Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vilka skall ta del av brödet och vinet?
Vilka tog del, då Jesus instiftade Herrens kvällsmåltid strax före sin död?
Elva trogna efterföljare som Jesus sade följande till: "Jag sluter ett förbund med er, alldeles som min Fader har slutit ett förbund med mig, om ett kungarike." (Luk. 22:29)
De blev alla inbjudna att vara tillsammans med Kristus i hans himmelska kungarike. (Joh. 14:2, 3)
Alla som tar del av brödet och vinet i dag bör också vara sådana som Kristus för in i detta "förbund ... om ett kungarike"
Hur många är det som tar del? Jesus sade att det var bara en "liten hjord" som skulle få det himmelska kungariket som sin belöning. (Luk. 12:32) Hela antalet skulle vara 144.000. (Upp. 14:1-3)
Denna grupp började väljas ut år 33 v.t. Följaktligen kan det vara bara ett litet antal som tar del nu.
Romarna 8:16
”Anden själv vittna med vår ande om att vi är Guds barn.”
Den grekiska texten säger inte att de hade samlats till en 'kvällsmåltid'. Det säger för att 'bryta bröd' (Klasai = 'att bryta', Arton = 'bröd'). En ordagrann översättning är inte svår här, och texten behöver ej en sådan omarbetning av tolkningen såsom JV har gjort.
Åminnelsen firas på fel dag!
Citerar dessutom av ett annat inlägg jag läste från ett annat forum:
Jehovas vittnen firar åminnelsen den 14:e Nisan, vilket infaller vid den första fullmånen efter vårdagsjämningen. Man menar att judarna firade sin påskhögtid vid detta datum, men är det så?
Datumet anges i 2:a Mosebok 12:6, där det sägs om det får som skulle slaktas "och ni skall förvara det intill den fjortonde dagen, i denna månad. Då skall man- Israels hela församlade menighet- slakta det vid aftontiden"
Påskmåltiden åts senare på kvällen efter solnedgången. Nu är det bara så att judarna dygn börjar klockan 18:00, så det hade alltså blivit den 15:e Nisan när man firade påsken. Tydligen kände inte Russel till detta, eller så förbisåg han detta faktum.
Judarna har i alla tider firat påsken den 15:e Nisan. Vakttornet har haft mycket svårt att förklara varför judarna firar påsken en dag senare än de gör. Man har försökt köra med en ren bluff och sagt att samariterna en en utdöd judisk sekt som hette karaiterna, har firat påsken den 14:e Nisan. Detta är en ren lögn. De firade också påsken den 15:e Nisan.
Jehovas vittnen är ensamma om att fira påsken den 14:e Nisan. Man har heller aldrig förskt sig på att ange en tidpunkt då judarna bytte datum för påskfirandet.
Någon som vet mer om det?