2009-07-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Visste väl att det inte var så mycket substans bakom.

Vad är sanning?
Vet du det?
2009-07-18, 22:55
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...nej säg du vad sanningen är men säg rätt! Annars gills det inte!
Jag sade sanningen en bit upp. Jag citerar:
Citat:
Jehovas vittnen har vanföreställningar.
Det är så nära sanningen man kan komma.
2009-07-18, 22:57
Medlem
Citat:
Vad är sanning?
Vet du det?

Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Johannes 3:31-34
"31 Den som kommer från ovan är över alla andra. Den som är från jorden, han är från jorden, och han talar om ting från jorden. Den som kommer från himlen är över alla andra. 32*Vad han har sett och hört, detta vittnar han om, men ingen godtar hans vittnesbörd. 33*Den som har godtagit hans vittnesbörd har satt sitt sigill på att Gud är sann. 34*Ty den som Gud har sänt ut talar Guds ord; han ger nämligen inte anden efter mått."

Sedan är det upp till dig/er att förstå, inget att orda om.

The end

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
2009-07-18, 23:00
Bannlyst
Citat:
...nej säg du vad sanningen är men säg rätt! Annars gills det inte!

Eftersom vi pratar om att hjälpa andra får jag väl ta detta budskap. ERnkelt, kort men slagfärdigt. Vi borde alla försöka leva efter det, i verkliga livet och här på "nätet".

Matteus 22:39 "Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv."

Johannes 1: 17:
"men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus."

Det här tror jag också på. Att sanningen kommit till oss genom Jesus.

Och så det mest kända om vi ska prata sanning:

Johannes 8:32 "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."

Var det någorlunda rätt? Mycket bra ord att leva efter, tycker jag.

Citat:
Visste väl att det inte var så mycket substans bakom.

Jag kanske skulle klistra in en masa bibelcitat som inte har med saken att göra? Blir det mer substans då? Vad tycker du om de jag klistrade in ovan, räcker de för dig? Jag lever efter dem, vad lever DU efter?
2009-07-18, 23:01
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."

Johannes 3:31-34
"31 Den som kommer från ovan är över alla andra. Den som är från jorden, han är från jorden, och han talar om ting från jorden. Den som kommer från himlen är över alla andra. 32*Vad han har sett och hört, detta vittnar han om, men ingen godtar hans vittnesbörd. 33*Den som har godtagit hans vittnesbörd har satt sitt sigill på att Gud är sann. 34*Ty den som Gud har sänt ut talar Guds ord; han ger nämligen inte anden efter mått."

Sedan är det upp till dig att förstå, inget att orda om.

The end

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
Fy vad löjligt. Det är som att ett barn skulle säga till en annan "Jag är bättre än dig!", så svarar den andre "Nej det är du inte alls!". Det första barnet säger då "Jo kolla här", så visar han upp en liten skrynklig lapp där det står "Jag är bäst"...

Allt som JV säger är alltså sant bara för att de är guds utvalda och inte för att sanningen bör ha någon som helst relevans i verkligheten?
2009-07-18, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

Tack för ordet.

De flesta Jehovas vittnen är ärliga och uppriktiga troende, tyvärr matas de av "vanföreställningar" av gubbsen i Brooklyn...
2009-07-18, 23:08
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
De flesta Jehovas vittnen är ärliga och uppriktiga troende, tyvärr matas de av "vanföreställningar" av gubbsen i Brooklyn...
Jo precis, har jobbat med en som var JV och han var som folk är mest, om än lite udda, det finns värre typer av galenskap än vanföreställningar men lurade är de helt klart.
2009-07-18, 23:13
Medlem
Citat:

Tack för ordet.

Varför inte istället tala om det som är det rätta, men inge tycks kunna svara och det talar sitt tydliga språk.

Tack för ordet
2009-07-18, 23:16
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
JV hjälper praktiskt till vid olika katastrofer (främst andra JVn som råkat illa ut men även andra)...men det är inte det som är det viktigaste för JVn. Det viktigaste är att predika.
JV tror att Jesus satte mönstret genom att han ansåg att det han hade att predika för människor var viktigare än att bota dem tillfälligt i den här tingens ordning.
Plus att JV inte tror att människor ngnsin kommer att kunna lösa problemen i världen -utan Guds ingripande. Det ligger inte i människans händer att reda upp allt.
Plus (igen) att JV tror att de som måste dö nu får komma tillbaka till en paradisisk jord i en uppståndelse.

(Vid t ex WTC var det JVn som gick runt och tröstade de som arbetade med att röja efter det som hände genom att läsa uppmuntrande ord från bibeln. Fanns även präster från andra kyrkor som gjorde så.)

Jag uppskattar att du tar dig tid att förklara och jag respekterar dina åsikter . Men jag kan helt enkelt inte respektera att man anser det viktigare att predika/snacka än att GÖRA. Det är logiskt för JV eftersom ni utgår från att ni förbereder er för framtiden och paradiset ni väntar på. För mig, som lever här och nu idag, är det frustrerande att se det eftersom vad jag ser är en himla massa mänsklig kapacitet som läggs på att gå och knacka på dörrar och snacka om ett paradis istället för att förändra världen som den ser ut nu. Jag kan inte heller respektera det du säger om att JV inte anser sig vara kapabla att förändra världen. Det låter vagt och jag förstår inte logiken. Gud har inte förändrat världen de sista tusen åren, det har människan gjort.

Känner att det är lägligt med en referens till Rotter (1966)
http://wilderdom.com/psychology/loc/LocusOfControlWhatIs.html

Om vi ponerar att JV har fel så är det en himla massa energi som lagts på en saga. Energi som hade kunnat användas till att förändra den världen vi har.
2009-07-18, 23:21
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Varför inte istället tala om det som är det rätta, men inge tycks kunna svara och det talar sitt tydliga språk.

Tack för ordet
Tycker inte man kan tala om "det" rätta. Universum och alltet är alldeles för komplext för att sammanfattas. Man kan nämna tusen och åter tusen saker som i sig är "sanna" men inget som är en allomfattande teori. Människan kan inte se så långt. Vi ser inte de allra största sambanden.
2009-07-18, 23:23
Bannlyst
Citat:
Jo precis, har jobbat med en som var JV och han var som folk är mest, om än lite udda, det finns värre typer av galenskap än vanföreställningar men lurade är de helt klart.

Det är verkligen sant.

Där har vi det, Flexbärt! Sanningen är att du och alla andra vittnen är lurade!

Klart slut.
2009-07-18, 23:24
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Vad är sanning?
Vet du det?

Objektivitet, sanning, fakta.. begrepp vi slänger oss med utan att förstå.
Så länge vi har olika åsikter om ett och samma koncept finns det ingen sanning om det konceptet, om vi inte kan visa vetenskapligt att ett av de två är 100% rätt. Vad gäller meningen med livet måste vi skapa oss den meningen själva. Den tanken är för skrämmande för många människor och de kastar sig genast huvudstupa in i en religion eller annan grupp som kan ge dem färdiga svar, en manual, något som ger dem förhoppning om evigt liv.

Inte unikt, gäller alla sekter och religioner i världen.

Sanning för mig är att man skall behandla människor gott, med kärlek och generositet. Sanning för mig är också att min tid på jorden är den tid jag har att göra gott och vara generös. Jag har inget bevis ALLS på något annat så bör leva efter den sanningen. Om någon kan visa att jag kommer leva vidare i annan form eller att en gud kommer nedstiga och smälla upp ett paradis.. ja då får jag ju omvärdera.
På samma sätt måste det ju finnas JV som med sitt sunda förnuft och sin analytiska förmåga tvivlar på sanningshalten i de budskap man blir matad med. Och det faktum att man inte bör umgås med icke-JV's. Det skulle få mig att ifrågasätta saker och ting. Om man nu är så säker på sin tro, hur kan icke-JV's hota det..? Man använder väl hjärnan?
Eller just ja.. man lyssnar på församlingen, läser selektivt ihopsatta skrifter och tar råd från människor som befinner sig i högre rang.
Det, och "mind stopping".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in