2009-10-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

Mer djuplodande = mer rätt?

Tydligen har JV svårt med citeringar, och de böcker dom hämtar sin fakta ifrån är tydligen bara fejk. Motståndarsidan citerar alltid rätt och hämtar sin information ifrån rätt böcker på rätt sätt. Fantastiskt!

Det du säger är alltså att JV är outbildade och okunniga? Präster inom kyrkan är utbildade, kan dom mer om bibeln än JV?
Vad jag menade var. Kan folk i svenska kyrkan mer om vad som står i bibeln? Kan pingstvänner det? Varför riktas så mycket kritik mot JV? Vad är skillnaden?

Jag vet. Svenska kyrkan vänder kappan efter vinden, och blundar för det i bibeln som inte är bekvämt. Om pingstvänner gör detsamma vet jag inte men jag skulle tro att dom inte ligger långt ifrån varandra. JV förhåller sig lite annorlunda till vad som står i bibeln och lever inte enbart efter det som är bekvämt.

Böckerna och det som tas fram i talen kanske borde vara lite uppdaterat. Och sen är ju inte JVs böcker ute efter att lära människor om evolutionen, de skummar på ytan och gärna då vinklat naturligtvis.
(Tänk på att en del JVbarn inte får gå på "evolutions"lektioner i skolan...hur ska de då lära sig om det? Och varför kan man inte låta barnen gå?)

Nej "motståndarsidan" har inte alltid rätt i det de säger. Men de hävdar väl inte heller att de är Guds folk med ledning från Jesus och Gud?
Kontentan av det JV för fram är att "tro på oss annars kommer du att dö".
Ett stort ansvar.

Det var väl inte Bibelkunskap vi pratade om va? Det var evolution...eller?
Vad gäller Bibelkunskap så är JV duktiga på sin tolkning, likaväl som en präst är duktig på sin tolkning.
Det ska inte vara en tävling om vem som kan mest i Bibeln...de kan olika saker helt enkelt.

Håller med om att det är väldigt mkt kappvänderi inom sv kyrkan. Men jag har inte förtroende för ngn religiös grupp. Jag tror inte att Gud valt ut en speciell flock med människor som han gillar särskilt mkt.
JV menar att Gud drar de människor till sig som är förtjänta, de som kan tro. Alla kan inte det, inte på just det sättet.
Det blir inte rättvist.
Och de som dör i Harmageddon...de ska ju vara den största delen av befolkningen enligt JV...det är ganska många individer...
Men JV är inte heller ofelbara...börjar man syna i sömmarna så finns det mkt konstigt som varit och som är.
Det är ngt som inte får det att gå ihop i JVs lära.
2009-10-22, 13:36
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Böckerna och det som tas fram i talen kanske borde vara lite uppdaterat. Och sen är ju inte JVs böcker ute efter att lära människor om evolutionen, de skummar på ytan och gärna då vinklat naturligtvis.

1. Varför behöver böckerna vara uppdaterade? Vad är nytt som gör att dom ska vara det?
2. Vad i JV´s litteratur om evolutionen är vinklat? Fakta är fakta, och om man sen använder den faktan till sin fördel är en annan sak. Är det däremot fel på faktan så kan man kritisera.

Citat:
Nej "motståndarsidan" har inte alltid rätt i det de säger. Men de hävdar väl inte heller att de är Guds folk med ledning från Jesus och Gud?
Kontentan av det JV för fram är att "tro på oss annars kommer du att dö".
Ett stort ansvar.

Det är bättre att säga att man kommer till helvetet om man inte tror? Eller vänta...det har dom ändrat på va? =) Eller att man återföds som en råtta, om man inte gör på ett visst sätt? Allt är relativt.

Det står inte i bibeln att alla kommer överleva harmageddon. Det är dom som går den smala vägen som överlever, vilket betyder att majoriteten inte kommer göra det. Eller? Sen om man tror som du att folk från olika religioner kommer överleva, inte bara ifrån en viss gruppering...ja visst får man tro så. Och det kan ju kanske vara så att JV blir kritiserade på grund av att dom sticker ut hakan lite extra. Det är nog sant.

Citat:
Det var väl inte Bibelkunskap vi pratade om va? Det var evolution...eller?
Vad gäller Bibelkunskap så är JV duktiga på sin tolkning, likaväl som en präst är duktig på sin tolkning.

Nånting annat vore ju konstigt.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-22 kl. 13:40.
2009-10-22, 13:39
Medlem
Citat:
Har du hela ditt liv fått höra hur jävla skumma och konstiga JV är och samtidigt ha sin mor och bror i organisationen så blir man till slut förbannad Det som JV anklagas för är 99,9% skitsnack och resten otur =)

Stångar mig inte direkt blodig, men jag skriver gärna mer än en mening som vissa andra gör nån gång då och då (Läs Benny_H) Sen är det också så att jag tycker dom flesta andra religiösa grupperingar gör MER fel än JV, och jag förstår inte varför just JV blir så jagade. Kan inte se det på något annat sätt än att dom blir det för att dom försöker följa det som står i bibeln så bra som möjligt. Det anses tydligen mer OK att bara följa vissa delar av bibeln och strunta i resten, vilket jag inte förstår.

I och för sig stämmer det att man inte ska fundera för mycket, det brukar jag göra och då mår man oftast inte så bra =) Men jag förstår vad du menar och det är ju bra att du nu då kan välja en annan väg ifall du inte längre tror på den "väg" du går.

Det "skitsnack" som sägs gäller säkert inte din mamma och bror, det vet ju naturligtvis du.
Jag har oxå familjemedlemmar och släktingar med.
Men för det betyder det inte att det aldrig stämmer. På just Organisationen.
Det jag tar fram och vänder mig emot är inte mina släktingar...utan vad den Organisation lär ut som säger sig vara den enda sanna.
De konsekvenser det får i enskilda vittnens liv, antingen man är kvar eller går ur.
Man kanske måste varit ett vittne ett tag för att riktigt förstå vad jag menar.
Men å andra sidan hjälper inte det heller alltid och i mina ögon beror det tyvärr på hur mkt man "stängt av".

Vittnena utmärker sig mer än andra. De är de enda (?) som organiserat i världsvid omfattning går i tjänsten. De firar inte en hel del saker, vilket gör att de syns i skolor och på arbetsplatser.
De har egna (?) tolkningar om det ena och det andra, även sånt som egentligen inte spelar ngn roll (typ korset).
Ibland känns det som de gör saker eller är på ett visst sätt enbart för att synas och bli uppmärksammade.
Och alla dessa saker kan nog reta eller åtminstone störa folk. Vilket gör att vittnena blir ännu mer taggade. osv osv

jag kan nog fundera mkt och ändå må bra...jag gillar det, plus att det till slut blev oundvikligt med tanke på luckorna som började skymta förbi.
Men att välja en annan väg "bara så där" gör man inte...det har Organisationen sett till att man inte gör hur som helst...speciellt inte om man har familj och släkt kvar i org som man vill fortsätta kunna umgås med.
2009-10-22, 13:53
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Det "skitsnack" som sägs gäller säkert inte din mamma och bror, det vet ju naturligtvis du.
Jag har oxå familjemedlemmar och släktingar med.
Men för det betyder det inte att det aldrig stämmer. På just Organisationen.
Det jag tar fram och vänder mig emot är inte mina släktingar...utan vad den Organisation lär ut som säger sig vara den enda sanna.
De konsekvenser det får i enskilda vittnens liv, antingen man är kvar eller går ur.
Man kanske måste varit ett vittne ett tag för att riktigt förstå vad jag menar.
Men å andra sidan hjälper inte det heller alltid och i mina ögon beror det tyvärr på hur mkt man "stängt av".

Vittnena utmärker sig mer än andra. De är de enda (?) som organiserat i världsvid omfattning går i tjänsten. De firar inte en hel del saker, vilket gör att de syns i skolor och på arbetsplatser.
De har egna (?) tolkningar om det ena och det andra, även sånt som egentligen inte spelar ngn roll (typ korset).
Ibland känns det som de gör saker eller är på ett visst sätt enbart för att synas och bli uppmärksammade.
Och alla dessa saker kan nog reta eller åtminstone störa folk. Vilket gör att vittnena blir ännu mer taggade. osv osv

jag kan nog fundera mkt och ändå må bra...jag gillar det, plus att det till slut blev oundvikligt med tanke på luckorna som började skymta förbi.
Men att välja en annan väg "bara så där" gör man inte...det har Organisationen sett till att man inte gör hur som helst...speciellt inte om man har familj och släkt kvar i org som man vill fortsätta kunna umgås med.

Förstår helt klart att det inte bara är att gå en annan väg, och att det kan finnas många hinder.

Jag menar grubblerier i allmänhet, inte om religion och tro. Det är ju dock ett annat ämne

Om deras uppsåt var att "synas" så hade dom kunnat "synas" väldigt mycket mer än dom gör.

Korset är ju en central del i kristendomen, så helt ovidkommande är det ju inte. Sen är det ju ett dödsredskap, om han nu blev hängd på ett kors. Det om något borde ju vara uppseendeväckande och stötande att gå runt med i smycken och liknande. Hedniska högtider är ju något man inte borde fira om man är kristen. Jesus sa "Gå ut och predika" och det gör JV, det är sant. Vem bestämmer vad som är viktigt och vad som är oviktigt?
2009-10-22, 13:55
Medlem
Citat:
Jag måste ingenting. Det jag undrar är varför JV blir utpekade att göra så mycket fel när andra gör minst lika mycket fel. Jag tycker det är relevant.

Bibeln säger precis samma sak, men frågan är om den är 100 % helt rätt översatt. En del ändringar har ju skett på grund av att grundtexten inte är helt glasklar.
Står det i bibeln om "nytt ljus" så gör det ju det. Kritisera isåfall bibeln och det som står där istället för att kritisera de som följer den.

Ska kika på det.
Edit: Har läst och visst får man tycka att JV gör fel, åsiktsfrihet är bra. Att man ändrar ställning angående fraktioner får man självklart tycka vad man vill om. Jag håller med om att det vore enklare att bara förbjuda all "form av blod".

Trots allt så ser jag ingen annan kristen "grupp" försöka följa det som står i bibeln om blodet. Om jag får uttrycka mig som såhär att JV följer det som står i bibeln mer än andra kristna...eller går det att tolka bibeln så att det är ok att ta emot blod?

Varför JV blir mer utpekade? De som hörs och syns mest ligger väl mer i "utpekarfarozonen" än andra?
Jag vet inte hur många ggr jag fått höra irriterade meningar om "nu va de här och knackade på IGEN" från människor jag känner.
Sen är det blodfrågan som är ett känsligt ämne med all rätt.
Pedofilfrågan e inte heller så liten.
Samt JVs sätt att smita undan ansvar och rakryggat kunna erkänna fel de begått. Det skulle aldrig ske.
Hur andra religioner gör med sina fel har jag mindre koll på. Har fullt upp med det här. Men det finns väl många som e anti mot alla grupper av religiösa, inte bara mot JV.

JV tror att Bibeln vi har idag är helt korrekt med grundtexten. Speciellt då Nya Världens övers.

"Ljuset ska bli klarare tills det är full dag"...nånting sånt står det i Bibeln...
Och då är frågan (igen)...vilket ljus?

Eberhard har då skrivit kilometervis med text ang blodet i denna eller den andra JV tråden. Om hur en annan tolkning av blodförbudet kan se ut.
2009-10-22, 14:09
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jag vet inte hur många ggr jag fått höra irriterade meningar om "nu va de här och knackade på IGEN" från människor jag känner.

Återigen följer dom det som står i bibeln, och blir därför kritiserade. Kritisera isåfall bibeln.

Citat:
Pedofilfrågan e inte heller så liten.

Finns det fler pedofiler inom JV än nån annanstans? Garanterat nej.

Citat:
"Ljuset ska bli klarare tills det är full dag"...nånting sånt står det i Bibeln...
Och då är frågan (igen)...vilket ljus?

JV har svar på vad dom tror. Vad tror andra?
2009-10-22, 14:17
Medlem
Citat:
citat ConDodgy
1. Varför behöver böckerna vara uppdaterade? Vad är nytt som gör att dom ska vara det?
2. Vad i JV´s litteratur om evolutionen är vinklat? Fakta är fakta, och om man sen använder den faktan till sin fördel är en annan sak. Är det däremot fel på faktan så kan man kritisera.

1. Vetenskapen kanske går framåt? De ben de hittat när den senaste boken skrevs kanske är brädat av ett annat ben nu? "Nytt ljus"?
2. "Tro inte på det där, det fattar ni väl att inget kan komma från inget". "Det är ofta fusk och begrägeri inblandat i de ben och fossila fynd man gjort"
"Det finns inga mellanlänkar mellan arterna" osv osv
Det är klart man inte ska kritisera att de vinklar saker och ting, det är ju bara att förvänta sig.
Det jag säger är att det vittnena kommit ut med i frågan är...torftigt...
Men det är ju inte evolution de heller ska lära ut så det är ju inte konstigt.
Det är väl inte för inte som ungarna inte får gå på sådan undervisning i skolan.

Citat:
citat ConDodgy
Det är bättre att säga att man kommer till helvetet om man inte tror? Eller vänta...det har dom ändrat på va? =) Eller att man återföds som en råtta, om man inte gör på ett visst sätt? Allt är relativt.

Det står inte i bibeln att alla kommer överleva harmageddon. Det är dom som går den smala vägen som överlever, vilket betyder att majoriteten inte kommer göra det. Eller? Sen om man tror som du att folk från olika religioner kommer överleva, inte bara ifrån en viss gruppering...ja visst får man tro så. Och det kan ju kanske vara så att JV blir kritiserade på grund av att dom sticker ut hakan lite extra. Det är nog sant.

Nej det är verkligen inte bättre att hota med ett helvete.
Det är inte vettigt att hota med död, med helvete, med råttor.
Det är väl aldrig bra att hota folk??
Javisst de fick oxå nytt ljus i helvetesfrågan! Inte bara JV som blir upplysta efter vägen!

Ja det var ju det jag skrev...att största delen av jordens befolkning kommer att dö i Harmageddon. Inkl du?
Var har jag skrivit att jag tror att människor från olika religioner kommer att överleva?
2009-10-22, 14:33
Medlem
Citat:

Om deras uppsåt var att "synas" så hade dom kunnat "synas" väldigt mycket mer än dom gör.

Korset är ju en central del i kristendomen, så helt ovidkommande är det ju inte. Sen är det ju ett dödsredskap, om han nu blev hängd på ett kors. Det om något borde ju vara uppseendeväckande och stötande att gå runt med i smycken och liknande. Hedniska högtider är ju något man inte borde fira om man är kristen. Jesus sa "Gå ut och predika" och det gör JV, det är sant. Vem bestämmer vad som är viktigt och vad som är oviktigt?

Det de gör räcker tydligen...

Jag kan bara tala för mig själv i frågan om korset...jag anser inte att det finns tillräckligt stora bevis för att det var en påle. Det kan lika gärna ha varit ett kors. Jag säger numera "trä" -för det är vad som oxå står i Bibeln att det var.
JV är lite för envisa vad gäller pålen...med tanke på bevisen för det. (Skulle inte Eberhard återkomma ikväll ang just detta? Han e duktig på att förklara det med. Ifall du e intr.)
Jag tycker att man kan tro på vilket man vill av det som vittne, borde inte spela ngn roll.
Det som spelar roll är vad som hände på detta "trä".

Och man måste ju inte springa runt med varken en påle eller ett kors runt halsen.

Hedniska högtider -som det kallas, ska inte firas. Ok...bryr sig Gud om det egentligen?
"Nu firade du jul så ajöss med dig"
Var i Bibeln står det att det är fel?

Visste du att vigselringen har ett hedniskt ursprung? Det står i en av JVs egna böcker uppräknat tillsammans med en hel massa saker som har samma ursprung.
....hur många JV som du känner har vigselringar?....
Bryr sig Gud om hedniska ursprung bara ibland?

Är det Bibeln man tror på är det ju den som ska bestämma.
Men jag vet inte om den har gjort det i de här frågorna...
2009-10-22, 14:38
Medlem
Citat:
"Liv - ett resultat av evolution eller skapelse"
Denna bok behandlar evolutionen

Du menar att alla JV måste kunna allt om evolutionen och andra religioners trosuppfattningar på rak arm precis just när DU frågar? Varför? Om jag frågar ett JV om saker dom inte har någon koll på så brukar dom återkomma när dom vet mer. Alla kan inte vara allvetare som du
Kul att du hänvisar till just den boken, jag har den. Det är en trevlig bok med fina bilder, problemet är bara att den är full av lögner. Den bygger på argumentet att naturen är jättekomplicerad och därför kan inte blind slump ha skapat människan. Det argumentet bemöttes redan av Darwin, man har faktiskt fräckheten att ta med den första delen av citatet där han tar upp problemet med "irreducerbar komplexitet". Självklart är detta bara quote mining, en ganska populär metod bland JV. Boken tar dessutom upp flagellbakterier, ögat och vingar- vilka det finns utmärkta evolutionära förklaringar för.

Den som skrev den boken är antingen riktigt korkad eller fullständigt oärlig.

edit: nej, jag förväntar mig faktiskt inga som helst naturvetenskapliga kunskaper från JV. problemet är att JV utger sig för att kunna saker de inte har en aning om.
2009-10-22, 14:42
Medlem
Citat:
citat ConDodgy
Återigen följer dom det som står i bibeln, och blir därför kritiserade. Kritisera isåfall bibeln.

Ja de följer det exakt, två och två -från dörr till dörr (står visserligen från by till by, men ändå)
Jag kritiserar inte det, bara svarade på din undran om varför människor retar sig mer på JV än andra. Det kan vara en orsak, det är ngt jag fått höra åtskilliga ggr.

Citat:
citat ConDodgy
Finns det fler pedofiler inom JV än nån annanstans? Garanterat nej.

Kanske inte det.
Återigen svarade på din undran om varför människor retar sig på JV mer än på andra. Detta kan oxå vara en orsak + oförmågan att stå för misstagen gällande detta.

Citat:
citat ConDodgy
JV har svar på vad dom tror. Vad tror andra?

...vad menar du?
Senast redigerad av Leviticus 2009-10-22 kl. 14:45. Anledning: Hade svarat lite fel...
2009-10-22, 14:56
Medlem
Yiddishs avatar
en fråga till er "vittnen": Tror ni att Gud helar och botar sjukdomar och utför mirakel på människor?
2009-10-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
en fråga till er "vittnen": Tror ni att Gud helar och botar sjukdomar och utför mirakel på människor?

Ja på Bibelns tid, men inte nuförtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in