2009-07-30, 14:16
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatBufonid
Hur menar du nu? Jag tänkte främst på Sverige, vet att Jesus är ganska vanligt som tilltalsnamn i andra länder, undrar mest varför det inte slagit här. Jag har släkt och vänner med bibliska namn, varav flera heter Mikael, men ännu ingen Jesus...
Ärligt talat ingen aning, men en förklaring skulle kunna vara just att det inte är så vanligt. Ingen vågar riktigt bryta spärren eller nåt kanske.
Och jo, det var andra länder jag syftade på. Finns ju några varianter på det också, typ Jose/Josua.

Luk 3:29
"son till Josua, son till Elieser, son till Jorim, son till Mattat, son till Levi"

I grekiska grundtexten är typ det sista s:et borta om jag inte är helt fel ute.

EDIT: Fanns några stycken ja...

"First name origin & meaning:
Hebrew: God will help
First name variations: Yesus, Jecho, Jessus, Jesu, Jezus, Josu, Jesús"
http://baby-names.familyeducation.com/name-meaning/jesus
Senast redigerad av Quartus 2009-07-30 kl. 14:19.
2009-07-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Bra citat!Tack!
Bara de som översatt NW har rätt förstå grundtexten! Inga andra får försöka lära sig de språk den är skriven på.

Xakt det jag tänkte på.
JV är mkt för att kritisera präster och andra som ev ensamma säger sig fatta bibeln...men hur gör de själva?
2009-07-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preston
Ja ska försöka formulera mig begripligt, (inte min starka sida)

Tron möter vardagslivet, Att ha en tro, en övertygelse är för mig en sak, Vardagslivet en helt annan. Alla är vi människor som har olika intressen och upplever saker olika. Vad händer, för ja antar att det händer, När någon av er (Jehovas) som för allt i världen är lojal mot tron osv, men tycker helt enkelt att det suger att springa två gånger i veckan på bibelstudier osv?. Hur ser ni på att , tron tar en så aktiv del i vardagen, så som bibelstudier och mission. Kan man vara Jehova och sammtidigt va tjurig å skita i de båda sakerna,?

Japp det kan man, men det ses inte med positiva ögon. Då kallas man "overksam".
Och alla andra i församlingen tror att man e olycklig.
2009-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Om inte jag har helt fel är det där en fråga. Någon som kan skriva ut fortsättningen på texten?

Rubriken till detta är: GÅR DET ATT FÖRSTÅ BIBELN?

"....Jehova Gud är Bibelns författare. Vill han att vi ska förstå hans ord? Eller gjorde han avsiktligt Bibeln omöjlig att förstå för all utom en liten privilegierad grupp, till exempel präster och bibelkännare?
Lägg märke till vad Bibeln själv säger i följande verser:
"Detta bud, som jag ger dig befallning om idag, är inte för svårt för dig, inte heller är det långt borta." -5 Mos 30:11
"När dina ord öppnas ger de ljus, de ger de oerfarna förstånd" -Psalm 119:130
"Just i den stunden blev han (Jesus) jublande glad o den heliga anden och sade; Jag prisar dig offentligt, Fader; himlens och jordens Herre, därför att du omsorgsfullt har dolt dessa ting för visa och intellektuella och uppenbarat dem för spädbarn. -Lukas 10:r21
Bibelns författare vill verkligen att du ska förstå hans ord. Ändå kvarstår det faktum att många uppriktiga människor tycker att Bibeln är svår att förstå. Vad kan vara till hjälp? De artiklar som följer presenterar tre förslag som kan hjälpa dig att förstå Bibeln."

Sen följer de tre förslagen till att kunna förstå Bibeln i varsin rubrik:
1. BE GUD OM HJÄLP
2. LÄS MED ÖPPET SINNE
3.TA EMOT HJÄLP AV ANDRA (i detta fallet naturligtvis JV, som har den enda rätta tolkningen av Guds ord. De är den här lilla privilegierade gruppen som de i början av texten undrade om präster eller andra är)
2009-07-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

"....Jehova Gud är Bibelns författare. Vill han att vi ska förstå hans ord? Eller gjorde han avsiktligt Bibeln omöjlig att förstå för all utom en liten privilegierad grupp, till exempel präster och bibelkännare?
"Detta bud, som jag ger dig befallning om idag, är inte för svårt för dig, inte heller är det långt borta." -5 Mos 30:11
"Just i den stunden blev han (Jesus) jublande glad o den heliga anden och sade; Jag prisar dig offentligt, Fader; himlens och jordens Herre, därför att du omsorgsfullt har dolt dessa ting för visa och intellektuella och uppenbarat dem för spädbarn. -Lukas 10:r21
Bibelns författare vill verkligen att du ska förstå hans ord. Ändå kvarstår det faktum att många uppriktiga människor tycker att Bibeln är svår att förstå. Vad kan vara till hjälp? De artiklar som följer presenterar tre förslag som kan hjälpa dig att förstå Bibeln."

1. BE GUD OM HJÄLP
2. LÄS MED ÖPPET SINNE
3.TA EMOT HJÄLP AV ANDRA (i detta fallet naturligtvis JV, som har den enda rätta tolkningen av Guds ord. De är den här lilla privilegierade gruppen som de i början av texten undrade om präster eller andra är)

TA EMOT HJÄLP AV ANDRA (i detta fallet naturligtvis JV, som har den enda rätta tolkningen av Guds ord. De är den här lilla privilegierade gruppen som de i början av texten undrade om präster eller andra är
Exakt så.
2009-07-30, 17:25
Medlem
Citat:
Delar inte din uppfattning!

Tja det som står i bibeln tyder på att jag har rätt! Men visst du får gärna tro på denna snårskog av budskap som presenteras(vilken är din nya tro btw?). Du tror inte att alla olika kristna trosinriktningar beror på denna tvetydighet??
2009-07-30, 20:58
Medlem
Citat:

1. BE GUD OM HJÄLP
2. LÄS MED ÖPPET SINNE

Det är rätt fånigt när de skriver så där.
Enligt DSK så är den priviligierade gruppen inte så stor som en grupp av präster t.ex.
Enligt dem är det bara ett dussin pers i New York som av alla människor på jorden är ensamma om att förstå Guds budskap.
Det har de gjort väldigt tydligt.

“We all need help to understand the Bible, and we cannot find the Scriptural guidance we need outside the ‘faithful and discreet slave’ organization.” - Watchtower, February 15, 1981, p. 19

"Unless we are in touch with this channel of communication that God is using, we will not progress along the road to life, no matter how much Bible reading we do." - Watchtower, December 1, 1981, p. 27

"All who want to understand the Bible should appreciate that the "greatly diversified wisdom of God" can become known only through Jehovah's channel of communication, the faithful and discreet slave" - Watchtower 1994 October 1 p.8

"We have the opportunity to show love for our brothers who take the lead in the congregation or in connection with Jehovah's visible organization worldwide. This includes being loyal to "the faithful and discreet slave." (Matthew 24:45-47) Let us face the fact that no matter how much Bible reading we have done, we would never have learned the truth on our own." - Watchtower 1990 December 1 p.19

"Thus the Bible is an organizational book and belongs to the Christian congregation as an organization, not to individuals, regardless of how sincerely they may believe that they can interpret the Bible. For this reason the Bible cannot be properly understood without Jehovah's visible organization in mind." - Watchtower 1967 October 1 p.587

Det blir bara löjligt när de försöker antyda att de tycker att Bibeln är tillgänglig för alla, när de faktiskt står för den rakt motsatta åsikten.
Intressant att Bibeln säger nåt annat, som de själva visar.
Snacka om att skjuta sig i foten.
Senast redigerad av Kalten 2009-07-30 kl. 21:01.
2009-07-31, 00:24
Medlem
Yiddishs avatar
är dom på riktigt eller är jv ett skämt?

Har hittat detta och citerar från lite olika ställen, inte jag som skrivit men instämmer i det som skrivs:

Detta läste jag "I Watchtower 1957 1 Maj sid285 redogörs för i artikeln The teocratic warstrategy att Sällskapet har rätt att förvanska och förneka fakta ,om det gagnar Sällskapets intressen.Med den bakgrunden betvivlar jag personligen allt material de skriver"

Man hänvisar till citat ur sin egen översättning av bibeln för att motivera sina från samhällsnormen avvikande uppfattningar och handlande.

"Jehovas vittnen tror Jesus är Guds son, men inte att han är Gud. Han kan inte både vara Guds son och Gud, han kan inte vara både son och fader."

Vad säger ni då om följande:

Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste. (Jes. 9:6)

Vem är "sonen som bliver oss given"? Vem är "Evig Fader"?

Watchtower 1/4 1959 s 219:

”The holy spirit is the active force of the living God, which he sends out through his Son, Christ Jesus, and which operates toward Jehovah's people, enlightening and directing his theocratic organization (Sällskapet Vakttornet eller Brooklyn, min anm.) on the earth today as it did in the days of the apostles.”

Sådant här passar man sig numera för att säga till nyintresserade människor. Därför får 'allmänheten' inte läsa vartannat nummer av tidningen Vakttornet, som enbart är avsett för internt bruk. I dessa nummer fälls de skarpa uttalandena, som bara JV själva får läsa. Den interna versionen har blivit mer
och mer rakt på sak och fanatisk. En gång per månad ges istället Vakttornet ut med ett 'snällare' nummer, där Harmageddon, döden och krav på förkunnarna inte nämns så ofta. Det är de senare tidningarna, som erbjuds till allmänheten av de Jehovas vittnen, som ringer på din dörr.

Doddo

Hur förklarar Jehovas att de misslyckats förutse Jesu återkomst hela 9 gånger? Imponerande facit?

1874, 1878, 1881, 1910, 1914, 1918, 1925, 1975 och 1984

var det kanske satan som hade lurat eller vilselett några vittnen att säga detta eller? hahaha!!

Från ett annat forum:
JV påstår (enligt Wikipedia):
"Ett mindre antal, 144 000 män, utvalda från ”varje stam och språk och folk och nation” skall då få himmelskt liv och regera med Jesus Kristus i Jehovas Rike/regering över människorna. "

Bibeln säger:

"Och jag fick höra antalet av dem som voro tecknade med insegel, ett hundra fyrtiofyra tusen tecknade, av alla Israels barns stammar; av Juda stam tolv tusen tecknade, av Rubens stam tolv tusen, av Gads stam tolv tusen, av Asers stam tolv tusen, av Neftalims stam tolv tusen, av Manasses' stam tolv tusen, av Simeons stam tolv tusen, av Levi stam tolv tusen, av Isaskars stam tolv tusen, av Sabulons stam tolv tusen, av Josefs stam tolv tusen, av Benjamins stam tolv tusen tecknade." (Upp kap 7)

JV säger att de är från alla nationer. Bibeln säger att de är från Israels 12 stammar.

Vilka ska uppstå för att regera med Kristus?

JV påstår alltså att det är de 144 000.

Bibeln säger:

"Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år."

Alltså alla de som vägrat befattat sig med Vilddjuret eller dennes märke. Inte ett ord om de 144 000
2009-08-02, 11:09
Medlem
Inlägg raderade igen!

Varför och vem?
2009-08-02, 13:10
Medlem
Citat:
Varför och vem?

Kan man undra.
Det brukar ju informeras om varför.
2009-08-02, 14:02
Medlem
Citat:
Kan man undra.
Det brukar ju informeras om varför.

Ja, just det.
Och då hade jag inte behövt skriva inlägget ovan.
Jag skrev det enbart för att lyfta upp tråden igen, den hade kommit låååångt tillbaka!
2009-08-02, 14:05
Medlem
Jag fattar!
Vi får ju inte släppa iväg tråden så den faller i glömska!
Har du ngt att ta upp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in