Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Hur lyckas Jesus med att göra vatten till vin? Sen är det väl ändå inte bara JV som tror på det som står i bibeln?

(Det står om noa och arken i bibeln för er som inte förstod min ironiska twist)
Nej jag har iof tagit upp kristendomen i sin helhelt när jag har skrivit. "ABRAHAMITISKA" och "Sen har vi ju den kända om Noak's ark som även tas upp i flera historier runt om i världen bland annat i den kinesiska historian. Men hur fan lyckas han trycka in ALLA djur på jorden i en träbåt?" Om du är dum nog nu att inte förstå det jag menade så menade jag att den historien nämns lite här och där och inte bara i bibeln.
Citat:
Jadu. Enligt vetenskapen så har väl människan funnits längre än så. Då är du inne på evolutionsteorin förstår jag? Bevis för att indianer har så lång historia? Detta har jag ingen aning om men vore kul att höra.
Du har ju grottmålningar som är 30-40 tusen år gammla i bland annat australien.
Hur kommer det sig annars att kineseser,afrikaner,indiander och vita ser så otroligt olika ut? kan det kanske vara att det skett en liten ändrig i genetiken där, kanske tom en sorts evolution? Eller skapade gud en svart Eva och en Asiatisk Adam bara för att specca till det lite med en av sina magiska formler?
Det finns inget konkrekt svar på om människan härstammar från apan eller om det är en gud som gjorde dem med lite magi och damm. Men evolutions teorin är ju den som i dagens läge är mest logisk. Finns ingen logik i hur man kan trolla fram en människa ur intet. Då finns ju isf jultomten och troll också?
Citat:
Åter igen, är det bara JV som tror på bibeln och det som står där? Hade Abraham en fru som var en sorts gud? Där hängde jag inte med alls =)
Nej absolut inte men alla religioner härstammar ju från samma skit från början så.. Om du försöker läsa så ville jag bara påpeka att Abraham kom från området runt staden Ur. Det jag ville få fram är att i äldre historier om semit guden Yahweh så hade han en fru. ALLTSÅ GUDEN JEHOVA HADE EN FRU.
Citat:
Om det är lätt att tyda bibeln, varför finns det så många översättningar då? Förstår inte hur du kan få detta till att du motbevisar JV? Att dom anser att dom har den mest rätta översättningen är väl ganska självklar.
Lätt och lätt det är inte lätt men man måste förstå vissa ord val i bibeln att dem inte alltid betyder det man tror. tex så betyder ordet "Gud" inte alltid just Gud utan det kan betyda en människa som är i lite högre rang en de andra tex en präst eller en vis man,äldre etc. Med andra ord skall den inte tolkas BOKSTAVLIGEN
Citat:
Möjligtvis är du ute efter att motbevisa bibeln och inte JV (förutom 607 då).
Abrahamitiska religioner i sin helhet dvs. judendom,kristendom,JV,katolicm etc etc.. då de alla är i grund och botten är sittandes på samma båt.