Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Jag har inte koll på alla samfunds läror vad gäller ett paradis på jorden, jag tror de flesta tror att man ska vara i himlen. Om inte för alltid så ska man dit och vända i alla fall för att sen komma tillbaka till jorden. Var det står i Bibeln? I Jesaja står det något om att Guds folk ska bli lika träd i ålder, att man ska bygga hus och få bo där, det ska bli fullt med mat osv osv. I Uppenbarelseboken att all smärta skrik och tårar ska försvinna, och Guds tält ska vara hos människorna. Jag har grubblat över hur de här verserna kan appliceras på ett kommande paradis. För det står faktiskt inget i tydliga ord om att det efter Harmageddon ska bli ett paradis (vad jag vet). Bara att det ska komma ut människor ur den stora vedermödan. Som överlevare. Jag tycker att ett paradis låter logiskt på så sätt att det (om man nu tror så) varit ett Eden, och det är det som ska bli återställt. Det var Guds tanke från början att jorden skulle vara ett paradis befolkat av fullkomliga människor. Sen tilltalar ett paradis mig mer än en himmel. Det är en mer naturlig tanke att leva på jorden. Att det ska vara tusen år kommer antagligen från Uppenbarelseboken där det står att de ska regera i tusen år.
Vad jag har förstått så kommer alla människor som tror på Jesus bli kungar i himlen i tusen år. Sedan kommer Djävulen att slita sig loss och lura människorna som lever här på jorden. Bibeln talar om två uppståndelser. Den ena uppståndelsen sker då Jesus kommer på ett moln, och den andra uppståndelsen måste ske efter tusenårsriket om man skall tolka kaptel 20 i uppenbarelseboken på rätt sätt? Dem som uppstår när Jesus kommer tillbaks på ett moln har inte döden någon makt över längre. Men dem som sedan kommer uppstå den andra gången skall dömas efter sina gärningar! Så har jag personligen tolkat det hela. Och dem som uppstår första gången skall regera tillsammans med Kristus i himlen! När tusenårsriket har nått sitt slut så kommer döden och dödsriket kastas i den brinnande sjön, och sedan skall Gud göra allting nytt. Han skall skapa en ny himmel och en ny jord. Sedan skall han sätta sin tron på jorden i Jerusalem! I den nya världen så kommer vi inte ha någon natt, och inte heller någon sol, eftersom Gud och Jesus skall lysa över alla människor och stadens portar kommer endast lysa på dagen, alltså ALLTID eftersom ljuset aldrig släcks i Gud!

Gud kommer bo här på jorden tillsammans med oss alla, han kommer torka bort våra tårar, och han skall låta livets vatten rinna från hans och lammets tron!

Jag personligen tror att det är denna tiden som Jesaja berättade om i kapitel 11 då det handlar om Fridsriket! =)