Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Okej.. Jag vill också verkligen veta...
Hoppas att du hittar svaret, för jag kunde tyvärr aldrig förklara det som vittne.
Tyvärr, det räckte för mig att jag trodde att det var så.. Men som du säger
ibland räcker det inte att "bara" tro. Utan man måste inhämta kunskap också..
För hittar du svaret kanske du har svar på den största av mina tvivel..
Hellooo igen...
...nu så, har jag hittat lite till...
Jo...detta handlar ju då om Guds kungarike Matt 6:10 "må ditt rike komma", där Jesus skulle ha makten som kung. (citerar från Bibel 2000 nu & fortsättningsvis).
När?
Dan 2:44 "
Under dessa kungars tid ska himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin ska gå under. Inget annat folk ska få makten över detta rike. Det ska krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt ska det bestå för evigt."
Vilka kungar och vilken tid talas det om här?
(Detta sägs av Daniel i uttydningen av Nebukadnessars dröm, som handlade om ordningsföljden på världsvälden i form av en stor staty osv.)
Guds rike skulle tydligen upprättas medans de andra rikena fortfarande existerar. "Under dessa kungars tid..." Detta rike skulle ju inte heller annars kunna tillintetgöra de andra om de inte fanns samtidigt.
Så då kan man lista ut i vilka kungars dagar det skulle upprättas.
Och att Jesus får den slutliga makten när det gäller det som hände i Upp 12, när Satan blir nedkastad kan man se av vers 10.
"
Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud
och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt."
Två saker hände här...Satan blev nerslungad och Jesus fick makten.
När?
Ja när skulle riket bli upprättat? "I dessa kungars dagar"...
Och i Upp12:12 står det att Satan, efter att han blivit nedkastad, har en
kort tid kvar.
Har jag lyckats svara på nåt?
Tog boken "Vad lär bibeln" till hjälp. Har ju som sagt inte allt i huvudet!