2009-10-20, 12:59
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emodolf
Jag har aldrig sett någon ta i så hårt för en viss sak som ConDodgy. Seriöst hördu, du borde tagga ner och prioritera andra saker. Om du hade lagt lika mycket tid på fysik och forskningen däromkring som du spenderar på att munhuggas i denna tråd så hade du lyckats upphäva tyngdlagen vid det här laget.

Har inte suttit här o skrivit på ett halvår för det är bara en jävla rundgång. Sen dyker det upp nån jävla tomte som du och harklar ur sig nåt idiotiskt, det gör inte att lusten att sitta här och skriva höjs direkt.

Seriöst hördu, skit du i vad jag gör, dumfan. Kryp tillbaka till grottan.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-20 kl. 13:02.
2009-10-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unlighted
Hej Leviticus.

Har inte för avsikt att ändra din uppfattning om gud. Du har ställt många förnuftiga frågor och att ifrågasätta är ett sundhetstecken istället för att blint tro. Det är en helt naturlig del i det inre sökandet och ska så vara, sen kan de skriftlärda säga vad de vill!

Det är stundtals lätt att snöa in sig i gamla tankemönster. Ibland stirrar man sig blind på enstaka delar och missar helheten. Att söka kunskap utanför "lådan" kan vara lämpligt då det råder stor oenighet inom kristendomen. I flertalet andliga traditioner runtom i världen finns det gott om ledtrådar. Några exempel är buddhism, gnosticism, taoism och sufism.

Inom autentiska religioner utgör inre upplevelser grunden till uppvaknandet/uppståndelsen. Lärjungen genomgår en lång och krävande andlig praktik och beroende på mognadsgrad inviger mästaren lärjungen i allt djupare stadier. När praktiken är fullbordad och lärjungen nått målet/källan blir lärjungen/lammet själv lärare/mästare/herde. Det finns en del ledtrådar i bibeln:

"Lärjungen är inte förmer än sin lärare, men när han är fullärd blir han som sin lärare." Luk 6:40

Kristendomen och dess "präster" lider dessvärre idag brist på kunskap om källan och hur man tar sig dit:

"Och han sade till mig: "Det har skett. Jag är A och O, början och slutet. Jag skall låta den som törstar dricka fritt ur källan med livets vatten." Upp 21:6

"Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv." Joh 4:14

Troligtvis var det väldigt länge sedan kristendomen hade autentiska lärare som ledde lärjungar till källan. Att den kristna "eliten" som idag representerar kristendomen har satt rejäla käppar i hjulen råder det mindre tvekan om. Det råder andlig torka och allt fler lämnar och överger det lilla som ännu finns kvar. Kristendomen är tragiskt nog ett sjunkande skepp. Om det är en slump eller inte att utomstående andliga traditioner hamnar på tapeten i väst får var och en ta ställning till.

Likheterna inom olika religioner är många. Kristendomen är inte på något sätt unik. Exempelvis talar buddhister om andlig upplysning och kristna om andlig födsel. Att som kristen medge att de olika benämningarna skulle ha samma innebörd vore väl att häda! :-) Siddharta Gautama blev efter en tid Buddha och Jesus blev så småningom Kristus.

Ledtrådar och likheter finns det gott om, de är bara lite svåra att uppmärksamma.

Lycka till på resan!

Hej,
tack för din intressanta text!
Jag har bara lite svårt att greppa vad det var du ville ha sagt...kanske jag som e seg...men återkom gärna med en poäng.

Vad har du funnit i detta virrvarr av trosuppfattningar?
2009-10-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag tror ingen med kärlek kan vara oberörd av de hemska katastrofer som hände runt i vår värld och våldet börjar smyga sig på även i vårt lilla land.

Klart man inte kan vara oberörd av hemska saker som händer.

Men sen då...? Hur gå vidare efter att man blivit berörd?
Vad är lösningen? Hur ska människor kunna leva utan hemskheter?

Är lösningen religioner? Som hävdar sin ensamrätt på Gud...och därigenom anser sig ha rätten att döda andra både fysiskt och psykiskt?
Religioner som utestänger människor som inte passar xakt in i mallen?
Som visar på en Gud som beter sig som dem?
2009-10-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Det vet du redan så varför fråga mig?

Detta tror jag är en myt. Upp till var och en att bestämma. Och nej, du behöver inte komma o kontra med "då blir dom uteslutna". Behövs extremt mycket mer för att bli utesluten.

Föräldrar bestämmer över sina barn. Ja det är hemskt.

Jag vet vad JV lägger för betydelse i ordet avfälling. Bl a annat de som har mindre fördelaktiga erfarenheter från JV och som berättar det öppet för andra.
Varför är det fel?
Varför anser man sig stå så mkt över en annan att man tillåter sig att stämpla denna som avfälling?
Är det ett kristet kärleksfullt sätt att behandla medmänniskor? Vad vet man om hur denna person haft det och hur den mår?
Varför inte bara låta denna person göra sitt val och sen låta det vara? Måste man bete sig som en grinig unge för det?
Varför hämnas med att stämpla ngn eller att inte ens kunna se på ngn man möter på stan? Inte kunna säga hej...?
Förstår du hur jag menar?
Vad ger det för positiva vibbar till den värld man hela tiden menar blir värre och värre?

Nej man kanske inte blir utesluten direkt om man undersöker andra religioner eller trosuppfattningar...men går du på djupet i det kan du räkna med att äldste kommer att vilja prata med dig och regelbundet höra sig för hur du tänker.
Man får t ex inte besöka andras möten/gudstjänster...det klassas som otrohet mot Gud och hans organisation.
Det har poängterats på möten att JV inte behöver andra publikationer än just JVs för att lära sig om andra religioner...T ex boken: "Människans sökande efter Gud". Den ska räcka för de JVn som vill veta mer om det.

Visst är det föräldrarna som bestämmer över sina barn...bara de fattar varför de gör det.
Men är det verkligen de själva som gör det om de gör på ett visst sätt bara för att det sagts så från org?
Varför är det farligt om ungen får vanlig vetskap om andra religioner? Religionsundervisningen i skolan är ju inte ute efter att få ngn att bli ngt speciellt.
Här misslyckas man med den "fria viljan" oxå....
2009-10-20, 14:41
Medlem
Citat:
Trams. Dom tror att dom har sanningen, ja. Och? Dom tror att det finns EN rätt väg och inte HUNDRA. Det är ju fan så mycket mer pantat att tro att alla religioner har rätt och kommer överleva "harmageddon". Buddhisterna återföds ju redan genom reinkarnation, hur får du ihop det? Jag skulle inte gå med i en religion om jag inte trodde att det var den enda vägen att gå, och då är alla andra vägar fel väg.

Det är precis denna aggressiva attityd som du verkar ha nu som detta tävlande i "vi har rätt religion" leder till.

Jag känner igen det du säger i försvar för detta för förr sa jag precis samma sak.
Men vad är rätt och vad är fel? Ser Gud på detta som vi gör? Vill han att vi ska tävla, slåss och utestänga?
Har Gud skapat alla människor med sina olika egenheter, erfarenheter, personligheter, svårigheter, tankar och fria viljor bara för att vilja ha dem inpressade igenom samma mall?
En del kan ju inte ens tro! Det är inte deras grej! Varför? Pga uppfostran kanske? Pga händelser i livet?
JV säger då att Gud drar dem till sig som är ämnade för att tro...det betyder att de andra lämnas utanför -av Gud själv.

Jag tror inte att ngn religion har den slutgiltiga sanningen. Ingen av dem bidrar till en bättre värld. Alla hjälper sina medlemmar att se ned på sina medmänniskor och att visa detta synsätt antingen med vapen, terror eller mobbing.
Jag tror att de religiösa grupper som finns har snöat in på sin egen rättfärdighet att de missat hur det egentligen ligger till.
Hur Gud egentligen menat.
2009-10-20, 15:04
Medlem
ConDodgys avatar
Jag får ursäkta om jag låter aggresiv, det blir lätt så när man läser vissa inlägg här

Vad är rätt och vad är fel? Om man är kristen så borde Bibeln vara rätt, allt annat fel. Har svårt att få ihop att alla religioner skulle vara rätt. Det finns säkert fortfarande folk som tillber solen, och tror att den är gud. Har dom också rätt? Dessa tillber ju det som gud har skapat, istället för honom själv. Detta är ju bara ett litet exempel.

Jag har inget problem med att folk tror som du, tvärtom kör hårt =) Men i mitt huvud går det inte ihop.
2009-10-20, 15:04
Medlem
Citat:
Och vem har gjort detta? Du känner förstås många? Du har säkert många släktingar som behöver läkarvård och måste ha blod också? Låter som en skröna, eller så tycker dom väl det är kul att se anti-jv´s bli pissed =) Sounds like a joke to me.

Dom tror ju på att all annan religion är falsk, vad skulle dom säga då? Om tavlan är blå, ska man säga att den är "inte så där väldigt gul?". Är det så förbannat jobbigt ifall JV anser att DIN religion är falsk? Det svider? (inte riktat mot Leviticus, utan rent allmänt)
En religiös grupp som själva anser att dom har fel, och alla andra har rätt...DET är en religion som är bra? Jag själv anser att alla religioner kan inte ha rätt religion.

Jag är ett JV sen många år. Det innebär att jag gått åtskilliga vändor i tjänsten med olika medförkunnare.
Jag har samtalat med medtroende privat och efter möten osv.
Ibland dyker det upp...samtal om platser man vill bo på efter Harmageddon...kanske det där huset eller den där gården...hoppas bara de som dör i det hushållet dör utanför huset -blir så äckligt annars.
Jag hängde med i dessa planeringar om framtiden...allt som fanns skulle bli vårt en dag! Och det är ju så man tror.
Så det är ingen skröna. Alla kanske inte tänker och pratar så, speciellt inte med ngn som inte är med...men visst finns det.

Att säga att andra religioner är falska....vad skapar det för attityd hos de egna medlemmarna? Ngt positivt? Kärlek?
En sak jag hade svårt för när jag var aktivt ute i tjänsten var att man ibland pratade med den besökte om just detta med en sann religion...vilka som har den sanna religionen...de flesta medförkunnare sa rätt ut att JV är de som hittat sanningen. Det bar mig emot att säga så. Varför?
Därför att jag då helt sonika klev över den jag besökte och ställde mig på en piedestal.
Man kör helt enkelt över den andre människans tro (om det finns ngn) och dennes livsval och menar att allt den tror på är käpprätt åt fel håll och det kommer att leda till evig död.
Man får inte glömma att JV oxå är en grupp människor. Med fel och brister, precis som andra grupper. Med felaktiga tolkningar & förutsägelser, precis som andra.
De kanske har saker och ting i sin tolkning som är bra, men det har även andra.
Hur det än är är de med i tävlan om "vi har den rätta religionen".
2009-10-20, 15:07
Medlem
[quote=Leviticus]Jag är ett Jv sen många år. QUOTE]

Der går inte att tjäna 2 herrar.
2009-10-20, 15:20
Medlem
Citat:
Du kan väl berätta om vad personen dom besökte hade sagt också, hur den hade uppträtt och agerat. JV är bara människor, dvs ofullkomliga som du och jag. En person säger en dum sak, och hela organisationen är på grund av detta ond.

Får dom inte tro att dom har sanningen? Låt dom tro det, så får du tro att du har sanningen...Svenska kyrkan får också tro att dom har den rätta religionen. Who cares? Detta betyder inte att dom rackar ner på andra. Dom är mer jämnställda än dom flesta andra religiösa organisationer, och det är ju otroligt att folk inte fattar det...dom vill väl inte fatta. Alla människor har lika värde, och det följer JV...sen att en o annan tomte uttrycker sig dumt är en annan sak.

Det finns så många andra exempel, skriver du. Varför har då jag inte stött på detta? Jag är uppväxt i denna organisation och det enda negativa jag har att säga om JV är att vissa är väldigt speciella. Om det beror på att dom är JV eller om dom bara är sådan vill jag låta vara osagt.

Nu är det ju inte så våldsamt många som skriver i den här tråden och ni som skriver här kanske har stött på rötäggen, vad vet jag.

Det kanske var så att den besökte hade haft en dålig dag och vräkte ur sig ngt mindre tilltalande.
MEN, JV kommer och knackar på hemma hos folk utan att blivit inbjudna...utan förvarning och oftast utan att den besökte ens vill ha ett besök.
Sååå, den som borde vara den som ska uppföra sig här är då...? JV, eller hur?
Vittnena har så lätt att, när det passar situationen, hävda att de är ofullkomliga och oxå gör fel. Och visst är det så.
Men det rimmar illa med den överlägsna attityd de sen kan ha mot världsliga människor i tanke och ord -medförkunnare emellan.
Organisationen står bakom denna anda som medlemmarna har i och med vad den lär ut via mötena, sammankomsterna och alla publikationer.
Om en sådan anda sen är ond eller inte...man kan väl bara fundera på vad positivt och vad sorts kärlek det sprider. Fungerar det eller fungerar det inte, blir saker bättre eller sämre?

Klart de får tro att de har sanningen. Klart de får tro att de vet allt som finns att veta i universum. Klart de får tro att de står närmast Gud.
Men för mig, som sett dem från både insidan och utsidan under så många år...är det tydligt att de missat så mkt.

Det handlar inte om rötägg, det handlar inte om personer som säger dumma saker. Det handlar om vad denna tro har fött fram för slags människor.
2009-10-20, 15:21
Medlem
[quote=Flexbärt]
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag är ett Jv sen många år. QUOTE]

Der går inte att tjäna 2 herrar.

Ok, menar du att jag tjänar två herrar? Vilka då?
2009-10-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vem är avfälling?

Citat:
Det vet du redan så varför fråga mig?

Vill bara få dig att tänka till.
2009-10-20, 15:26
Medlem
Citat:
- Gud behöver ingen organisation. Rätt. Gud behöver ingenting.
- Det är en människa som uppfunnit ordet "organisation", helt rätt.
- En människa har kommit på kombinationen av orden "Guds" och "organisation".

Varför man anser sig själva vara Guds organisation beror ju på att dom tror att dom är den enda grupp som följer guds ord. Väldigt enkelt.

Mänskligt synsätt? Vilka andra synsätt finns det? :-s

Men då har de bestämt att Gud bestämt att han behöver en org för att kunna rädda människor.
För räddningen går endast genom JVs org.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in