Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Skulle vara intressant att få en kommentar från Bordeline och Flexbärt angående budskapet i bibeln att man ska dela med sig till fattiga människor.
Har ett liknande engagemang som du Zimbardo och jag har väldigt svårt för den här närmast unika inställningen som Jv har till hjälparbete.
Det finns mycket som Jv fått om bakfoten men detta måste väl ändå vara det som sticker ut mest och anses väl allmänt som det mest stötande. Parollen verkar vara mer predikande och litteratur skit i om folk dör bara man kan rapportera in sina timmar....

Man hoppas att någon skall förklara detta här i tråden, men tyvärr (jag önskar verkligen att det vore annorlunda!!) verkar det som du säger. JV är ute efter att rädda sitt eget skinn. De förbereder sig för harmageddon och paradiset. Jag önskar vi kunde fastforward sådär 100 år. "Ganska" övertygad om att vår värld kommer finnas kvar i icke-paradisiskt skick även då. Undrar om de då skulle omvärdera hur de spenderar sin tid.
Gå och knacka på folks dörrar.. som inte ens vill... när det finns folk som behöver och vill ha hjälp på andra sätt. Folk som fryser på gatorn och är sjuka men inte har råd med vård.
Något är seriöst fel med prioriteringarna. Men så är det ju inom sekter.
(sorry alla JV men min misstanke att JV är mer som en sekt än ett religiöst samfund har confirmats i denna tråd).
Jag dejtade en kille för ungefär 5 år sedan vars family var JV. Han själv hade spenderat större delen av sin barndom med att gå runt i kostym och knacka dörr. När han fyllde 18 vägrade han att vara med mer. Av någon anledning fick han bo kvar hemma (vilket som jag förstått det är ovanligt för "avfällingar"). Men hans familj HATADE honom. Jag sov över där en gång och träffade då hans mor. Det första hon frågade mig var om jag var en lika smutsig människa som killen. Lite otippad fråga vid frukostbordet om du frågar mig. Jag hade träffat denne kille utomlands på en semesterort och hon drog en lång monolog och synder och smuts och hur dåliga människor möttes där. Sen lämnade hon rummet.
Inte på nåt sätt en öppen, generös, varm och förstående attityd om du frågar mig.