2009-10-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Vem leker "herre på täppan"? Religionen har "lekt" väldigt mycket genom historien med många människors död som resultat, men just den leken vet jag inte
Om det finns en gud som skapat allt så spelar nog inte vad vi människor gör så stor roll, men jag tror nog att uppsåtet med att bibeln överhuvudtaget kom till var att människorna skulle följa det som står i den.

Gud skapade ett paradis på jorden, och människor som skulle leva i detta paradis. Den egentliga meningen med människors existens är väl ganska självklar, vi skulle leva i ett paradis på jorden. Står ju klart och tydligt i bibeln, och det är inte speciellt komplicerat.

Tolkar dom bibeln på rätt sätt så stämmer det ju =)

Alla religioner leker herre på täppan. Inkl JV.
Bibeln är skriven av människor för länge sedan...Gud finns även nuförtiden...det sätt varpå människor tolkat bibeln och andra heliga skrifter har resulterat i det vi idag ser i världen...funkar det bra? Bra resultat?
Är det ngt vi missat? Ngt vi kan få reda på idag?

En tolkning är att människan skulle leva i ett paradis.
2009-10-20, 15:40
Medlem
Citat:
Det var väl bara Adam & Eva som var med då?

Till och med jag fattar ju att gud som skapat allt vill att människorna som han skapat ska lyda honom, och följa hans lagar. Det var inte speciellt tuffa papper heller att låta bli frukten på ETT träd. Jag är övertygad om att det fanns andra "lagar" som Adam & Eva var tvungna att rätta sig efter. Du har ett fritt val i Sverige, du får göra vad du vill så länge du håller dig inom lagarna.

Sen om du vill veta hur JV ser på saken så kanske du skulle uppsöka ett sådant? Här lär du inte få några vattentäta svar iallafall.

Vad han ville med oss människor skrev jag ovan, men den planen sket sig. Vi är väl nu inne i plan B. Svaret borde man kunna hitta i Bibeln helt enkelt.

Jo just vid det tillfället var det bara Adam och Eva enligt Bibeln.
Jag menade, som du nog förstod, att alla människor är födda med den fria viljan.

Vad Gud vill med oss människor är en intressant fråga.
Lydnad säger du...varför?
Det finns en hel del lagar i de hebreiska skrifterna (GT)...är det lagar du kopplar ihop med en kärleksfull Gud?
Vill han ha vår blinda lydnad som är grundad på rädsla för att göra fel och dö?
Känns inte det som en mer mänsklig tyranns styre?

Jo jag vet ju som sagt vad JV säger om saken.
Jag diskuterar med dig nu, inte med vittnena.

Plan B?
2009-10-20, 15:49
Medlem
Citat:
Jag får ursäkta om jag låter aggresiv, det blir lätt så när man läser vissa inlägg här

Vad är rätt och vad är fel? Om man är kristen så borde Bibeln vara rätt, allt annat fel. Har svårt att få ihop att alla religioner skulle vara rätt. Det finns säkert fortfarande folk som tillber solen, och tror att den är gud. Har dom också rätt? Dessa tillber ju det som gud har skapat, istället för honom själv. Detta är ju bara ett litet exempel.

Jag har inget problem med att folk tror som du, tvärtom kör hårt =) Men i mitt huvud går det inte ihop.

Hur tror jag menar du?

Det kanske inte handlar om vad man tror...det handlar kanske om vem man är och vem man blir pga det man tror...?
Hur ska vi vara för att få det att fungera på planeten?
Vilken väg ger frid och harmoni? Kärlek?
Om vi vänder oss inåt och letar, kan vi hitta ngt där? Kan en väg till Gud finnas där? Om han nu inte behöver ngn org för att kunna stå i kontakt med oss...kan vi hitta honom via oss själva?
Du vet väl att man inte kan älska andra innan man älskar sig själv?

"Fred kommer inifrån, sök den inte utifrån" -Buddha
2009-10-20, 15:49
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men då har de bestämt att Gud bestämt att han behöver en org för att kunna rädda människor.
För räddningen går endast genom JVs org.

Nu krånglar du till det i onödan =) Räddningen går endast genom att följa guds ord, dvs bibeln. JV tror på att bibeln är sann, att den är den enda vägen och dom försöker följa det som står i den. Förstår inte problemet.

Kan man utläsa i bibeln att alla religioner är rätt väg?
2009-10-20, 15:56
Medlem
Citat:
Nu krånglar du till det i onödan =) Räddningen går endast genom att följa guds ord, dvs bibeln. JV tror på att bibeln är sann, att den är den enda vägen och dom försöker följa det som står i den. Förstår inte problemet.

Tycker du?
Men det är det JV lär ut...att räddningen endast går genom JVs org. Man måste erkänna den styrande kretsen som Guds enda språkrör i våra dgr.
De som står utanför Guds org vid Harmageddon kommer att utplånas.
Gud är alltså låst att rädda endast de som är medlemmar.

På Jesu tid fanns det fariseer, och de var inte på "rätt" väg enligt Jesus. Han hade mkt att säga ang deras uppförande...hur de ville synas, hur de ville höja sig över andra människor, hur de skapade regler som låste människor, osv.
Där handlade det om att deras tro gjorde dem till människor som inte behandlade andra likvärdigt. Deras "tro" var ytlig och förde inget gott med sig.
Återigen, den tro vi har...vad gör den oss till för människor?
2009-10-20, 16:01
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
En tolkning är att människan skulle leva i ett paradis.

Vad för andra tolkningar finns det? Han satte väl inte människor på jorden för att dom skulle bo nån annanstans?

Angående avfällingar:
1 Kor. 5:9-11
"I mitt brev skrev jag till er att ni ska sluta upp att vara i sällskap med otuktiga människor, men jag menade inte helt och hållet med den här världens otuktiga eller giriga och utsugare eller avgudadyrkare. Annars skulle ni ju behöva gå ut ur världen. Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan."

2 Joh. 6-11
"...Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."
2009-10-20, 16:12
Medlem
Citat:

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."
2009-10-20, 16:18
Medlem
Citat:
Angående avfällingar:
1 Kor. 5:9-11
"I mitt brev skrev jag till er att ni ska sluta upp att vara i sällskap med otuktiga människor, men jag menade inte helt och hållet med den här världens otuktiga eller giriga och utsugare eller avgudadyrkare. Annars skulle ni ju behöva gå ut ur världen. Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan."

2 Joh. 6-11
"...Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Ang avfällingar? Var finns ordet avfälling i dessa texter?

Var Jesus så här mot människor med sådana problem?
(Dessa verser är skrivna av människor. Glöm inte det.)

I den första talas det om en "så kallad broder"....alltså ngn som fortfarande var med i församlingen? Handlar alltså inte om uteslutning...och absolut inte om avfällighet. (Inte i den mening det har blivit idag.)

Du skulle ha tjockat på orden i början av den andra versen istället..."om någon kommer till er och inte för med sig den läran..." (vem kommer och för med sig vilken lära?) (En utesluten, en avfälling?)

Och sist men inte minst...rimmar detta med en Gud som ÄR kärlek?
"Hälsa inte på varann, stäng ute era trosfränder, avvisa alla som tänker annorlunda...så ska ni se mina små människor, då blir det fred på er jord!..."

Och "onda gärningar"...vad är det för ngt? Varför kan människor göra dumma saker? För att de mår dåligt? För att de varit med om övergrepp? För att det finns en liten skada i hjärnan? osv...
Vill Gud stänga ute sådana?
Vart tog "förlåta" vägen?
2009-10-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Precis så står det.
Och vilka hävdar inte att de gör Guds vilja och utför gärningar i hans namn?
2009-10-20, 16:22
Medlem
Detta var jätteintressant, men jag måste tyvärr pausa en stund nu.
Återkommer senare!
2009-10-20, 16:26
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Tycker du?
Men det är det JV lär ut...att räddningen endast går genom JVs org. Man måste erkänna den styrande kretsen som Guds enda språkrör i våra dgr.
De som står utanför Guds org vid Harmageddon kommer att utplånas.
Gud är alltså låst att rädda endast de som är medlemmar.

På Jesu tid fanns det fariseer, och de var inte på "rätt" väg enligt Jesus. Han hade mkt att säga ang deras uppförande...hur de ville synas, hur de ville höja sig över andra människor, hur de skapade regler som låste människor, osv.
Där handlade det om att deras tro gjorde dem till människor som inte behandlade andra likvärdigt. Deras "tro" var ytlig och förde inget gott med sig.
Återigen, den tro vi har...vad gör den oss till för människor?

Fariseerna
De älskade pengar.
Rättvisa, barmhärtighet, trohet och kärlek till gud förlorade dom helt ur sikte.
De överträdde guds lag när de höll fast vid människogjorda traditioner.
De planerade att döda Jesus.
Till en blind man som Jesus hade botat på sabbaten sade de om Jesus: "Det här är inte en människa från gud, eftersom han inte håller sabbaten."

Dom motarbetade Jesus ganska kraftigt, och att jämföra JV med Fariseerna känns väldigt konstigt.
2009-10-20, 16:31
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Precis så står det.
Och vilka hävdar inte att de gör Guds vilja och utför gärningar i hans namn?

"...den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna."

De som gör guds vilja, inte dom som hävdar att dom gör det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in