2010-03-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Ett annat årtal som kan användas som utgångspunkt är 539*f.v.t., som enligt flera historiska källor var det år då persern Cyrus intog Babylon. (Bland de profanhistoriska källor som berättar om Cyrus regering finns verk av Diodorus, Africanus, Eusebios och Ptolemaios samt de babyloniska kilskriftstavlorna.) Under sitt första regeringsår lät Cyrus utfärda ett påbud om att judarna skulle friges ur fångenskapen. Som det berättas i artikeln CYRUS är det mycket sannolikt att påbudet utfärdades i slutet av 538 eller i början av 537. Detta gav judarna tid att göra de nödvändiga förberedelserna, företa den fyra månader långa resan till Jerusalem och komma fram i den sjunde månaden (tishri) eller omkring 1 oktober 537. (Esr 1:1–11; 2:64–70; 3:1)

Så inte 539 utan 537 till att börja med..

En bra länk, http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/charts/chart_summary.html

Enligt Bibeln var de 70 åren slut när Babylon föll 539.
"Ty detta är vad Jehova har sagt: ’När sjuttio år har gått för Babylon skall jag vända min uppmärksamhet till er, och jag skall gentemot er befästa mitt goda ord genom att föra er tillbaka till denna plats." - Jeremia 29:10
2010-03-13, 18:49
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Så nu vid denna tidpunkt har alltså alla 144 000 redan blivit smorda, och av dem 134 000 har dött?

Från och med nu kommer alltså ingen ta av brödet och vinet utan att i så fall falskeligen utge sig för smord?

Har du någon uppfattning om hur många år den yngsta levande smorde är?
Låter det rimligt med 30-40 år?

Ingenting är säkert, vi vet inte vilka som är "godkända" bara Jesus o Jehova.
Precis vilka som kommer att fö överleva harmageddon, det vet inte vi människor, som tur är
2010-03-13, 18:54
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
1. Källhänvisning saknas.. vad är det du har klippt in?

2. Vad är det du försöker säga överhuvudtaget.. 537 istället för 539?
(ja för mig gör det inget... det är inte jag som ska förklara hur man kommer till 607.fvt)

Från insikt är det inklippt.
Du har redan fått svar på 607.

Du vet evolutionister är overtygade om sin teori, som går stick i stäv med Bibeln i många fall.

Vem har rätt?
Det ligger i betraktarens öga att undersöka, och det kommer att visa sig.

Jag tror det skulle vara bra om du släpper denna saken som du har hakat upp dig på o undersöker resten så du inte missar det eviga livet för att du stirrade dig blind på 10öringen, som kommer att falla på plats när du studerar mer.
2010-03-13, 18:59
Medlem
Bordelines avatar
Källa Hela skriften är inspirerad av Gud, utgiven av Jehovas vittnen.

Det nyckelår från vilket vi kan räkna bakåt i tiden till Adams skapelse är det år då Cyrus (Kyros) omstörtade den babyloniska dynastin, nämligen år 539 f.v.t. Cyrus utfärdade sitt påbud om judarnas frigivning under sitt första år, före våren år 537 f.v.t. I*Esra 3:1 berättas det att Israels söner var tillbaka i Jerusalem i den sjunde månaden, tishri, som svarar mot delar av september och oktober. Hösten år 537 f.v.t. räknas därför som den tidpunkt då tillbedjan av Jehova återupprättades i Jerusalem.

Detta återupprättande av Jehovas tillbedjan på hösten år 537 f.v.t. markerade slutet av en profetisk period. Vilken period då? Det var de ”sjuttio år” under vilka det utlovade landet skulle ”bli en förhärjad plats” och om vilka Jehova också sade: ”I*överensstämmelse med fullbordandet av sjuttio år i Babylon kommer jag att vända min uppmärksamhet till er, och jag skall gentemot er befästa mitt goda ord genom att föra er tillbaka till denna plats.” (Jer. 25:11, 12; 29:10) Daniel, som var väl förtrogen med denna profetia, handlade i överensstämmelse med den när dessa ”sjuttio år” närmade sig sitt slut. (Dan. 9:1—3) De ”sjuttio år” som slutade på hösten år 537 f.v.t. måste alltså ha börjat på hösten år 607 f.v.t. De verkliga förhållandena bestyrker detta. I*Jeremias bok, kapitel 52, beskrivs de ödesdigra händelserna som inträffade år 607 f.v.t. då Jerusalem belägrades, babylonierna bröt igenom stadsmuren och kung Sidkia togs till fånga. Därpå skedde det, som det heter i vers 12, ”i femte månaden, på tionde dagen”, dvs. den tionde dagen i månaden ab (som svarar mot delar av juli och augusti), att babylonierna kom och brände upp templet och staden. Men det var likväl inte då som de ”sjuttio åren” började. Eftersom Babylons kung hade förordnat Gedalja till ståthållare över de ännu bestående judiska bosättningarna, återstod det fortfarande en viss judisk suveränitet. ”I*sjunde månaden” blev Gedalja och några andra lönnmördade, och de judar som var kvar flydde av fruktan för babylonierna till Egypten. Först då, från omkring den 1 oktober 607 f.v.t., var landet i fullständig bemärkelse ”ödelagt ... för att fullborda sjuttio år”. — 2*Kung. 25:22—26; 2*Krön. 36:20, 21.
2010-03-13, 19:00
Medlem
Bordelines avatar
Beräkning av kungars regeringstid. I Babylons historiska uppteckningar var det vanligt att man räknade kungars regeringsår i hela år som började den 1*nisan. De månader en kung kan ha regerat före den 1*nisan betraktades som hans tronbestigningsår men räknades till den förre kungens hela regeringsår. Om man följde detta system i Juda, vilket judisk tradition antyder, måste David och Salomo, som enligt Bibeln regerade i ”fyrtio år”, båda ha haft en regeringstid på 40 hela år. (1Ku 1:39; 2:1, 10,*11; 11:42)
2010-03-13, 19:05
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ingenting är säkert, vi vet inte vilka som är "godkända" bara Jesus o Jehova.
Precis vilka som kommer att fö överleva harmageddon, det vet inte vi människor, som tur är
Så det där med 10 000 var en ren gissning från din sida?
Det kan lika gärna vara så att ingen av de som påstått sig vara bland de 144 000 egentligen varit det.
2010-03-13, 19:12
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Så det där med 10 000 var en ren gissning från din sida?
Det kan lika gärna vara så att ingen av de som påstått sig vara bland de 144 000 egentligen varit det.

Nej, de 10000 som tar av "nattvarden" är räknade under förra året.
Men om dom är "smorda" på riktigt vet inte vi människor.
2010-03-13, 19:19
Medlem
anordmans avatar
Citat:

Det nyckelår från vilket vi kan räkna bakåt i tiden till Adams skapelse är det år då Cyrus (Kyros) omstörtade den babyloniska dynastin, nämligen år 539 f.v.t.
Ehh ja som jag säger...
de du säger att det återupprättade blev 537.. är ju en HELT ANNAN sak... inte när Cyrus kom, vilket det står i klartext precis ovan i ditt citat. 539!

Resten är ju bara ett förfäktande för att få det att stämma med dina 70 år?
Och gör därmed våldtäkt på det andra som jehovas vittnen... (och alla andra) sagt om regentlängderna.

Genom att gå en stor omsväng runt omkring det så hoppas man att att ingen ska sätta sig ner och räkna. 1914 hade russel fastnat för långt innan inspirerad av andredags adventisten Barbour. jag tror han räknade baklänges och kom till 606 fvt... han missade dock år noll så då blev det 607 senare istället. Han räknade alltså inte från 607.. utan åt andra hållet.. skulle han gjort åt andra hållet så hade han ändrat sig till 1915 istället... men han var mer intresserad att få det att stämma åt andra hållet.. så då blev jerusalems förstörelse bakåt flyttat till 607 istället..

Det är därför man gör allt för att förfäkta det året... och också därför som jehovas vittnen är helt ensamma om det året...
För vad ska man göra? Allt är ju upphängt på detta året. Annars faller ju hela rörelsen.
Det måste försvaras med näbbar och klor.

Borderline.. byt inte subjekt är du snäll.
Det är varför Jehovas Vittnens egna regentlängder stämmer ihop med etablerade historiker och varför summan av dem blir samma etablerade årtal som historikerna har. 587 fvt.

Det är det du ska svara på.
Senast redigerad av anordman 2010-03-13 kl. 19:24.
2010-03-13, 19:21
Medlem
Citat:

Först då, från omkring den 1 oktober 607 f.v.t., var landet i fullständig bemärkelse ”ödelagt ... för att fullborda sjuttio år”. — 2*Kung. 25:22—26; 2*Krön. 36:20, 21.

Ett till påstående som inte stämmer med Bibeln.
Enligt Bibeln var inte landet ödet samma år som Jerusalem förstördes.
Det fanns bevisligen kvar folk där minst 4 år senare.

Jeremia kap 52:
"12 Och i femte månaden, på tionde dagen i månaden, det vill säga under kung Nebukadrẹssars, Babylons kungs, nittonde år, kom Nebusarạdan, chefen för livvakten, som stod inför Babylons kung, in i Jerusalem. 13 Och han brände upp Jehovas hus och kungens hus och alla hus i Jerusalem; ja, varje stort hus brände han upp i eld. 14 Och kaldéernas alla militärstyrkor, som var med chefen för livvakten, bröt ner alla Jerusalems murar, hela vägen runt om.

28 Detta är det folk som Nebukadrẹssar förde i landsflykt: under det sjunde året 3 023 judar.
29 Under Nebukadrẹssars artonde år var det 832 själar från Jerusalem.
30 Under Nebukadrẹssars tjugotredje år förde Nebusarạdan, chefen för livvakten, judar i landsflykt: 745 själar."

Som synes motbevisar Bibeln det JV påstår.
2010-03-13, 20:01
Medlem
anordmans avatar
Hur vet man att man är ett Jehovas Vittne?
http://www.youtube.com/watch?v=x6roE0V20cY
_
_
_

Man varken skrattar eller förstår poängen...

Borderline: om du slår på kalten igen så har han gjort ett bra inlägg om dina 70 år alldeles nyss...
Senast redigerad av anordman 2010-03-13 kl. 20:05.
2010-03-13, 20:05
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ehh ja som jag säger...
de du säger att det återupprättade blev 537.. är ju en HELT ANNAN sak... inte när Cyrus kom, vilket det står i klartext precis ovan i ditt citat. 539!

Resten är ju bara ett förfäktande för att få det att stämma med dina 70 år?
Och gör därmed våldtäkt på det andra som jehovas vittnen... (och alla andra) sagt om regentlängderna.

Genom att gå en stor omsväng runt omkring det så hoppas man att att ingen ska sätta sig ner och räkna. 1914 hade russel fastnat för långt innan inspirerad av andredags adventisten Barbour. jag tror han räknade baklänges och kom till 606 fvt... han missade dock år noll så då blev det 607 senare istället. Han räknade alltså inte från 607.. utan åt andra hållet.. skulle han gjort åt andra hållet så hade han ändrat sig till 1915 istället... men han var mer intresserad att få det att stämma åt andra hållet.. så då blev jerusalems förstörelse bakåt flyttat till 607 istället..

Det är därför man gör allt för att förfäkta det året... och också därför som jehovas vittnen är helt ensamma om det året...
För vad ska man göra? Allt är ju upphängt på detta året. Annars faller ju hela rörelsen.
Det måste försvaras med näbbar och klor.

Borderline.. byt inte subjekt är du snäll.
Det är varför Jehovas Vittnens egna regentlängder stämmer ihop med etablerade historiker och varför summan av dem blir samma etablerade årtal som historikerna har. 587 fvt.

Det är det du ska svara på.

Du och jag tror olika helt enkelt.
Jag har visat för dig om min övertygelse, mina bevis och du har visat hur du tror, o dina bevis.

Det är olika helt enkelt, framtiden kommer att utvisa vem av oss som har rätt.
Man måste under tiden kunna respektera varann.
2010-03-13, 20:07
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Hur vet man att man är ett Jehovas Vittne?
http://www.youtube.com/watch?v=x6roE0V20cY
_
_
_

Man varken skrattar eller förstår poängen...

Borderline: om du slår på kalten igen så har han gjort ett bra inlägg om dina 70 år alldeles nyss...

Kalten? Jag läser inte hans inlägg. Han är utesluten och har bevisat tidigare att han inte har något att säga mig av vikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in