med bibliska berättelser" utgiven av Sällskapet Vakttornet 2008:
Jeftas löfte
HAR du någon gång gett ett löfte och sedan tyckt att det var svårt att hålla det? Mannen på bilden har råkat ut för det. Det är därför han är så ledsen. Mannen är Jefta, en modig domare i Israel.
Jefta lever i en tid när israeliterna inte längre tillber Jehova. De gör det som är ont igen. Jehova låter därför Ammons folk förtrycka dem. Då ropar israeliterna till Jehova: ”Vi har syndat mot dig. Rädda oss!”
Människorna är ledsna för allt det onda de har gjort. De visar att de är ledsna genom att tillbe Jehova igen, och därför hjälper Jehova dem igen.
Jefta blir vald av folket till att strida mot de onda ammoniterna. Jefta önskar av hela sitt hjärta att Jehova skall hjälpa honom i striden. Därför lovar han Jehova: ”Om du ger mig seger över ammoniterna, skall jag ge dig den människa som först kommer ut ur mitt hus och möter mig, när jag återvänder från segern.”
Jehova lyssnar till Jeftas löfte och hjälper honom att vinna seger. Vet du vem som först kommer ut och möter Jefta, då han återvänder hem? Jo, hans dotter, hans enda barn. ”Å,*min dotter!” ropar Jefta. ”Så ledsen du gör mig. Jag har gett Jehova ett löfte, och jag kan inte ta det tillbaka.”
När Jeftas dotter får höra löftet, blir hon också ledsen till att börja med. Det betyder ju att hon måste lämna sin far och sina vänner. Men hon kommer att tjäna Jehova i hans tabernakel i Silo så länge hon lever. Hon säger därför till sin far: ”Om du har gett Jehova ett löfte, måste du hålla det.”
Jeftas dotter går därför till Silo, och hon tjänar Jehova i hans tabernakel så länge hon lever. Varje år kommer kvinnorna i Israel och hälsar på henne fyra dagar, och de har trevligt tillsammans. Folket älskar Jeftas dotter, därför att hon tjänar Jehova så troget.

Domarboken 11:30-40 (NW):
Sedan gav Jefta ett löfte till Jehova och sade: ”Om du verkligen ger Ammons söner i min hand, 31*så skall det ske att den som kommer ut, som kommer ut genom dörrarna till mitt hus för att möta mig när jag återvänder i frid från Ammons söner, skall tillhöra Jehova, och jag skall offra denne som ett brännoffer.”
32*Så drog Jefta över till Ammons söner för att strida mot dem, och Jehova gav dem i hans hand. 33*Och han tillfogade dem ett mycket stort nederlag från Ạroer hela vägen till Minnit – tjugo städer – och ända till Ạbel-Kẹramim. Så kuvades Ammons söner inför Israels söner.
34*Slutligen kom Jefta till Mispa, till sitt hem, och se, hans dotter kom ut för att möta honom med tamburinspel och dans! Och hon var hans enda barn. Förutom henne hade han varken son eller dotter. 35*Och när han fick se henne rev han sönder sina kläder och sade: ”Ack, min dotter! Du gör mig helt förkrossad, ja, du har blivit den som jag har stött ut. Och jag har öppnat min mun inför Jehova, och jag kan inte ta det tillbaka.”
36*Men hon sade till honom: ”Min far, om du har öppnat din mun inför Jehova, så gör med mig enligt vad som har gått ut ur din mun, eftersom Jehova har skaffat dig hämnd på dina fiender, Ammons söner.” 37*Och hon sade vidare till sin far: ”Tillåt mig att göra detta: Låt mig få rå mig själv i två månader, och låt mig gå i väg, och jag skall gå ner på bergen, och låt mig gråta över min jungfrudom, jag och mina väninnor.”
38*Då sade han: ”Gå!” Så sände han bort henne för två månader; och hon gick i väg, hon tillsammans med sina väninnor, och grät över sin jungfrudom på bergen. 39*Och när det hade gått två månader vände hon tillbaka till sin far, och han fullgjorde då sitt löfte som han hade gett med avseende på henne. Och hon hade aldrig umgänge med någon man. Och det blev en förordning i Israel: 40*År efter år gick Israels döttrar ut för att lovorda gileaditen Jeftas dotter, fyra dagar om året.

Domarboken 11:30-40 (1917):
30. Och Jefta gjorde ett löfte åt HERREN och sade: »Om du giver
Ammons barn i min hand,
31. så lovar jag att vadhelst som ur dörrarna till mitt hus går ut
emot mig, när jag välbehållen kommer tillbaka från Ammons barn,
det skall höra HERREN till, och det skall jag offra till
brännoffer.»
32. Så drog nu Jefta åstad mot Ammons barn för att strida mot dem;
och HERREN gav dem i hans hand.
33. Och han tillfogade dem ett mycket stort nederlag och intog
landet från Aroer ända till fram emot Minnit, tjugu städer, och
ända till Abel-Keramim. Alltså blevo Ammons barn kuvade under
Israels barn.
34. När sedan Jefta kom hem till sitt hus i Mispa, då gick hans
dotter ut emot honom med pukor och dans. Och hon var hans enda
barn, han hade utom henne varken son eller dotter.
>2 Mos. 15,20. 1 Sam. 18,6.
35. I detsamma han nu fick se henne, rev han sönder sina kläder och
ropade: »Ve mig, min dotter, du kommer mig att sjunka till
jorden, du drager olycka över mig! Ty jag har öppnat min mun
inför HERREN till ett löfte och kan icke taga mitt ord
tillbaka.»
>4 Mos. 30,3. 5 Mos. 23,21.
36. Hon svarade honom: »Min fader, har du öppnat din mun inför
HERREN, så gör med mig enligt din muns tal, eftersom HERREN nu
har skaffat dig hämnd på dina fiender, Ammons barn.»
37. Och hon sade ytterligare till sin fader: »Uppfyll dock denna min
begäran: unna mig två månader, så att jag får gå åstad ned på
bergen och begråta min jungfrudom med mina väninnor.
38. Han svarade: »Du får gå åstad.» Och han tillstadde henne att
vara borta i två månader. Då gick hon åstad med sina väninnor
och begrät sin jungfrudom på bergen.
39. Men efter två månader vände hon tillbaka till sin fader, och han
förfor då med henne efter det löfte han hade gjort.
Och hon hade
icke känt någon man.
40. Sedan blev det en sedvänja i Israel att Israels döttrar år efter
år gingo åstad för att lovprisa gileaditen Jeftas dotter, under
fyra dagar vart år.

Vakttornet menar att det inte vara fråga om ett regelrätt brännoffer, utan att det var dotterns möjlighet att bilda familj som offrades i och med tjänstgöringen i templet. En snabb googling gör gällande att man är ganska ensamma om att tolka berättelsen så. Finns det ngn på brädan med bättre koll?
2009-10-22, 16:37
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Berätta för oss här vad du har överbevisat ett JV om. Vore intressant att veta så kan jag som är intresserad fråga själv och se.

Ptja kan ju ta upp det jag skrev tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
Och historien om jesus. Visst han kanske har funnits det är inte omöjligt. (han nämns ju i flera gamla skrifter däribland koranen)

Men alla historier runt om honom hittar du också i flera hundra andra människor som sägs ha gott på denna jord. Den äldsta är troligtvis historien om guden horus.

Krishna 1000 år f.k snickare,döpt i en flod,född av en oskuld
Mithra, 600 år f.k mer känd som lammet,ljuset,frälsaren,
född 25 december, född av en oskuld,återuppstod 3 dagen,gjorde mirakler.
Många religioner i området som var runt 1000 år gammla f.k hade gudar som stämde in på det här.

En annan sak är ju historien om en schizofren gud. Första tiden (gamla testamentet) var han en tyrann slakta hela folkslag för att få ett land till sitt folk, väldigt hård och destruktiv. Sen helt plötsligt i nya testamentet är han god och barmhärtig.

Vi kan ta Jerusalems fall också där årtalet inte alls stämmer hos JV. (607f.k och 1914 e.k)

Sen har vi ju den kända om Noak's ark som även tas upp i flera historier runt om i världen bland annat i den kinesiska historian. Men hur fan lyckas han trycka in ALLA djur på jorden i en träbåt?

En till sak är som min mamma alltid sagt att människan bara funnits i 6000-10000 år. Vilket verkar konstigt med tanke på att många indianer har historier som sträcker sig mer än 3 dubbla det.

Dem äldsta historierna om den kristna/judiska/muslimska (väldigt unga) guden Jehova,Allah härstammar ju från Semiter runt staden Ur där även Abraham kom ifrån. Men det nämns också att han hade en fru (som också var en sorts gud) vilket absolut inte nämns i bibeln då det var viktigt förr att mannen var den högsta individen.

kan ta upp fler saker om du vill ..

En annan sak är ju att JVs tror att Vakttornets organisation är Guds profet på jorden idag och att bara de kan uttyda Skriften korrekt. Vilket inte alls stämmer då det är ganska lätt att tyda bibeln om du förstår innebörden av vissa ord och inte tar orden bokstavligen.(metaforer) Språket den är skriven på har många gånger misstolkats då många ord kan betyda olika saker.
Senast redigerad av tjackalen 2009-10-22 kl. 17:00.
2009-10-22, 17:07
Medlem
tjackalens avatar
Citat:
Ja på Bibelns tid, men inte nuförtiden.

Nej för nu har vi så kallade sjukhus som gör det. Och man vet att det idag kallas för medicin och immunförsvar och inte mirakel.
2009-10-22, 17:25
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Så fruktansvärt känslokallt! Skulle du säga så i ansiktet på någon vars hustru dog på förlossningsbordet för att hon inte fick ta emot blod när hon började blöda okontrollerat? Skulle du säga så till några barn vars far dog för att att han vägrade ta emot blod, helt i enlighet med Styrande kretsens order?

Skulle du säga så till någon som mist en älskad familjemedlem för att denne följde några regler som inte gäller i dag, för att Sällskapet fått nytt ljus?

Du missuppfattade vad jag menade.

Dom tror på en uppståndelse, och deras övertygelse gör att dom väljer att inte ta emot blod. Dom ser på saken på ett annat sätt än vad du och jag gör, så det är inte lätt att sätta sig in i detta problem för en utomstående.

Jag förstår inte hur man kan döda folk i religionens namn, men bevisligen finns även såna. Har man en övertygelse om något, och man tror på detta till 100 % så är det kanske inte lika konstigt.
2009-10-22, 17:40
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ptja kan ju ta upp det jag skrev tidigare.

Vi kan ta Jerusalems fall också där årtalet inte alls stämmer hos JV. (607f.k och 1914 e.k)

Ett JV kan visa på att det dom tror på är det rätta.

Citat:
Sen har vi ju den kända om Noak's ark som även tas upp i flera historier runt om i världen bland annat i den kinesiska historian. Men hur fan lyckas han trycka in ALLA djur på jorden i en träbåt?

Hur lyckas Jesus med att göra vatten till vin? Sen är det väl ändå inte bara JV som tror på det som står i bibeln? (Det står om noa och arken i bibeln för er som inte förstod min ironiska twist)

Citat:
En till sak är som min mamma alltid sagt att människan bara funnits i 6000-10000 år. Vilket verkar konstigt med tanke på att många indianer har historier som sträcker sig mer än 3 dubbla det.

Jadu. Enligt vetenskapen så har väl människan funnits längre än så. Då är du inne på evolutionsteorin förstår jag? Bevis för att indianer har så lång historia? Detta har jag ingen aning om men vore kul att höra.

Citat:
Dem äldsta historierna om den kristna/judiska/muslimska (väldigt unga) guden Jehova,Allah härstammar ju från Semiter runt staden Ur där även Abraham kom ifrån. Men det nämns också att han hade en fru (som också var en sorts gud) vilket absolut inte nämns i bibeln då det var viktigt förr att mannen var den högsta individen.

Åter igen, är det bara JV som tror på bibeln och det som står där? Hade Abraham en fru som var en sorts gud? Där hängde jag inte med alls =)

Citat:
En annan sak är ju att JVs tror att Vakttornets organisation är Guds profet på jorden idag och att bara de kan uttyda Skriften korrekt. Vilket inte alls stämmer då det är ganska lätt att tyda bibeln om du förstår innebörden av vissa ord och inte tar orden bokstavligen.(metaforer) Språket den är skriven på har många gånger misstolkats då många ord kan betyda olika saker.

Om det är lätt att tyda bibeln, varför finns det så många översättningar då? Förstår inte hur du kan få detta till att du motbevisar JV? Att dom anser att dom har den mest rätta översättningen är väl ganska självklar.

Möjligtvis är du ute efter att motbevisa bibeln och inte JV (förutom 607 då).
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-22 kl. 17:59.
2009-10-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish

JV tror att dessa saker endast förekom på Bibelns tid...alltså då när Bibeln skrevs, eller egentligen försvann allt sånt med apostlarnas död.

JV tror att eftersom vi idag har Bibeln och då inte behöver under och mirakel.
2009-10-22, 19:36
Medlem
Citat:
Du missuppfattade vad jag menade.

Dom tror på en uppståndelse, och deras övertygelse gör att dom väljer att inte ta emot blod. Dom ser på saken på ett annat sätt än vad du och jag gör, så det är inte lätt att sätta sig in i detta problem för en utomstående.

Jag förstår inte hur man kan döda folk i religionens namn, men bevisligen finns även såna. Har man en övertygelse om något, och man tror på detta till 100 % så är det kanske inte lika konstigt.

Men du behöver inte tro att ett JV inte sörjer och saknar sin familjemedlem, vän eller partner som dött.
På det sättet ser man på det som vem som helst.
Att de sen kan leva för att de ska få träffa sin nära och kära igen är inte ngt unikt för JV.
2009-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Kul att du hänvisar till just den boken, jag har den. Det är en trevlig bok med fina bilder, problemet är bara att den är full av lögner. Den bygger på argumentet att naturen är jättekomplicerad och därför kan inte blind slump ha skapat människan. Det argumentet bemöttes redan av Darwin, man har faktiskt fräckheten att ta med den första delen av citatet där han tar upp problemet med "irreducerbar komplexitet". Självklart är detta bara quote mining, en ganska populär metod bland JV. Boken tar dessutom upp flagellbakterier, ögat och vingar- vilka det finns utmärkta evolutionära förklaringar för.

Den som skrev den boken är antingen riktigt korkad eller fullständigt oärlig.

edit: nej, jag förväntar mig faktiskt inga som helst naturvetenskapliga kunskaper från JV. problemet är att JV utger sig för att kunna saker de inte har en aning om.

Jag gick igenom den boken riktigt noggrannt för ett tag sedan.
Blev mest chockad över hur mycket de har klippt i citat från forskare för att försöka bevisa det de påstår.
När man kollar med källorna så är det svårt att tro att det inte är oärligt gjort.
Det är knappast möjligt att felcitera så mycket utan att göra det medvetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in