2009-08-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Det är väl dags för någon ny ändring av läran - igen.

Hmm ja det verkar som man ska ta ett fastare grepp om medlemmarna. Läste på hjälpkällan att både Jv och f.d Jv är eniga om att en policyförändring är nära förestående. Vad den går ut på vet jag inte men någon kanske kan ge en ledtråd?
2009-08-24, 21:05
Medlem
Magnums avatar
Såg i senaste Vakna! att de erkänner astronomiforskningen. Att universum expanderar allt snabbare, mörk materia mm. Även Big Bang nämns utan att förkastas.
2009-08-25, 12:32
Medlem
HoldenCaufields avatar
Jehovas vittnen är ju helt sjuka. Knackade på min dörr förra året, och dum som jag var så tog jag emot en broschyr. "Det finns bevis i bibeln att jordens undergång är nära", sade gubben. Ungen var också med.

Följande fem veckor var dem tillbaka och knackade på 15-20 gånger, vågade fan inte öppna.
2009-08-25, 17:13
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Såg i senaste Vakna! att de erkänner astronomiforskningen. Att universum expanderar allt snabbare, mörk materia mm. Även Big Bang nämns utan att förkastas.
Även jag hade nöjet att bli tilldelad ett exemplar av denna tidning. Jag blev också förvånad över astronomidelen, tror inte JV på att jorden är ca 6000 år gammal? (har för mig att Leviticus sagt det) Hur får man ihop de siffrorna med astronomers uträkningar av universums utvidgning och big bang?
2009-08-25, 18:26
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Även jag hade nöjet att bli tilldelad ett exemplar av denna tidning. Jag blev också förvånad över astronomidelen, tror inte JV på att jorden är ca 6000 år gammal? (har för mig att Leviticus sagt det) Hur får man ihop de siffrorna med astronomers uträkningar av universums utvidgning och big bang?

Ja detta var då nyheter. Finns det nån JV på tråden som vill kommentera, eller nån med insyn?
2009-08-25, 18:40
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Ja detta var då nyheter. Finns det nån JV på tråden som vill kommentera, eller nån med insyn?

Nej!
Dom har aldrig troot att jorden är 6000 år gammal. Däremot tror dom att människan är det.
2009-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla

Jag har aldrig sagt att JV tror att jorden är 6000 år. Däremot att människan skapades för ca 6000 år sen.
2009-08-25, 19:58
Medlem
Citat:

JV accepterar och brukar återge astronomernas beräkningar för universums ålder... liksom jordens.
2009-08-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
JV accepterar och brukar återge astronomernas beräkningar för universums ålder... liksom jordens.

Jaha men det står väl i bibeln att gud skapade stjärnorna på tredje dagen?? Eller har jag helt fel?

Men visst det är svårt att argumentera mot astronomernas observationer inte ens Jv ger sig på det....
2009-08-25, 20:13
Medlem
Citat:

http://www.watchtower.org/z/20040622/article_02.htm
2009-08-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha men det står väl i bibeln att gud skapade stjärnorna på tredje dagen?? Eller har jag helt fel?

Men visst det är svårt att argumentera mot astronomernas observationer inte ens Jv ger sig på det....

Just nu har jag inte litteratur att slå i så det här blir fritt ur minnet.
Nån som vet (inte Flexbärt) får väl rätta om jag har fel.
Som jag minns förklaringen så menas det att skapelseberättelsen är från jordens synpunkt sett.
Alltså skulle det betyda att det var då som stjärnorna kunde urskiljas sett från jordens yta, men att de hade funnits mkt längre.
2009-08-26, 00:57
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har aldrig sagt att JV tror att jorden är 6000 år. Däremot att människan skapades för ca 6000 år sen.
Ok, jag förmodade att man trodde att de båda skapelserna hängde ihop tidsmässigt.

Så gud lät jorden ligga tom och öde ett antal miljarder år innan h*n skapade varelser som fick bebo den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in