Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Och vem har gjort detta? Du känner förstås många? Du har säkert många släktingar som behöver läkarvård och måste ha blod också? Låter som en skröna, eller så tycker dom väl det är kul att se anti-jv´s bli pissed =) Sounds like a joke to me.
Dom tror ju på att all annan religion är falsk, vad skulle dom säga då? Om tavlan är blå, ska man säga att den är "inte så där väldigt gul?". Är det så förbannat jobbigt ifall JV anser att DIN religion är falsk? Det svider? (inte riktat mot Leviticus, utan rent allmänt)
En religiös grupp som själva anser att dom har fel, och alla andra har rätt...DET är en religion som är bra? Jag själv anser att alla religioner kan inte ha rätt religion.
Jag är ett JV sen många år. Det innebär att jag gått åtskilliga vändor i tjänsten med olika medförkunnare.
Jag har samtalat med medtroende privat och efter möten osv.
Ibland dyker det upp...samtal om platser man vill bo på efter Harmageddon...kanske det där huset eller den där gården...hoppas bara de som dör i det hushållet dör utanför huset -blir så äckligt annars.
Jag hängde med i dessa planeringar om framtiden...allt som fanns skulle bli vårt en dag! Och det är ju så man tror.
Så det är ingen skröna. Alla kanske inte tänker och pratar så, speciellt inte med ngn som inte är med...men visst finns det.
Att säga att andra religioner är falska....vad skapar det för attityd hos de egna medlemmarna? Ngt positivt? Kärlek?
En sak jag hade svårt för när jag var aktivt ute i tjänsten var att man ibland pratade med den besökte om just detta med en sann religion...vilka som har den sanna religionen...de flesta medförkunnare sa rätt ut att JV är de som hittat sanningen. Det bar mig emot att säga så. Varför?
Därför att jag då helt sonika klev över den jag besökte och ställde mig på en piedestal.
Man kör helt enkelt över den andre människans tro (om det finns ngn) och dennes livsval och menar att allt den tror på är käpprätt åt fel håll och det kommer att leda till evig död.
Man får inte glömma att JV oxå är en grupp människor. Med fel och brister, precis som andra grupper. Med felaktiga tolkningar & förutsägelser, precis som andra.
De kanske har saker och ting i sin tolkning som är bra, men det har även andra.
Hur det än är är de med i tävlan om "
vi har den rätta religionen".