2008-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Genom att lära oss allt han sett och hört hos Fadern samt dö enligt faderns vilja."
Får jag då fråga varför satan var den som for in i Judas?
Har den onde och den Gode en pakt mot Jesus? Eller vad är det som jag inte förstår?
Ett gott träd kan ju inte bära dålig frukt. Hallå, det strider mot Jesus egna lära.
2008-06-24, 22:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Har den onde och den Gode en pakt mot Jesus? Eller vad är det som jag inte förstår?
Ett gott träd kan ju inte bära dålig frukt. Hallå, det strider mot Jesus egna lära.
Matteusevangeliet 4
1 Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen
Jesus blir här ledd av anden till Satan för att prövas enligt faderns vilja.
Djävulen kan inte göra något om han inte har faderns tillåtelse till det. Han är liksom ingen motpol till gud. Fadern har makten.

Jesus säger själv detta precis innan han blir tillfångatagen..

Matteusevangeliet 26
Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. 53 Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner* änglar? 54 Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske?"

Tål att tänkas på.
2008-06-24, 22:24
Medlem
Citat:

Vem är personen i Jesaja 53? Du glömmer en sak: Jesus var tvungen att dö för att kunna rädda världen! Du vet, Jesus var Guds son, Men Jesus kropp var tvungen att offras för att rädda oss ifrån våra synder. Jesus mänskliga sida var Guds Offerlamm till världen!
2008-06-24, 22:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Såg jag att jag inte svart på din egentligen fråga..

Joh 6:70
Jesus svarade dem: "Har jag inte själv valt ut er tolv? Och en av er är en djävul!"

Varför väljer Jesus ut 12 lärljungar när en av dem lyder djävulen. Antingen så har Jesus noll koll på vilka han väljer ut, eller så var det meningen att Judas skulle föråda Jesus så att profetierna skulle slå in.
2008-06-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Vem är personen i Jesaja 53? Du glömmer en sak: Jesus var tvungen att dö för att kunna rädda världen! Du vet, Jesus var Guds son, Men Jesus kropp var tvungen att offras för att rädda oss ifrån våra synder. Jesus mänskliga sida var Guds Offerlamm till världen!
Du är alltså kapabel att banka i spikarna själv?
Det tycks ju inte vara en synd.
2008-06-24, 22:28
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Precis

Jesaja 53:4
Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.
2008-06-24, 22:30
Medlem
Citat:
Såg jag att jag inte svart på din egentligen fråga..

Joh 6:70
Jesus svarade dem: "Har jag inte själv valt ut er tolv? Och en av er är en djävul!"

Varför väljer Jesus ut 12 lärljungar när en av dem lyder djävulen. Antingen så har Jesus noll koll på vilka han väljer ut, eller så var det meningen att Judas skulle föråda Jesus så att profetierna skulle slå in.
Du medger åtminstone att han löd djävulen och inte den Gode Fadern. Det är ju alltid positivt.
2008-06-24, 22:34
Medlem
Citat:
Du är alltså kapabel att banka i spikarna själv?
Det tycks ju inte vara en synd.

Nej det skulle jag inte kunna vara kapabel till, om jag skall vara ärlig!
2008-06-24, 22:35
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Du medger åtminstone att han löd djävulen och inte den Gode Fadern. Det är ju alltid positivt.
Djävulen gör inget utan faderns vilja. Eller menar du att djävulen har en sådan aktoritet emot Gud att han kan ha ihjäl Guds egen son utan att Gud kan hindra det?

Återigen här visar Jesus att han skall dö, om han han velat stoppa det så skulle han gjort det..

Matteusevangeliet 26
Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner* änglar? 54 Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske?"
2008-06-24, 22:44
Medlem
Citat:
Nej det skulle jag inte kunna vara kapabel till, om jag skall vara ärlig!
Det ska du vara, men det är du inte.
Du anser att mordet var nödvändigt, men själv tänker du inte slå i spikarna. Så länge någon annan gör det, är det okej?

Nej, jag blir bedrövad av att läsa det här.
2008-06-24, 22:53
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Det ska du vara, men det är du inte.
Du anser att mordet var nödvändigt, men själv tänker du inte slå i spikarna. Så länge någon annan gör det, är det okej?

Nej, jag blir bedrövad av att läsa det här.
Vad är det för resonemang? Petrus ställde en liknande fråga till Jesus vad som skulle ske med den som låg bakom föräderiet.

Johannes 21
När Petrus fick se honom, frågade han Jesus: "Herre, hur blir det med honom?" 22 Jesus svarade: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Följ du mig!" 23 Så kom det ryktet ut bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till honom att han inte skulle dö, utan: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig?"
2008-06-24, 22:57
Medlem
Citat:
Matteusevangeliet 26
Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner* änglar? 54 Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas, som säger att detta måste ske?"
En förutsedd handlig är inte den samma som Faderns vilja.
Det är just det skriften talar om.
Profeter har genom tiden vittnat om det som komma skall. Herren känner allt vi gör, redan innan vid gör det.

Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom.

Herren rör inte våran fria vilja.
Mordet skedde för att syndarna ville så, och inget annat.

Att Herren kunde ha stoppat det hela är väl ingen nyhet?
Herren har makt att göra det han vill. Men glöm inte att han är god, och innanför dess ramar håller han sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in