2009-08-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mehtala
Skägg ansågs väl vara en del av ofullkomligheten förr, om jag inte minns fel? Minns att jag sett bilder på Jesus utan skägg i litteraturen.

Nej, skägg ansågs inte vara en del av ofullkomligheten förr. Man var under en tid vilseledd av tidiga kristna framställningar av Jesus som skägglös och avbildade då Jesus som sådan, delvis för att avvika från andra moderna kristna framställningar. Det gick så småningom upp för ledningen att Jesus som jude inte fick slätraka skägget enligt lagen och därför accepterade man till sist att jesus hade skägg. Men i det avseendet har det inte varit lämpligt att gå i Jesu fotspår har man ansett!
2009-08-23, 18:28
Medlem
[quote=Leviticus]
Citat:

Va? Har han sagt så? Har jag missat...

Det kan ha varit på PASSAGEN där Flexbärt flitigt skriver under en annan pseudonym. Han HAR påstått det, antingen här eller där!
2009-08-23, 18:30
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Därför att Gud inte ska rädda alla, enligt vad JV tror.
Han räddade inte alla på Noas tid och han gör det inte vid Harmageddon heller.

Dör man däremot innan Harmageddon -oavsett om man är ett JV eller inte så får man uppstå.

Jag kan köpa det, det står nämligen i Bibeln.
När man läser på JV's hemsida får man tanken att de står för vad som är sant - det som finns i Bibeln, att de inte är för traditioner och litturgi.
Det låter i mina öron nyttigt.

Men att göra tillägg i NT?
Det finns flera tydliga klara besked i Bibeln om att det inte är tillåtet.
Och blodet - den mest kända frågan antar jag, att inte äta blod eller ta emot transfusioner - att man inte skall äta blod framgår av GT, allt blod tillhör Gud framgår också. Att Jesus dog på korset för våra synders skull framgår av NT.

Det framgår också av NT att Jesus inte är här för att ändra någon av lagarna, inte en endaste. Är det där som JV hämtar sitt förbud från? Hur ställer man sig då till alla de andra förbuden i GT?
2009-08-23, 19:20
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Jag kan köpa det, det står nämligen i Bibeln.
När man läser på JV's hemsida får man tanken att de står för vad som är sant - det som finns i Bibeln, att de inte är för traditioner och litturgi.
Det låter i mina öron nyttigt.

Men att göra tillägg i NT?
Det finns flera tydliga klara besked i Bibeln om att det inte är tillåtet.
Och blodet - den mest kända frågan antar jag, att inte äta blod eller ta emot transfusioner - att man inte skall äta blod framgår av GT, allt blod tillhör Gud framgår också. Att Jesus dog på korset för våra synders skull framgår av NT.

Det framgår också av NT att Jesus inte är här för att ändra någon av lagarna, inte en endaste. Är det där som JV hämtar sitt förbud från? Hur ställer man sig då till alla de andra förbuden i GT?

Undantag görs väl av Jesus i NT för just att man kan förkasta den gamla mosaiska lagen förutom när det kommer till just blodet. Eller är jag helt av banan nu?
2009-08-23, 19:45
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Undantag görs väl av Jesus i NT för just att man kan förkasta den gamla mosaiska lagen förutom när det kommer till just blodet. Eller är jag helt av banan nu?

Ja, Jesus dog på korset och vi förlåts våra synder eftersom det i princip är omöjligt att leva efter dem.

Men!

Matt 5:17-19
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.

Och angående att ändra i just evangeliet (man kanske kan tro att Paulus har storhetsvansinne när han förbannar änglar - men jag tror han verkligen vill få fram det med kraft)

Gal 1:8
Men om någon, vore det så jag själv eller en ängel från himlen, skulle förkunna ett annat evangelium än det jag har förkunnat för er - förbannelse över honom!
Senast redigerad av kurdis 2009-08-23 kl. 19:52.
2009-08-23, 20:20
Medlem
kurdiss avatar
En annan fråga som poppade upp just i mitt huvud!

Hur kan Jehovas Vittnen tro att Jesus redan vandrar på jorden? Var har dom hämtat det från?

Det står nämligen att när Jesus väl kommer tillbaka så kommer han göra det på samma sätt han åkte hem, med dunder å brak alltså - och ingen människa kommer missta sig.

Det står också att i tiden precis innan han återvänder skall svält råda, nation mot nation, tal om krig m.m. Men det viktigaste - och det som Jesus verkligen råder oss till är ju att se upp för falska profeter - det upprepas så många gånger. Se upp för falska profeter - och även de är alltså en del i det som händer INNAN Jesus kommer. Och när han väl kommer så kan vi alltså inte missta oss. Det t.om står att han inte kommer att komma som en tjuv om natten.

Så - hur får Ni Jehovas Vittnen det att gå ihop?
Senast redigerad av kurdis 2009-08-23 kl. 20:22.
2009-08-23, 21:20
Medlem
Jag har suttit och bläddrat lite i en hög med Vakttornet och Vakna för de senaste månaderna.
Något som jag tycker verkar intressant är hur fokus mer och mer läggs på den styrande kretsen.
Det finns numera knappt en enda studieartikel i Vakttornet som inte på nåt sätt drar fram vikten av att lyda DSK.
Priset tycker jag tas av en fråga som ställs i Vakttornet för 15 maj sidan 13.
Det är faktiskt bland de läskigaste jag har sett i ett Vakttornet.
Frågan lyder: "Kommer vi att vara lydiga, oavsett vilka anvisningar Guds "trogne förvaltare" ger oss?"
Av sammanhanget står det klart att alla JV förväntas svara Ja på den frågan.

Alltså jag skulle aldrig svara ja på nån sån fråga oavsett vem som ställer den.
Inte ens om det var den människa som jag litar mest på i hela världen.
För det första förväntar jag att en god vän aldrig skulle ställa en så absurd fråga.
Och om h*n mot förmodan skulle göra det så skulle jag självklart ha förbehållet att det måste gälla inom gränser som jag anser rimliga.
Men DSK väntar sig ett förbehållslöst ja från sina anhängare.
Vart är detta på väg?
Sånt här skrämmer mig ärligt talat.
2009-08-23, 21:31
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har suttit och bläddrat lite i en hög med Vakttornet och Vakna för de senaste månaderna.
Något som jag tycker verkar intressant är hur fokus mer och mer läggs på den styrande kretsen.
Det finns numera knappt en enda studieartikel i Vakttornet som inte på nåt sätt drar fram vikten av att lyda DSK.
Frågan lyder: "Kommer vi att vara lydiga, oavsett vilka anvisningar Guds "trogne förvaltare" ger oss?"

För det första förväntar jag att en god vän aldrig skulle ställa en så absurd fråga.
Och om h*n mot förmodan skulle göra det så skulle jag självklart ha förbehållet att det måste gälla inom gränser som jag anser rimliga.
Vart är detta på väg?

Det skrämmer mig med, och jag är bokstavligt talat en bokstavstroende Kristen. Fyndigt - där fick jag till det

Det finns så mycket i Bibeln som just talar EMOT sånt beteende, t.ex den som tror sig veta mest och bäst är den som också så att säga är minst "hungrig" och därför inte tar till sig eller lär sig något mer.

Och tanken är ju att vi ska fortsätta utvecklas i vår tro, hela livet.
Samt att Bibeln varnar på flera ställen för falska profeter och falska profeter som utger sig vara messias - eller irrläror.
2009-08-23, 21:44
Medlem
Citat:

Vart är detta på väg?

Ja, det är verkligen skrämmande!
Och var i Bibeln står det att man ska lyda DSK?
DSK försöker tydligenfå samma makt över sina anhängare som tex Jim Jones, Jonestown, hade!
Förhoppningsvis, och troligtvis, kommer inte DSK att missbruka sin makt i den utstäckningen.
Men verkligen skrämmande!
2009-08-23, 22:05
Medlem
Trogne förvaltare?

Citat:

Vart är detta på väg?

För mig är detta ren hädelse och hybris. Bara att SJÄLVA, i strid med alla fakta, göra anspråk på att ha upphöjts till sin påstådda roll, är något alldeles oerhört. Vem är det som säger att de utgör den trogne förvaltaren? Jo, de själva!!! Och sedan att begära att Jv obetingat skall lyda, det går längre än apostlarna någonsin gjort. Ett hårt gudomligt straff väntar denna självutnämnda pösmunk, ett välförtjänt sådant.

De flesta Jv kommer också att följa vadhelst ledningen kräver, vare sig det gäller lärofrågor eller levnadssätt. Den styrande krestsen är deras verkliga bibel. Så var det också i slutet på 30-talet då Rutherford - då fanns ingen styrande krets! - bestämde att det var olämpligt att gifta sig och skaffa barn. Många sköt då upp äktenskap och barnafödande till "den nya världen", endast för att decennier senare stå där utan möjlighet att få barn. Som sagt, ett kännbart straff för pösmunkarna är att vänta, men det hjälper tyvärr inte de hjärntvättade stackare som kommer att lyda ledningen no matter what.
2009-08-24, 13:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
En annan fråga som poppade upp just i mitt huvud!

Hur kan Jehovas Vittnen tro att Jesus redan vandrar på jorden? Var har dom hämtat det från?

Det står nämligen att när Jesus väl kommer tillbaka så kommer han göra det på samma sätt han åkte hem, med dunder å brak alltså - och ingen människa kommer missta sig.

Det står också att i tiden precis innan han återvänder skall svält råda, nation mot nation, tal om krig m.m. Men det viktigaste - och det som Jesus verkligen råder oss till är ju att se upp för falska profeter - det upprepas så många gånger. Se upp för falska profeter - och även de är alltså en del i det som händer INNAN Jesus kommer. Och när han väl kommer så kan vi alltså inte missta oss. Det t.om står att han inte kommer att komma som en tjuv om natten.

Så - hur får Ni Jehovas Vittnen det att gå ihop?

Jag vänder på det - Vart har du fått det ifrån att vi tror att han vandrar på jorden?
2009-08-24, 13:59
Bannlyst
Citat:

Vart är detta på väg?

Det är väl dags för någon ny ändring av läran - igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in