2009-10-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Ja, då kan alltså gud/Daniel inte räkna?

"hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner"
"angående Jerusalems ödeläggelse, nämligen sjuttio år."

EDIT 2: För övrigt högst intressant med Josefus...

Josephus, not in his "Against Apion" where he quotes Berosus but in his "Antiquities of the Jews" he states: "When Evil-Merodach was dead, after a reign of eighteen years, ..."
http://www.biblewiki.be/wiki/Evilmerodach

Åjo, visst kunde Gud och Daniel räkna! Texten måste läsas i sitt sammanhang och tillsammans med profetian. Många översättningar går för långt i Dan. 9:2 och bland dessa är Bibel 2000. Texten säger inte att ödeläggandet skulle pågå i exakt 70 år. För övrigt noterar jag att du helt ignorerar formuleringarna i profetian om de 70 åren. De punkterar föreställningen om total ödeläggelse i exakt 70 år och hänför dessa 70 år till underdånighet under Babels kung, som alltså upphörde 539.

Alla årtal som nämnts här är korrekta, men inga årtal är SÅ säkra som de som direkt knutits till Nebudknessars regering. Här finns flera astronomiska texter med observationer som kan knytas till olika år i denna regering. Så är inte fallet med t ex 539. Så när det sägs i Jer. 52 att Jerusalem förstördes i Nebukanessars 18e regeringsår, så är saken klar. Det handlar om 587 f Kr. Förutom att detta har starkare dokumentation är det också den naturligaste och enklaste metoden att fastställa tidpunkten för förstörelsen. Att utgå från det sämre dokumenterade årtalet för Babylons fall, därefter räkna framåt två år och sedan bakåt 70 år måste vara en sämre och osäkrare metod.

Årtalen är säkra, men om vi för argumenteringens skull ändå skulle behöva välja mellan 587 och 539, så är 587 det ojämförligt bäst dokumenterade årtalet. Så om något av dessa årtal skulle förkastas blir det 539.

Josefus är ingen absolut och säker källa för kronologi, men här och där kan han ändå ha rätt. Som Whiston påpekade tycks han ha korrigerat sina siffror under sitt senare liv. Han skrev först att templet låg i ruiner i 70 år, men i sin sista skrift, Mot Apion, skrev han att det låg öde i 50 år. Och det stämmer med en hel massa forntida dokument.
2009-10-03, 11:26
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Åjo, visst kunde Gud och Daniel räkna! Texten måste läsas i sitt sammanhang och tillsammans med profetian. Många översättningar går för långt i Dan. 9:2 och bland dessa är Bibel 2000. Texten säger inte att ödeläggandet skulle pågå i exakt 70 år. För övrigt noterar jag att du helt ignorerar formuleringarna i profetian om de 70 åren. De punkterar föreställningen om total ödeläggelse i exakt 70 år och hänför dessa 70 år till underdånighet under Babels kung, som alltså upphörde 539.

Jag ignorerar inte den profetian. Däremot förstår jag inte hur det i Daniels bok stämmer med den i så fall. Och jag tycker knappast Bibel 2k går för långt.

Kod:
dbr     ieue   al irmie    e·nbia      l·mlauth          l·chrbuth         irushlm   shboim  shne
word-of Yahweh to Jeremiah the·prophet to·to-fulfill-of for·desertions-of Jerusalem seventy year
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/dan9.pdf

Jämför New International Version som är ÄNNU tydligare:

according to the word of the LORD given to Jeremiah the prophet, that the desolation of Jerusalem would last seventy years.

Alltså påstår du att Daniel tolkade profetian fel?
Eller har var och en av treenigheten varsin profet som tycker olika?
2009-10-03, 11:38
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag använder den aldrig. Det beror på att sekterister av alla slag - Jv, mormoner osv - är mycket verksamma med att föra in sin samfundsståndpunkt och framhäva den på ett till synes "objektivt" sett. De kan mycket väl ange källor, men bara på ett mycket selektivt sätt. Förra året talade jag med en representant för Wikipedia på bokmässan i Göteborg, och vederbörande höll med om att detta var ett problem. Det gällde inte bara religion utan också politik.

Så när det sägs att Wikipedia är lika tillförlitlig som Brittanican så är det lindrigt sagt en överdrift.
Tack så mycket. Kände inte till Brittanican förut, men hittade den och den verkar informativ.

Min favorit bland bibliska personer finns på Brittanican;

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/407575/Nebuchadrezzar-II

Och för Er nyfikna Jehovas Vittnen kan ju se efter när Jerusalem förstördes.
2009-10-03, 11:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Josefus är ingen absolut och säker källa för kronologi, men här och där kan han ändå ha rätt. Som Whiston påpekade tycks han ha korrigerat sina siffror under sitt senare liv. Han skrev först att templet låg i ruiner i 70 år, men i sin sista skrift, Mot Apion, skrev han att det låg öde i 50 år. Och det stämmer med en hel massa forntida dokument.
Din sista mening väcker min nyfikenhet. Vad är det för forntida dokument?
2009-10-03, 12:17
Medlem
Citat:
Jag ignorerar inte den profetian. Däremot förstår jag inte hur det i Daniels bok stämmer med den i så fall. Och jag tycker knappast Bibel 2k går för långt.

Kod:
dbr     ieue   al irmie    e·nbia      l·mlauth          l·chrbuth         irushlm   shboim  shne
word-of Yahweh to Jeremiah the·prophet to·to-fulfill-of for·desertions-of Jerusalem seventy year
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/dan9.pdf

Jämför New International Version som är ÄNNU tydligare:

according to the word of the LORD given to Jeremiah the prophet, that the desolation of Jerusalem would last seventy years.

Alltså påstår du att Daniel tolkade profetian fel?
Eller har var och en av treenigheten varsin profet som tycker olika?

NIV tillhör de översättningar som går för långt, liksom bibel 2000. Dessa misssar en viktig finess i grundtexten. Och On-line-Interlinearn har jag inget förtroende för. Detta är emellertid värt att gå vidare med, och vi får ev. återkomma om detta. Jag har ett mycket stort antal översättningar i mitt personliga bibliotek. Och jag kommer att beställa den verkligt auktoritativa Interlinearn som utgetts i bokform.

Nej, Daniel tolkade inte profetian fel, för denna indikerade att man skulle få komma tillbaka till Jerusalem när de 70 åren gått ut. Detta sägs explicit i Jer. 29:10. Och det var det som var intressant för honom att uppehålla sig vid när Babylons kung hade försvunnit från scenen.

Ett betydelsefullt uttalande finns också i Sak. 7:1-5, där 70 år löpt ut i perserkungen Darius den stores fjärde regeringsår. Här handlar det helt klar om 70 år efter templets förstöring. Och det stämmer inte med föreställningen att templet skulle ha förstörts 607. Däremot stämmer det bra med att templet förstörts 587.

Denna kunskap har också Daniel haft.
2009-10-03, 12:50
Medlem
För enkelhetens skull

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Din sista mening väcker min nyfikenhet. Vad är det för forntida dokument?

För enkelhetens skull hänvisart jag dig till THE GENTILE TIMES RECONSIDERED av Carl Olof Jonsson, den fjärde upplagan från 2004. Denna kan beställas från Amazon.com.

Jonsson presenterar de flesta av dessa dokument i boken. Han har stött på mer senare, så en ev. femte upplaga kommer att bli ännu digrare.

Två dokúment kan dock vara värda att i all korthet nämnas här.

Det gäller först lertavlan VAT 4956 som förvaras i Pergamonmuseet i Berlin och som publicerats två gånger, senast av astronomiprofessorn Hermann Hunger 1988. Jag har denna volym. Det handlar om ett stort antal astronomiska observationer som uttryckligen gjorts under Nebukadnessars 37 regeringsår. Beskaffenheten av dessa observationer är sådana att de bara passar in på ett enda år i forntiden, nämligen 568/67 f Kr. Därmed är Nebukadnessars regering säkerställd, också hans 18e regeringsår, då han förstörde Jerusalem. Det finns flera andra astronomiska texter från andra år under hans tid med samma innebörd, men det blir för omfattande att gå in på här.

Det andra gäller dokument på lertavlor som visar handelsfamiljen Egebis historia. De olika aktörena i familjen nämns hela tiden med hänvisningar till de regerande kungarna i Babylon, från Nebukanessars 3e regeringsår till perserkungen Darius Hystaspes 1a regringsår, en period i familjen på 81 år, som direkt kan deduceras från dokumenten. Därmed är kronologin för den nybabyloniska perioden säkerställd, något som Boscawen rapporterade i skrift redan år 1878. De vanliga siffrorna från de nybabylonsika kungarna passar med denna kronologi. Ingenting kan läggas till eller dras ifrån.

Det är osäkert om Josefus har känt till dessa källor, men han kände till Berossus och utan tvekan den kungalista som senare blev känd som Ptolemaios kanon, babylonsiska krönikor och annat. Läs Jonssons bok.
2009-10-03, 14:02
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
NIV tillhör de översättningar som går för långt, liksom bibel 2000. Dessa misssar en viktig finess i grundtexten. Och On-line-Interlinearn har jag inget förtroende för. Detta är emellertid värt att gå vidare med, och vi får ev. återkomma om detta. Jag har ett mycket stort antal översättningar i mitt personliga bibliotek. Och jag kommer att beställa den verkligt auktoritativa Interlinearn som utgetts i bokform.

Nej, Daniel tolkade inte profetian fel, för denna indikerade att man skulle få komma tillbaka till Jerusalem när de 70 åren gått ut. Detta sägs explicit i Jer. 29:10. Och det var det som var intressant för honom att uppehålla sig vid när Babylons kung hade försvunnit från scenen.

Ett betydelsefullt uttalande finns också i Sak. 7:1-5, där 70 år löpt ut i perserkungen Darius den stores fjärde regeringsår. Här handlar det helt klar om 70 år efter templets förstöring. Och det stämmer inte med föreställningen att templet skulle ha förstörts 607. Däremot stämmer det bra med att templet förstörts 587.

Fortfarande, varför skriver Daniel att det är Jerusalem som ska vara öde i 70 år och hänvisar till Jeremia?

Isåfall har ju varenda översättning fel:

New King James Version
2 in the first year of his reign I, Daniel, understood by the books the number of the years specified by the word of the LORD through Jeremiah the prophet, that He would accomplish seventy years in the desolations of Jerusalem.
2009-10-03, 14:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Förstår jag dig rätt att, Darius var kung i Persien 522–486 bc och i den fjärde regeringsåret, alltså ca 518 bc hade de 70 åren löpt ut.

Detta stämmer överens med 587 bc minus de 70 åren, blir alltså ca 518 bc?
2009-10-03, 15:04
Medlem
schabo-labos avatar
Tack Eberhard
Den kungalistan "Ptolemaios", stämmer det att JV godkänner den? Eller vilken lista använder de när de räknar upp kronologin i "Insight of the scriptures"?

Enligt den här webbsidan godkänner JV den kungalistan;

Citat:
The Watchtower even provides evidence against its own 607 B.C.E. chronology. The Watchtower agrees with the Ptolemy king list, that the fall of the Babylonian empire occurred in 539 B.C.E. which was the 17th year reign of Nabonidus and that Jeruselem fell in the 18th year of Nebuchadnezzar. Below you can see how easy it is for any Jehovah’s Witness to disprove the Watchtower Society’s 607 date by using its own chronology.

http://www.quotes-watchtower.co.uk/607_b_c_e.html

Om de nu godkänner den så stämmer den ju inte alls överens med deras beräkningar.. isåfall måste man lägga till en kung nånstans för att fylla på med ytterligare 20 år för att komma fram till 607 f Kr.
2009-10-03, 16:15
Medlem
Quartuss avatar
Dessutom blir det bara 68 år i så fall:

Fotnot i Bibel 2k
Sak 7:1
Under kung Dareios fjärde regeringsår, på fjärde dagen i nionde månaden Den 7 december 519 f.Kr.

587-519 = 68

Gud kan fortfarande inte räkna...
2009-10-03, 16:20
Medlem
Studsbolls avatar
Vad är det bästa att säga till jehovas-asen när de ringer på dörren? Om man garanterat inte vill att de skall komma tillbaka?
2009-10-03, 17:38
Medlem
fotos avatar
Citat:
Varför gör isåfall bibeln en tvärvändning? Ändrar sig gud?

EDIT: Kanske är den däringa treenigheten igen, schizofrenin visar sig åter...

Gud har bestämt att det ska vara så. Gamla förbundet och Nya förbundet. Eftersom det är två olika förbund är dess innehåll olika. Det har inget med schizofreni att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in