2009-07-20, 19:24
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet vittnen som bara släpar sig fram för att de endast lever för paradiset.

Klart att det finns, är väldigt många deprimerade människor även i Sanningen tyvärr ... men det är inte så vi ska leva! Vi ska njuta av livet Jehova har gett oss!
2009-07-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Satt just och tänkte på det. Sånadär uttalanden låter mer som inlärningar (hjärntvätt) och likadant att uteslutna och avfällingar skulle vara bittra, det är ju verkligen inlärt för h*n borde ju se att ni som skriver inte har nån bitter klang.
Men som sagt...överheten har sagt att ni är bittra och då är det så.

Nog är det inlärt.
Jag har hört dessa kommentarer i hela mitt liv.
Kollar man på internationella forum så ser man folk från hela världen som känner igen samma kommentarer.
En kompis blev uppringd av sina oroliga föräldrar för att de hade fått höra att nån hade sett honom ute på stan och berättat att han såg så eländig ut efter det att han blivit utesluten.
Faktum är att han ser bättre ut än nånsin.

Citat:
Skulle vara intressant att veta. Iallafall vad Gud har för krav som är så svåra att följa.

Det är lite svårt att få ihop det med vad Jesus sa.
Han sa inte att det skulle vara svårt.
"Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ.Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt." - Matt 11:30

Det låter mer som det Jesus sa om fariseerna
"De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att rätta till dem." - Matt 23:4
2009-07-20, 19:37
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Klart att det finns, är väldigt många deprimerade människor även i Sanningen tyvärr ... men det är inte så vi ska leva! Vi ska njuta av livet Jehova har gett oss!

Först säger du "jag vet inga vittnen som inte njuter av livet", sedan säger du detta?

Det här är varför du inte känns som en tillförlitlig diskussionspartner.
2009-07-20, 19:42
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad tänkte du på?

Ursprungligen postat av Zimabardo
Det är så man ramlar baklänges nästan...

http://www.watchtower.org/z/20040222b/article_01.htm

http://www.watchtower.org/z/rq/index.htm?article=article_00.htm

Det jag reagerade mest på var hur språket var så otroligt nedlåtande! Man kände sig talad till som om man var en blind femåring. Och sen allt skitsnack om att onani är omoraliskt trots att vi vet att sex (både med sig själv och andra) är en av de sakerna som håller oss friska och lyckliga här i livet! Sen var det också några paragrafer om hur man ska stå emot när andra människor börjar ifrågasätta en. Jag tycker det var läskig läsning, generellt. Handlingar/vanor som gud hatar...

Jösses!
2009-07-20, 20:31
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Först säger du "jag vet inga vittnen som inte njuter av livet", sedan säger du detta?

Det här är varför du inte känns som en tillförlitlig diskussionspartner.

Man kan vara deprimerad bitvis som människa med olika sorters deprission, senaste 6-7åren har deprission ökat lavinartat, även bland JV .. tyvärr.

Men njuta av livet kan man ändå göra!
2009-07-20, 20:34
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Det är så man ramlar baklänges nästan...

http://www.watchtower.org/z/20040222b/article_01.htm

http://www.watchtower.org/z/rq/index.htm?article=article_00.htm

Det jag reagerade mest på var hur språket var så otroligt nedlåtande! Man kände sig talad till som om man var en blind femåring. Och sen allt skitsnack om att onani är omoraliskt trots att vi vet att sex (både med sig själv och andra) är en av de sakerna som håller oss friska och lyckliga här i livet! Sen var det också några paragrafer om hur man ska stå emot när andra människor börjar ifrågasätta en. Jag tycker det var läskig läsning, generellt. Handlingar/vanor som gud hatar...

Jösses!
Ja, jag hittade detta på samma sida(om det som gud hatar):

Citat:
5. Magi och spiritism: Somliga rådfrågar andar och förlitar sig på övernaturliga krafter när de försöker bota sjukdomar. Andra uttalar besvärjelser över sina fiender för att göra dem sjuka eller rentav döda dem. Kraften bakom allt detta är Satan. De kristna får därför inte ägna sig åt sådant i någon form. (5 Moseboken 18:9—13) Att vi håller oss nära Jehova är det bästa skyddet mot besvärjelser som andra kan uttala över oss. — Ordspråken 18:10.
De tror alltså på magi, andar och besvärjelser... fattas bara tomtar och troll också.

Även denna var lite kul:
Citat:
De som sällskapar måste se upp så att deras samtal inte halkar in på omoraliska ämnen
Ja det är bäst man ser upp... så att man inte råkar säga...ballesnopp.
2009-07-20, 21:22
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Man kan vara deprimerad bitvis som människa med olika sorters deprission, senaste 6-7åren har deprission ökat lavinartat, även bland JV .. tyvärr.

Men njuta av livet kan man ändå göra!

Tro mig - en deprimerad människa "njuter" inte av livet. Oavsett om denne är JV eller inte. Det är lite det som kännetecknar depression.
2009-07-20, 21:29
Medlem
Citat:
99% av de som blir uteslutna är för att de inte klarar av att leva upp till kraven, och när de inser det har de inte stolthet nog att erkänna att problemet ligger hos de själva utan måste som alltid skyllla på nån annan ... Rätt vanligt fenomen, att skylla på andra!

Jag tror nog att det finns många olika omständigheter och olika orsaker till varför en del väljer att lämna org. Eller bli uteslutna.
Livet är inte spikrakt, man är inte samma person i alla åldrar, det händer saker, man får nya erfarenheter, man lär sig nya saker osv osv
Det är naivt att tänka så där fyrkantigt som du gör i den här frågan.
2009-07-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Kanske hade jag gjort som flera av mina vänner och råljugit för familjens skull.

Vill du berätta mer?
2009-07-20, 21:36
Medlem
Citat:
Satt just och tänkte på det. Sånadär uttalanden låter mer som inlärningar (hjärntvätt) och likadant att uteslutna och avfällingar skulle vara bittra, det är ju verkligen inlärt för h*n borde ju se att ni som skriver inte har nån bitter klang.
Men som sagt...överheten har sagt att ni är bittra och då är det så.

Skulle vara intressant att veta. Iallafall vad Gud har för krav som är så svåra att följa.

Det är samma sak med de som fortfarande är vittnen men som är overksamma...när det står om sådana i litteraturen nämns de alltid som olyckliga och ledsna.
Jag kan ju säga att det inte stämmer alls.

Ja man kan undra vad som menas med det som står i bibeln att "Guds bud inte är betungande".
2009-07-20, 21:38
Medlem
Citat:
Till nyare modeller, ja.. vad är det för fel med det? Man har ju lån på skiten ändå.. Men det är billigare att hålla sig inom 3års perioden för vissa, dvs ha gratis service av bilen...

Semester är det många sparar hela året till för att slippa Sverige ... Inget illa i det, helt sunt om man har råd!

Dyra kläder? Bättre o köpa 2 kvalitets Jeans av modell 1000-2000 spänn som håller ett par år en köpa ett par stycken per år för 400-600/st.

Känns som att vissa inte tänker längre än näsan räcker

Känns som om vissa inte fattar att alla inte har xakt samma erfarenheter av medtroende och org.

Vissa fattar inte att de kanske inte vet vilka ngn annan pratar om eftersom vissa inte tillhör samma församling.
2009-07-20, 21:41
Medlem
Citat:

Undrar om ngn motsäger sig själv nu.....

Citat:
Bordeline:
Vet INGA Vittnen som inte njuter av Livet...
BARA f.d. JV som är missnöjda o bittra över att de inte har sanningen kvar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in