2008-07-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Lätt att säga!
Men när man har levt nära JV hela sitt liv, och själv upplevt de negativa sidorna, då är det inte så lätt.

Har själv upplevt, men framförallt sett på mycket nära håll hur JV-organisationen har slagit sönder hela familjer, så att JV-föräldrar vänder ryggen åt sina egna barn, som inte längre vill vara JV.
Och sedan fortsätter dessa föräldrar den inslagna vägen, genom att inte heller ha någon önskan att ha kontakt med sina egna barnbarn.

Svårt att bortse från sådant när man har det inpå sig.
För att inte tala om alla i ens släkt som avstod från utbildning, för att Harmageddon var så nära (1975), och nu sitter med dåligt betalda och slitiga jobb.

Ja det är jättetråkigt men sant att det blivit så för många.
Det hade varit smartare att skaffa sig en utbildning och ett jobb som man kanske kunnat gå ner i tid på för samma lön som ett dåligt heltidsjobb istället.
2008-07-07, 22:18
Medlem
schabo-labos avatar
Raymond Franz i en intervju, efter ca 1:50 blir det intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=6c6I0fjiYNU
2008-07-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Vittnena tror inte att det är ett bestämt visst antal som kommer till paradiset. Man behöver inte tro på ett liv efter döden för att tro på paradiset. Det är de som överlever Harmageddon som bara fortsätter leva sina liv in i paradiset. Jorden ska byggas upp och återställas till ett paradis, av de som överlevt, med hjälp av Gud och Jesus (och Jesu medregenter -de 144000, den himmelska regeringen).Under denna återställningsperiod på tusen år (tusenårsriket) kommer jorden att bli ett paradis och människan åter fullkomlig. Det är även under denna period som människor som dött får uppstå.

Hmm varför ska det behöva ta tusen år? I bibeln skapar ju guden universum och allt på sex dagar. Visst har vi skövlat jorden men tusen år är väl att ta i. Skulle ju räcka med att guden knäppte på fingrarna och återställde allt eller? Låter som sagor för mig vilket det ju är.....
2008-07-08, 17:17
Medlem
Ikappenknapps avatar
Käka ecstasy ska ni få en snudd av himmelen bättre går inte att må!
2008-07-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Raymond Franz i en intervju, efter ca 1:50 blir det intressant.
http://www.youtube.com/watch?v=6c6I0fjiYNU

Hej, det var väldigt intressant att höra vad han hade att säga. Måste få tag i boken han skrivit.
2008-07-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hmm varför ska det behöva ta tusen år? I bibeln skapar ju guden universum och allt på sex dagar. Visst har vi skövlat jorden men tusen år är väl att ta i. Skulle ju räcka med att guden knäppte på fingrarna och återställde allt eller? Låter som sagor för mig vilket det ju är.....

Inte vet jag varför det ska ta tusen år. Bara svarade på frågan om paradiset tidigare. Visst låter det lite sagoaktigt. Eller så kanske det är det som är det sanna och som alla sagor efterapat. Vad vet jag. Vitsen med den långa tiden är också att de som uppväcks ska ha tid att välja sida, för att inte tala om hur lång tid det tar att organiserat uppväcka alla som dött. Inte vet jag. Jag skulle bara vilja lobotomera mig och bli lyckligt ovetande om allt vad tro och religion heter just nu. Undrar hur man kan vara så säker på sin sak efter allt som framkommit. Tänker på de vittnen här som oförtröttligt säger samma saker. Jag är ett vittne, ok, men jag är mest förvirrad över så mycket med det här.
2008-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Hej, det var väldigt intressant att höra vad han hade att säga. Måste få tag i boken han skrivit.

Finns att köpa via nedanstående länk
http://www.xjw.com/cki-2006.html

Eller att låna gratis på närmaste bibliotek
2008-07-09, 17:20
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Japp den är intressant, boken kan du låna på närmaste bibliotek, återkom gärna när du läst den.
2008-07-09, 17:36
Medlem
lar_berts avatar
Vitnnenas Jesus

Ja hur ska ni ha det? Skägg? Rakad? Korsfäst? Pålfäst? Lägg märke till att alla dessa olika varianter målats upp i vittnena som en korrekt bild. Det som däremot retar mig är synen av honom som pålfäst. Ren och fläckfri - några blodsdroppar, men annars inte mycket som tyder på att han genomgått tortyr med en niosvansad katt. Påminner snarare om en man som är på väg till en skönhetstävling. Vad sa Jesaja? "När vi såg på honom, kunde hans utseende inte behaga oss - han var som en för vilken man döljer sitt ansikte." Var Jesus på väg till en skönhetstävling, eller blev han misshandlad till oigenkännlighet? Hur ska ni ha det?
2008-07-10, 00:08
Medlem
Citat:
Inte vet jag varför det ska ta tusen år. Bara svarade på frågan om paradiset tidigare. Visst låter det lite sagoaktigt. Eller så kanske det är det som är det sanna och som alla sagor efterapat. Vad vet jag. Vitsen med den långa tiden är också att de som uppväcks ska ha tid att välja sida, för att inte tala om hur lång tid det tar att organiserat uppväcka alla som dött. Inte vet jag. Jag skulle bara vilja lobotomera mig och bli lyckligt ovetande om allt vad tro och religion heter just nu. Undrar hur man kan vara så säker på sin sak efter allt som framkommit. Tänker på de vittnen här som oförtröttligt säger samma saker. Jag är ett vittne, ok, men jag är mest förvirrad över så mycket med det här.

Står det någonstans i bibeln om en återuppbyggnad av ett paradis under tusen år eller är det en tolkning som Jv gör DaPuzzle? Finns det förresten andra trossamfund i så fall som har samma lära?
2008-07-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Står det någonstans i bibeln om en återuppbyggnad av ett paradis under tusen år eller är det en tolkning som Jv gör DaPuzzle? Finns det förresten andra trossamfund i så fall som har samma lära?

Jag har inte koll på alla samfunds läror vad gäller ett paradis på jorden, jag tror de flesta tror att man ska vara i himlen. Om inte för alltid så ska man dit och vända i alla fall för att sen komma tillbaka till jorden. Var det står i Bibeln? I Jesaja står det något om att Guds folk ska bli lika träd i ålder, att man ska bygga hus och få bo där, det ska bli fullt med mat osv osv. I Uppenbarelseboken att all smärta skrik och tårar ska försvinna, och Guds tält ska vara hos människorna. Jag har grubblat över hur de här verserna kan appliceras på ett kommande paradis. För det står faktiskt inget i tydliga ord om att det efter Harmageddon ska bli ett paradis (vad jag vet). Bara att det ska komma ut människor ur den stora vedermödan. Som överlevare. Jag tycker att ett paradis låter logiskt på så sätt att det (om man nu tror så) varit ett Eden, och det är det som ska bli återställt. Det var Guds tanke från början att jorden skulle vara ett paradis befolkat av fullkomliga människor. Sen tilltalar ett paradis mig mer än en himmel. Det är en mer naturlig tanke att leva på jorden. Att det ska vara tusen år kommer antagligen från Uppenbarelseboken där det står att de ska regera i tusen år.
2008-07-10, 19:09
Medlem
Citat:
Jag har inte koll på alla samfunds läror vad gäller ett paradis på jorden, jag tror de flesta tror att man ska vara i himlen. Om inte för alltid så ska man dit och vända i alla fall för att sen komma tillbaka till jorden. Var det står i Bibeln? I Jesaja står det något om att Guds folk ska bli lika träd i ålder, att man ska bygga hus och få bo där, det ska bli fullt med mat osv osv. I Uppenbarelseboken att all smärta skrik och tårar ska försvinna, och Guds tält ska vara hos människorna. Jag har grubblat över hur de här verserna kan appliceras på ett kommande paradis. För det står faktiskt inget i tydliga ord om att det efter Harmageddon ska bli ett paradis (vad jag vet). Bara att det ska komma ut människor ur den stora vedermödan. Som överlevare. Jag tycker att ett paradis låter logiskt på så sätt att det (om man nu tror så) varit ett Eden, och det är det som ska bli återställt. Det var Guds tanke från början att jorden skulle vara ett paradis befolkat av fullkomliga människor. Sen tilltalar ett paradis mig mer än en himmel. Det är en mer naturlig tanke att leva på jorden. Att det ska vara tusen år kommer antagligen från Uppenbarelseboken där det står att de ska regera i tusen år.

Vad jag har förstått så kommer alla människor som tror på Jesus bli kungar i himlen i tusen år. Sedan kommer Djävulen att slita sig loss och lura människorna som lever här på jorden. Bibeln talar om två uppståndelser. Den ena uppståndelsen sker då Jesus kommer på ett moln, och den andra uppståndelsen måste ske efter tusenårsriket om man skall tolka kaptel 20 i uppenbarelseboken på rätt sätt? Dem som uppstår när Jesus kommer tillbaks på ett moln har inte döden någon makt över längre. Men dem som sedan kommer uppstå den andra gången skall dömas efter sina gärningar! Så har jag personligen tolkat det hela. Och dem som uppstår första gången skall regera tillsammans med Kristus i himlen! När tusenårsriket har nått sitt slut så kommer döden och dödsriket kastas i den brinnande sjön, och sedan skall Gud göra allting nytt. Han skall skapa en ny himmel och en ny jord. Sedan skall han sätta sin tron på jorden i Jerusalem! I den nya världen så kommer vi inte ha någon natt, och inte heller någon sol, eftersom Gud och Jesus skall lysa över alla människor och stadens portar kommer endast lysa på dagen, alltså ALLTID eftersom ljuset aldrig släcks i Gud! Gud kommer bo här på jorden tillsammans med oss alla, han kommer torka bort våra tårar, och han skall låta livets vatten rinna från hans och lammets tron! Jag personligen tror att det är denna tiden som Jesaja berättade om i kapitel 11 då det handlar om Fridsriket! =)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in