2010-02-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vår planet, jorden, rör sig varje år ett varv runt solen, som är vår närmaste stjärna, på exakt 365 dagar, 5 timmar, 48 minuter och 45,51 sekunder. Ja, det materiella universum är ytterst väl organiserat!

Varför är då inte det jordiska samhället exakt, det är på väg ner i gyttjan?

Är det verkligen väl organiserat?
Har du aldrig hört talas om galaxer som kolliderar?
Stjärnor som exploderar som supernovor och spränger sönder allt i närheten?
Stjärnor som imploderar och blir svarta hål som drar alla närbelägna stjärnor och planeter till sig och sliter dem i småbitar?
Kometer och asteroider som störtar in i planeter och ställer till stor skada?
Universum är kaotiskt.
2010-02-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
och
"Visst kan det leda till uteslutning, men inte för umgängets skull, utan för att om man umgås med fel människor så gör man förr eller senare ett felsteg."

Frågan gäller alltså att umgås med uteslutna och avhoppare.
Och enligt vad Flexbärt envist upprepar så är det upp till enskilda JV om de vill umgås med sådana uteslutna.

Men vad säger litteraturen om detta?

I Tjänsten för Guds Kungarike, augusti 2002 tar man upp frågan i artikeln "Visa kristen lojalitet när en släkting är utesluten".

2. Hur man behandlar uteslutna: Guds ord befaller de kristna att inte vara i sällskap med en person som har blivit utesluten ur församlingen...

3. Detta betyder att lojala kristna inte har någon andlig gemenskap med någon som har blivit utesluten ur församlingen. Men saken är mera omfattande. Enligt vad det förklaras i Guds ord skall vi "inte ens äta med en sådan". Vi undviker följaktligen också sällskapligt umgänge med en utesluten person. Detta skulle utesluta att vi förenade oss med honom i en utflykt, en bjudning, ett bollspel, ett besök på köpcentret eller biografen eller att sitta ner till ett mål mat med honom vare sig hemma eller på en restaurang.

4. Hur förhåller det sig med att tala med en utesluten? ......... Detta kommenteras så här i Vakttornet för 15 december 1981, sidan 17: "Det lilla ordet 'Hej!' kan vara det första steget hänemot ett samtal och kanske även ett vänskapsförhållande. Skulle vi vilja ta detta första steg i fråga om en utesluten person?"

Här lämnas verkligen inte stort utrymme till något umgänge med uteslutna, vad Flexbärt än säger.

Artikeln jag citerar från är lång, och handlar mycket om hur man ska behandla familjemedlemmar som blivit uteslutna, nämligen ha minsta möjliga med dem att göra.

Tack Gitte jag tänkte precis leta upp det där.
Vad jag inte kan fatta är varför såna som Flexbärt envisas med att ljuga om något som är så tydligt?
Hur kan han försöka inbilla någon att familjer skulle ta avstånd från sina egna närmaste om de inte var tvingade?
Allt sånt är en personlig förolämpning mot alla som har förlorat så många kära och lider för det varenda dag!
2010-02-03, 21:16
Medlem
Citat:
Vår planet, jorden, rör sig varje år ett varv runt solen, som är vår närmaste stjärna, på exakt 365 dagar, 5 timmar, 48 minuter och 45,51 sekunder. Ja, det materiella universum är ytterst väl organiserat!

Varför är då inte det jordiska samhället exakt, det är på väg ner i gyttjan?

Ja Flexbärt...vad är din teori om det?
2010-02-05, 13:30
Medlem
Indoktrinerar JV sina barn mot blodtransfusioner?
(vad lär de barnen kommer hända om de mottar blod?)

Jag är övertygad om att ni redan svarat på denna fråga... men jag orkar inte leta igenom 500+ sidor
2010-02-05, 14:36
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appelcore

Jag är övertygad om att ni redan svarat på denna fråga... men jag orkar inte leta igenom 500+ sidor

De jag har pratat med som är JV använder sig inte sig av ordet indoktrinering direkt men det är ju vad det är frågan om. Det framgår med all önskvärd tydlighet att Bibeln säger ingenting om blodtransfusioner. Skriftställena handlar om slakt av djur. Sällskapet Vakttornet menar, utan bibliskt stöd, att det är samma sak att förtära blod som att ta emot en blodtransfusion; ett ställningstagande som lett många människor till döden. 2004 ändrade de ställning lite granna. I Vakttornet 15 april 2004 introducerar sällskapet Vakttornet nya tankar om vilka blodbehandlingar som är tillåtna och vilka som inte är tillåtna.Sällskapet Vakttornet har blod på sina händer. Människoliv har gått till spillo på grund av organisationens haltande bibeltolkning,
2010-02-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appelcore

Barn får lära sig detsamma som de vuxna. Alla sitter de på samma möten.
Att äta eller ta emot blod är att gå emot Guds befallning ang just blodet....att människan ska "avhålla sig" från det.
2010-02-13, 19:08
Medlem
Nån som ska gå på Åminnelsen?
2010-02-13, 20:19
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nån som ska gå på Åminnelsen?

Åminnelsen, JVs årliga förnekande av det centrala i Jesu lära menar du

Skämt och sidor men återigen förvränger de sanningen för att passa sig själva.
Apg 20:7 KJV 'Och på veckans första dag, när lärjungarna hade samlats för att bryta bröd ...'

(JVs bibel) - Apg 20:7 NWT 'På veckans första dag, när vi hade kommit tillsammans till en måltid ...'

Denna text har blivit ändrad för att ge underlag till Vakttornssällskapets årliga nattvardsfirande, av Jehovas Vittnen känd som åminnelsen.Deras ändring av 'bryta bröd' till 'måltid' saknar grund.
Senast redigerad av Blackra1n 2010-02-13 kl. 20:29.
2010-02-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Åminnelsen, Jvs årliga

Vilka skall ta del av brödet och vinet?

Vilka tog del, då Jesus instiftade Herrens kvällsmåltid strax före sin död?
Elva trogna efterföljare som Jesus sade följande till: "Jag sluter ett förbund med er, alldeles som min Fader har slutit ett förbund med mig, om ett kungarike." (Luk. 22:29)
De blev alla inbjudna att vara tillsammans med Kristus i hans himmelska kungarike. (Joh. 14:2, 3)
Alla som tar del av brödet och vinet i dag bör också vara sådana som Kristus för in i detta "förbund ... om ett kungarike".
Hur många är det som tar del? Jesus sade att det var bara en "liten hjord" som skulle få det himmelska kungariket som sin belöning. (Luk. 12:32) Hela antalet skulle vara 144.000. (Upp. 14:1-3)
Denna grupp började väljas ut år 33 v.t. Följaktligen kan det vara bara ett litet antal som tar del nu.

Romarna 8:16
”Anden själv vittna med vår ande om att vi är Guds barn.”
2010-02-13, 22:31
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Vilka skall ta del av brödet och vinet?

Vilka tog del, då Jesus instiftade Herrens kvällsmåltid strax före sin död?
Elva trogna efterföljare som Jesus sade följande till: "Jag sluter ett förbund med er, alldeles som min Fader har slutit ett förbund med mig, om ett kungarike." (Luk. 22:29)
De blev alla inbjudna att vara tillsammans med Kristus i hans himmelska kungarike. (Joh. 14:2, 3)
Alla som tar del av brödet och vinet i dag bör också vara sådana som Kristus för in i detta "förbund ... om ett kungarike"
Hur många är det som tar del? Jesus sade att det var bara en "liten hjord" som skulle få det himmelska kungariket som sin belöning. (Luk. 12:32) Hela antalet skulle vara 144.000. (Upp. 14:1-3)
Denna grupp började väljas ut år 33 v.t. Följaktligen kan det vara bara ett litet antal som tar del nu.

Romarna 8:16
”Anden själv vittna med vår ande om att vi är Guds barn.”

Den grekiska texten säger inte att de hade samlats till en 'kvällsmåltid'. Det säger för att 'bryta bröd' (Klasai = 'att bryta', Arton = 'bröd'). En ordagrann översättning är inte svår här, och texten behöver ej en sådan omarbetning av tolkningen såsom JV har gjort.

Åminnelsen firas på fel dag!
Citerar dessutom av ett annat inlägg jag läste från ett annat forum:

Jehovas vittnen firar åminnelsen den 14:e Nisan, vilket infaller vid den första fullmånen efter vårdagsjämningen. Man menar att judarna firade sin påskhögtid vid detta datum, men är det så?

Datumet anges i 2:a Mosebok 12:6, där det sägs om det får som skulle slaktas "och ni skall förvara det intill den fjortonde dagen, i denna månad. Då skall man- Israels hela församlade menighet- slakta det vid aftontiden"

Påskmåltiden åts senare på kvällen efter solnedgången. Nu är det bara så att judarna dygn börjar klockan 18:00, så det hade alltså blivit den 15:e Nisan när man firade påsken. Tydligen kände inte Russel till detta, eller så förbisåg han detta faktum.

Judarna har i alla tider firat påsken den 15:e Nisan. Vakttornet har haft mycket svårt att förklara varför judarna firar påsken en dag senare än de gör. Man har försökt köra med en ren bluff och sagt att samariterna en en utdöd judisk sekt som hette karaiterna, har firat påsken den 14:e Nisan. Detta är en ren lögn. De firade också påsken den 15:e Nisan.

Jehovas vittnen är ensamma om att fira påsken den 14:e Nisan. Man har heller aldrig förskt sig på att ange en tidpunkt då judarna bytte datum för påskfirandet.

Någon som vet mer om det?
2010-02-13, 22:55
Medlem
Citat:

Fira när du vill.

Välkommen till Åminnelsen (påminnelsen) av Jesu död
Flavius Josephus (Josefus antiquitates.)
Den 14 Nisan år 33 (motsvarar onsdagen 9 april i år 2009 efter solnedgången avrättades den galileiske snickaren och rabbin Yeshua ben Yosef, anklagad för anstiftan till uppror mot den romerska staten.
2010-02-14, 23:41
Medlem
Citat:
Den grekiska texten säger inte att de hade samlats till en 'kvällsmåltid'. Det säger för att 'bryta bröd' (Klasai = 'att bryta', Arton = 'bröd'). En ordagrann översättning är inte svår här, och texten behöver ej en sådan omarbetning av tolkningen såsom JV har gjort.

Citerar dessutom av ett annat inlägg jag läste från ett annat forum:

Jehovas vittnen firar åminnelsen den 14:e Nisan, vilket infaller vid den första fullmånen efter vårdagsjämningen. Man menar att judarna firade sin påskhögtid vid detta datum, men är det så?

Datumet anges i 2:a Mosebok 12:6, där det sägs om det får som skulle slaktas "och ni skall förvara det intill den fjortonde dagen, i denna månad. Då skall man- Israels hela församlade menighet- slakta det vid aftontiden"

Påskmåltiden åts senare på kvällen efter solnedgången. Nu är det bara så att judarna dygn börjar klockan 18:00, så det hade alltså blivit den 15:e Nisan när man firade påsken. Tydligen kände inte Russel till detta, eller så förbisåg han detta faktum.

Judarna har i alla tider firat påsken den 15:e Nisan. Vakttornet har haft mycket svårt att förklara varför judarna firar påsken en dag senare än de gör. Man har försökt köra med en ren bluff och sagt att samariterna en en utdöd judisk sekt som hette karaiterna, har firat påsken den 14:e Nisan. Detta är en ren lögn. De firade också påsken den 15:e Nisan.

Jehovas vittnen är ensamma om att fira påsken den 14:e Nisan. Man har heller aldrig förskt sig på att ange en tidpunkt då judarna bytte datum för påskfirandet.

Någon som vet mer om det?

Jehovas Vittnen firar inte påsken. Vi träffas denna kväll för att minnas de uppofringar Jesus gjorde för oss och att han ofrrade sitt liv på pålen för oss

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in