2010-01-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag är otydlig kanske. Men glöm mina problem, vi är OT nog ändå. Sköt om dig mister.

Ok, då gör vi det! Detsamma till dig!
2010-01-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Du menar att det inte är någon skillnad på den bibeln Jvanvänder och den svenska kyrkan använder?
Jv har ju ändrat texten så att det skall passa dem.

Jmf Sv kyrkans Bibel, 2000, Bo Geirtz, Åkessons, Levande bibeln o s v.
Det du skrev var enbart dravvel.

Du gör dit val och väljer den väg du vill och sedan skördar du ditt val!

"Vilken Bibel du använder är upp till dig eftersom alla Biblar innehåller Guds ord."
2010-01-09, 14:57
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

"Vilken Bibel du använder är upp till dig eftersom alla Biblar innehåller Guds ord."
Eller så är det så att ingen av biblarna innehåller guds ord. Har du tänkt på det? De är ju skrivna av människor. Människor som du och jag. Det har aldrig funnits någon annan typ av människor.

Jag antar att detta inte blir någon intellektuell fallgrop för dig dock eftersom när något verkar orimligt för er religiösa så är det bara skylla på att allt är möjligt för gud.
2010-01-09, 15:02
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Nu har du nog skitit i det blå skåpet igen flexxis...

Ok då startar vi en ny stor diskussion.

- Anser Jehovas Vittnen att de manuskript som finns tillhands idag för Nya Testamentet är förvanskade eller inte innehåller de Koine-Grekiska ord idag som när de ursprungligen skrevs?
(eg samma sak)
2010-01-09, 15:06
Medlem
Min fråga verkade bara passeras, så jag drar fram den lite...

"Jag säger nu inte att JV har rätt....
Men jag undrar, kyrkan hävdar att treenigheten e det korrekta. Kan det inte vara så att de översatt till fördel för sin lära -precis som JV?

Alla vill de väl att Bibeln ska stöda just deras sanning?"
2010-01-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Nu har du nog skitit i det blå skåpet igen flexxis...

Ok då startar vi en ny stor diskussion.

- Anser Jehovas Vittnen att de manuskript som finns tillhands idag för Nya Testamentet är förvanskade eller inte innehåller de Koine-Grekiska ord idag som när de ursprungligen skrevs?
(eg samma sak)

De skrifter som ligger till grund för JVs översättningar anses antagligen inte förvanskade. Däremot e säkerligen de som ligger till grund för andras översättningar det.

Men en äldste sa en gång att Bibeln faktiskt e skriven av människor....
2010-01-09, 15:13
Medlem
Citat:

Flexbärt...jag tycker du säger emot dig själv lite nu...

Ena sekunden menar du att det inte spelar ngn roll vilken bibel man använder.

Andra sekunden kan fel val ge ett speciellt resultat...som inte verkade så positivt?...Så fel översättning=fel val?=skörda antingen bra eller dåligt?

Så då kan man inte välja vilken översättning som helst?
2010-01-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
[b]

Finns enbart en sanning, inte sanningar och det komme inom en inte alltför lång framtid visa sig.
Då gäller det att vara på de smala stigen och vem som gör det avgör Gud och ingen annan,

Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Jesaja 45:18 Bibel 2000
”Så säger Herren, han som skapat himlen — han är Gud — han som format och frambragt jorden — han gav den en fast grund — han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd”

Psalm 104: 5, 30
”5 Han har grundat jorden på dess fästen, den skall aldrig i evighet bringas att vackla. 30 Du sänder ut din ande – de skapas, och du förnyar jordens yta.”

Psalm 115:16.
"Himlarna tillhör Jehova och jorden har han gett människorna"
2010-01-09, 17:53
Medlem
Citat:
De skrifter som ligger till grund för JVs översättningar anses antagligen inte förvanskade. Däremot e säkerligen de som ligger till grund för andras översättningar det.

Men en äldste sa en gång att Bibeln faktiskt e skriven av människor....

Bibeln är skriven av människor men det är inte människors ord som är nedtecknade utan med hjällp av den heliga ande och ytterst Jehova.

Citat:
"Jag säger nu inte att JV har rätt....
Men jag undrar, kyrkan hävdar att treenigheten e det korrekta. Kan det inte vara så att de översatt till fördel för sin lära -precis som JV?

Och då gäller det ju att ta reda på vem av dem som använder den rätta översättningen, och vem som följer dess riktlinjer.

Och jag vet vad jag tror på
2010-01-09, 18:57
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Bibeln är skriven av människor men det är inte människors ord som är nedtecknade utan med hjällp av den heliga ande och ytterst Jehova.

Och då gäller det ju att ta reda på vem av dem som använder den rätta översättningen, och vem som följer dess riktlinjer.

och varför har ni då ändrat i eran bibel? Var den inte fullkomlig? eller var det helt enkelt så att den inte passade eran lära?
2010-01-10, 15:00
Medlem
Citat:
Finns enbart en sanning, inte sanningar och det komme inom en inte alltför lång framtid visa sig.
Då gäller det att vara på de smala stigen och vem som gör det avgör Gud och ingen annan,

Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”

Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Jesaja 45:18 Bibel 2000
”Så säger Herren, han som skapat himlen — han är Gud — han som format och frambragt jorden — han gav den en fast grund — han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd”

Psalm 104: 5, 30
”5 Han har grundat jorden på dess fästen, den skall aldrig i evighet bringas att vackla. 30 Du sänder ut din ande – de skapas, och du förnyar jordens yta.”

Psalm 115:16.
"Himlarna tillhör Jehova och jorden har han gett människorna"

Japp Flexbärt, det e logiskt att det bara finns en sanning om verkligheten.

Och jag ser att du e säker på att du vet vad den sanningen e för ngt.

Jag tror att du har filten alldeles för hårt virad runt huvudet.
2010-01-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Jaa, och "av dess frukter ska ni känna igen dem".

Jag (och fler än mig) har sett vilka frukter som frambringats och de ser inte fina ut, inte alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in