2009-07-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jag valde att svara dig på dina uppenbara frågor för att visa min goda vilja ,, men mer än så kommer det inte att bli!

Självklart kommer alla att få sin chans att förklara sig. "But rules are rules" .. Gud har skrivit bibeln till oss, och reglerna finns där. Dom går inte att förklara bort ...

De går bara att förklara bort om man "heter" Bordeline. För i det fallet förstår Gud.

...goda vilja?....
2009-07-06, 21:06
Medlem
Bordeline, vore kul att veta på vilka bibelställen du grundar alla dina anklagelser på....för det borde finnas stöd däri för vad du säger.

Det borde nämligen vara Bibeln som är auktoriteten.
2009-07-06, 21:08
Medlem
Lily79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De går bara att förklara bort om man "heter" Bordeline. För i det fallet förstår Gud.

...goda vilja?....

2009-07-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag tror och hoppas inte jag är på ignorera-listan då jag är genuint intresserad av Borderlines resonemang. Hennes liv skiljer sig så dramatiskt från mitt att jag blir nyfiken på hur det funkar. Borderline, jag undrar hur pass strikt det här med reglerna i bibeln är? Definitionen på regel är väl att det är nåt man blir bestraffad för att bryta. De här rekommendationerna (att inte ha tatueringar tex) är inte regler eller? Hur fungerar det med homosexualitet, är det tillåtet?

Hepp, hoppas det inte gör ngt att jag tar mig friheten att svara...
Tatueringar e en samvetsfråga som sagt, innebär att man inte blir utesluten om man gör en sån. Man kan ju göra dem på ställen där de inte syns oxå.
Vet inte om synliga sådana kan göra så man åker på restriktioner i församlingen.

Homosexualitet är inte ok. Det får man inte utöva, lika lite som sex utanför/innan äktenskapet när man e hetero.

Man kan vara homosexuell och vara JV så länge man lever i avhållsamhet.
2009-07-06, 21:30
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Tatueringar e en samvetsfråga som sagt, innebär att man inte blir utesluten om man gör en sån. Man kan ju göra dem på ställen där de inte syns oxå.
Vet inte om synliga sådana kan göra så man åker på restriktioner i församlingen.

Homosexualitet är inte ok. Det får man inte utöva, lika lite som sex utanför/innan äktenskapet när man e hetero.

Tack för svaret ! Har faktiskt inte läst alla inlägg i den här tråden då det blev så mkt "tjafs", är du också ett JV?
2009-07-06, 21:33
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Jag tror och hoppas inte jag är på ignorera-listan då jag är genuint intresserad av Borderlines resonemang. Hennes liv skiljer sig så dramatiskt från mitt att jag blir nyfiken på hur det funkar. Borderline, jag undrar hur pass strikt det här med reglerna i bibeln är? Definitionen på regel är väl att det är nåt man blir bestraffad för att bryta. De här rekommendationerna (att inte ha tatueringar tex) är inte regler eller? Hur fungerar det med homosexualitet, är det tillåtet?

Ja det är skillnad på en regel, som tex drinkare.. aldså att supa, i klarspråk, är inget som ett JV kan hålla på med .. Det kan du se här:

1 Kor 5:11-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan. För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför,*medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”

Här är det ju svart på vitt vad bibeln säger.

Vad det gäller tatueringar så är det något som rekomenderas att vi inte skall göra. Det gamla lagförbundet i Gamla testamentet tog upp att Juehova inte vill att vi "märker" oss. Det var förbjudet för israeliterna att tatuera sig, en sed som var vanlig bland andra forntida folk. (3Mo 19:28) Det fanns till exempel tider då egyptierna tatuerade in sina gudars namn eller symboler på bröstet eller armarna. Israeliterna skilde sig från andra nationer genom att följa Jehovas lag om att inte vanställa kroppen. (5Mo 14:1,*2) Detta förbud fördjupade dessutom deras respekt för människokroppen som Guds skaparverk, som bör användas till hans ära. (Ps 100:3; 139:13–16; Rom 12:1)

Men det nya lagförbundet(Nya testamentet) som vi lever under nu tar inte upp något sånt i klartext. Men det är som sagt i våran litteratur säger så här "Liksom alla trender kan tatueringar med tiden bli omoderna. För hur är det egentligen? Finns det något klädesplagg – ett par jeans, en skjorta, en klänning eller ett par skor – som du tycker så mycket om att du kan lova att ha det på dig resten av livet? Självklart inte! Stilar, modeller och färger växlar. Men till skillnad från kläder är tatueringar svåra att bli av med. Det man tycker är ”häftigt” när man är 16 kanske man har tröttnat på när man är*30."

Tänkvärda ord, men inget förbud som det är med att supa.

Homosexualitet är inte tillåtet att utöva som ett JV .. även om det finns flera JV som är homosexuella så utövar dom det inte med tanke på vad bibeln säger,
1 Kor. 6:9 Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall ärva Guds kungarike? Bli inte vilseledda. Varken otuktiga eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, eller män som låter sig utnyttjas för onaturliga syften eller män som ligger med män
2009-07-06, 22:58
Medlem
Citat:

Jag skaffade en tatuering när jag fortfarande var pionjär.
Den enda kommentaren från äldste var att jag kunde tänka på att inte ha så kortärmat i tjänsten för att inte irritera i onödan.
Hur jag klädde mig privat var min sak.
En äldste gillade tatueringen och ville ha en själv men frun var mot.
2009-07-06, 23:19
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag skaffade en tatuering när jag fortfarande var pionjär.
Den enda kommentaren från äldste var att jag kunde tänka på att inte ha så kortärmat i tjänsten för att inte irritera i onödan.
Hur jag klädde mig privat var min sak.
En äldste gillade tatueringen och ville ha en själv men frun var mot.

Där ser man. Tror du det skiljer sig mellan olika JV-församlingar hur de äldste ser på saker och ting, kan de göra personliga tolkningar eller är det rätt så straightforward vad de ska göra och säga?
2009-07-06, 23:43
Medlem
Angrepp mot JV

Nog är det lite lustigt, här har man varit på en fantastisk sammankomst i 3 dagar där vi uppmannas att ge akt på de angrepp vi utsätts för av motståndaren och så har det startats inte mindre än tre nya trådar som attackerar JV. Är det inte ett tecken så säg
2009-07-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nog är det lite lustigt, här har man varit på en fantastisk sammankomst i 3 dagar där vi uppmannas att ge akt på de angrepp vi utsätts för av motståndaren och så har det startats inte mindre än tre nya trådar som attackerar JV. Är det inte ett tecken så säg

Nja det är nog Bordeline mer än Jv kanske. Men visst det hör ju till ledningens uppgift att hålla fåren i fållan
2009-07-06, 23:48
Medlem
Citat:
Tack för svaret ! Har faktiskt inte läst alla inlägg i den här tråden då det blev så mkt "tjafs", är du också ett JV?

Japp!
2009-07-06, 23:52
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Visst var den bra
Jag har hittat ignorera-knappen .. en ypperlig funktion

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in