2009-07-04, 16:21
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Du får någon kväll i veckan träffa 3 män/bröder och sitta ner med dom ... Man går igenom vad som har gått fel, man får berätta sin version, de ställer frågor, ocfta försöker dom hitta förmildrande omständigheter(hellre fria än fälla) sen läser man i bileln och ser vad den säger om synden som man har begått.. Sen får man gå ut och vänta medans de diskuterar under bön och diskussioner med hjälp av bibeln vad konskvensen är.

1. Dom förklarar vad du gjort fel, säger vad du ska arbeta på .. inget med med det.
2. Dom förklarar vad du gjort fel, säger vad du ska arbeta på .. du får tysta restrektioner, inte svara på mötet eller han några ansvar i församlingen.
3. Dom förklarar vad du gjort fel, säger vad du ska arbeta på .. det läses upp inför församlingen att personen har blivit tillrättavisad av bröderna.
3. Dom förklarar vad du gjort fel, och tycker att det inte verkar som att jag har ångrat det jag har gjort vilket leder till uteslutning ur den kristna församlingen. Ingen pratar med dig & ingen umgås med dig.

Tack för ett utförligt svar Borderline, väldigt intressant. Det första jag reagerade på var att du talar om att man blir tillrättavisad av män i församlingen. Är det alltid så, att kvinnor inte har högre auktoritet, och isåfall, vad ger man för anledning till detta? Är det något du känner dig ok till?

Sen undrar jag också vilka "synder" som kan leda till detta?
2009-07-04, 17:34
Medlem
I Vakna! för juli -09 finns en artikel som heter: "Är det fel att byta religion?".

Handlar om att byta från en kanske ärvd tro till den sanna tron.
I en av paragraferna står följande:

...."Ibland kan därför lojaliteten mot Gud göra att man fattar ett beslut som inte alla i familjen tycker om. Fastän Bibeln gör tydlig skillnad mellan sanna och falska läror, ger Gud var och en frihet att välja hur han eller hon ska reagera.
Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen."
2009-07-04, 17:49
Medlem
Lily79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Förstår att detta är en privat affär i mångt och mkt men det vore intressant att höra lite mer av din historia. Det är något jag tror behövs då vi icke troende vet ganska lite om hur det verkligen går till.
Stämmer det att du absolut inte får ha kontakt med JVs alltså? Låter som psykologisk tortyr om du frågar mig. Väldigt modigt och starkt av dig att ta steget; man väljer inte sin familj utan man väljer sina vänner. Du kommer bygga upp ett nytt socialt nätverk utan problem

Var det en dramatisk grej att bli utesluten? Jag antar att du måste ha blivit kritiserad för något och jag undrar hur det funkar. Är det bara "raka vägen ut" eller hade du chans att "försvara" dig?
Det låter så otroligt omoderna, man har som ateist svårt att förstå att detta är människors verklighet 2009. Hoppas du känner dig mer fri och lycklig idag, bra gjort.

Som du säger är ju en del detlajer privata och inget jag har lust att skriva på ett allmänt forum, men i stort sett så kände jag mig pressad att bli utelsuten, eftersom jag ville separera _ett litet tag_från min man så vi kunde hitta tillbaka till varandra.(vår historia är otroligt lång och komplicerad, med många känslor hit och dit, som jag inte vill prata om såhär)

De sa då att eftersom han inte ville det, så skulle jag bli utesluten om jag valde att göra det ändå.
På grund av att då visade jag inte att jag respekterade familjeanordningen..
Kändes som ett slag i ansiktet, eftersom min avsikt var att rädda vårt förhållande, inte hålla ihop för syns skull,så ingen skugga skulle falla över organisationen..

Så eftersom jag var deprimerad och ångestfylld över allt som varit så fick det bli så då...

På ett sätt är det klart att det kändes dramatiskt - ibland kan jag få en pirrande känsla i magen, som vid en rejäl berg och dalbane tur över att "är jag verkligen utesluten? Det trodde jag aldrig skulle hända", men som jag skrivit tidigare är det inget jag saknar, eftersom jag ser allt på ett annat sätt nu, mer klart..

Man har ju såklart chans att försvara sig, och förklara hur och varför man gjort som man gjort aboslut och om man slutar med det fel man gjort och ångrar sig så behöver man inte bli utesluten..Men ibland får man ultimatum, som ur ett mänskligt känslomässigt perspektiv just då för den personen, kanske känner att "nej, jag kan tyvärr inte välja bort det där just nu i mitt liv" och då blir man utesluten, eftersom det är paragrafrytteri i den bemärkelsen att "säjer Bibeln så så är det så"..

Har inte tid att skriva mer nu, men ni är välkomna att fråga mera...
2009-07-04, 19:29
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lily79
Som du säger är ju en del detlajer privata och inget jag har lust att skriva på ett allmänt forum, men i stort sett så kände jag mig pressad att bli utelsuten, eftersom jag ville separera _ett litet tag_från min man så vi kunde hitta tillbaka till varandra.(vår historia är otroligt lång och komplicerad, med många känslor hit och dit, som jag inte vill prata om såhär)

De sa då att eftersom han inte ville det, så skulle jag bli utesluten om jag valde att göra det ändå.
På grund av att då visade jag inte att jag respekterade familjeanordningen..
Kändes som ett slag i ansiktet, eftersom min avsikt var att rädda vårt förhållande, inte hålla ihop för syns skull,så ingen skugga skulle falla över organisationen..

Så eftersom jag var deprimerad och ångestfylld över allt som varit så fick det bli så då...

På ett sätt är det klart att det kändes dramatiskt - ibland kan jag få en pirrande känsla i magen, som vid en rejäl berg och dalbane tur över att "är jag verkligen utesluten? Det trodde jag aldrig skulle hända", men som jag skrivit tidigare är det inget jag saknar, eftersom jag ser allt på ett annat sätt nu, mer klart..

Man har ju såklart chans att försvara sig, och förklara hur och varför man gjort som man gjort aboslut och om man slutar med det fel man gjort och ångrar sig så behöver man inte bli utesluten..Men ibland får man ultimatum, som ur ett mänskligt känslomässigt perspektiv just då för den personen, kanske känner att "nej, jag kan tyvärr inte välja bort det där just nu i mitt liv" och då blir man utesluten, eftersom det är paragrafrytteri i den bemärkelsen att "säjer Bibeln så så är det så"..

Har inte tid att skriva mer nu, men ni är välkomna att fråga mera...

Tack för att du delar med dig!
Det låter som en tung grej men att du ändå valde rätt. Bara det faktum att du nu känner att du ser "mer klart" tyder ju på att det var saker du tidigare inte förstod eller blundade för och att ha frihet att granska sin omvärld och sin livssituation är livsviktigt.
Har du varit med om att vittnen som kanske börjat tvivla kommit till dig för att få råd eller hjälp eller har du på något sätt engagerat dig på det sättet?
Jag känner en man so lämnade JV när han var 25 och han fick då lämna hela sin familj (hans pappa var "den äldste" eller något sådant, överhuvudet antar jag) samt sin fru, och flytta till andra sidan Sverige för att kunna börja om då hans far var så rasande på honom. Han saknar inte heller JV idag utan lever ett normalt och fritt liv men man förstår ju att det har varit en traumatisk händelse. Well done för att ha gått fri.
2009-07-04, 20:33
Medlem
Man vet att man lyckats med hjärntvätten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Här är en av de frågor där jag inte kan förstå tanken bakom Vakttornets strategi.
Varför envisas de med att påstå sånt som det är så lätt att kolla upp och bevisa som falskt?
Det borde ju tära på förtroendekapitalet.
Är det här som informationskontrollen och tankekontrollen kommer in?
Det kan ju funkar internt till en stor del men knappast för att övertyga nya.
Räknar de helt kallt det att många aldrig kommer att kolla upp påståendena?

Även ledarna är extremt okunniga. Men man vågar fiuska med citat av forskare hur mycket som helst för man vet att mycket få känner behov av att kolla. Och dessa få kan man vara utan. Om någon upptäcker vidden av Vakttornets bedrägerier är det lika bra att vederbörande förpassas utanför organisationen. Man vill att denna skall bestå av tanklösa nickedockor som säger "vilka fina kläder" till de obefintliga som Vakttornets skräddare fantiserat ihop.
2009-07-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
I Vakna! för juli -09 finns en artikel som heter: "Är det fel att byta religion?".

...."Ibland kan därför lojaliteten mot Gud göra att man fattar ett beslut som inte alla i familjen tycker om. Fastän Bibeln gör tydlig skillnad mellan sanna och falska läror, ger Gud var och en frihet att välja hur han eller hon ska reagera.
Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen."

En fullträff Leviticus! Man säger här att ingen skall behöva välja mellan sin tro och familjen. Här har man inte haft en aning om att man sågar av den gren man själv sitter på! För Jv som verkligen vill lämna rörelsen tvingas ofta acceptera att familj och släkt vänder vederbörande ryggen. Så här är ytterligare ett exempel på Jvs dubbelmoral. Utåt sett skall det se fint ut, men invärtes är man full av all slags orenhet.
2009-07-04, 21:01
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Även ledarna är extremt okunniga. Men man vågar fiuska med citat av forskare hur mycket som helst för man vet att mycket få känner behov av att kolla. Och dessa få kan man vara utan. Om någon upptäcker vidden av Vakttornets bedrägerier är det lika bra att vederbörande förpassas utanför organisationen. Man vill att denna skall bestå av tanklösa nickedockor som säger "vilka fina kläder" till de obefintliga som Vakttornets skräddare fantiserat ihop.

Hade ingen aning om att JV använde sig av vetenskapliga citat eller överhuvudtaget använde sig av vetenskap för att understödja sin propaganda, läskigt. Förstår hur "svaga" människor inte granskar materialet kritiskt, men det måste väl finnas vettiga vuxna människor med utbildning och intelligens som förstår att det ligger en hel del smutsigt mjöl i påsen?
2009-07-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Hade ingen aning om att JV använde sig av vetenskapliga citat eller överhuvudtaget använde sig av vetenskap för att understödja sin propaganda, läskigt. Förstår hur "svaga" människor inte granskar materialet kritiskt, men det måste väl finnas vettiga vuxna människor med utbildning och intelligens som förstår att det ligger en hel del smutsigt mjöl i påsen?

Ja, men ofta förblir de inte heller JV.
Och många väljer de att blunda för fakta för att kunna ha kvar sina liv, med familj och vänner!
2009-07-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Tack Leviticus.
Men eftersom JV har "Sanningen", så tycker de inte att detta gäller i de egna leden, utan bara alla andra.
2009-07-04, 21:15
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, men ofta förblir de inte heller JV.
Och många väljer de att blunda för fakta för att kunna ha kvar sina liv, med familj och vänner!

Det är ganska mind-boggling för mig när jag tänker på vilken enorm kraft instutitioner som JV har över sina medlemmar, så pass att man blundar för fakta och marscherar med i ett led man kanske inte är övertygad är på väg till rätt ställe. I mitt liv består nästan alla mina sociala relationer av olikheter och massa debatter. Vi kommer från alla olika politiska håll och kanter såväl som bakgrunder och hur vi ställer oss till betydelsen av en familj, barn, karriär, pengar etc. Jag skulle bli galen i huvudet ganska snabbt om jag var omgiven av kloner av mig sjäv eller kloner av någon "äldste" med narcissistiska drag (hur förklarar man annars en sådan position) som styrde mitt liv. Som sagt är jag imponerad av dem som tar sig ur, och de borde berätta sin historia öppet utan rädsla för sina tidigare JV-polare. Religion skall få lika respekt som någonting annat, och på samma sätt ska religion inte få mer respekt än något annat. Man måste våga ställa dessa frågor!
2009-07-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är märkligt att religionsfriheten tycks tillåta religiös mobbing.
Det finns arbetsplatser där både JV och uteslutna jobbar.
Där kan JV flytta till ett annat bord i lunchrummet om en utesluten slår sig ner vid samma bord.
Skulle det hända i nåt annat sammanhang så skulle det bli liv om det.
Men bara för att det är religiöst så är det OK?

Eller som när JV går in på ett sådant här forum, och plötsligt bestämmer sig för att vissa meddebattörer är "avfällingar" eller "uteslutna", och då sätter dessa på "ignore-listan", och totalt nonchalerar alla inlägg från dessa.

Detta trots att dessa debattörer i flera fall varken är uteslutna eller avfällingar!
2009-07-04, 21:21
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Well my boy, OPEN your eyes!!!

EDIT:

När man talar om det
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5466473.ab

I höst kan antalet fall av svininfluensan öka kraftigt i Sverige.
.

Nu är jag förvirrad. Använder du den där artikeln för att styrka ditt argument att vi kommer drabbas av fler och värre sjukdomar?? För det artikeln säger är ju att de flesta kommer återhämta sig och under en miljon svenskar drabbas. Det är inte en stor influensa. Men det förstår du kanske inte? Läs på.
Blir fan lätt mörkrädd. Har du ens gått i skolan??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in