2009-10-03, 17:48
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Gud har bestämt att det ska vara så. Gamla förbundet och Nya förbundet. Eftersom det är två olika förbund är dess innehåll olika. Det har inget med schizofreni att göra.
Blodet hade inget med förbunden att göra. Läs igen.

Undantagsreglerna i v. 20 gäller rituella bud som ansågs så viktiga att även icke-judar borde respektera dem. Hit hörde enligt judisk tradition befallningar som Gud gett till "Noa och hans söner", dvs. alla människor (fotnot till Apg 15:20 Bibel 2000)

Precis den tanke Isaac Newton har i sin The Chronology of Ancient Kingdoms Amended:

This law was ancienter than the days of Moses, being given to Noah and his sons long before the days of Abraham: and therefore when the Apostles and Elders in the Council at Jerusalem declared that the Gentiles were not obliged to be circumcised and keep the law of Moses, they excepted this law of abstaining from blood, and things strangled as being an earlier law of God, imposed not on the sons of Abraham only, but on all nations, while they lived together in Shinar under the dominion of Noah: and of the same kind is the law of abstaining from meats offered to Idols or false Gods, and from fornication.

Så gud ändrar sig alltså...

EDIT: Klargjorde citering.
Senast redigerad av Quartus 2009-10-03 kl. 18:03.
2009-10-03, 18:09
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Blodet hade inget med förbunden att göra. Läs igen.

Undantagsreglerna i v. 20 gäller rituella bud som ansågs så viktiga att även icke-judar borde respektera dem. Hit hörde enligt judisk tradition befallningar som Gud gett till "Noa och hans söner", dvs. alla människor
Så gud ändrar sig alltså...

Ja om du vill kalla det att han ändrar sig så får du det. Jag tror att Han från början hade allt klart.
Vi får till och med äta kött som offrats till avgudar.

Var ser du att en del bud är viktigare än andra?
2009-10-03, 18:15
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ja om du vill kalla det att han ändrar sig så får du det. Jag tror att Han från början hade allt klart.
Vi får till och med äta kött som offrats till avgudar.

Var ser du att en del bud är viktigare än andra?
Alla bud är väl lika viktiga?
Varför ska man då ignorera budet om blodet om man nu ska följa den däringa gamla boken?
2009-10-03, 18:27
Medlem
fotos avatar
Citat:
Alla bud är väl lika viktiga?

Varför får vi då äta kött som offrats till avgudar?

Citat:
Varför ska man då ignorera budet om blodet om man nu ska följa den däringa gamla boken?

Vi ska följa NT.
2009-10-03, 18:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Quartus

Ang viktiga bud så tyckte jag du antydde nåt om att en del var viktigare.

Citat:
Undantagsreglerna i v. 20 gäller rituella bud som ansågs så viktiga

Var ser du i GT att just dom i vers 20 är viktigare än andra bud.
2009-10-03, 18:44
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ang viktiga bud så tyckte jag du antydde nåt om att en del var viktigare.

Var ser du i GT att just dom i vers 20 är viktigare än andra bud.
Det där var Bibel 2000s formulering, inte min.

Och budet om blodet gavs till Noa, hans söner och alla deras avkomlingar, dvs. alla människor.
Och budet kom upp återigen i NT, med en än bredare innebörd till och med, så varför skulle man inte följa det idag menar du?

(Dessutom är NT cirkulinus 2000 år och kan med rätta kallas gammal. Det jag åsyftade var dock hela bibeln.)

EDIT: På vilket sätt gäller det inte alla menar du?

Apg 15:14,15
Simon har berättat om att Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna.
Till detta passar profeternas ord, där det står:

Apg 15:17
för att alla de andra människorna skall söka Herren,
alla folk över vilka mitt namn har utropats.
Så säger Herren, som har gjort detta

Apg 15:19
Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud
Senast redigerad av Quartus 2009-10-03 kl. 18:48.
2009-10-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vad är det bästa att säga till jehovas-asen när de ringer på dörren? Om man garanterat inte vill att de skall komma tillbaka?

Tack men jag är intresserad och vill inte ha besök av er, vill ni vara vänliga och anteckna det.
2009-10-03, 18:53
Medlem
fotos avatar
Citat:
Och budet kom upp återigen i NT, med en än bredare innebörd till och med, så varför skulle man inte följa det idag menar du?

Jag har redan svarat på det.

Budet om att inte äta kött som offrats till avgudar är också med i denna bredare innebörd men så viktig är den ju trots allt inte eftersom vi enligt Korintierbrevet får äta det.
2009-10-03, 18:54
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jag har redan svarat på det.

Budet om att inte äta kött som offrats till avgudar är också med i denna bredare innebörd men så viktig är den ju trots allt inte eftersom vi enligt Korintierbrevet får äta det.
Att inte begå otukt är inte heller så viktigt då?
2009-10-03, 18:57
Medlem
fotos avatar
Citat:
Att inte begå otukt är inte heller så viktigt då?

Jo. Läser du Bibeln nånting? Det står klart och tydligt att ingen otuktig ska få ärva Guds rike.
2009-10-03, 18:59
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jo. Läser du Bibeln nånting? Det står klart och tydligt att ingen otuktig ska få ärva Guds rike.
Budet om att inte [begå otukt] är också med i denna bredare innebörd men så viktig är den ju trots allt inte eftersom vi enligt Korintierbrevet får [äta kött som offrats till avgudar].
2009-10-03, 19:01
Medlem
fotos avatar
Citat:
EDIT: På vilket sätt gäller det inte alla menar du?

På nåt sätt tycks du tro att dom buden som står i vers 20 är viktigare än andra som står i GT. Eller hur?
Jag försöker säga att dom är nog inte det eftersom vi får äta kött som offrats till avgudar. Redan där faller din teori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in