2008-06-10, 20:28
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet vad du vill veta och jag ska verkligen försöka finna svaren. Har dem inte i huvudet. Tycker själv det blir intressant att se vad jag kan leta upp. Tror inte att jag ens reflekterat så över detta. Känner mig lite snurrig just nu.

Okej.. Jag vill också verkligen veta...

Hoppas att du hittar svaret, för jag kunde tyvärr aldrig förklara det som vittne.
Tyvärr, det räckte för mig att jag trodde att det var så.. Men som du säger
ibland räcker det inte att "bara" tro. Utan man måste inhämta kunskap också..

För hittar du svaret kanske du har svar på den största av mina tvivel..
2008-06-10, 20:28
Medlem
Citat:
Det står "lär känna DIG"

Inte hans vilja.

Och jag står fast vid det jag nyligen skrev. man behöver inte förstå sig på Guds natur för att kunna lära känna honom!
2008-06-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Och jag står fast vid det jag nyligen skrev. man behöver inte förstå sig på Guds natur för att kunna lära känna honom!

Då lägger du in egen tolkning i versen. Trots att den är tydlig i vad den säger. Observera att jag citerade från Bibel 2000. Tänkte att den kanske ringer bättre i dina öron.
2008-06-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Hoppas att du hittar svaret, för jag kunde tyvärr aldrig förklara det som vittne.

Alltså det jag kom på nu borde jag ju tänkt på medsamma...

Det är ju det där året 607...

Det finns ngt bibelställe där det står ngt om när den rättmätige kungen kommer...etc etc...efter den sista kungen i Israel/Juda.
Och den rättmätige skulle då vara Jesus. Och efter "hedningarnas tider" 2520 år skulle Jesus upprättas som kung. 1914.

Återkommer när jag kollat vidare.
2008-06-10, 20:36
Medlem
Citat:
Då lägger du in egen tolkning i versen. Trots att den är tydlig i vad den säger. Observera att jag citerade från Bibel 2000. Tänkte att den kanske ringer bättre i dina öron.

Förklara då för mig...Hur fungerar Guds natur? Hur ser han ut? Har du sett honom? Förstår du dig på honom? Hur gjorde Gud när han uppväckte Jesus? För jag kan inte med min mänskliga hjärna förstå mig på hur Guds natur fungerar! Om jag inte kan förstå detta, så kan jag heller inte lära känna honom, säger du? :P Men om du vet, hjälp mig!
2008-06-10, 20:41
Medlem
Citat:
Förklara då för mig...Hur fungerar Guds natur? Hur ser han ut? Har du sett honom? Förstår du dig på honom? Hur gjorde Gud när han uppväckte Jesus? För jag kan inte med min mänskliga hjärna förstå mig på hur Guds natur fungerar! Om jag inte kan förstå detta, så kan jag heller inte lära känna honom, säger du? :P Men om du vet, hjälp mig!

Gud är en ande, en person. Gud är kärlek. Gud är mäktig, vis, rättvis, barmhärtig osv. Genom att se i bibeln hur han handlat med sina tjänare kan man se hur han är och vad han tolererar och inte.
osv osv

Han är ingen mystisk figur som vill vara ogreppbar för oss. Då hade han inte inspirerat bibeln. Där det så klart står att man KAN lära känna honom. Det rimmar inte med att vi inte kan förstå honom.

Och han har ett egennamn.

Hur Gud gjorde när han uppväckte Jesus har ju inget med detta att göra...det vet jag ungefär lika lite om som hur han skapade universum eller Adam med fru.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-10 kl. 20:44.
2008-06-10, 20:45
Medlem
Citat:
...Highness säger det och h*n är inget JV så då tror vi på det!

Allvarligt talat så hade jag hoppats på en litet inhopp från Malmohenke i detta ämne. Men jag ska försöka hitta ngt svar. Har haft brist på tid att fördjupa mig.

Just i nuläget kan jag faktiskt inte hitta ngt bibelställe som stöder tesen.

Det enda jag kan hänvisa till är den uträkning som Levicitus oxå presenterat.

2008-06-10, 21:00
Medlem
Citat:
Gud är en ande, en person. Gud är kärlek. Gud är mäktig, vis, rättvis, barmhärtig osv. Genom att se i bibeln hur han handlat med sina tjänare kan man se hur han är och vad han tolererar och inte.
osv osv

Han är ingen mystisk figur som vill vara ogreppbar för oss. Då hade han inte inspirerat bibeln. Där det så klart står att man KAN lära känna honom. Det rimmar inte med att vi inte kan förstå honom.

Och han har ett egennamn.

Hur Gud gjorde när han uppväckte Jesus har ju inget med detta att göra...det vet jag ungefär lika lite om som hur han skapade universum eller Adam med fru.

Men vet du inte hur han uppväckte Jesus? Hur skall du då kunna lära känna honom? Guds allsmäktighet måste man ju kunna känna till, annars kan man ju aldrig lära känna Gud, enligt dig!

Det är ju i Guds natur som allsmäktigheten kommer in! Att Gud blev människa - eftersom Gud är - JAG ÄR!

Fadern, Sonen och den heliga Anden, tillsammans en Gud!
2008-06-10, 22:11
Medlem
Citat:
Men vet du inte hur han uppväckte Jesus? Hur skall du då kunna lära känna honom? Guds allsmäktighet måste man ju kunna känna till, annars kan man ju aldrig lära känna Gud, enligt dig!

Det är ju i Guds natur som allsmäktigheten kommer in! Att Gud blev människa - eftersom Gud är - JAG ÄR!

Fadern, Sonen och den heliga Anden, tillsammans en Gud!

Jag förstår inte hur du kan säga att det hör ihop.
Att lära känna Gud (och Jesus), som det står i versen, och att veta hur han rent praktiskt utfört skapelsen och Jesu uppväckelse...det ena är Gud som person och det andra är saker han gjort.
Hm....?!
2008-06-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz

Hellooo igen...
...nu så, har jag hittat lite till...

Jo...detta handlar ju då om Guds kungarike Matt 6:10 "må ditt rike komma", där Jesus skulle ha makten som kung. (citerar från Bibel 2000 nu & fortsättningsvis).

När?

Dan 2:44 "Under dessa kungars tid ska himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin ska gå under. Inget annat folk ska få makten över detta rike. Det ska krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt ska det bestå för evigt."

Vilka kungar och vilken tid talas det om här?

(Detta sägs av Daniel i uttydningen av Nebukadnessars dröm, som handlade om ordningsföljden på världsvälden i form av en stor staty osv.)

Guds rike skulle tydligen upprättas medans de andra rikena fortfarande existerar. "Under dessa kungars tid..." Detta rike skulle ju inte heller annars kunna tillintetgöra de andra om de inte fanns samtidigt.

Så då kan man lista ut i vilka kungars dagar det skulle upprättas.

Och att Jesus får den slutliga makten när det gäller det som hände i Upp 12, när Satan blir nedkastad kan man se av vers 10.
"Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt."

Två saker hände här...Satan blev nerslungad och Jesus fick makten.

När?

Ja när skulle riket bli upprättat? "I dessa kungars dagar"...

Och i Upp12:12 står det att Satan, efter att han blivit nedkastad, har en kort tid kvar.

Har jag lyckats svara på nåt?
Tog boken "Vad lär bibeln" till hjälp. Har ju som sagt inte allt i huvudet!
2008-06-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Rädslan handlar väl mer om att man inte vill riskera att missa det eviga livet. Om alla man älskar kommer att finnas där men man själv kanske missar det så blir det en jobbig känsla som blir lätt att skrämmas med.

Är man troende så vill man inte riskera att misshaga Gud och gå mot hans vilja som man då lärt sig ska vara bara som JV lär.

Man kan även vara rädd för konsekvenserna med att lämna läran och då förlora nästan hela det liv man känt fram till dess.

Att bli av med sekttänket är en lång och jobbig process. En dag är man säker på en sak, nästa dag på en helt annan och den tredje vet man varken ut eller in.

Jag märker att du aldrig har hört en helvetespredikan ... Sedan verkar det som du har personlig erfarenhet, jo det är ju så om man är insnärjd i religionen med vänner, familj och sedan som döpt lämnar religionen så mister man allt, men sådant tillhör livet vissa föds rika andra fattiga, en del föds som muslimer en del föds som JV, det är upp till dig vad du gör med ditt liv, du har alla möjligheterna, ingen har lovat att livet skulle vara enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej Jv samlar in pengar till sekten. Vad man gör med pengarna är det dessvärre svårt att uttala sig om. Jag vet att man trycker sina skrifter, och kostnader för resor och utgifter för ledarna tar naturligtvis en massa pengar. Sen har man ju som bekant fått betala saftiga skadestånd till pedofilernas offer. Hade man rent mjöl i påsen skulle ekonomin naturligvis vara offentlig så att vanliga medlemmar ser var alla pengar tar vägen.

Hörde en historia om att man skulle bygga en ny Rikets sal i Malmö och samlade in pengar till detta projekt från församlingen. När inte antalet medlemmar ökade i Malmö så las hela projektet ner och de insamlade pengarna skickades till Arboga för vidare befodran till Brooklyn.

Det är nog lite svårt att lämna tillbaka pengarna om det var inlämnat anonymt, sedan som jv kan man väl knappast tycka att det är dåligt att pengarna skickas till Brooklyn.
2008-06-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Jag märker att du aldrig har hört en helvetespredikan ... Sedan verkar det som du har personlig erfarenhet, jo det är ju så om man är insnärjd i religionen med vänner, familj och sedan som döpt lämnar religionen så mister man allt, men sådant tillhör livet vissa föds rika andra fattiga, en del föds som muslimer en del föds som JV, det är upp till dig vad du gör med ditt liv, du har alla möjligheterna, ingen har lovat att livet skulle vara enkelt.

Det är nog lite svårt att lämna tillbaka pengarna om det var inlämnat anonymt, sedan som jv kan man väl knappast tycka att det är dåligt att pengarna skickas till Brooklyn.

Nä det är väl möjligt att inget Jv bryr sig om var pengarna tar vägen men däremot skattemyndigheter i berörda länder kan ha intresse. Fast sådana småsaker har väl aldrig Jv:s ledning brytt sig om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in