2009-09-16, 19:44
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ytterligare en anledning till att man kommit med en ny sångbok är, enligt vad jag har hört, att en F. Kavelin, som har skrivit många av de gamla melodierna, har lämnat rörelsen.

Man ville väl inte fortsätta att sjunga melodier skrivna av en som betraktas som en avfälling!

Det kan säkert stämma .. Vet när vi bytte ut traktat pga personen på framsidan lämnat...

Det är ju inte så konstigt!
2009-09-16, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Så här då:

New King James Version
For You have made him a little lower than the angels,*
And You have crowned him with glory and honor.

*Psalm 8:5 Hebrew Elohim, God; Septuagint, Syriac, Targum, and Jewish tradition translate as angels.

Det är några fler än septuaginta som översätter med änglar...

Ja?

Det är ju det jag säger.

Nu måste jag kolla ifall jag verkligen förstår vad du säger.

Alltså, menar du att eftersom Ps 8:5( ibl. 8:6), enligt den masoretiska texten, skriver att människan har gjorts "nästan till en gud", medan Septuaginta skriver att människan har gjorts "obetydligt mindre än änglarna", betyder det att änglar är gudar?

Jag antar då att med 'gudar' avser du inte det samma som du lägger i begreppet 'Gud'?
2009-09-16, 20:32
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Det kan säkert stämma .. Vet när vi bytte ut traktat pga personen på framsidan lämnat...

Det är ju inte så konstigt!

Nä, han var säkert en väldigt ond människa så det är nog bäst att radera varje spår av hans existens... Kan ni ha bokbål med de gamla sånböckerna! Och slänga på lite gamla traktat där den onda omslagspojken råkade vara med på också...
2009-09-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Hur ska jag veta det? Jag vet bara att jag har aldrig sett änglar omnämnas som gudar, jag aldrig hört att de skulle vara gudar.

Håller med dig....har heller aldrig hört ngt sånt.
Det finns en Gud och han har skapat sina änglar, som visserligen har olika höga ställningar, men aldrig som en gud.
2009-09-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Men om nu Jesus omnämns som gud kan väl änglarna vara det också?

Jesus tas lixom ut ur gruppen änglar, som en särskild varelse, med ett särskilt uppdrag.
Han och ingen annan blir kallad för "godkänd son".
2009-09-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Ja, visst kan de vara det. Och lika gärna kan det betyda att de är ett "mellanting", som jag varit inne på tidigare.

Men det är nog bäst vi lägger ner den diskussionen innan någon av oss får ett riktigt "bryt"...

Ja, Gud kanske är hur delad som helst. Men jag tror inte någon kan vara så splittrad och samtidigt skapa himlar och jord osv.

Neeeej...man har ju hört det där med många kockar och soppan som blev kass och dylikt.
2009-09-16, 21:30
Medlem
Yiddishs avatar
Inget svar?

Varför undviker ni "vittnen" det jag skrev tidigare?? För det är väl inte så att ni inte har svar?
2009-09-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
eran bibel eller från den "riktiga" bibeln?

läste just detta:

1. Jehovas vittnen tillåter inte ifrågasättande och självständigt tänkande. Man hänvisar till att allt sånt kan utnyttjas av djävulen till att leda människor bort från Gud. Min fråga är varför man är så rädda för ifrågasättandet om det nu verkligen är Sanningen man har att erbjuda.
Jehovas vittnen har utpekat 1914 som året för Jesu återkomst. När så inte skedde har man bortförklarat och omtolkat sina egna påståenden. De tecken som Jesus nämner som ska visa på hans återkomst (krig, hungersnöd, jordbävningar o s v) har bevisligen inte varit fler under 1900-talet än tidigare, vilket Jehovas vittnen hävdar. Organisationen har tilldelat sig rollen som Guds enda kanal och språkrör på jorden i vår tid. Detta anspråk är till stor del grundat på rörelsens tolkning av tecknen. Om tolkningen är fel, så är rollen falsk.
Jehovas vittnen hävdar att Jesus inte är Gud, på det sätt som den etablerade kristna kyrkan gör. Det blir märkligt att göra det utifrån Bibeln med tanke på texter där Jesus säger till exempel Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Johannes 14:6) och Den som har sett mig har sett Fadern (Johannes 14:9)

Jehovas vittnen menar att de genom sitt evangeliserande och dörrknackande samlar poäng och därmed leder till frälsning. Mot det kan man till exempel sätta följande bibelställe: Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. (Efesierbrevet 2:8-9

kommentarer?

Det är viktigt att komma ihåg att de, Jehovas vittnen, som står utanför din dörr förkunnar en annan Jesus, en annan ande, och ett annat evangelium än det som Bibeln presenterar (2 Kor. 11:4) därför att de är vilseledda av sina ledare och sin organisation.

Jag tycker oxå det är mystiskt att Sanningen inte tål att ifrågasättas.

Kommentarer till det du skrivit....ang 1914 så säger jag inte emot. Vad gäller "generationen" som är sammankopplad med det året har förklaringen ändrats tre ggr under min tid som JV.

Vad gäller treenigheten så tror jag för närvarande inte på att Gud är tre i en.
Har inte fått det förklarat för mig på ett sätt som jag kan ta till mig.
2009-09-16, 22:38
Medlem
Citat:
Varför undviker ni "vittnen" det jag skrev tidigare?? För det är väl inte så att ni inte har svar?

Menar du det jag svarade på ovan?
2009-09-16, 23:46
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja?

Det är ju det jag säger.

Nu måste jag kolla ifall jag verkligen förstår vad du säger.

Alltså, menar du att eftersom Ps 8:5( ibl. 8:6), enligt den masoretiska texten, skriver att människan har gjorts "nästan till en gud", medan Septuaginta skriver att människan har gjorts "obetydligt mindre än änglarna", betyder det att änglar är gudar?

Jag antar då att med 'gudar' avser du inte det samma som du lägger i begreppet 'Gud'?
Inte riktigt.

Det jag först hänvisade till var BÅDE Psalm OCH Hebreerbrevet för att visa på att det kunde stå vilket som enbart via Bibel 2000, men då ni prompt sade att det berodde på septuaginta hänvisade jag sedan till en massa översättningar och då BARA ur Psalm, där man helt sonika varvar mellan gud/en gud/änglar/gudaväsen osv. Det jag undrar är ju varför man har så svårt att bestämma sig för vad det ska stå där när Johannes 1:1 tydligen är så uppenbart...

I och med att Elohim har ganska så varierande nyanser och betydelser, varför kan inte Theos ha det? Theos vet man ju inte ens vad det är för ord...
Citat:
Greek theos is unrelated, and of uncertain origin. It is often connected with Latin feriae "holidays", fanum "temple", and also Armenian di-k` "gods". Alternative suggestions (e.g. by De Saussure) connect *dhu̯es- "smoke, spirit", attested in Baltic and Germanic words for "spook," and ultimately cognate with Latin fumus "smoke."
http://en.wikipedia.org/wiki/God_%28word%29

EDIT: Visserligen har vissa översättningar skrivit 'gud med stort g' i Psalm, men som Eberhard kommenterade är de knappast samma som 'gud med stort g', så nej, helt korrekt att jag inte ser 'gudar' som samma som 'gud med stort g'...
Senast redigerad av Quartus 2009-09-17 kl. 00:07.
2009-09-17, 00:22
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jehovas vittnen menar att de genom sitt evangeliserande och dörrknackande samlar poäng och därmed leder till frälsning. Mot det kan man till exempel sätta följande bibelställe: Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. (Efesierbrevet 2:8-9)

Hur ser du på dessa?

Jak 2:14
Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?
Jak 2:17
Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.
Jak 2:24
Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro.

Är bibeln motsägelsefull? Inte så konstigt med alla personligheter som gud nu sägs ha...
2009-09-17, 01:55
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Håller med dig....har heller aldrig hört ngt sånt.
Det finns en Gud och han har skapat sina änglar, som visserligen har olika höga ställningar, men aldrig som en gud.

Då kungen kallas Guds son (Ps 2:7) och Israel Herrens förstfödde son (2 Mos 4:22) är däremot ordets bildliga bruk nära förknippat med familjerätt och könsroller i bibelns värld. Bara en ordagrann översättning får i sådana fall fram vad som åsyftas: sönernas, och särskilt de förstföddas, privilegierade ställning. Dessa ställen bildar i sin tur en avgörande klangbotten när Jesu plats i tillvaron tolkas med uttrycket "Guds son" eller "den förstfödde" (jfr Luk 2:7; Kol 1:15; Heb 1:6). Även i det fallet tillämpas därför en bokstavlig återgivning, som också motsvarar allmänt kristet bruk, fast innebörden i och för sig kan omskrivas t.ex. med hjälp av uttryck som "gudomlig natur".

En mellanställning intar några texter i GT som ordagrant talar om "Guds söner" eller "gudasöner" (1 Mos 6:2; Job 1:6; 2:1; 38:7; Ps 29:1; 89:7; Dan 3:25). Även här återklingar föreställningar om manliga könsroller i kunglig och krigisk miljö, fast meningen allmänt sett kan återges med att gestalterna har gudomlig natur eller är gudaväsen (>Ängel). Anspelningar på dessa ställen förekommer i bibelns grekiskspråkiga delar. Det som då förmedlas är föreställningar om upphöjdhet och styrka...

http://www.bibeln.se/uppslagsdelen/main.jsp?showid=610

Ganska smidigt gjort av gud att "föda" sig själv först och få den priviligerade ställningen, må jag säga minsann...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in