2009-09-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Det kan säkert stämma .. Vet när vi bytte ut traktat pga personen på framsidan lämnat...

Det är ju inte så konstigt!

Nej, kanske inte.
Men Sällskapet är inte särskilt konsekventa här, för så vitt jag vet kasserade man inte de böcker som Ray Franz hade skrivit, eller varit medförfattare till, när han blev utesluten!
2009-09-17, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Inte riktigt.

Det jag först hänvisade till var BÅDE Psalm OCH Hebreerbrevet för att visa på att det kunde stå vilket som enbart via Bibel 2000, men då ni prompt sade att det berodde på septuaginta hänvisade jag sedan till en massa översättningar och då BARA ur Psalm, där man helt sonika varvar mellan gud/en gud/änglar/gudaväsen osv. Det jag undrar är ju varför man har så svårt att bestämma sig för vad det ska stå där när Johannes 1:1 tydligen är så uppenbart...

Jaha.. så du menar alltså att änglar är gudar, eftersom sättet man uttrycker sig på varierar mellan översättningarna av psalm 8?

Jag har inte riktigt följt med i er diskussion ang Joh 1:1, så jag undviker därför helst att kommentera den.
2009-09-17, 17:50
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jaha.. så du menar alltså att änglar är gudar, eftersom sättet man uttrycker sig på varierar mellan översättningarna av psalm 8?

Jag har inte riktigt följt med i er diskussion ang Joh 1:1, så jag undviker därför helst att kommentera den.

För att citera mig själv (det var ursprungligen inte riktat till dig, så helt förståeligt om du missat det):
Citat:

Då kungen kallas Guds son (Ps 2:7) och Israel Herrens förstfödde son (2 Mos 4:22) är däremot ordets bildliga bruk nära förknippat med familjerätt och könsroller i bibelns värld. Bara en ordagrann översättning får i sådana fall fram vad som åsyftas: sönernas, och särskilt de förstföddas, privilegierade ställning. Dessa ställen bildar i sin tur en avgörande klangbotten när Jesu plats i tillvaron tolkas med uttrycket "Guds son" eller "den förstfödde" (jfr Luk 2:7; Kol 1:15; Heb 1:6). Även i det fallet tillämpas därför en bokstavlig återgivning, som också motsvarar allmänt kristet bruk, fast innebörden i och för sig kan omskrivas t.ex. med hjälp av uttryck som "gudomlig natur".

En mellanställning intar några texter i GT som ordagrant talar om "Guds söner" eller "gudasöner" (1 Mos 6:2; Job 1:6; 2:1; 38:7; Ps 29:1; 89:7; Dan 3:25). Även här återklingar föreställningar om manliga könsroller i kunglig och krigisk miljö, fast meningen allmänt sett kan återges med att gestalterna har gudomlig natur eller är gudaväsen (>Ängel). Anspelningar på dessa ställen förekommer i bibelns grekiskspråkiga delar. Det som då förmedlas är föreställningar om upphöjdhet och styrka...

http://www.bibeln.se/uppslagsdelen/main.jsp?showid=610

Ganska smidigt gjort av gud att "föda" sig själv först och få den priviligerade ställningen, må jag säga minsann...

Det jag menar är att för att beteckna änglarna i den hebreiska texten så använder man ett ord som normalt används om 'gud med stort g' (dvs. Elohim). Detta för att beskriva att änglarna är "gudaväsen" eller har "gudomlig natur", vilket Bibel 2000 här visar på att även Jesus beskrivs på detta sätt. Frågan är ju då varför det hebreiska Elohim prompt ska översättas med änglar (i fall där man uppenbarligen även kan översätta med 'gud med stort g') när Theos å andra sidan prompt ska översättas med 'gud med stort g' när det fortfarande är en av guds söner som omnämns?

Är någon "förstfödd" så måste det ju finnas minst en till som kan vara "andrafödd", eller hur?

Bara en ordagrann översättning får i sådana fall fram vad som åsyftas: sönernas, och särskilt de förstföddas, privilegierade ställning.

Med på vad jag menar?
2009-09-17, 18:16
Avslutad
Citat:

Det jag menar är att för att beteckna änglarna i den hebreiska texten så använder man ett ord som normalt används om 'gud med stort g' (dvs. Elohim). Detta för att beskriva att änglarna är "gudaväsen" eller har "gudomlig natur", vilket Bibel 2000 här visar på att även Jesus beskrivs på detta sätt. Frågan är ju då varför det hebreiska Elohim prompt ska översättas med änglar (i fall där man uppenbarligen även kan översätta med 'gud med stort g') när Theos å andra sidan prompt ska översättas med 'gud med stort g' när det fortfarande är en av guds söner som omnämns?

..

Med på vad jag menar?

Lugna lite med den där förstfödd-andrafödd-grejen..

Alltså, det är inte ordet Elohim som översätts med ordet ängel.

Det är uttrycket melakh Elohim( Guds budbärare) som översätts med ordet ängel i psalm 8.

Så är det också skrivet i den masoretiska texten*, vilket är den översättning man normalt avser då man talar om "den hebreiska texten".

Är du med?

*http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt2608.htm
2009-09-17, 18:34
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Det är uttrycket melakh Elohim( Guds budbärare) som översätts med ordet ängel i psalm 8.
Jaså?

Kod:
u·thchsr·eu                  mot      m·aleim       u·kbud     u·edr
and·you-are-making-lack·him  little   from·Elohim   and·glory  and·honor

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/psa8.pdf

EDIT: Some such view underlies the verse: "Thou madest him a little lower than the angels [godly beings]" (Ps. viii. 5); man, though mortal, being endowed with intellect.
http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=1521&letter=A&search=angels|The

Notera "gudaväsen", inte "budbärare".
Senast redigerad av Quartus 2009-09-17 kl. 18:56.
2009-09-17, 19:26
Avslutad
Citat:
Jaså?

Kod:
u·thchsr·eu                  mot      m·aleim       u·kbud     u·edr
and·you-are-making-lack·him  little   from·Elohim   and·glory  and·honor

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/psa8.pdf

EDIT: Some such view underlies the verse: "Thou madest him a little lower than the angels [godly beings]" (Ps. viii. 5); man, though mortal, being endowed with intellect.
http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=1521&letter=A&search=angels|The

Notera "gudaväsen", inte "budbärare".

Ja.. det är sant.

Det står inte melakh Elohim.

Du citerar dock inte ur den masoretiska texten, utan det gamla manuskript som kallas Westminster-Leningrad codex.
2009-09-17, 20:16
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ja.. det är sant.

Det står inte melakh Elohim.

Du citerar dock inte ur den masoretiska texten, utan det gamla manuskript som kallas Westminster-Leningrad codex.
Dude!?

Leningradkodexen ÄR den masoretiska texten...!?

Leningradkodexen, (Codex Leningradensis), är en av de äldsta kompletta manuskript av den Hebreiska Bibeln baserad på den Masoretiska bibeltexten. Den är daterad till 1008.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leningradkodexen

The Westminster Leningrad Codex is an online digital version of the Leningrad Codex
http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Leningradensis

Sitter du bara och hittar på saker, eller?

EDIT:http://www.usc.edu/dept/LAS/wsrp/educational_site/biblical_manuscripts/LeningradCodex.shtml
The Leningrad Codex, or Leningradensis, is the oldest complete Hebrew bible still preserved. While there are older parts of Bibles, or biblical books, still in existence, there is no older manuscript which contains the whole Hebrew Bible (or Old Testament in Hebrew). The Leningrad Codex is considered one of the best examples of the Masoretic text.
Senast redigerad av Quartus 2009-09-17 kl. 20:32.
2009-09-17, 21:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Varför undviker ni "vittnen" det jag skrev tidigare?? För det är väl inte så att ni inte har svar?

Du ligger iaf på min ignoreralista ... Därför får du inga svar av mig, vill du ha seriöst svar på en seriös fråga så är du varmt välkommen att dra ett PM så lovar jag att svara!
2009-09-17, 22:12
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
eran bibel eller från den "riktiga" bibeln?
Vilken bibel är den "riktiga" bibeln?
2009-09-17, 22:25
Avslutad
Citat:
Dude!?

Leningradkodexen ÄR den masoretiska texten...!?

Leningradkodexen, (Codex Leningradensis), är en av de äldsta kompletta manuskript av den Hebreiska Bibeln baserad på den Masoretiska bibeltexten. Den är daterad till 1008.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leningradkodexen

The Westminster Leningrad Codex is an online digital version of the Leningrad Codex
http://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Leningradensis

Sitter du bara och hittar på saker, eller?

EDIT:http://www.usc.edu/dept/LAS/wsrp/educational_site/biblical_manuscripts/LeningradCodex.shtml
The Leningrad Codex, or Leningradensis, is the oldest complete Hebrew bible still preserved. While there are older parts of Bibles, or biblical books, still in existence, there is no older manuscript which contains the whole Hebrew Bible (or Old Testament in Hebrew). The Leningrad Codex is considered one of the best examples of the Masoretic text.

Jag uttryckte mig oklart..

Jag talade om någon av de idag förekommande utgåvor av MT, där Leningradskodexen ofta använts.

Leningradcodexen är ett av de äldsta manuskripten av MT. Det är dock inte det äldsta eller det enda manuskriptet.
Eftersom man finner vissa smärre skillnader texterna mellan, betyder det att det idag finns flera textkritiska utgåvor av den masoretiska texten, vilka bygger på ett flertal olika manuskript, bl.a Leningradcodexen.

Hur som helst, det spelar egentligen ingen roll, jag försökte bara låta smart..

Det hebreiska ord som översätts till änglar i bl.a Septuaginta betyder alltså enligt Leningradcodexen, och andra något i stil med "från elohim/gud", enligt din länk. Tydligen kan det tolkas som gudaväsen eller änglar.

Ok.. jag köper det. Att en del av Skrifternas omnämnanden av gudasöner och gudaväsen ibland tolkats som änglar är ju inte precis en nyhet i och för sig. Det vittnar ju Paulus om i hebréerbrevet.

Men det betyder ju inte att man därför "helt sonika varvar mellan gud/en gud/änglar/gudaväsen osv".

Däremot kan du med lite god vilja säga att man varvar 'nästan en gud'/ängel/gudaväsen.

Ifall du vill argumentera för att gudasönerna(änglarna) inte är det samma som Fadern, så håller jag med dig.
2009-09-17, 22:40
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jag uttryckte mig oklart..

Jag talade om någon av de idag förekommande utgåvor av MT, där Leningradskodexen ofta använts.

Leningradcodexen är ett av de äldsta manuskripten av MT. Det är dock inte det äldsta eller det enda manuskriptet.
Eftersom man finner vissa smärre skillnader texterna mellan, betyder det att det idag finns flera textkritiska utgåvor av den masoretiska texten, vilka bygger på ett flertal olika manuskript, bl.a Leningradcodexen.

Hur som helst, det spelar egentligen ingen roll, jag försökte bara låta smart..
Och hade du läst min "edit" så hade du sett att jag redan citerat precis det du nu sa...

Citat:
Det hebreiska ord som översätts till änglar i bl.a Septuaginta betyder alltså enligt Leningradcodexen, och andra något i stil med "från elohim/gud", enligt din länk. Tydligen kan det tolkas som gudaväsen eller änglar.

Ok.. jag köper det. Att en del av Skrifternas omnämnanden av gudasöner och gudaväsen ibland tolkats som änglar är ju inte precis en nyhet i och för sig. Det vittnar ju Paulus om i hebréerbrevet.

Men det betyder ju inte att man därför "helt sonika varvar mellan gud/en gud/änglar/gudaväsen osv".

Däremot kan du med lite god vilja säga att man varvar 'nästan en gud'/ängel/gudaväsen.

Ifall du vill argumentera för att gudasönerna(änglarna) inte är det samma som Fadern, så håller jag med dig.
Elohim (אֱלוֹהִים , אלהים, sometimes transliterated as Aleim) is a Hebrew word which expresses concepts of divinity.

Skulle man kunna säga att 'nästan en gud' är någon/något som är 'gudalikt' men inte 'en gud'/'gud med stort g'? Änglarna är 'nästan som gudar'/'gudalika'?
2009-09-17, 22:50
Avslutad
Citat:

Elohim (אֱלוֹהִים , אלהים, sometimes transliterated as Aleim) is a Hebrew word which expresses concepts of divinity.

Skulle man kunna säga att 'nästan en gud' är någon/något som är 'gudalikt' men inte 'en gud'/'gud med stort g'? Änglarna är 'nästan som gudar'/'gudalika'?

Det kan man absolut säga.

Vänligen notera att enligt din länk översätts ordet 'm·aleim' till 'från elohim'( from·Elohim).

Man kan därför inte säga att elohim översätts till änglar/gudaväsen i psalm 8.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in