2009-08-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faderzopiklon
Hej!alltså det jag menar är:att jag har alldrig träffat givmildare folk än jehovas
vittnen, alla andra kristna organisationer verkar bry sig så mycket om "pengar" jag kände några vittnen som komm med mat mitt i natten

Tror inte att JV är varken mer eller mindre givmilda än andra.
Och när de är givmilda så handlar det om personen som är det, inte organisationen.
Jag känner människor som var givmilda innan de var JV och fortsatte med det efter.
Känner också människor som var givmilda när de var JV och var det precis lika mkt efter att de lämnat den religionen.
När det gäller pengar så vet alla som har erfarenhet av JV att det pratas ganska mkt om pengar där med.
2009-08-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Vad gäller Fläskbert: Har du kanske noterat att han i stort sett aldrig ger uttryck för några egna tankar?.

Det är Bibelns ord som gäller och det kommer ni att förstå
Bibelns ord är mina.
Sedan får ni jiddea med varandra så mycket ni orkar, ni ändrar inte på Guds ord.

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."
2009-08-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bibelns ord är mina.
Sedan får ni jiddea med varandra så mycket ni orkar, ni ändrar inte på Guds ord.

"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Du gör samma misstag om och om igen, Flexbärt.
Du återger Vakttornets tolkningar av Bibeln ord.
Det är en helt annan sak.
Trist att du aldrig förstår skillnaden.
2009-08-22, 22:54
Medlem
[quote=Leviticus]
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Det är ju skrämmande men det är verkligen så det är...har man en annan åsikt om ngt än vad Sällskapet har så har man en annan åsikt än Gud.
Hur kan man se att det skulle va rätt??....??
Och om man lämnar org så lämnar man Gud....det är chockerande höga piedestaler man parkerar sig på. Otroligt egentligen.

Andra meningen blir oxå sann om man ser till hur JV resonerar...det är han som lett org genom alla år.
Men det blir ju lite "snurrig professor varning" över det hela...-"nu vill jag att ni gör så här, eller kanske inte, eller jo förresten...ups (!) det blev visst inte bra...äh, lite svinn får man räkna med...svårt det här , hur ska jag ha det? Hm, så här kan ni göra och det här året kan ni poängtera e viktigt...så får vi se vad som händer då. Måste bara komma ihåg att göra ngt då så det blir ngt som händer då...vad vet jag inte men vi säger så tills vidare......Oj jag glömde visst. Men det kommer ju fler år. Vilket kan passa då då....hm..."
osv osv osv

Håller med, det är chockerande.
DSK uppför sig hemskt konstigt.
Först varje gång en lära ska prånglas ut så använder de auktoritetstaktiken.
"Vi är ledda av Gud och ni måste lyda oss om ni inte vill trotsa Gud själv."
Sen när en förutsägelse slår fel eller en lära måste ändras för att verkligheten har kommit ikapp dem, då blir det.
"Vi är bara vanliga ofullkomliga människor som gör så gott vi kan."
Fine det sista kan jag köpa, men varför säger de aldrig det från början?

Ska vi tro på JV's påståenden om Guds vägledning så framstår en märklig Gud som det blir svårt att ta på allvar.
Din beskrivning blir sorgligt träffande.
2009-08-23, 15:25
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har en granne som är ett vittne, och han brukar tillsammans med sin väldigt överviktiga och korta JV-vän bjuda upp thailändska prostituerade hem till honom.
Båda klär sig alltid i kostymer, beter sig väldigt sansat och ordentliga på ett otäckt sätt då grannen tex hälsar på varenda person genom att viska hejhej och lyfta upp handen och nicka.

Hur ser JV's på prostitution? Gick ett reportage om att väldigt många pedofiler söker sig till JV för att där kan dom fritt härja bland barnen då dom inte yttrar ett ord, och skulle det visa sig att barnen berättade för föräldrarna och dom vidarebefordrar det till "dom äldsta" så väljer dom att sköta allting inofficiellt, och inte blanda in polisen.

Prostitution är något avskyvärt i Guds och våra ögon.
Det är inte ett handlingssätt som är godkänt som JV.
2009-08-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Prostitution är något avskyvärt i Guds och våra ögon.
Det är inte ett handlingssätt som är godkänt som JV.

Jag håller med dig här. Jag är säker på att ett Jv inte bjuder hem prostituerade och jag är också säker på att pedofiler inte söker sig till Jv för att denna rörelse skulle vara ett paradis för pedofiler
2009-08-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bibelns ord är mina.

Nej, det är vad SÄLLSKAPET Vakttornet säger att Bibeln säger som du håller dig till. Nästan alltid, dvs när du vet vad SÄLLSKAPET säger, vilket inte alltid är fallet.
2009-08-23, 17:53
Medlem
Citat:
Hej!jag har läst lite av det ni skrivit måste berömma jehovas vittnen pga av deras givmildhet.tycker det är fel att säga att någon som "tror" är hjärntvättad efter som ni inte känner personen i fråga.

Jv är inte speciellt givmilda även om det finns undantag. Indoktrineringen gör att man är negativ till hjälporganisationer och därför är njugga att skänka till dessa. Visst är Jv i allmänhet hjärntvättade. Du har för lite erfarenhet av Jv när du säger motsatsen. Ett Jv håller ALLTID på vad ledningen sagt, dvs om man känner till detta, vilka de flesta i flesta fall gör. Det är så gott som omöjligt att få ett Jv att erkänna att Jv har fel i något avseende. Det har jag mångårig erfarenhet av.
2009-08-23, 18:04
Medlem
En fråga till er som har vuxit upp med jehovasvittnen?

Hej! varför pratar dom flesta inom sällskapet vilka gud ska "rädda" och inte?,det står väll att man ska få "evigt liv" om man tror på herren jesuskristus? och att även om han än så dör så ska han leva om han tror på mig står det väll? hoppas jag skrev rätt nu
2009-08-23, 18:16
Medlem
Hädaren Flexbärt

[quote=Flexbärt]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Jag ser att ni ylar om ert tjafs, men det får ni ha för er själva.

2 Moseboken 20:7
"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt#, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt¤ sätt."

* Bruka eller uttala; ta (lyfta) upp, bära.

#
3 Moseboken 19:12
"Och ni skall inte svära falskt vid mitt namn, så att du vanhelgar din Guds namn. Jag är Jehova.#

Ordspråksboken 30:9
"så att jag inte blir mätt och förnekar dig och säger: ”Vem är Jehova?” eller blir fattig och stjäl och kränker min Guds namn.
(Hesekiel 36:21) Och jag skall ha medömkan med mitt heliga namn, som Israels hus har vanhelgat bland de nationer som de har kommit till.”"

¤
3 Moseboken 24:16
"Den som skymfar Jehovas namn skall ovillkorligen dödas. Hela menigheten skall ovillkorligen stena honom. Såväl den bofaste främlingen som den infödde skall dödas när han skymfar Namnet.

5 Moseboken 5:11
"Du skall inte bruka Jehovas, din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som brukar hans namn på ett ovärdigt sätt."

Josua 9:20
"Så här skall vi göra med dem, medan vi låter dem leva, så att inte harm kommer över oss på grund av den ed som vi har svurit dem.”

Lysna på varningar och ta till er i akt.

2 Per 3:3
"3*Ni älskade, detta är nu det andra brevet jag skriver till er, och i det, liksom i mitt första, söker jag väcka upp er klara tankeförmåga genom att påminna er om"

Jud 18
"18*de brukade säga till er: ”I den sista tiden skall det finnas hånfulla människor som vandrar enligt sina egna ogudaktiga begär.”

Så, nu lämnar jag er och hoppas för egen skull att ni slutar förfölja Jehov.

"Ylar om ert tjafs"? JAG är BARA EN PERSON! Det var du som ville låtsas vara en förståsigpåare med kunskaper som vi icke-Jv inte hade. Du påstod för några månader sedan att vi inte kände till att "Sällskapet" inte längre fanns!

Men jag visste att det fortfarande fanns, och för att bevisa att du är en okunnig charlatan när det gäller Jv, så anför jag nu från Jvs senaste bok på svenska, den 223-sidiga bok i vakttornsformat som kom ut på sommarens sammankomster. Den heter "Vittna grundligt om Guds kungarike". På försättsbladet sägs att boken är copyrightad både av WATCH TOWER BIBLE AND TRACT SOCIETY OF PENNSYLVANIA och WACHTURM BIBEL-UND TRAKTAT-GESELLSCHAFT DER ZEUGEN JEHOVAS, E.V., SELTERS/ TAUNUS, dessutom tryckt i Tyskland av "Wachtturm-gesellschaft, Selters/Tanus".

Så SÄLLSKAPET VAKTTORNET är i högsta grad fortfarande en realitet, trots att du låtsat veta något annat. Shame on you.

"slutar förfölja Jehov."? Jag har aldrig förföljt Jehov.! Om du menar "Jehova" hädar du när du menar att Jvs och dina egna felaktigheter är Jehovas uppfattningar. Du hädar! Att påtala fel hos en alltigenom mänsklig organisation är fullständigt kristet och legitimt och är inte att "förfölja Jehov." Jv har ju själva världsrekordet i kritik av kyrkor och rörelser som påstår sig vara kristna.
2009-08-23, 18:16
Medlem
Citat:
Hej! varför pratar dom flesta inom sällskapet vilka gud ska "rädda" och inte?,det står väll att man ska få "evigt liv" om man tror på herren jesuskristus? och att även om han än så dör så ska han leva om han tror på mig står det väll? hoppas jag skrev rätt nu

Därför att Gud inte ska rädda alla, enligt vad JV tror.
Han räddade inte alla på Noas tid och han gör det inte vid Harmageddon heller.

Dör man däremot innan Harmageddon -oavsett om man är ett JV eller inte så får man uppstå.
2009-08-23, 18:19
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

"Ylar om ert tjafs"? JAG är BARA EN PERSON! Det var du som ville låtsas vara en förståsigpåare med kunskaper som vi icke-Jv inte hade. Du påstod för några månader sedan att vi inte kände till att "Sällskapet" inte längre fanns!
QUOTE]

Va? Har han sagt så? Har jag missat...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in