Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Angående avfällingar:
1 Kor. 5:9-11
"I mitt brev skrev jag till er att ni ska sluta upp att vara i sällskap med otuktiga människor, men jag menade inte helt och hållet med den här världens otuktiga eller giriga och utsugare eller avgudadyrkare. Annars skulle ni ju behöva gå ut ur världen. Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan."
2 Joh. 6-11
"...Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."
Ang avfällingar? Var finns ordet avfälling i dessa texter?
Var Jesus så här mot människor med sådana problem?
(Dessa verser är skrivna av människor. Glöm inte det.)
I den första talas det om en "så kallad broder"....alltså ngn som fortfarande var med i församlingen? Handlar alltså inte om uteslutning...och absolut inte om avfällighet. (Inte i den mening det har blivit idag.)
Du skulle ha tjockat på orden i början av den andra versen istället..."om någon kommer till er och inte för med sig den läran..." (vem kommer och för med sig vilken lära?) (En utesluten, en avfälling?)
Och sist men inte minst...rimmar detta med en Gud som ÄR kärlek?
"Hälsa inte på varann, stäng ute era trosfränder, avvisa alla som tänker annorlunda...så ska ni se mina små människor, då blir det fred på er jord!..."
Och "onda gärningar"...vad är det för ngt? Varför kan människor göra dumma saker? För att de mår dåligt? För att de varit med om övergrepp? För att det finns en liten skada i hjärnan? osv...
Vill Gud stänga ute sådana?
Vart tog "förlåta" vägen?