2009-07-19, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jaså det säger du! Intresseklubben har antecknat...

Näe .. Seriöst. Skärpning här med!

Men jisses...ödmjukhet och vänlighet är inte riktigt din grej, va?

Kopierar in ett tidigare inlägg riktat till dig, det kanske "försvann" bland alla andra här.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Jag är väldigt trött på din arrogans. Först säger du att bara du har rätt förhållande till Gud, och nu uttalar du dig om graden av andras lycka!

Lite ödmjukhet skulle inte skada!
2009-07-19, 08:40
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Och?? Sen då? Hur känner du dom?

Citat:
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Ja, tänk på det när du klipper och klistrar från Bibeln efter ditt eget begär.
2009-07-19, 08:45
Medlem
fotos avatar
Citat:
1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Just det. Man håller inte Herren helig om man ignorerar folk. Sånt sysslar inte kristna med....det är ett typiskt värdsligt drag.
2009-07-19, 08:49
Medlem
fotos avatar
Citat:
Varför inte istället tala om det som är det rätta, men inge tycks kunna svara och det talar sitt tydliga språk.

Tack för ordet

Jag kan också klistra in en evigt liv vers

Joh 6:54 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.
2009-07-19, 09:53
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Visst säger bibeln att man ska vara en hjälpsam människa, som du skriver.
Men tar man inte in det så hjälper det ju inte.
Det va så jag menade med att religiositet inte har med saken att göra.
Det har snarare att göra med vilken människa du är.

Ok, då förstår jag hur du menar. Men jag förstår inte: om man nu är religiös och inte "tar in" den (ganska basala) punkten/regeln att man ska vara hjälpsam, är man inte ganska "misslyckad" som religiös då?
(Obs menar inte att stöta mig med nån i tråden utan försöker förstå resonemanget!)
Om man får höra i församlingen att man ska hjälpa andra JV, börjar man inte undra varför man gör skillnad på människor då? Är vi inte alla lika mkt värda enligt bibeln?
(Jag har för mig att man fick lära sig nåt sånt när man gick på barnkyrkan som femåring...men som sagt jag har verkligen NOLL koll på bibeln).
2009-07-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Jag donerar så mkt jag kan, cirka 5000 sek per år, till olika välgörenhetsorganisationer, och jag har 2 fadderbarn. Skulle kunna göra så extremt mkt mer. Hoppas på att kunna ta in ett fosterbarn i framtiden.

Jag tycker inte det spelar någon roll vilken religion man tillhör, if any. Det du säger är ju att eftersom de här små aidssjuka barnen inte är JV så... är dom inte ditt problem.

Skulle vara intressant att få en kommentar från Bordeline och Flexbärt angående budskapet i bibeln att man ska dela med sig till fattiga människor.

Har ett liknande engagemang som du Zimbardo och jag har väldigt svårt för den här närmast unika inställningen som Jv har till hjälparbete.
Det finns mycket som Jv fått om bakfoten men detta måste väl ändå vara det som sticker ut mest och anses väl allmänt som det mest stötande. Parollen verkar vara mer predikande och litteratur skit i om folk dör bara man kan rapportera in sina timmar....
2009-07-19, 10:26
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Skulle vara intressant att få en kommentar från Bordeline och Flexbärt angående budskapet i bibeln att man ska dela med sig till fattiga människor.

Har ett liknande engagemang som du Zimbardo och jag har väldigt svårt för den här närmast unika inställningen som Jv har till hjälparbete.
Det finns mycket som Jv fått om bakfoten men detta måste väl ändå vara det som sticker ut mest och anses väl allmänt som det mest stötande. Parollen verkar vara mer predikande och litteratur skit i om folk dör bara man kan rapportera in sina timmar....

Man hoppas att någon skall förklara detta här i tråden, men tyvärr (jag önskar verkligen att det vore annorlunda!!) verkar det som du säger. JV är ute efter att rädda sitt eget skinn. De förbereder sig för harmageddon och paradiset. Jag önskar vi kunde fastforward sådär 100 år. "Ganska" övertygad om att vår värld kommer finnas kvar i icke-paradisiskt skick även då. Undrar om de då skulle omvärdera hur de spenderar sin tid.

Gå och knacka på folks dörrar.. som inte ens vill... när det finns folk som behöver och vill ha hjälp på andra sätt. Folk som fryser på gatorn och är sjuka men inte har råd med vård.

Något är seriöst fel med prioriteringarna. Men så är det ju inom sekter.
(sorry alla JV men min misstanke att JV är mer som en sekt än ett religiöst samfund har confirmats i denna tråd).

Jag dejtade en kille för ungefär 5 år sedan vars family var JV. Han själv hade spenderat större delen av sin barndom med att gå runt i kostym och knacka dörr. När han fyllde 18 vägrade han att vara med mer. Av någon anledning fick han bo kvar hemma (vilket som jag förstått det är ovanligt för "avfällingar"). Men hans familj HATADE honom. Jag sov över där en gång och träffade då hans mor. Det första hon frågade mig var om jag var en lika smutsig människa som killen. Lite otippad fråga vid frukostbordet om du frågar mig. Jag hade träffat denne kille utomlands på en semesterort och hon drog en lång monolog och synder och smuts och hur dåliga människor möttes där. Sen lämnade hon rummet.
Inte på nåt sätt en öppen, generös, varm och förstående attityd om du frågar mig.
2009-07-19, 10:46
Medlem
Citat:
Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Johannes 3:31-34
"31 Den som kommer från ovan är över alla andra. Den som är från jorden, han är från jorden, och han talar om ting från jorden. Den som kommer från himlen är över alla andra. 32*Vad han har sett och hört, detta vittnar han om, men ingen godtar hans vittnesbörd. 33*Den som har godtagit hans vittnesbörd har satt sitt sigill på att Gud är sann. 34*Ty den som Gud har sänt ut talar Guds ord; han ger nämligen inte anden efter mått."

Sedan är det upp till dig/er att förstå, inget att orda om.

The end

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Hur VET du att detta är sant?

All religion bygger ju på att man TROR att det är sant.
2009-07-19, 10:46
Medlem
Citat:
Man hoppas att någon skall förklara detta här i tråden, men tyvärr (jag önskar verkligen att det vore annorlunda!!) verkar det som du säger. JV är ute efter att rädda sitt eget skinn. De förbereder sig för harmageddon och paradiset. Jag önskar vi kunde fastforward sådär 100 år. "Ganska" övertygad om att vår värld kommer finnas kvar i icke-paradisiskt skick även då. Undrar om de då skulle omvärdera hur de spenderar sin tid.

Gå och knacka på folks dörrar.. som inte ens vill... när det finns folk som behöver och vill ha hjälp på andra sätt. Folk som fryser på gatorn och är sjuka men inte har råd med vård.

Något är seriöst fel med prioriteringarna. Men så är det ju inom sekter.
(sorry alla JV men min misstanke att JV är mer som en sekt än ett religiöst samfund har confirmats i denna tråd).

Jag dejtade en kille för ungefär 5 år sedan vars family var JV. Han själv hade spenderat större delen av sin barndom med att gå runt i kostym och knacka dörr. När han fyllde 18 vägrade han att vara med mer. Av någon anledning fick han bo kvar hemma (vilket som jag förstått det är ovanligt för "avfällingar"). Men hans familj HATADE honom. Jag sov över där en gång och träffade då hans mor. Det första hon frågade mig var om jag var en lika smutsig människa som killen. Lite otippad fråga vid frukostbordet om du frågar mig. Jag hade träffat denne kille utomlands på en semesterort och hon drog en lång monolog och synder och smuts och hur dåliga människor möttes där. Sen lämnade hon rummet.
Inte på nåt sätt en öppen, generös, varm och förstående attityd om du frågar mig.

Ja det här med uteslutningar och hur det behandlas verkar variera i olika församlingar och givetvis bland medlemmarna. Verkar finnas många varianter på detta tema.
2009-07-19, 10:49
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Aha...jag tyckte jag fått det förklarat på ett annat sätt av en som tror på treenigheten...men jag kanske missförstått.

Jag tror på treenigheten...
2009-07-19, 11:36
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
...men ändå tror du inte att du skulle kunna göra nåt åt läget..?

Vad vill du att jag skall göra? Betala [valfri hjälp org.] som tar de mesta pengarna själv i admin.avgift? Skulle aldrig falla mig in.

Läkare utan gränser skulle jag lätt kunna donera större summa till om jag hade mycket pengar, men nu är så inte fallet.

Jag vet att människor inte kan göra något åt allt elände, men jag vet att Gud kommer att göra det och det delar jag med mig av till andra människor så att alla kan få del av det. Som jag sagt innan, hellre att jag kan ge dom evigt liv än lite mat som kanske räcker ett par timmar, kanske en dag...
Senast redigerad av Bordeline 2009-07-19 kl. 11:40.
2009-07-19, 11:43
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Citat:
JV hjälper praktiskt till vid olika katastrofer (främst andra JVn som råkat illa ut men även andra)...men det är inte det som är det viktigaste för JVn. Det viktigaste är att predika.
JV tror att Jesus satte mönstret genom att han ansåg att det han hade att predika för människor var viktigare än att bota dem tillfälligt i den här tingens ordning.
Plus att JV inte tror att människor ngnsin kommer att kunna lösa problemen i världen -utan Guds ingripande. Det ligger inte i människans händer att reda upp allt.
Plus (igen) att JV tror att de som måste dö nu får komma tillbaka till en paradisisk jord i en uppståndelse.

(Vid t ex WTC var det JVn som gick runt och tröstade de som arbetade med att röja efter det som hände genom att läsa uppmuntrande ord från bibeln. Fanns även präster från andra kyrkor som gjorde så.)

Väljer att citera här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in