2008-06-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Förlåt om jag bara hoppar in i samtalet, men jag måste fråga dig en sak: Vad tror du: Uppstog Jesus endast Andligen?

Ja, vad står det i bibeln?
2008-06-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad är det för mening att jag svarar när du redan VET allt?....
Jag står för det jag har skrivit. Och om det handlar om förträngning eller inte har jag inte diskuterat med dem.
Och vad du påstår att du hört i tal kan jag inte köpa rakt av bara. Du kan ju ha förträngt annat som i sammanhanget togs upp eller så kan du komma ihåg fel. Precis som du anklagar mina bekanta för.

Troligen ingen mening att diskutera det med dem heller.
Mina JV-bekanta förnekar vad de då trodde på, och vad de sade innan 1975. Det skulle säkert vara likadant med dina.

Och av alla de JV jag kände då, i slutet av 1960-talet och fram till 1975, var det bara ett par personer som uttryckte, eller visade, att de inte trodde på Sällskapets uträkningar. Och då kände jag ändå kanske 200-300 JV. (Flera församlingar + en mycket stor släkt.)

Och det allmänna samtalsämnet var hur fantastiskt det var att det bara var högst 6, 4, 2 år kvar, ja bara månader kvar till Harmageddon och Riket.

Jag minns inte fel när det gäller den här kretstjänarens tal, jag kanske tom har det på band.
Dessutom har jag fortfarande kontakt med flera personer som hörde samma tal, de minns det exakt likadant.
Sammanhanget var att det var så kort tid kvar, och att vi måste tro på det som kom från Guds Organisation, alltså på 1975.
Annars skulle vi inte få överleva!
Med en lång tankepaus efter!

Ingen möjlighet att tolka på annat sätt!
2008-06-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ja, vad står det i bibeln?

Att Jesus uppstog kroppsligen!
2008-06-21, 14:17
Medlem
Citat:
Jo precis......det är absolut så Gitte.

Men i mitt fall är det så att jag under många år verkligen VILLE att JV skulle vara Sanningen, men jag fick motvilligt inse att det inte var så.

Mitt liv hade varit så mycket enklare om det hade varit Sanningen.
Eller om jag hade kunnat blunda för alla obekväma fakta, och leva mitt liv som ett JV.
Men jag insåg att jag inte kunde leva hela mitt liv i en lögn!
2008-06-21, 14:21
Medlem
Citat:
Jag har läst nu, men det ändrar ju inte det jag skrev.

Tja det är ju din uppfattning. Tror nog inte att övriga som läst kan hålla med dig!
2008-06-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Troligen ingen mening att diskutera det med dem heller.
Mina JV-bekanta förnekar vad de då trodde på, och vad de sade innan 1975. Det skulle säkert vara likadant med dina.

Och av alla de JV jag kände då, i slutet av 1960-talet och fram till 1975, var det bara ett par personer som uttryckte, eller visade, att de inte trodde på Sällskapets uträkningar. Och då kände jag ändå kanske 200-300 JV. (Flera församlingar + en mycket stor släkt.)

Och det allmänna samtalsämnet var hur fantastiskt det var att det bara var högst 6, 4, 2 år kvar, ja bara månader kvar till Harmageddon och Riket.

Jag minns inte fel när det gäller den här kretstjänarens tal, jag kanske tom har det på band.
Dessutom har jag fortfarande kontakt med flera personer som hörde samma tal, de minns det exakt likadant.
Sammanhanget var att det var så kort tid kvar, och att vi måste tro på det som kom från Guds Organisation, alltså på 1975.
Annars skulle vi inte få överleva!
Med en lång tankepaus efter!

Ingen möjlighet att tolka på annat sätt!

Det är som vanligt med människor som är med i sekter. Man vill inte se sanningen i vitögat. Hur mycket vi än överbevisar att Jv:s lära är falsk,(vilket ju är uppenbart för oss som inte är med) så tror man ändå inte att Jv kan ha fel. Hjärntvätten är otroligt effektiv. Det fina med "nytt ljus" är ju det att man kan gömma sina gamla lögner i detta fantastiska ljus.
2008-06-21, 14:38
Medlem
Citat:
Vad är det för mening att jag svarar när du redan VET allt?....
Jag står för det jag har skrivit. Och om det handlar om förträngning eller inte har jag inte diskuterat med dem.
Och vad du påstår att du hört i tal kan jag inte köpa rakt av bara. Du kan ju ha förträngt annat som i sammanhanget togs upp eller så kan du komma ihåg fel. Precis som du anklagar mina bekanta för.

Att jag tog upp detta beror enbart på att du upprepade gånger har sagt att dina JV-bekanta inte var övertygade om Sällskapets förutsägelser om 1975.
Och det är väldigt svårt att tro på.

Den inser nog alla som var JV, eller levde nära JV vid den aktuella tiden.
2008-06-21, 16:51
Medlem
fotos avatar
Citat:
Det där med lära känna Gud kontra hans vilja står så i mitt svar pga ett svar jag gav till Highness. Du rycker citat ur sitt sammanhang. Om du läser resten som jag skrivit i fler inlägg framkommer det troligen att jag menat att man behöver GÖRA Guds vilja -och då måste man ju veta vad denna vilja är.

Svar.

Citat:
På slutet kom den där välkända meningen. Vi kan inte förstå Gud.

Då är följande ord inget att bry sig om antar jag: "Och detta är det eviga livet; att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Ngn som är omöjlig att förstå sig på kan man inte lära känna.
Så trist att det är det som betyder det eviga livet...då är det kört för samtliga. Även dig och mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Highness
Man behöver inte förstå sig på Guds natur för att kunna lära känna honom. Det man behöver lära känna som kristen är Guds vilja - och den kan vi redan!

Och du skall älska HERREN, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av all din kraft. Det är det första och största budet. Sedan kommer - Du skall älska din nästa som dig själv!

Citat:
Det står "lär känna DIG"

Inte hans vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Highness
Och jag står fast vid det jag nyligen skrev. man behöver inte förstå sig på Guds natur för att kunna lära känna honom!

Citat:
Då lägger du in egen tolkning i versen. Trots att den är tydlig i vad den säger. Observera att jag citerade från Bibel 2000. Tänkte att den kanske ringer bättre i dina öron.

Jag kan inte se att jag har ryckt något ur sitt sammanhang eller att du menar Guds vilja....tvärtom.
2008-06-21, 17:00
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jag har inte fått ngt svar på vad detta innebär i det vardagliga livet. Detta att GÖRA Guds vilja.
Du menar att du aldrig påstått att det inte bara är att tro?

Det är tron på Jesu försoningsoffer som räddar mig inte mina gärningar.....
I det vardagliga livet ska man älska sin nästa.
2008-06-21, 17:11
Medlem
fotos avatar
Citat:
Lilla vän. Har ju redan svarat på detta. Men vi tar det väl en gång till då. Jesus är hans första skapelse. Alltså är han gudomlig-förkortat gud.

Det där är inget som bibeln stöder.....JV påhitt.

Citat:
Detta faktum om Jesus fråntar inte Gud hans rätt att vara enda Gud. JHWH är fortfarande den ENDA Guden -den som ligger bakom alltings existens, även Jesu existens. Han har alltid funnits och kommer alltid att finnas, han är inte skapad. Jesus däremot är skapad. Det är stor skillnad på dessa två.

Ni fråntar Guds vilja att vara enda Guden genom, enda Frälsaren genom att ha en gud till hjälp.
Har du svarat på var i GT Gud säger att Han ska ta hjälp av en ängel/gud?

Jesus är född inte skapad.

Citat:
Och nej ni tror ju inte på EN Gud.

Jo, jag tror på en Gud.
Senast redigerad av foto 2008-06-21 kl. 17:22.
2008-06-21, 17:17
Medlem
fotos avatar
Citat:
Och ett rättfärdigande av ett liv utan krav på förändring.

Gud förändrar. "2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. 18 Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst."
2008-06-21, 17:19
Medlem
fotos avatar
Citat:
Men att säga att en annans förstånd är litet...är ok?

?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in